Toon posts:

dual head kaart nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel 2 Dell 15 inch TFT's op 1024x768 draaien op een matrox G450 dualhead kaart (2 x analoog dus)
Deze kaart en tft's zijn afgeschreven, ik heb ze al een jaar of 4, kaart zelfs al langer, en ben toe aan een hogere resolutie.
Nou ben ik van plan om twee 19 inch Dell TFT's te gaan bestellen die dan uiteraard draaien op 1200x1024, nou is mijn probleem.. mijn matrox kaart trekt deze resolutie dus niet. (max 1024x768 voor de 2e monitor)
Ik ben geen gamer en doe geen grafisch werk of andere moeilijke dingen.
Ik gebruik mijn PC voor het produceren van muziek en een beetje internetten.

Nou heb ik dus een leuk dualhead kaartje nodig zonder poespas en/of 3d zooi, maar gewoon een goed werkende niet al te dure kaart (AGP) die analoog of eventueel digitaal te gebruiken is voor twee 19 inch tft's.

Wat raden jullie aan??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, iedere dualhead kan de resolutie die jij wilt eigenlijk wel aan tegenwoordig. Heeft te maken met de hoeveelheid videogeheugen, maar die is voor de mainstreamkaarten sinds de matrox van jou uitkwam een stuk groter geworden :)
persoonlijk denk ik dat iedere AGP kaart met 128mb geheugen al prima zal voldoen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:02

_Ernst_

Mark It Zero!

Wat The_Eagle zegt, gezien de eisen zal een agp kaart met een genoeg geheugen wel voldoen :) Wel op letten dat ie 2x DVI out heeft, en niet 1x VGA en 1x DVI.

Last.fm

• GH45T
  • Laatst online: 21:43
Resoluties hadden toch niet alleen met geheugen te maken maar ook met Ramdac's / D/A converters?

Dat 2x DVI verhaal is alleen interessant als je allebei de schermen digitaal aan wilt sturen.

In jouw voldoet in principe dus elke grafische kaart met dual head welke nu op de markt is tenzij je allebi de schermen digitaal aan wilt sturen :)

Verwijderd

En als je 2 goede 19" schermen gaat aansluiten is digitaal aansluiten wel het beste. Het ligt altijd aan de qualiteit van de D-sub maar het verschil met DVI is vaak te zien.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 19:49
Een tweedehands Quadro 4 9xx (900, 980) XGL zou goed voldoen voor jou. Je moet ze nu wel voor rond (of minder dan) €150,- wel op de kop kunnen tikken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Eagle schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 22:45:
Mja, iedere dualhead kan de resolutie die jij wilt eigenlijk wel aan tegenwoordig. Heeft te maken met de hoeveelheid videogeheugen,
Niet waar. Reken maar na. Een Matrox G400DH heeft 32MB. In 2D modus betekent dat 16MB per scherm. Op 32b kleur kun je met 12MB al 2048x1536 draaien, dus is per scherm 16MB zat. Zelfs in 3D kun je met 16MB op 1600x1200 draaien...

Nee, beperking van de secundaire display op de G400 is de snelheid van de secundaire RAMDAC. Die kon maar een bepaalde pixelclock aan (iirc 135MHz), wat op 1024x768@85Hz neerkomt
maar die is voor de mainstreamkaarten sinds de matrox van jou uitkwam een stuk groter geworden :)
persoonlijk denk ik dat iedere AGP kaart met 128mb geheugen al prima zal voldoen :)
Geheugen heeft er geen worst mee te maken, RAMDACs des te meer. En die zijn standaard sneller. Alles boven de 250MHz is voldoende.

Maar waarom überhaupt RAMDACs en VGA uitgangen :?

Als je nu een dual TFT setup wilt nemen, pak toch gewoon een dual DVI kaart en twee schermen met DVI connector. Dan heb je zeker beste beeldkwaliteit en ben je enkel door de specs van DVI beperkt :)

Oslik blyat! Oslik!

• GH45T
  • Laatst online: 21:43
dion_b schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:43:
[...]

Niet waar. Reken maar na. Een Matrox G400DH heeft 32MB. In 2D modus betekent dat 16MB per scherm. Op 32b kleur kun je met 12MB al 2048x1536 draaien, dus is per scherm 16MB zat. Zelfs in 3D kun je met 16MB op 1600x1200 draaien...

Nee, beperking van de secundaire display op de G400 is de snelheid van de secundaire RAMDAC. Die kon maar een bepaalde pixelclock aan (iirc 135MHz), wat op 1024x768@85Hz neerkomt

[...]

