PXE en SATA

Pagina: 1
Acties:

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Allereerst weet ik niet of dit hier goed staat maar omdat het een non-windows os achtig iets is dacht ik, ik plaats het maar hier.

Wat is het probleem: Ik heb zo'n 50 stuks HP Compaq dc7100 SFF systemen met hierin SATA harddisks. Deze systemen willen wij voorzien van onze software dmv. CCM On-Technology van Symatec. Het probleem is dat de performance van deze systemen als wij onze images hierop pushen "maar" 9mb per minuut is terwijl dit 200mb per minuut zou moeten zijn. Symatec heeft onse CCM server nagekeken en deze is prima. Vervolgens bleken de PXE drivers in de netwerkkaart erg oud te zijn en gingen we navragen bij HP of er een update verkrijgbaar was. Ze wilden weten waarom wij een update nodig hadden en we vermelden dus ons probleem. We kregen toen te horen dat PXE en SATA disks niet samen gaan daar de PXE boot een probleem heeft om SATA disk te kunnen benaderen en vandaar dus dat onze thruput met IDE disks wel 200mb per minuut was en met deze SATA disks maar 9mb per minuut. HP erkend dat er dus een probleem is, ze zijn er mee bezig maar voor nu is er geen oplossing. Ik heb sterk mijn twijfels bij dit verhaal maar kom er bij HP niet verder mee en blijf zitten met het probleem dat het imagen 8uur per machine gaat duren. Ik kan er 2 per dag doen en daar is mijn baas niet blij mee ;)

Nu ben ik benieuwd of ik de enige ben die hier problemen mee heeft of dat anderen ook dit probleem hebben of misschien wel een work-arround.

Ik heb op Google gezocht en natuurlijk heeft Symantec ook de nodige zaken bekeken.

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat je meer succes hebt in professionele networking & servers, omdat daar meer beheerders zitten die met dit soort probs te maken kunnen krijgen... Je zou evt als workaround een ghost image (oid) op cd kunnen fikken en deze uitrollen, dan heb je iig (tijdelijk) je baas ff koest.

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:47:
Persoonlijk denk ik dat je meer succes hebt in professionele networking & servers, omdat daar meer beheerders zitten die met dit soort probs te maken kunnen krijgen... Je zou evt als workaround een ghost image (oid) op cd kunnen fikken en deze uitrollen, dan heb je iig (tijdelijk) je baas ff koest.
OK, hopelijk komt er een modje die mijn topic moved.

Helaas is het ghosten geen optie daar onze On-Technology server/client dan niet meer werkt en ik daarbij veel meer handelingen moet gaan verrichten om mijn clients fatsoenlijk in ons domein te krijgen.

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik heb het zelfde probleem met hp en acer pc's met sata schijven. alleen ik gebruik altiris.

bij mij komt het veel voor dat ik niet eens een image kan maken.

heeft iemand een idee

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Pff, leip verhaal. Je zou toch zeggen dat een early boot omgeving als PXE gewoon totaal geen weet heeft of iets Sata is of ide is. Verschillen in performance is dan ook het laatste wat je verwacht.

Waar ik in ieder geval even naar zou kijken is of er interrupts geshared worden. Als dat zo is voor de nic en de SATA controller heb je alvast een goed aanknopingspunt.

Een minder interessante oplossing maar wel verhelderende aanpak is om één van de pc's uit te rusten met een andere NIC met PXE support. In het geval dat dit wél naar behoren werkt ben je in ieder geval een beetje wijzer
(en voor een investering van 20 Euro per systeem klaar. :|)

suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
OK!

Even een update.

Zoals je weet zitten er in de meeste machines zowel een IDE als een SATA controller. Nu staan deze default enabled en ook nog eens combined. Ik heb nu de controllers op separated gezet en de IDE op disabled. Gaan als een banaan met een thruput van 180mb/m! Enige nadeel is dat je naderhand de IDE weer moet aanzetten omdat anders je CD-rom niet werkt :Y) . Waarom de controllers op combined stonden weet ik niet, ik zie geen verschil (ja, ik zie bij separated de 2 SATA en IDE controllers los van elkaar en kan dus de IDE disablen).

