Toon posts:

USB stick mounten op een Thin Client

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag:

Hoe moet ik mijn USB stick mounten in Linux???

Allereerst wil ik zeggen dat ik alleen de console kan gebruiken omdat ik een uitgeklede versie van linux heb. :*)

Ik heb op verschillende forums gekeken en daar ben ik niet veel wijzer van geworden. Daar heb ik wel gelezen dat je eerst een mountpoint moet aanmaken en dat heb ik gedaan (mkdir /mnt/stick)

Ook heb ik gelezen dat je in het logbestand (/var/log/messages) kan zien wat de naam is van deze stick om hem vervolgens te mounten, maar als ik het logbestand open zie ik wel dat hij de usb stick ziet maar dat hij een fout aangeeft met de drivers. Hier staat dus ook niet bij welke sda ik moet gebruiken.

Kan iemand mij verder helpen. :/

Verwijderd

Om te beginnen zou je eens kunnen posten welke foutmelding hij geeft in var/log/messages. En wat je zelf al gedaan geprobeerd hebt.

Verwijderd

Topicstarter
hetgeen dat ik geprobeerd hebt:

eerst een mountpoint aanmaken (mkdir /mnt/stick)
die wordt ook wel aangemaakt

daarna mount -t vfat /dev/sda(1 t/m 5) /mnt/stick
geeft de melding: mounting /dev/sda1 /mnt/stick failed: No such device
(doet hij met elke sda(1 t/m 5))

ook heb ik geprobeerd om in het logfile te kijken met de commando:
tail -f /var/log/messages dan staat er dit:

(datum)(naam client)syslog.warn klogd: usb.c USB device 15 (vendprod 0x457/0x150) is not claimed by any active driver.

In deze file kan ik dus ook niet zien hoe de usb stick heet.

Ik hoop zo voldoende info te hebben gegeven

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

je kernel moet het volgende bevatten:

a. USB ondersteuning (OHCI of UHCI)
b. support for mass storage devices
c. SCSI ondersteuning (géén emulatie, the real deal!)

Als je dat niet hebben: allemaal als module (of direct in je kernel) configureren, kerneltje bakken en rebooten.

Probeer het dan nog eens.

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik snel kijken of mijn Thin Client dit allemaal ondersteunt. Mijn linux versie is HPUX

En stel dat ik dit niet heb zou je me dan stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dat moet aanmaken. (bakken :P :P :P )

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 14:45:
Hoe kan ik snel kijken of mijn Thin Client dit allemaal ondersteunt. Mijn linux versie is HPUX
Dat denk ik niet, HPUX is namelijk geen linux, misschien moet eerst eens uitvinden wat je nou wel draait.
En stel dat ik dit niet heb zou je me dan stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dat moet aanmaken. (bakken :P :P :P )
Het is in principe niet de bedoeling hier dingen op die manier stap voor stap voor te kauwen, over kernels compilen is genoeg te vinden, maar zoek eerst maar eens uit wat je nou eigenlijk draait.

Verwijderd

Topicstarter
HPUX draait op de Linux kernel 2.4.25 en heeft de image versie L1ST2130 die van de HP site legaal te downloaden is.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm/WF05a/36757-342077-342077-342077-636977-8997855.html

op de site staat ook alleen maar Linux.

Ik hoop dat je dit bedoelt, maar hoe kan ik anders zien welke versie erop draait.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:07

Nakebod

Nope.

Kernel 2.4 heeft niet echt een super goede usb ondersteuning.
Grote kans dat het wel gewoon in je 2.4 kernel werkt, maar dat je, zoals netsensei al zei, bijv Mass Storage of SCSI niet in je kernel hebt, of niet als module hebt geladen.
Of, als die mogelijkheid er is, naar kernel 2.6 te gaan, zover ik laatst eens ergens gelezen had werkt dat wel beter met usb apparaten.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:02:
HPUX draait op de Linux kernel 2.4.25
Nee dat doet het niet, dat is precies wat ik bedoelde. Iets dat linux draait en toevallig van HP komt draait geen HP-UX, een UNIX versie voor PA-RISC en Itanium platformen.
en heeft de image versie L1ST2130 die van de HP site legaal te downloaden is.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm/WF05a/36757-342077-342077-342077-636977-8997855.html

op de site staat ook alleen maar Linux.
en er wordt met geen woord over HP-UX gerept :)
Ik hoop dat je dit bedoelt, maar hoe kan ik anders zien welke versie erop draait.
uname -a geeft de exacte kernelversie en architectuur, ik weet niet in hoeverre die images te veranderen zijn, en wat je allemaal op dat ding kan. Anders zou je eventueel de juiste module kunnen laden als die er al is (wat me niet vreemd lijkt, als die usb standaard op zo'n machine zit), en anders zien dat je de module gecompiled krijgt voor de kernelversie/architectuur van zo'n ding.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Zou het zo kunnen zijn dat je een thinclient hebt die onder linux draait. Met dit apparaat log je in op een HP-UX systeem. Je applicaties draaien dan op HP-UX, en de uitvoer gaat naar linux thin client.
Als je in deze configuratie een usb-stick gebruikt zul je die in je thin client duwen. Stel dat hij daar prima werkt, dan nog kun je hem niet gebruiken in je applicaties, want die draaien op de HP-UX machine.
Je zult je usbstick dan via het netwerk bereikbaar moeten maken, bijvoorbeeld door het mount punt in een (via nfs of samba) gesharede dir te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zijn er geen speciale type USB memory sticks die dit wel kunnen, want de muis en toetsenbord zijn namelijk ook USB.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 09:21:
Maar zijn er geen speciale type USB memory sticks die dit wel kunnen, want de muis en toetsenbord zijn namelijk ook USB.
een terminal geeft z'n muis en toetsenbord events door aan de server, en die geeft weer beelden terug. Dan maakt het echt niet uit wat voor usb-stick je hebt, als je m kunt mounten, zul je m eerst beschikbaar moeten stellen aan de server. bijvoorbeeld via samba/nfs.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat het op dezelfde interface zit, betekend nog niet dat het ook hetzelfde werkt.
USB-Sticks zijn voor linux locale SCSI schijven (heerlijk, zo'n vergaarbak van allerlei hardware). Deze moeten dus wel beschikbaar worden gemaakt. Meestal moet dit lokaal, maar als je met een terminal werkt, dan zal het met een omweg moeten. Ik denk, met het oog op beveiligingen e.d. dat het dan ook niet gaat lukken om op je stick te schijven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan heb ik verder genoeg informatie.

Iedereen bedankt. :)
Pagina: 1