[W2k3] IIS achter RAS Server

Pagina: 1
Acties:

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
Hoi,

ik heb 2 servers staan :

ZEUS : Domain Controller, Exchange Server, RAS server (verbonden met Internet), DNS server, DHCP Server
HERCULES : IIS Server, File and Print Server

Nu had ik al mijn websites op ZEUS staan, maar om e.o.a. reden was hij enorm traag dus ik heb alles omgezet naar Hercules.

Als ik nu van buiten mijn netwerk de websites bekijk werkt hij perfect.
Maar als ik van binnen mijn netwerk de websites opvraagt geeft hij een foutmelding dat hij ze niet kan vinden (Bad Request (Invalid Hostname))

als ik een tracert doe geeft hij ZEUS aan als server. dat kan natuurlijk kloppen want hij plakt er ook het IP adres aan vast die ik van mijn ISP krijg.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het met mijn DNS te maken heeft en dat ik een sort van Record moet maken in de DNS. maar hoe???
weet iemand hoe ik dit kan aanpassen zodat ik vanuit mijn eigen netwerk de websites kan bekijken?

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zorg iig dat je zonder problemen kan pingen naar Hercules op basis van hostnaam. Als dat werkt, dan is die server tenminste goed in DNS opgenomen, want daar twijfel ik een beetje aan. Bij de gegeven foutmelding heb ik het idee dat je lokale PC een connectie maakt naar het externe IP, maar da's niet de bedoeling.
Controleer dan ook of je PC alléén maar Zeus als DNS server heeft staan, en geen DNS van je provider oid ertussen heeft staan.

Mocht dat kloppen, kijk dan verder:
1) Heb je per website één apart IP-adres?
2) Heb je meerdere websites geconfigureerd op 1 IP-adres (via host-headers)?

In situatie 1 lijkt het me dat je extern, op Zeus dus, per pagina een extern IP doorzet naar een intern IP (van Hercules). Via dat interne IP kun je dus vanuit je interne netwerk mbv een browser een connectie maken naar die specifieke site die eraan gekoppeld is. Dat zou nu al moeten werken.

Vervolgens kun je per IP een record (alias/CNAME) maken in je DNS (site.Hercules.local oid, ligt aan de config), en die kun je dan ook als zodanig connecten: http://site.Hercules.local

Situatie 2: Als je maar 1 intern IP gebruikt op Hercules, dan wordt er gebruik gemaakt van host-headers.
Dan maak je voor elke host header een alias aan in DNS, allemaal gekoppeld aan dát IP dus, en IIS zorgt voor de afhandeling van die hostheader. Tik in je browser dan http://site.Hercules.local, en je wordt door IIS doorgelinkt naar http://Hercules.local/hostheader oid.

Dit zijn de meest voorkomende situaties, want een en ander hangt af van je configuratie. MS heeft in z'n KB nogal wat artikelen staan hierover, bv deze: http://support.microsoft.com/Default.aspx?id=324260, dus daar kun je ook nog naar op zoek.

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
Okay thnks,

Mijn Domein heet Coolegem.org..
en ik gebruik de HOST header om de websites te scheiden dus dan zou ik optie 2 moeten gebruiken.

maar hoe maak ik nu bijvoorbeeld een DNS koppeling naar www.domein1.nl ?

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
burp2001 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:29:
Okay thnks,

Mijn Domein heet Coolegem.org..
en ik gebruik de HOST header om de websites te scheiden dus dan zou ik optie 2 moeten gebruiken.

maar hoe maak ik nu bijvoorbeeld een DNS koppeling naar www.domein1.nl ?
Hoezo naar www.domein1.nl...is dat jouw eigen domein?
Zoja, je kunt het beste gewoon een connectie maken vanaf je eigen netwerk naar de interne naam van je netwerk: dus een record 'www' toevoegen, en die verwijzen naar het interne IP van Hercules. Als IIS goed ingesteld is, dan moet dat geen probleem zijn.
Als dat geen domein van jezelf is, moet je er ook geen entry voor aanmaken, dan wordt sowieso afgehandeld door de DNS server van je provider (normaal gesproken)

Het ligt er ook aan of je intern en extern dezelfde naam voor je domein gebruikt, zoja: dan kun je een DNS entry aanmaken voor 'www' naar coolegem.org, want die is intern en extern bekend. Zonee, dan kun je beter via interne IP's gaan werken, anders wordt je van binnen naar buiten, en weer terug naar binnen geleid.

Maar dit is redelijk basis DNS werk, want dat staat in elk behoorlijk boek netjes beschreven. Heb je de MS-KB link bekeken die ik in mijn vorige post gaf?

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Bean op 23-06-2005 10:27 ]