[DHCP] Geeft windows xp alleen 192.168 ip's uit?

Pagina: 1
Acties:

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:01

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Ik heb een pc die deel uitmaakt van een netwerk. De router deelt ip-adressen uit in de range 192.168.0.x, een aantal pc's hebben een vast ip in diezelfde range. Nu zit er in de betreffende pc ook een draadloos netwerkkaartje, en ik wilde via internet connecton sharing de internetverbinding die via het netwerk loopt met de draadloze verbinding delen. Bij de wizard netwerk instellen kreeg ik een lekker vage foutmelding ('probeer het nog eens' of iets dergelijks) maar toen ik bij de eigenschappen van de netwerkverbinding internet delen aan wilde zetten kwam de volgende foutmelding:

'Er is reeds een lan verbinding geconfigureerd met het ip-adres dat voor automatische ip-adressering
noodzakelijk is'

Dus ik vermoed dat windows alleen maar ip-adressen in de 192.168.0.x reeks gebruikt voor internet delen, en dat niet kan omdat het netwerk al deze range heeft (met 192.168.0.1 voor de router). Ik vond 1 topic met dezelfde foutmelding, maar daar stond geen nuttige info in, alleen een voorzichtige bevestiging van mijn vermoeden. Kan ik internet delen op een of andere manier met een andere range laten werken, of kan windows echt alleen maar met 192.168 werken?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je internet gaat delen, waarschijnlijk moet dat op een ander subnet bv ervoor zorgen dat het op 192.168.1.1 gaat delen en wireless computers op andere adressen in deze range zetten.

Hoe minder "gebruiksvriendelijk B) " hoe begrijpbaarder voor systeembeheerders, maw. van die wizards afblijven. Bij je netwerkkaart waar je internet aansluiting binnenkomt een vinkje, deze verbinding delen aanvinken. Verder de help gaan lezen, ik heb eigenlijk alleen ervaring met Linux-routers en routing tables, geen ICS-ervaring.

[ Voor 132% gewijzigd door rapture op 22-06-2005 12:36 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:29:
Spul negeren, Windows doet gewoon wat lastig rond het feit dat je 2 netwerkkaarten op dezelfde IP-adres gezet hebt. Zolang je de beide niet tegelijkertijd aansluit is er geen probleem.
Ze staan niet op hetzelfde ip: de lan-kaart krijgt zijn ip via dhcp van de router, de wlan-kaart zou zijn ip vast moeten zetten op P.Q.R.S en vervolgens het draadloze netwerk van ip's in de range P.Q.R.x moten voorzien. Mijn vraag is dus of P.Q.R iets anders kan zijn dan 192.168.0, omdat die range al door het vaste netwerk wordt gebruikt (en het gateway-adres 192.168.0.1 door de router)

En ze moeten juist samen aan staan, de pc moet de gateway tussen het draadloze en het bedrade netwerk worden :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hertog schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:34:
Ze staan niet op hetzelfde ip: de lan-kaart krijgt zijn ip via dhcp van de router, de wlan-kaart zou zijn ip vast moeten zetten op P.Q.R.S en vervolgens het draadloze netwerk van ip's in de range P.Q.R.x moten voorzien. Mijn vraag is dus of P.Q.R iets anders kan zijn dan 192.168.0, omdat die range al door het vaste netwerk wordt gebruikt (en het gateway-adres 192.168.0.1 door de router)

En ze moeten juist samen aan staan, de pc moet de gateway tussen het draadloze en het bedrade netwerk worden :)
Bij normale routing, wordt er geroute tussen 2 verschillende subnets, dus als je router 192.168.0.0/24 subnet gebruikt, dan zet je wireless op 192.168.1.0/24 subnet. Tenzij als ICS kan bridgen?

[ Voor 27% gewijzigd door rapture op 22-06-2005 12:44 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:38:
[...]

Bij normale routing, wordt er geroute tussen 2 verschillende subnets, dus als je router 192.168.0.0/24 subnet gebruikt, dan zet je wireless op 192.168.1.0/24 subnet.
Graag, alleen hoe maak ik windows dat duidelijk? :)
Tenzij als ICS kan bridgen?
Deze zin snap ik niet, kun je dat uitleggen?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 16:39
Hertog schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:40:
[...]

