[Asus A8N-E] pc start niet op, geeft een herhaalde piep

Pagina: 1
Acties:

• wboard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04-2022

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Ik heb even een vaag probleem.
Ik heb hier een PC met de volgende inhoud:
  • Seagate Barracuda 7200.7 80.0Gb, 7200rp
  • AMD Athlon 64 3000+, 1.8Ghz, 512Kb cache
  • Asus A8N-E, S939, nForce4 Ultra, GLAN, P
  • Asus Extreme N6800 256Mb, DVI, TVout, PC
  • Kingston Dimm 256Mb DDR SDram PC3200 400
  • Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400
  • Antec Sonata Piano Black Quiet Midi Towe
  • Lite-On DVD+/-RW DLayer 16x, Zwart, Reta
Als ik de pc aan doet gaat alles draaien, lampje MOBO, fans draaien allemaal, alleen de computer geeft een lange piep, daarna stil (even lang als lange piep), lange piep, etc etc..
de pc geeft geen beeld en er gebeurt verder niets.

Nu heb ik al naar de volgende dingen gekeken/geprobeerd:

- Ik heb 2 geheugen stripjes en die moeten in de sloten A1 en B1 zitten anders werkt het niet, ook heb ik één stripje gebprobeerd (en zonder geheugen ook).

- Er zit een voeding in met een Atx1 aansluiting (20 pins), maar het MOBO heeft 24 pins aansluiting (atx2, geen eps), dit hoeft verder voor geen problemen te zorgen. Ook heb de 4 pins 12Volt aansluiting aangesloten (K8 / P4).

- Ik heb de grafische kaart eruit gehaald

- Ik heb de hdd er uit gehaald

- Ik heb de CMOS gereset

Maar nix werkt :S, als ik de 4 pins 12 volt er uit haalt, draait de pc wel alleen hoor ik nix en zie ik nix.. Wat zou het probleem kunnen zijn. Als ik nog dingen vergeten bent te vermelden hoor ik dat graag.

A smooth sea never made a skilled sailor

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Ik heb nu de Processor eruit gehaald, hij piept nu iig niet meer :D, zou het kunnen dat de Processor te warm wordt oid, ik zal even wat extra cool pasta er tussen doen, d'r zit nu niet zoveel op....

Verwijderd

Ik heb dit ook een keer gehad..heb bijna dezelfde pc als jij..zie sig.
Ik heb dit als mijn CPU Fan failt..kan je dat zien? Wanneer dit het geval is krijg ik wel beeld maar geeft die dezelfde piepjes die jij beschrijft. Bij mij komt er dan in beeld onder de CPU en geheugen info.. WARNING CPU FAN FAIL

Misschien is dat het? Zit je fan wel goed vast, aangesloten enz?

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
proc + fan opnieuw geinstalleerd, maar hij blijft PIEPEN!
GRRRRRR

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

wboard schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:17:
Ik heb nu de Processor eruit gehaald, hij piept nu iig niet meer :D, zou het kunnen dat de Processor te warm wordt oid, ik zal even wat extra cool pasta er tussen doen, d'r zit nu niet zoveel op....
Nee, hoe minder pasta hoe beter.
Maar de temperatuur zal het vast niet zijn.

Heb je de speechreport functie al ingeschakeld? Dan kan je over je boxen horen wat er mis is.

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
nee kzal ff kijken, das idd wel handig jah!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:34
Waarschijnlijk je is het de fan van je CPU die te langzaam opstart en dus onder de minimum waarde van de ingestelde waarde zijn in je BIOS, ik heb daar ook last van dat als het mobo moet gaan kijken naar de CPU-fan dat hij dan niet wilt booten omdat de CPU-fan niet snel genoeg draait, dan moet ik op F1 drukken en dan boot hij verder, misschien dat je hier iets aan hebt.

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
dat voice report zit niet op dit board.. en anders hoor ik nix :) kan er ook nix over vinden in het boekej van die MOBO

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
BTW maybe iets cruciaals, -> lampjes toestenbord branden NIET, F1 werkt dus ook niet :S
Wat zou het kunenn zijn :S

[ Voor 17% gewijzigd door wboard op 23-06-2005 15:09 ]

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
kick..

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
niemand een idee, ik denk zelf dat de processor v errot is ofzo :S

Verwijderd

Wat heb je voor een heatsink fan op je proc?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eerst even een paar dingen duidelijk maken:
1) Je hebt twee reepjes geheugen van ongelijke grootte. Voor een dual setup (wat jij dus niet hebt) wordt aangeraden om A1 en B1 te gebruiken. Voor een single setup alleen B1. Jij zegt zelf dat je geprobeerd hebt met 1 reepje te booten, was dit wel in slot B1 :? Ontlaad je zelf trouwens altijd even als je in je computer duikt. Als je statisch geladen bent en je raakt de geheugen reepjes op een verkeerd plekje aan, dan kun je ze begraven.

