Toon posts:

[XP] Sweex USB 2.0 Hub extern

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met een Sweex ( :r ) USB 2.0 High speed hub, extern aangesloten op een USB poort van een HP NX9030 notebook.

De situatie is als volgt: als deze USB hub aangesloten wordt op de laptop, wordt deze wel herkend als een USB apparaat, maar XP kan geen driver vinden. Terwijl deze laptop toch helemaal up-to-date is met updates/alle drivers, ook SP2 dus waarin standaard de USB 2.0 drivers zitten.
Met of zonder adapter, met of zonder USB muis aangesloten, het probleem blijft.

Via een Linux bootcd (Knoppix/UBCD), heb ik kunnen achterhalen wat voor een soort chipset in de hub zit: Cypress CY7C65640 USB 2.0 TetraHub.
Hiermee heb ik een driver kunnen vinden via de Cypress homepage, maar deze werd ook niet aangenomen door de driver wizard van XP.

Om er zeker van te zijn dat het niet aan de hub ligt, heb ik een compleet andere hub (onbekend merk, andere chipset) op de USB poort getest, die vreemd genoeg dezelfde symptomen geeft als de andere van Sweex, dus het weigeren van het installeren van de hub, met geen enkele driver, ook met of zonder adapter/muis.

Nu iets raars: onder Linux werken allebei de hubs volledig goed, met of zonder adapter/muis maakt niet uit. De optische sensor brandt dan pas ook, onder windows helemaal niet. Als ik "cat /dev/mouse" uitvoer en met de USB muis beweeg, reageert en werkt de muis/hub/laptop zoals het hoort.

Wat ik nu dus kan concluderen: hardwarematig is de laptop, hub, en muis allemaal goed, alleen softwarematig rammelt er iets aan XP.

Het probleem en de vraag is nu dus ook: waaraan ligt dit probleem?