Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Probleem met noppenfoam voor geluidsdemping

Pagina: 1
Acties:
  • 1.334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

mijn PC is nu goed uitgerust van FAN's en 's nachts hoor ik de FAN's bijna niet meer. Maar wat me ontzettend stoort is het lawaai dat de hdd maakt. Nu heb ik uitgebreid gezocht op GOT naar de beste oplossing voor een isolerend materiaal.
Overal duikt de naam noppenfoam als beste oplossing op, dus holde ik ff naar de Gamma en kocht daar 2m² van dat eier-spul. Kom ik thuis en merk dat het schuim (tot de bovenkant van de topjes) een 2,5 cm hoog is :X Ik had eerder gerekend op 1 cm ofzo...
Weet er iemand erges waar je dunnere foam kunt halen? Of zou ik de topjes korter maken? Zou dat dan niet het effect wegnemen? Of is er ondertussen al een betere oplossing voor geluiddemping op de markt?
Oh had ik toch maar even beter gekeken |:(

Verwijderd

Wat pas echt ideaal is zijn studio dempplaten. Die hebben vaak ongeveer 1.2 cm dikte, en die zijn echt superdempers.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 14:22:
Wat pas echt ideaal is zijn studio dempplaten. Die hebben vaak ongeveer 1.2 cm dikte, en die zijn echt superdempers.
Ja heb ik al achter gezocht, maar ik vind hier in de buurt geen studio's of verdelers + ik vrees dat zo'n dingen ook aardig wat euro's vereisen en dat heb ik er niet voor over.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij kun je dat spul best met een scherp mes bijsnijden. Je kunt het in ieder geval proberen, of was je van plan dat schuim terug te brengen?

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 14:46:
Volgens mij kun je dat spul best met een scherp mes bijsnijden. Je kunt het in ieder geval proberen, of was je van plan dat schuim terug te brengen?
Mja zoals het er nu bij ligt... terugbrengen, aangezien het nooit in me kleine PC-kastje gaat passen. En afsnijden heb ik idd over gedacht, maar zou het effect dan niet weggaan?
Eens ik de verpakking open en begin noppen eraf te snijden denk ik niet dat er nog garantie op zal staan ;( Dus ik zou eerst willen weten of het schuim dan nog effectief genoeg is.
Iemand ervaring mee? Of iemand die een beter alternatief weet? -> hoeft niet per se schuim te zijn, zolang het maar max 1cm is!

Verwijderd

bij pc winkels hebben ze wel eens van die kitjes liggen, ik dacht zelf ook eerst over gamma schuim na, maar zag gelijk al dat het veelste dik is! Toen ging ik naar die kitjes kijken.. maar die zijn mij weer veelste duur 40 euro ofzo :/

nu heb ik dus maar bij de lokale knutselwinkel 24 rubbere ringetjes voor tussen m'n schroeven (hdd/cdrom/fans) gehaald voor 2,40 euro.. hiermee kon ik 2 pc's behandelen :)
Het hielp geloof ik niet erg veel, maar vooral bij fans (waar je ze tussen de fan en de case kan wurmen) helpt het wel lekker! (helaas kon ik ze niet tussen de hdd en de kast krijgen en heb ik ze dus aan de andere kant tussen kast en schroefje gestopt.. in de hoop dat het nog iets dempt).
Had zowiezo al stille HDD (seagate 7200.7 :9)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 15:24 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Je kunt ze platter maken met een scherp mes, maar het effect is dan wel minder en het is kl*te werk (weet ik uit ervaring). Voor de stukken waar de kast niet diep genoeg is, is het een oplossing.

Voor de resonantie van de zijpanelen kun je beter acoustische matten gebruiken zoals wel in autodeuren zit. Is dan ook wel te krijgen bij de betere automaterialenzaak, deze zijn dun en kunnen nog achter het eierschuim geplakt worden. Het is een beetje hetzelfde spul als onder op metalen gootstenen zit.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

heb je de hdd met schroeven vast gemaakt aan de kast ? Anders zou je eens kunnen proberen dat anders te doen. Ik heb mijn hdd's in (post)elastieken ophangen en ik hoor die dingen totaal niet meer

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Oh, alternatief van 12mm dik: duitse matten

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
denk niet dat hij 50 euri wil neerleggen voor een pakketje duitse matten, volgens mij kan je beter de eerder vermelde auto matten halen bij de auto speciaal zaak, zijn goedkoper en doen hun werk ook

K to the KillaZ

Verwijderd

Topicstarter
Jiriki schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:24:
Je kunt ze platter maken met een scherp mes, maar het effect is dan wel minder en het is kl*te werk (weet ik uit ervaring). Voor de stukken waar de kast niet diep genoeg is, is het een oplossing.

