Linux Partities & Windows Partities

Pagina: 1
Acties:

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb hier een AMD 2000+ staan met daarin:

PRIMARYmaster: 20GB

PRIMARYslave: 6.4GB

SECUNDARYmaster: cdrom

SECUNDARYslave: 4.3GB

Ik heb op de 20GB schijf net Windows XP geinstalled met een partitie-grootte van 4,8GB NTFS.

Ik wil dus de overige ruimte op de 20GB schijf en de overige schijven gebruiken voor Linux. Ik gebruik Ubuntu 5.04. Ik wil Linux gebruiken als newsgrabber en FTP-server.

Ik ben nu met de installatie bezig van Ubuntu. Ik kan Ubuntu de rest van de 20GB schijf automatisch laten indelen. Maar dan gebruikt ie de overige 15GB helemaal. Dit wil ik dus niet. Ik wil juist zoveel mogelijk schijfruimte hebben voor de FTP-server en voor het opslaan van mijn binaries. Hoe moet ik de partities op de 20GB schijf nu indelen? Moet ik op de overige schijven ook nog aparte partities aanmaken of kunnen deze de volledige grootte benutten?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
CaptainM schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:33:
Ik kan Ubuntu de rest van de 20GB schijf automatisch laten indelen. Maar dan gebruikt ie de overige 15GB helemaal. Dit wil ik dus niet. Ik wil juist zoveel mogelijk schijfruimte hebben voor de FTP-server en voor het opslaan van mijn binaries.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar de 15GB die Ubuntu dan 'helemaal gebruikt' kun je gewoon na installatie gebruiken voor eigen data. Ubuntu zelf zal ongeveer 2GB gebruiken.

Toch zijn er wel verschillende voordelen aan het wat verder opdelen in partities van de beschikbare ruimte, bijvoorbeeld aparte voor /var en /home.