Warme CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

• Fraekje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08-2024
Omdat mijn pc veel lawaai maakte vroeg ik aan een vriend of hij in de pc wat dingen kon zien wat het zou zijn en of het te verbeteren viel. Nou we hebben in de pc gekeken; hij had het koelblok van de cpu eraf gehaald en keken hoe het zat. Ik vertrouwde hem volledig ik weet zelf dus bijna niks.
We starten hem op en de pc viel telkens uit, waarom was niet echt duidelijk maar waarschijnlijk zat het koelblok er dus verkeerd op waardoor hij kortsluiting maakte zei hij.

Hij ging weg en mn pc deed weer normaal, maar na de eerste dag was mn pc veel trager dan normaal. Spullen die op max draaide draaien nu niet eens op low. En nog een tijd daarna viel mn pc binnen 5 minuten uit als ik hem opstarte. Ik heb zelf maar weer de zijkant eraf gehaald en kwam tot de conclusie dat de koeling van de voeding kapot was.Hij een nieuwe voeding brengen, maar veel beter deed hij het niet buiten dat hij niet meer echt uitviel.

Weer een dag daarna ging hij weer wel uitvallen, ik kreeg van een vriend te horen dat je nooit het cpu blok eraf mag halen zonder de koelpasta te vervangen. IPV geleiden zou de pasta gaan isoleren.

De pc is niet warm, maar de ventilator van het koelblok blaast echt HELE warme lucht.

Wat klopt hier wat me gezegd is, wat is er aan te doen?, ik zit in de dikke **** hier.

P4 3,6ghz, Oude voeding dus 360watt (kapot) en vervangen door 500watt

[ Voor 9% gewijzigd door Fraekje op 22-06-2005 21:32 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vertel eerst eens even over wat voor pc je het hebt, wat voor voeding er nu inzit (en wat de voltages ervan zijn) en wat je temperaturen zijn.

Dan is het al een stuk handiger om hier wat over te zeggen

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Fraekje schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:22:
Omdat mijn pc veel lawaai maakte vroeg ik aan een vriend of hij in de pc wat dingen kon zien wat het zou zijn en of het te verbeteren viel. Nou we hebben in de pc gekeken; hij had het koelblok van de cpu eraf gehaald en keken hoe het zat.
Ook weer teruggeplaatst neem ik aan? :P

En eerst goed schoongemaakt, koelpasta vervangen, door een dun laagje?
Ik vertrouwde hem volledig ik weet zelf dus bijna niks.
We starten hem op en de pc viel telkens uit, waarom was niet echt duidelijk maar waarschijnlijk zat het koelblok er dus verkeerd op waardoor hij kortsluiting maakte zei hij.
Euh, kortsluiting lijkt me vrij onwaarschijnlijk, oververhitting zou makkelijk kunnen.
Hij ging weg en mn pc deed weer normaal, maar na de eerste dag was mn pc veel trager dan normaal. Spullen die op max draaide draaien nu niet eens op low. En nog een tijd daarna viel mn pc binnen 5 minuten uit als ik hem opstarte. Ik heb zelf maar weer de zijkant eraf gehaald en kwam tot de conclusie dat de koeling van de voeding kapot was.Hij een nieuwe voeding brengen, maar veel beter deed hij het niet buiten dat hij niet meer echt uitviel.

Weer een dag daarna ging hij weer wel uitvallen, ik kreeg van een vriend te horen dat je nooit het cpu blok eraf mag halen zonder de koelpasta te vervangen.

Wat klopt hier wat me gezegd is, wat is er aan te doen?, ik zit in de dikke **** hier.
Euh, beetje veel dingen door elkaar nu...

Wat voor proc heb je ? P4? Als je een P4 mocht hebben en je PC trager wordt zou het kunnen dat hij gewoon te heet werd door verkeerde plaatsing van het koelblok. Dan kan je proc namelijk veel te heet worden an gaan throttlen, dat merk je in de snelheid ja...

Maar die voeding :? Natuurlijk hoort de koeling in je voeding het te doen, ik zie de relatie tot het opnieuw plaatsen van de CPU koeler alleen niet helemaal.

En die vriend heeft een goed punt: Koelblok terugplaatsen met dezelfde oude koelpasta zou ik je niet echt aanraden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Fraekje
De voeding die we er nu opgezet hebben is een 500Watt, de vorige was een 360Watt.
Temperaturen zitten tegen de 50 graden aan!
op het geval staat bij de 360 watt 230V-240V Input, bij 500watt 230V

[ Voor 34% gewijzigd door Fraekje op 22-06-2005 21:31 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 14:46

Zenix

BOE!

Fraekje schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:27:
De voeding die we er nu opgezet hebben is een 500Watt, de vorige was een 360Watt.
Temperaturen zitten tegen de 50 graden aan!
*voltages zal ik even bijken, edit zo*
50 graden is niks mis mee.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Fraekje schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:27:
op het geval staat bij de 360 watt 230V-240V Input, bij 500watt 230V
Outputvoltages zouden ook fijn zijn :) ;)

Die kun je aflezen met programma's als speedfan of MBM. Of nog beter: Met een multimeter ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Fraekje
Ik denk zelf ook niet dat de koeler van de voeding door hem/ons stuk is maar dat dat ding gewoon kapoet is gegaan. Maar zijn er nog oplossingen, het kastje heeft maar 2 koelers en dat waren die van de voeding en van de cpu. Ik dacht zelf aan een nieuwe kast omdat deze brak is, nieuwe cpu koeler, voeding uiteraard want de 500watt is overbodig en misschien nieuw moederbord?

• Fraekje
XanderH schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:34:
[...]

Outputvoltages zouden ook fijn zijn :) ;)

Die kun je aflezen met programma's als speedfan of MBM. Of nog beter: Met een multimeter ;)
Oke ik ga mn best doen mn pc langer dan 10 minuten te laten leven :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je pc minder dan die 500 watt trekt (en als je een goedkope voeding hebt wel minder dan 500 watt) dan levert de PSU die niet. Dus het is een beetje loos om nu een nieuwe voeding te kopen.

Tsja koop wel een goede kast met ventilatie mogelijkheden.

Sowieso: welk bordje heb je?
en dat de koeler warm wordt is goed... dan weet je iig dat de cpu warmte geleidt naar de koeler.
Het is erger als je koeler koud blijft.

• Fraekje
Dit gaat nergens toe leiden denk ik, ik weet gewoon te weinig... ik kijk wel verder toch bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat nergens toe leiden denk ik, ik weet gewoon te weinig... ik kijk wel verder toch bedankt
Self fulfilling prophecy :o

Begin eens met logisch na te denken. En de FAQ te lezen in een paar relevante subfora (Overige Hardware gaat niet over processors, noch koeling). Zet alles op een rijtje.

Een tip: als er hete lucht uit je koelblok komt, zit hij perfect in contact met CPU, hij doet z'n werk. Juist als CPU heet is, maar koelblok niet, is er reden om zorgen te maken. Enige wat je hoeft te doen is zorgen dat die warme lucht zo snel mogelijk uit je kast vertrekt...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.