Toon posts:

[DEBIAN] CD-RW mount niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

Ik heb al mijn oude windows data op een cd-rw staan, maar die mount niet in debian sarge. ik krijg deze error:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda,
or too many mounted file systems

andere media (dvd, cd-r) werken wel gewoon. Mijn drive kan CD-RW lezen. Op een zelfde systeem van iemand anders werkt het wel direct.

Iemand enig idee wat dit is? Met google vinden veel mensen het vrij normaal als het gewoon werkt, ik heb debian linux zelfs van eenzelfde soort cd-rw geinstalleerd (netinstall).

Faberic

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

Misschien is er toch iets mis gegaan tijdens het branden van de CD, of is er iets corrupt geraakt. Ik ben zelf meestal vrij sceptisch over optische media. Zolang je het op een ander systeem wel kunt bekijken is er geen paniek in de zaal. :)

Ik denk dat de CD een klein beetje corrupt is.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

met welk filesystem is de CD geschreven? UDF of ISO9660? in het eerste geval zou een modprobe udf het probleem op kunnen lossen...

{CD,DVD}-R is altijd ISO, CD-RW kan ISO zijn, of UDF. vandaar dat sommige RWs het wel gewoon doen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Weet je zeker dat /dev/hda goed is?

Check je fstab even of het goeie type er wel staat, of probeer het even door met 'mount -t' zelf het type aan te geven.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat voor commando geef je exact?

je moet denk ik zo mount /dev/hdX /mnt/cdrom -t vfat doen

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:58
BoudewijnLinux schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 02:14:
wat voor commando geef je exact?

je moet denk ik zo mount /dev/hdX /mnt/cdrom -t vfat doen
-t iso9660 bedoel je denk ik ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het ff op een ander debian systeem getest (ook sarge), daar doet dit:
mount -t iso9660 /dev/hda /cdrom
het normaal. Gnome mount zelfs automatisch.
Op de pc waar het niet werkt doet bovenstaand commando het wel bij andere cd-roms in dezelfde speler. Het lijkt steeds meer op een onmogelijke fout, want hij is dus niet corrupt. Het kan alleen nog aan de kernel liggen, hij werkt op 2.4.27, en niet op 2.6.8 (die heb ik niet eens zelf gecompiled, ging automatisch bij install, en nog van een CD-RW netinstall ook).

Iemand een idee?

Verwijderd

Misschien is er iets mis met de native language / codepage? Kijk eens met dmesg of je foutmeldingen krijgt over de codering? Ik heb zoiets ooit meegemaakt met een fat32-partitie.

Edit: als het dat is; ofwel de juiste NLS-modules laden ofwel een nieuwe kernel compileren waar de juiste language support inzit.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg geen foutmeldingen. Het wordt steeds vreemder...
Die netinstall cd (is een rewritable, exact hetzelfde type RW als degene die het niet doet, komt uit hetzelfde pak!) mount gewoon, automatisch zelfs, ik zie alle bestanden staan (kan ook niet anders, als ik mijn systeem daarvanuit heb geinstalleerd).

Ik begrijp er helemaal niets meer van.

EDIT: Het eerder gegeven commando "mount -t iso9660 /dev/hda /cdrom" werkt bij die netinstall cd. Dus exact hetzelfde filesystem etc. etc. werkt bij de een wel, bij de ander niet, en bovenstaand commando werkt op andere pc's weer WEL bij die cd die het niet doet.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 12:07 ]

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ik ben het eens met M-ThijZ, de CD zal een klein beetje corrupt zijn, en daardoor bij sommige kernels/CD spelers niet mounten.

Maar goed, oplossing is niet zo moeilijk toch, als het in een andere PC wel werkt? kopietje maken, mounten en als NFS delen, image maken, en die kopieren, enz.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• [NUT]
  • Laatst online: 09-02 15:54

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 19:41:
ik heb het ff op een ander debian systeem getest (ook sarge), daar doet dit:
mount -t iso9660 /dev/hda /cdrom
het normaal. Gnome mount zelfs automatisch.
Op de pc waar het niet werkt doet bovenstaand commando het wel bij andere cd-roms in dezelfde speler. Het lijkt steeds meer op een onmogelijke fout, want hij is dus niet corrupt. Het kan alleen nog aan de kernel liggen, hij werkt op 2.4.27, en niet op 2.6.8 (die heb ik niet eens zelf gecompiled, ging automatisch bij install, en nog van een CD-RW netinstall ook).

Iemand een idee?
Als je echt geen eerste ide schijf hebt, dan kan hda wel goed zijn (afhankelijk van je modules) maar hda is doorgaans een ide schijf, geen cdrom.

code:
1
/dev/cdrom      /cdrom          iso9660 ro,user,noauto          0       0

/dev/cdrom is dus je cdrom met je juiste kernel modules voor cdrom support... een cdrw is (als ik het goed heb) doorgaans alleen beschikbaar als je de scsi3-atapi layer hebt geinstalleerd (daar cd branders deze nodig hebben om te kunnen branden).
Pagina: 1