Voor de resonantie van de zijpanelen kun je beter acoustische matten gebruiken zoals wel in autodeuren zit. Is dan ook wel te krijgen bij de betere automaterialenzaak, deze zijn dun en kunnen nog achter het eierschuim geplakt worden. Het is een beetje hetzelfde spul als onder op metalen gootstenen zit.
Erachter zal al zeker niet gaan, aangezien de noppen alleen al te hoog komen... Maar zonder noppenschuim zou dit idd al een oplossing zijn voor achter het moederbord. Ik ga eens horen bij de lokale auto-zaak. Thanks Jiriki :)
KillaZ schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:33:
denk niet dat hij 50 euri wil neerleggen voor een pakketje duitse matten, volgens mij kan je beter de eerder vermelde auto matten halen bij de auto speciaal zaak, zijn goedkoper en doen hun werk ook
Idd :X
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:22:
nu heb ik dus maar bij de lokale knutselwinkel 24 rubbere ringetjes voor tussen m'n schroeven (hdd/cdrom/fans) gehaald voor 2,40 euro.. hiermee kon ik 2 pc's behandelen :)
Het hielp geloof ik niet erg veel, maar vooral bij fans (waar je ze tussen de fan en de case kan wurmen) helpt het wel lekker! (helaas kon ik ze niet tussen de hdd en de kast krijgen en heb ik ze dus aan de andere kant tussen kast en schroefje gestopt.. in de hoop dat het nog iets dempt).
Had zowiezo al stille HDD (seagate 7200.7 :9)
Die ringen tussen de case-FAN en de case zou idd al helpen! Kheb net eventjes tegen het rastertje geduwd en idd de trilling is weg...
Ik was al van plan een 2de HDD te gaan kopen, dus zal het idd een stille worden, maar het gaat me meer om de trillingen bij de HDD die ik nu heb (ook seagate trouwes). Die HDD dat er nu insteekt zal er in ieder geval niet uitgaan.
C.44 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:26:
heb je de hdd met schroeven vast gemaakt aan de kast ? Anders zou je eens kunnen proberen dat anders te doen. Ik heb mijn hdd's in (post)elastieken ophangen en ik hoor die dingen totaal niet meer
Voor die HDD, een doodgewone elastiek zeg je?? Is dat wel sterk/stabiel genoeg? Stel dat je je PC verplaatst, dan rammelt die van de ene kant naar de andere, toch?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 15:41 ]

Verwijderd

komt het geluid van het rammelen van de HDD tegen de kast of van de HDD zelf (leg hem eens op een washandje en zet hem eens aan, als het dan weg is kun je je HDD's in elastieken hangen)?

Ik heb een stuk rond elastiek gebruikt (denk aan het elastiek in een zwembroek (maar dan wel een beetje goede kwaliteit)), daarmee kun je een HDD in een 5,25" slot hangen, ff pielen is het wel, maar daarna is het lekker stil, en het kost bijna niets.

Bedoelen jullie met die "autodempingsmatten" spul als: DYNAMAT? dan zou ik wel de dunste pakken (2mm), meestal wordt in auto's de dikke (5mm) (goedkopere) variant gebruikt, maar vergis je niet dit spul is ook best duur...

EDIT: ja je HDD's rammelen bij het transport wel eens tegen de kast aan als ze in elastieken hangen, maar als je er een beetje voorzichtig mee bent zal dat wel goed gaan (hang ze zo strak mogelijk...) als je dan op de plaats van bestemming komt maak je ff je kast open en controleer je ze even (als ik ergens naartoe ga controleer ik altijd mijn PC voordat ie aangaat (stel je voor dat de zalman-koelblok-VGA-koeler besloten heeft je VGA-kaart uit zijn slot te trekken...).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 16:16 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heeft iemand niet toevallig wat van dat spul over wat je onder laminaat legt? Dat isoleert ook prima, het is alleen zonde als je alleen hiervoor een rol moet kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:37:

[...]

Die ringen tussen de case-FAN en de case zou idd al helpen! Kheb net eventjes tegen het rastertje geduwd en idd de trilling is weg...
Ik was al van plan een 2de HDD te gaan kopen, dus zal het idd een stille worden, maar het gaat me meer om de trillingen bij de HDD die ik nu heb (ook seagate trouwes). Die HDD dat er nu insteekt zal er in ieder geval niet uitgaan.
Ik zou gewoon even langs de lokale klusmarkt gaan en een standaard computer schroefje mee nemen en vragen of ze van die rubberen ringetjes hebben.. voor die paar euro kan je je nooit een buil vallen en slechter wordt het er niet op!