Graag, alleen hoe maak ik windows dat duidelijk? :)

[...]
Dat kan ik je zelfs nog vertellen :P

Je moet bij de eigenschappen van je WLAN kaart(In Netwerkverbindingen heet dat Draadloze Netwerkverbinding dacht ik) bij TCP/IP 192.168.1.1 als IP invoeren :)

Dan neemt ICS vanzelf die Range over :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Na wat searchen in de help, kan je best bridgen tussen netwerkkaart en wireless. Zo wordt de lan en wireless 1 groot netwerk waar ze zomaar van hier naar daar kan. Dan zou je ook op het Internet kunnen via de router. Bridgen is op laag 2 (dus mac niveau) doorverbinden van netwerken (zoals switches dat doen).

ICS is goed voor mensen die geen router hebben, dus de computer heeft een Internet-verbinding en een lan verbinding. In jouw geval is er al een router/lan en deze moet maar tot op wireless geraken, liever bridgen.

mm, teveel muren in de weg, zo kan mijn buren niet ff op m'n laptop met wireless bridge connecten.

[ Voor 39% gewijzigd door rapture op 22-06-2005 12:53 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
tha_bulldog schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:46:
[...]

Dat kan ik je zelfs nog vertellen :P

Je moet bij de eigenschappen van je WLAN kaart(In Netwerkverbindingen heet dat Draadloze Netwerkverbinding dacht ik) bij TCP/IP 192.168.1.1 als IP invoeren :)

Dan neemt ICS vanzelf die Range over :)
Ik werd bijna bang dat het echt zo simpel was, maar gelukkig (ahum) valt het nog mee... ;)

Als ik dat doe krijg ik de foutmelding 'Als internet verbinding delen is ingeschakeld, wordt deze lan-adapter ingesteld op het gebruik van ip-adres 192.168.0.1. De computer kan hierdoor de moelijkheid tot het maken van verbindingen met andere computers verliezen. Weet u zeker dat u internet verbinding delen wilt inschakelen?'

En dat vind ik een heel vreemde foutmelding, omdat ik nu juist die internetverbinding wil delen, dus die moet dan haast per definitie niet 192.168.0.1 als ip krijgen, lijkt me...

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou beter bridging uitproberen in jouw geval, dan ga je laptop/computer zonder veel instellingen als access point beginnen te werken.

Netwerkverbindingen => 2 netwerkkaarten die je wilt bridgen selecteren, rechtermuisknop netwerkbrug.
Dubbelklikken op die brug en 2 netwerkkaarten aanvinken en ok.

Je zal ontdekken dat deze brug maar 1ip-adres heeft, deze is nodig om je computer online te krijgen. Terwijl Ethernet-frames van de wireless kant gemakkelijk naar de lan kant kan gaan en terug. Dus geen rare instellingen nodig.

Ik ga dat eens samen met de buren uittesten, er is hier een netwerk/wireless/routing-experiment bezig.

Het werkt, bridging instellen en wireless als adhoc instellen aan de hand van een wizard.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 22-06-2005 13:30 ]

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kijk maar eens naar de volgende link. Deze geeft precies weer wat mijn gedachten zijn mbt ICS:
http://www.petri.co.il/configuring_ics_on_windows_xp.htm (lees vooral het stukje "Problems")

Hieruit volgt dat je op XP de range van IP-adressen níet kan aanpassen.

Om toch wat nuttigs bij te dragen: inderdaad, zoals Rapture al zei, het creëren van een bridge verhelpt deze problemen grotendeels.
Nu zie ik alleen niets staan in je verhaal waarom je die PC, die via ICS aangesloten zou moeten worden, niet gewoon aan de router hangt? Evt kun je dat stukje (bedrade) netwerk nog uitbreiden met een switch of WAP, als het aantal poorten/wireless points niet voldoende zijn. Dan omzeil je tenminste het probleem dat je eigenlijk met halve oplossingen bezig bent IMO.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Bean op 22-06-2005 13:23 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Bean schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 13:22:

Dat is dus het definietieve antwoord op mijn eerste vraag, maar dat begon ik al te vermeoden ;)
Om toch wat nuttigs bij te dragen: inderdaad, zoals Rapture al zei, het creëren van een bridge verhelpt deze problemen grotendeels.
Nu zie ik alleen niets staan in je verhaal waarom je die PC, die via ICS aangesloten zou moeten worden, niet gewoon aan de router hangt? Evt kun je dat stukje (bedrade) netwerk nog uitbreiden met een switch of WAP, als het aantal poorten/wireless points niet voldoende zijn. Dan omzeil je tenminste het probleem dat je eigenlijk met halve oplossingen bezig bent IMO.
Omdat ik momenteel geendraadloze router of acces point heb. Bovendien wordt de lptop, als ie hier is, toch altijd in dezelfde ruimte gebruikt als de betreffende pc, en dit staat en ligt er allemaal al :)

Verwijderd

Je kan ook een freeware DHCP Server installeren op een ander subnet die een andere range uitgeeft

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Of je doorloopt de wizard niet (waar het "echte" probleem zit), maar stelt de share/bridge handmatig in.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
lier schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 13:50:
Of je doorloopt de wizard niet (waar het "echte" probleem zit), maar stelt de share/bridge handmatig in.
Zoals ik in de eerste post al zei zat de fout ook in de handmatige instelling. Het enige verschil was dat de wizard alleen zei dat het niet lukte terwijl de handmatige instelling tenminste aan gaf wat er aan de hand was.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bean schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 13:22:
Kijk maar eens naar de volgende link. Deze geeft precies weer wat mijn gedachten zijn mbt ICS:
http://www.petri.co.il/configuring_ics_on_windows_xp.htm (lees vooral het stukje "Problems")

tijdens de internet delen wizard nit, maar later kan het wel met een hack:

http://www.pctechnicians.ca/help/nettips.html#6

(zlef niet geprobeerd moet ik toegeven)

Dus tijdens de internet delen wizzard effe een ander ip adres toewijzen aan je internet-nic, en later met de restiry wijziging proberen om te zetten? (naar een 10.* range b.v.?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is een bestaand netwerk met router, dus we gaan dat netwerk simpel weg uitbreiden door te bridge. Simpel gezegd is het bridge zoals een switch (deze dingen worden wel eens multiple-port-bridges genoemd) aan een "hoofdswitch" hangen om je netwerk uit te bridgen.

Ik heb daarnet uitgeprobeerd met bridgen is dat werkt exact zoals wat de theorie beloofd. Mijn laptop wordt met een netwerkkabel verbonden aan de lan en het kan online gaan. Dan heb ik netwerkbrug geactiveerd op mijn laptop om het wirelesskaartje en netwerkkaartje te bridgen zodat het lijkt alsof het wirelesskaartje en netwerkkaartje aan elkaar gelijmd worden. Zeer vergelijkbaar met 2 switches die door een stuk utp doorverbonden wordt. En hier moet je nog adhoc draadloos netwerk instellen en mijn laptop is omgetoverd tot access point met wep/wpa-beveiliging, alles erop en eraan.

Grote voordeel van het bridgen is dat alles 1 grote lan wordt, niet alleen internet is dan gedeeld. Je kan ook met windows sharing gemakkelijk naar andere computers.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 22-06-2005 22:21 ]

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
leuk_he schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:50:
[...]

tijdens de internet delen wizard nit, maar later kan het wel met een hack:

http://www.pctechnicians.ca/help/nettips.html#6

(zlef niet geprobeerd moet ik toegeven)

Dus tijdens de internet delen wizzard effe een ander ip adres toewijzen aan je internet-nic, en later met de restiry wijziging proberen om te zetten? (naar een 10.* range b.v.?)
Gold alleen voor Windows 98 en ME...bekijk deze link maar eens (Verwijzing komt vanaf je eigen link): http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;230148

/edit: Voor leuk_he hieronder: Die key bestaat niet, dus bespaar je de moeite :P Ik mag aannemen dat MS zelf wel zal weten of het mogelijk is, en er zijn zat bronnen te vinden op i'net dat het écht niet mogelijk is met XP.

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Bean op 22-06-2005 23:20 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bean schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 22:19:
[...]

Gold alleen voor Windows 98 en ME...bekijk deze link maar eens (Verwijzing komt vanaf je eigen link): http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;230148
Wat je niet belet te kijken of deze setting ook onder xp bestaat ... maar zoals ik zei, ik heb het niet zelf uitgeprobeerd.

Gelukkig zijn er meer programma's om internet te delen. en die staan hier:Hoe deel ik Internet ?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1