Toon posts:

[XP] Raid 0 (Striping) Ik ben alle data kwijt!?

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt...

> Ik had tot gisteren een raid 0 Windows XP systeem draaien met twee Maxtor 200GB SATA schijven. Deze had ik onderverdeeld in 3 partities (winxp - games - data). Omdat mijn Windows aardig vervuild was, had ik gister het plan gemaakt om deze opnieuw te installeren.

Ik heb de PC rebooted en op laten starten vanaf de XP CD. Aan het begin van de install netjes op F6 gedrukt om de nvidia raid drivers te laten, dit gaat allemaal goed. Vervolgens zag ik keurig 1 schijf met 3 partities. De eerste partitie verwijderd en daar weer gekozen om deze te formatteren en hier XP op te installeren. Hij gaat dan bestanden kopieren naar de Windows Installatie map en is daarna toe aan zijn eerste reboot om de setup verder te zeggen. Echter toen ging het mis, ik krijg een dikke BSOD met wat standaard tekst plus het volgende bij de Technical Information:

*** STOP: 0x0000007B (0xF79F7528, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

En verder komt hij dan niet meer...

Hierna nog een aantal keer geprobeerd maar elke keer hetzelfde, en zelfs is nu het geval dat hij nog wel 1 setup ziet maar nog maar 2 partities! (winxp en nog 1 met de grootte van de rest van de schijf, maar deze zijn nog unformatted zegt hij). Terwijl ik partitie 2 en 3 NOOIT heb verwijderd!

Op partitie 3 (data) stond HEEL VEEL belangrijke data, waar ik allemaal geen backup van heb....

Mijn vraag is nu, is het mogelijk deze data terug te krijgen? Het RAID systeem hoeft niet meer te werken want daar begin ik dus mooi NOOIT weer aan.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
ja die had ik al opgezocht en die stappen staan dus dan ook op dat moment in de BSOD...

Maar zoals ik ook al zei ik wil RAID niet eens meer aan de praat krijg, wil enkel nog mijn data terug en dan ga ik wel weer gewoon 2 losse schijven draaien :)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als er 'HEEL VEEL belangrijke data' op staat is het (1) dom om geen backups te maken en (2) dom om sowieso RAID 0 te draaien.
Buiten dat ben ik bang dat je naar een professionele data-terughaal-boer moet gaan (duuuuuuur).

edit:
Tsjek overigens nog wel OM FAQ / Beleid even, misschien heb je er nog wat aan

edit:
2... Linkje verkeerd

[ Voor 47% gewijzigd door Mad Marty op 22-06-2005 11:59 ]

Rail Away!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

lier

MikroTik nerd

Probeer even met een Knoppix CD-tje te booten en kijk of je daarmee je partitie kan benaderen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoevaak moet het nog gezegd worden? Backuppen!!! :P
Bij raid0 heb je sowieso al een grotere kans op dataverlies, en zet er dan dus ook geen "heel veel belangrijke data" op ;)

Zoala hierboven vermeld, via knoppix OID kan je ze wellicht weer benaderen, of op een andere HDD win XP instaleren en vervolgens via data recovery software kijken of je het terug kan krijgen. Of opnieuw de array aanmaken. Geen idee wat een betere keuze is.

[ Voor 45% gewijzigd door _ferry_ op 22-06-2005 11:58 ]

Verwijderd

kan er mss een terughaalprogrammatje opzetten als je het aan een andere pc hangt... ik heb met zo eentje toch vlotjes 70% van mijn bestanden onbeschadigd teruggehaald in een ongeveer gelijkaardige situatie...

R-Studio deed het redelijk goed, en het kost eigelijk niets... als je meer info over het programma wil ;), voeg me toe op msn

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Probeer deze LiveCD maar i.p.v. knoppix. Deze support onder meer nvidia raid.
http://tienstra4.flatnet....raid/gen2dmraid-0.99a.iso

Kun je vanuit linux al je data eventueel terughalen.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
die array draait nog gewoon, het probleem is alleen dat mijn partitie 2 en 3 weg zijn en daar nu 1 staat die nog unformatted is, oftewel net of ik die 2 deleted heb maar dat heb ik dus mooi niet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:05:
die array draait nog gewoon, het probleem is alleen dat mijn partitie 2 en 3 weg zijn en daar nu 1 staat die nog unformatted is, oftewel net of ik die 2 deleted heb maar dat heb ik dus mooi niet...
R-studio haalt data van geformateerde partities zonder probleem terug...

Verwijderd

Topicstarter
wat is je MSN?

Verwijderd

Ik heb goede ervaringen met Testdisk (freeware tooltje). Installeer Windows even op een andere harde schijf en boot je pc daaruit op. Installeer wat je nodig hebt van drivers om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken (vga, chipset, e.d.) en run vervolgens testdisk. Testdisk verandert niets zolang je geen write-opdracht geeft. Het kan zijn dat ie bij de eerste analyse niet wat je zoekt kan vinden; dan moet je dus ff verder gaan met het programmaatje.

Verwijderd

HO!

Voor je alle andere (goeie) tips gaat proberen, heb ik een vraag aan jou.

Heb jij door dat WinXP zonder SP1 niet om kan gaan grotere partities van +/- 130 GB
Je moet een sproberen te installeren vanaf een geslipstreamde XP+SP2 CD, of gewoon een met SP1 of SP2 voorgebakken XP CD proberen.
Dit zelfde had ik namelijk ook (drie 200 GB disks en een 160 GB diskje voor het OS en wat cold storage) en alle partities waren volgens windows unformatted. Na installatie SP2 waren daar al mijn geliefde bitjes weer volledig benaderbaar.

Oh, dit houdt trouwens in dat als je van die partites bent afgebleven je gewoon SP2 op je installatie kan installeren en dat het daarna gewoon zou moeten werken.

Dit alles is natuurlijk klinkklare onzin als je al SP1 of 2 erop hebt staan, maar de modale tweaker heeft nog zo'n ouwe RTM versie, gekocht toen het alemaal net uit was :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 12:48 ]

Verwijderd

Mad Marty schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:55:
Als er 'HEEL VEEL belangrijke data' op staat is het (1) dom om geen backups te maken en (2) dom om sowieso RAID 0 te draaien.
Buiten dat ben ik bang dat je naar een professionele data-terughaal-boer moet gaan (duuuuuuur).

edit:
Tsjek overigens nog wel OM FAQ / Beleid even, misschien heb je er nog wat aan

edit:
2... Linkje verkeerd
Niets is dom, het is minder slim

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 13:11:
[...]

Niets is dom, het is minder slim
[hapmodus]
Het is helemaal niet slim (en dus ook niet minder slim). Je weet dat je bij RAID 0 minder zekerheid hebt, dus als je 'HEEL VEEL belangrijke data' hebt kun je zelf wel bedenken dat je beter RAID 1 (of 5, of...) kunt draaien. Sorry, maar dat noem ik gewoon dom. (Ook: je niet genoeg in de materie verdiepen misschien, maar dat is net zo goed dom.)
[/hapmodus]

Ik bedoel TS absoluut niet te kwetsen oid, maar als je dit overkomt mag je toch wel toegeven dat je gewoon een domme fout begaan hebt.

Rail Away!

Pagina: 1