Geheugen heeft er geen worst mee te maken, RAMDACs des te meer. En die zijn standaard sneller. Alles boven de 250MHz is voldoende.

Maar waarom überhaupt RAMDACs en VGA uitgangen :?

Als je nu een dual TFT setup wilt nemen, pak toch gewoon een dual DVI kaart en twee schermen met DVI connector. Dan heb je zeker beste beeldkwaliteit en ben je enkel door de specs van DVI beperkt :)
P.s. dion_b bedoelt hier mee dat bij DVI geen RAMDAC wordt gebruikt (Digitaal analoog converter) omdat het signaal rechtstreeks op de DVI kan worden gezet.

Verder denk ik dat iedere tweakert de 4 MB onboard kaartjes wel kent welke bij hoge resoluties maar 16 bits kleuren aankunnen omdat ze zelfs voor 2D dan te weinig geheugen hebben maar dat is nu eigenlijk offtopic.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Inderdaad, je moet een dual DVI kaart kopen. Die Dell schermen hebben een DVI-D ingang dus het is het beste deze te gebruiken.

Een Matrox Millennium G550 32MB, Dual DVI is prima geschikt voor jou doeleinden (muziek produceren+internet)

[ Voor 91% gewijzigd door Yokozuna op 23-06-2005 01:26 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
En als je toch nog een keer over wil stappen op PCIe dan is er ook de Matrox Parhelia APVe
Ook met Dual DVI, G550 is natuurlijk prima voor AGP.

http://www.matrox.com/mga...eo/products/apve/home.cfm

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
ok dank mensen!

Ik geloof dat ik toch voor een matrox kaart ga, ik heb mijn oog laten vallen op een P650 http://www.matrox.com/mga...cts/mill_pseries/p650.cfm
Lijkt mij een nette kaart en kost bij alternate €159,-
Ik ben er overigens achter gekomen dat matrox kaarten wat lastiger te vinden zijn.. kan dat kloppen en wat is de reden?? meer een pro kaart dan een consumentenkaart??

Ik heb overigens zojuist de 2 dell 19 inch TFT's besteld, zijn nu in de aanbieding, heb de luxere versie besteld overgens..

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47

mr_petit

opperprutser

Voor dat geld zou je ook een XFX 6600 kunnen nemen (ook dual dvi). Die kost ook rond de €150,-
Dan heb je in de toekomst altijd de mogelijkheid wat meer 3d te doen, of naatst je dual dvi ook een tv out te gebruiken (ik weet niet of dit lekker werkt)
Je hebt dan echter wel het nadeel dat er een ventilator opzit (die matrox is afaik passief gekoeld), en een 6600 trekt toch wat meer stroom, dus worden er wat meer eisen aan je voeding gesteld.
Als je zeker weet dat je geen 3d performance nodig hebt, of een extra tv out naast dual dvi, dan is de P650 idd een goede keus. Qua drivers vind ik beide ongeveer even goed (pdesk vs. nview). Qua analoge output is matrox beduidend beter (dvi outputs zijn even goed imo).
Matrox richt zich heden ten dage niet echt meer op consumenten.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 24-06-2005 21:49 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een P650 gehaald en hij draait super!!
Ik merk al kwaliteitsverschil op mijn oude schermen die eerst op analoog draaide en nu op DVI, beeld is net iets strakker ofzo.

Topic mag dus dicht wat mij betreft ;-)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 21:25:
[...]

Topic mag dus dicht wat mij betreft ;-)
GoT Huisregels

Het is hier geen helpdesk met tickets oid :/

GoT is een community. Als je een topic opent, wordt die van de community en blijft hij actief zolang mensen erover willen discussieren. Wil men dat niet meer? Dan zakt hij gewoon weg.

Alleen topics die niet aan policy voldoen gaan dicht. Het roepen om een slotje - ook in een topic die je zelf geopend hebt - wordt overigens NIET op prijs gesteld :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 00:28:
[...]

GoT Huisregels

Het is hier geen helpdesk met tickets oid :/

GoT is een community. Als je een topic opent, wordt die van de community en blijft hij actief zolang mensen erover willen discussieren. Wil men dat niet meer? Dan zakt hij gewoon weg.

Alleen topics die niet aan policy voldoen gaan dicht. Het roepen om een slotje - ook in een topic die je zelf geopend hebt - wordt overigens NIET op prijs gesteld :o
laat hem dan maar open hoor... ook goed.. 8)

o ja.. reply is gemaakt terwijl ik kijk met mijn nieuwe videokaart

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 21:45 ]

Pagina: 1