Toon posts:

Pentium3 533MHz op een Asus P2B-F mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, ik heb jullie hulp weer eens even nodig.
Ik heb een Pentium 2 350MHZ op een Asus p2b-f moederbord.
Van een vriend kon ik zn Pentium 3 533Mhz processor overnemen.
Wanneer ik hem er in stop, dan start de pc niet meer op, geen piepjes =/
Alleen de lampje op de voorkant van de kast van de HDD knippert rood
Ik hoor de hdd etc wel draaien.
Wanneer ik me pentium 2 er terug in stop, dan start hij gwn weer op =/

Op google heb ik een handleiding gevonden:
http://www.fujitsu-siemen.../ErgoPro-eL/P2B-F-103.pdf

Ik heb wat met de jumpers gedaan (pagina 16)
Ik heb de jumper settings voor pentium 3 500 en 550MHz gedaan.
Maar geen van beide werkte.

Iemand ervaring ermee? De CPU is overigens 100% in orde.

Groeten,

KaKiT

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55

Wallie

Herr

Jouw nieuwe 533 loopt op een 133Mhz bus, ondersteunt de BX chipset op jouw P2B-F niet.
Op 4x 100Mhz moet het wel lukken, op 400Mhz dan. En misschien eerst je bios updaten zodat hij netjes de core herkent.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:16
Ik denk dat jou mobo de fsb van deze processor niet aan kan, dus zul je waarschijnlijk deze lager moeten laten draaien (133fsb * 4) naar (100 fsb * 4)

[ Voor 4% gewijzigd door asfaloth_arwen op 22-06-2005 15:52 ]

Specs

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

asfaloth_arwen schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:51:
Ik denk dat jou mobo de fsb van deze processor niet aan kan, dus zul je waarschijnlijk deze lager moeten laten draaien (133fsb * 4) naar (100 fsb * 4)
Dan draait je CPU ook op 400mhz. Schiet TS niet zo heel veel mee op

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:16
Gunner schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:52:
[...]

Dan draait je CPU ook op 400mhz. Schiet TS niet zo heel veel mee op
Nee dat is waar, maar wel iets. En met een niet draaiende cpu/mobo combi kun je helemaal niets :D (nuttigs tenminste >:) )

[ Voor 5% gewijzigd door asfaloth_arwen op 22-06-2005 15:57 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties!! =D

Aawww... jammer -_- mjaa 400mhz beter dan 350 mhz toch ;)
Hoe kan ik de FSB veranderen dan,
want op blz 16 zie ik 2 verschillende jumpers veranderen.
CPU Bus
Freq. Multiple
samengevat, ik weet niet welke Model CPU ik moet nemen =D

EDIT: ik heb bios Beta 1014.003

zie: http://support.asus.com/d...del=P2B-F&SLanguage=en-us

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 16:17 ]

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hey
ik heb ook een Asus p2b-f gehad eerst met een 400 mhz 100 mhz fsb pII processor
op dat moederbord kreeg ik ook geen pIII processor aan de praat ookal hadt ik een nieuwe bios gedownload van een Asus FTP site
mocht je nog een Asus p3b-f vinden kan ik je echt aanraden om die te kopen dat is echt een top moederbord.
ik draai daar nu een pIII 550 mhz op met 512 mb ram en een 7200 rpm WDC schijf en dan ding draait perfect.
maar ik heb het zelf ook niet voor elkaar gekregen om een pIII processor in die p2b-f te krijgen terwijl op het moederbord manual wel staat pII - pIII en celeron wordt ondersteund
Heel vreemd maar goed
veel succes verder

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De multiplier (Freq. Multiple) van die CPU is 4x en de FSB (==CPU Bus) is 100 MHz. Beide instellingen zijn mogelijk dmv die jumpers.

Die jumpers moeten dus sowieso zo (FSB kan je in een later stadium hoger zetten, maar dan ben je moederbord aan het overklokken), een bios update is altijd wel handig.
Deze CPU staat niet in de support list van Asus (http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us -> search using motherboard -> slot1 -> p2b-f ). Let ook op dat in die lijst bij de nieuwere CPU's een vereiste staat in de vorm van de nieuwere BIOS EN een bepaalde versie van het PCB.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:19:
De multiplier (Freq. Multiple) van die CPU is 4x en de FSB (==CPU Bus) is 100 MHz. Beide instellingen zijn mogelijk dmv die jumpers.