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-02 20:36

BoAC

Memento mori

Gaat het om de ICH5 met de SATA controller?
Daar heb ik ook problemen mee gehad met de Asus Terminator 2.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
i2Paq schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 00:27:
OK!

Even een update.

Zoals je weet zitten er in de meeste machines zowel een IDE als een SATA controller. Nu staan deze default enabled en ook nog eens combined. Ik heb nu de controllers op separated gezet en de IDE op disabled. Gaan als een banaan met een thruput van 180mb/m! Enige nadeel is dat je naderhand de IDE weer moet aanzetten omdat anders je CD-rom niet werkt :Y) . Waarom de controllers op combined stonden weet ik niet, ik zie geen verschil (ja, ik zie bij separated de 2 SATA en IDE controllers los van elkaar en kan dus de IDE disablen).

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Ik heb puur interesse in het probleem. Mooi dat je een oplossing hebt gevonden, ik heb alleen een vraag. Misschien dat je het wel gedaan hebt, maar lees het niet zo snel. Als je die controllers op seperated zet, en je laat de IDE aan staan, wat doet je performance dan?

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
teigetjuh schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 07:21:
[...]

Ik heb puur interesse in het probleem. Mooi dat je een oplossing hebt gevonden, ik heb alleen een vraag. Misschien dat je het wel gedaan hebt, maar lees het niet zo snel. Als je die controllers op seperated zet, en je laat de IDE aan staan, wat doet je performance dan?
Dan werkt de On-Technology niet eens! Tijdens het restoren van de image geeft hij een error en dat komt doordat de software het spoor bijster raakt tussen de SATA en de IDE. Eigenlijk het zelfde als het probleem in mijn startpost maar dan komt hij met een duidelijke error. De oplossing van Symantec was dus de controllers op combined zetten, maar dat geeft, zoals nu blijkt, een performance van 9mb/m ipv. de normale 200 (als je op het zelfde subnetmask etc. zit). Nu dus met de separated controllers en de disabled IDE heb ik ruim 180 op sommige momenten, en dat is op een ander subnet en in een ander gebouw met een 2mb lijntje ertussen.

Verwijderd

Dat verhaal over het verouderde PXE boot images of de combinatie met S-ATA disks is echt bullsh*t. Ik gebruik hier toevallig dezelfde desktops in combinatie met RIS en Ghost en dat werkt uitstekend. Een dc7100sff testbak met W2K Server en Ghost 8 erop spuugt een image van 2,3GB in iets meer dan drie minuten naar een identieke machine. Die performance kun je door twee delen als je twee bakken tegelijk gaat preloaden, maar dat is te verwachten met een single disk-opstelling in je 'servertje'.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-02 20:36

BoAC

Memento mori

De tijden gaan ook door he, net zoals ontwikkelingen :P ;)

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 09:33:
Dat verhaal over het verouderde PXE boot images of de combinatie met S-ATA disks is echt bullsh*t. Ik gebruik hier toevallig dezelfde desktops in combinatie met RIS en Ghost en dat werkt uitstekend. Een dc7100sff testbak met W2K Server en Ghost 8 erop spuugt een image van 2,3GB in iets meer dan drie minuten naar een identieke machine. Die performance kun je door twee delen als je twee bakken tegelijk gaat preloaden, maar dat is te verwachten met een single disk-opstelling in je 'servertje'.
Mijn image staat er ook in zo'n 3 minuten op nu, daarna gaat hij zichzelf configureren (tis een gesysprepte image) en de nodige software installeren. Als met al zon 45min werk.
Zit nog steeds met het feit dat ik mijn IDE moet disabelen, maar dat komt door het CMM van Symatec.
Pagina: 1