2) De Asus A8N-E (en waarschijnlijk elk Amd64 moederbord) accepteert geen geheugenreepjes met 128Mbit = 16MB chips. Dit betekent dus dat een 256 MB reepje met op beide kanten acht chips (totaal 16 chips van 16MB = 256MB) niet gaat werken. Probeer alleen met 512MB in slot B1 te booten.

3) Je hebt een 6800. Op een 6800 GT zit een extra aansluiting voor prik uit de 12 V lijn van je voeding. Ik denk dat de 6800 (zonder GT) dat ook heeft. Heb je deze extra 12V aansluiting op je videokaart wel aangesloten op je voeding :?

4) Je hebt nog een voeding met een oude 20 pins stekker. Op zich idd geen probleem, maar dit betekent dus wel dat je voeding niet meer de nieuwste is. Hoeveel vermogen kan deze voeding leveren? Of nog belangrijker: Hoeveel stroom kan je voeding leveren op de 12 V lijn :? 20 Ampère of meer zou geen slecht plan zijn. De informatie hierover kun je het makkelijkst op de zijkant van je voeding vinden (als je de kast open doet kan je het al zien). Minder dan 15 Ampère is te weinig -> voeding vervangen.

5) Je lampje op je toetsenbord brandt niet, heb je toevallig een usb toetsenbord :?

6) Probeer eens zo kaal mogelijk te booten. Zonder hdd, zonder geluidskaart (mocht je zo slim zijn geweest niet de onboard troep realtek chip te gebruiken ;) ), zonder cdrom-speler, 1 reepje geheugen (in B1 dus), 't liefst een pci videokaartje ipv je energiehongerige 6800 pci-e kaartje, zonder muis, met ps2 toetsenbord. Check ook even of de kabeltjes rechtsonder op je moederbord goed zitten (voor reset, power on ed). Werkt het dan wel :?

Vervolg 6)
Werkt het nu nog steeds niet, dan is er iets kapot. Nu moet je alleen nog uitzoeken wat.
A) Ander geheugen reepje in B1 geeft geen probleem? -> Geheugen brak
B ) Heb je toevallig nog een andere voeding liggen? Zoja, even proberen. Werkt het nu wel -> oude voeding kaduuk. Maar ik denk niet dat dit het geval is.
C) Als het A of B niet is, dan is of het moederbord of de cpu kapot. Lastig testen, want daar heb je er natuurlijk niet nog één van liggen. Beide componenten terugsturen naar de winkel waar je het gekocht hebt met het verzoek uit te zoeken welke van de twee kapot is en vervolgens vragen om vervanging.

[ Voor 51% gewijzigd door dr snuggles op 26-06-2005 13:36 ]

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
haha ik lees de reply nu pas, lekker uitgebreid, dank daarvoor...
een groot deel had ik al uitgeprobeerd, maar bijvoorbeeld een simpele pci videokaart erin proppen nog niet, en op die 6800 videokaart zit een vreemd aansluiting bovenop, er staat nergens in de handleiding waar dat voor dient... ik zal er eens op zoeken (tis een print met 5 kopere lijnen)..

de resultaten past ik zometeen even

voeding levert trouwens 24 ampere op de 12 volt lijn, dus dat moet goed zijn!

te bizar voor woorden, maar ik was bijna van plan de processor op te sturen....
toen ik toch nog even naar het geheugen ging kijken bleek niet dat de volgorde op het MOBO
A1
A2
B1
B2
was

maar
A1
B1
A2
B2

:@, maar de laaste reactie deed me wel nog één keer kritisch kijken, dus _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door wboard op 26-06-2005 22:14 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wboard schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:00:
haha ik lees de reply nu pas, lekker uitgebreid, dank daarvoor...
een groot deel had ik al uitgeprobeerd, maar bijvoorbeeld een simpele pci videokaart erin proppen nog niet, en op die 6800 videokaart zit een vreemd aansluiting bovenop, er staat nergens in de handleiding waar dat voor dient... ik zal er eens op zoeken (tis een print met 5 kopere lijnen)..
Ik heb ook even moeten nadenken waar die aansluiting nu voor is. Kon het nergens vinden, maar het zal wel voor sli zijn :).
:@, maar de laaste reactie deed me wel nog één keer kritisch kijken, dus _/-\o_
Hmmz, de volgorde van geheugenbankjes op het moederbord is toch wel A1, A2, B1, B2 :? Tenminste, wat ik begrijp uit het moederbord boekje wel :P. Maar het probleem is wel opgelost dus?

[ Voor 12% gewijzigd door dr snuggles op 26-06-2005 23:01 ]

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
umm.. die volgorde is andersom :P (wat ik zei moet omgedraaid worden :) snapje :P)
ik dacht A1 B1 A2 B2 (omdat o.a. de kleuren van de sloten omwisselden, zwart blauw zwart blauw)
ja hij werkt perfect nou, ze staan in B1 en B2, ik dacht dus dat ik dat al had, maar blijkbaar niet..
ook met een strip werkte hij niet, maar goed tis voor mekaar (Y)

[ Voor 94% gewijzigd door wboard op 26-06-2005 23:19 ]

Pagina: 1