Die jumpers moeten dus sowieso zo (FSB kan je in een later stadium hoger zetten, maar dan ben je moederbord aan het overklokken), een bios update is altijd wel handig.
Deze CPU staat niet in de support list van Asus (http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us -> search using motherboard -> slot1 -> p2b-f ). Let ook op dat in die lijst bij de nieuwere CPU's een vereiste staat in de vorm van de nieuwere BIOS EN een bepaalde versie van het PCB.
bedankt voor je hulp =D
ik heb bios beta 1014.003 op me mobo zag ik net, das tog al de nieuwste?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een Asus P2B-f kan wèl FSB 133 Mhz aan, geheel onofficieel, waarbij de PCI bus netjes op 33 MHz loopt (4:1 divider). Echter, de AGP bus loopt helaas wel overklokt.

Ik kon mijn PII 350 met gemak op 466 laten lopen, FSB 133, alleen 3D applicaties gingen onderuit omdat de AGP bus op 88,7 MHz liep, wat m'n videokaart in 3D niet trok.

Een PIII 533 is geen Katmai core meer, FSB 133 PIIIs zijn Coppermines, dus zit je met nieuwere VRM eisen (voltage regulation module) die je moederbord waarschijnlijk niet on-board heeft. VRM spec 8.2 vs VRM spec 8.4 nodig voor Coppermines.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Voutloos
  • Niet online
Ik had inderdaad gezien dat 133MHz ook en jumpersetting was op het moederbord, maar wou het overklokken verhaal er nog niet bijhalen. :)

In de support lijst van Asus staan trouwens wel een aantal CPU's welke een Coppermine zijn, wat dus al dat expliciet noemen van een nieuwer PCB verklaart.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:19:

Mijn processor staat er niet tussen? Heb een p3 533mhz

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JumpStart schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:30:
Een Asus P2B-f kan wèl FSB 133 Mhz aan, geheel onofficieel, waarbij de PCI bus netjes op 33 MHz loopt (4:1 divider). Echter, de AGP bus loopt helaas wel overklokt.

Ik kon mijn PII 350 met gemak op 466 laten lopen, FSB 133, alleen 3D applicaties gingen onderuit omdat de AGP bus op 88,7 MHz liep, wat m'n videokaart in 3D niet trok.
Ah, de goede oude tijden :D
Een PIII 533 is geen Katmai core meer, FSB 133 PIIIs zijn Coppermines, dus zit je met nieuwere VRM eisen (voltage regulation module) die je moederbord waarschijnlijk niet on-board heeft. VRM spec 8.2 vs VRM spec 8.4 nodig voor Coppermines.
Niet waar :o

Zowel Katmai als CuMines zijn er in 100MHz en 133MHz versies :o

Neem bijvoorbeeld de P3-600:

P3-600: Katmai, 6x100MHz
P3-600B: Katmai, 4.5x133MHz
P3-600E: CuMine, 6x100MHz
P3-600EB: CuMine, 4.5x133MHz

De vraag is dus of we hier met een P3-533B of P3-533EB te maken hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

I stand corrected :)

Topicstarter kan er redelijk gemakkelijk achter komen. Heeft het ding 2 discrete cache chips op de print, links en rechts van de core? Of is het ding schijnbaar cache-loos (waarbij de cache op de CPU die zit) ?

Ik gok op dat 'ie en 533EB heeft, aangezien er waarschijnlijk een VRM niet mee wil werken...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• whocarez
  • Laatst online: 08-06-2025
ik weet dat er 1 van deze serie ook gewoon tot 1ghz ondersteund, althans ik heb een slot 1 versie met gewoon een 1ghz proc der op, werd niet ondersteund maar draait wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

whocarez schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 08:44:
ik weet dat er 1 van deze serie ook gewoon tot 1ghz ondersteund, althans ik heb een slot 1 versie met gewoon een 1ghz proc der op, werd niet ondersteund maar draait wel.
Je spreekt jezelf nogal tegen- hij ondersteunt het maar het wordt niet ondersteund 8)7

Waarschijnlijk probeer je te zeggen dat sommige revisies P2B-F wel kunnen werken met P3 tem 1GHz, al ondersteunt Asus dat niet officieel :z

Punt is dat je dan moet weten welke PCB revisie dat bord heeft. Iirc staat het in de bovenhoek van het moederbord, vlak achter de PS/2 poorten - maar ik kan me vergissen...

Oslik blyat! Oslik!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Meeste Bx bordjes doen wel 133mhz (overclocked dan eh..) Ookal zijn de pci en/of de agp bus dan een beetje hoog. Bij mij werkte het met mn abit bx6 v2.0
Pagina: 1