Harde schijven in rubbers hangen schijnt erg goed te werken, maar ik heb wel eens gelezen dat harde schijven daardoor ook eerder kunnen overlijden (doordat ze hun trillingen niet kwijt kunnen oid). Verder moet je als je dat doet zowiezo wel zorgen dat je een aardingsdraadje maakt (van hdd case > pc case, omdat ie in rubbers geen contact maakt).

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:16
Speciale matten voor in je pc:

http://www.akasa.co.uk/spec/accessories/spec_ak_pax_1.htm

Wordt in Nederland o.a. verkocht bij Informatique :X

Voor midi-tower 17,50
Voot full-tower 19,00

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zien er niet te dik uit.

edit: ik lees net 4mm dik

[ Voor 6% gewijzigd door ramonp op 22-06-2005 16:21 ]

Verwijderd

offtopic:
wat is er mis met inforatique?

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:16
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:22:
offtopic:
wat is er mis met inforatique?
Niets, maar ik wil geen reclame maken...

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

klinkt mischien stom maar heb je aan gips platen gedacht? die isoleren voor geluid ook heel goed. je hebt ze van 11 mm dik. waarshcijnlijk wel lastig te monteren in een kast. het best is en blijft de hd op rubber te zetten ofzo. want een case in bouwen met isolatie heeft wel enig effect maar niet al te veel van de wege dat er altijd gaten in moeten.

Verwijderd

kan helemaal niets over die matten vinden.. (reviews oid) .. alleen 1 gast die zegt dat ze stinken :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:27:
kan helemaal niets over die matten vinden.. (reviews oid) .. alleen 1 gast die zegt dat ze stinken :+
Lol nee dat wil ik ook niet hoor... :P Maar Febrèze en een Airwick achter m'n intake-FAN kunnen wonderen doen ;)
Maar euh zijn deze matten wel effectief?
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:09:
komt het geluid van het rammelen van de HDD tegen de kast of van de HDD zelf (leg hem eens op een washandje en zet hem eens aan, als het dan weg is kun je je HDD's in elastieken hangen)?

Ik heb een stuk rond elastiek gebruikt (denk aan het elastiek in een zwembroek (maar dan wel een beetje goede kwaliteit)), daarmee kun je een HDD in een 5,25" slot hangen, ff pielen is het wel, maar daarna is het lekker stil, en het kost bijna niets.
Als ik hem eruit haal maakt de PC bijna niets meer geluid, dus het is de trilling die de HDD afgeeft aan de case. Daar ben ik zeker van!
Maar ik heb geen enkel 5,25" slot meer vrij, dus het zulle van die ringetjes worden denk ik.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ff iet apart: Hoe zit het met statische elektriciteit?...
Veroorzaakt zo'n noppenfoam dit? Ik dacht dat alleen wol dit kon, maar wou toch ff zeker zijn ;)

Verwijderd

het is niet handig voor LAN-party's, maar ik zou zeggen:

Haal Lood-bitumen......

zou je bij de bouwmarkten moeten kunnen krijgen.
het schijnt er goed te dempen. n maat van me is er erg tevreden over.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:09:
het is niet handig voor LAN-party's, maar ik zou zeggen:

Haal Lood-bitumen......

zou je bij de bouwmarkten moeten kunnen krijgen.
het schijnt er goed te dempen. n maat van me is er erg tevreden over.
Waarom is het niet handig? (als het door het gewicht komt zou ik ook niet voor "dynamat" gaan, dat is ook erg zwaar).
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:51:

[...]

Als ik hem eruit haal maakt de PC bijna niets meer geluid, dus het is de trilling die de HDD afgeeft aan de case. Daar ben ik zeker van!
Maar ik heb geen enkel 5,25" slot meer vrij, dus het zulle van die ringetjes worden denk ik.
Mischien een idee om al je 3,25" bay's eruit te slopen en er 5,25" bay's voor terug te plaatsen? bij mij konden er geen ringetjes tussen de bay en de HDD, als je 5,25" bay's hebt kun je de HDD's ophangen en ben je overal vanaf.

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
je hebt ook harddisk clips van rubber waarmee je je HDD in een 5,25 inch bay monteert.

http://www.micromotive.nl...hp?upn=010002&product=349

geen resonantie met je kast en toch degelijk gemonteerd voor nog geen 10 euro.

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:47
Zelf heb ik van die bitumen matten in de binnenkant ongeveer 3 mm dik. wordt ook gebruikt in auto's.
werkt prima hier. plakt als een gek en kost ongeveer 12 euro voor 50 x 50 cm.
voor een bigtower heb je iig genoeg aan anderhalf matje.
Pagina: 1