Grijze pagina's op Brother HL-1230: wat er mee te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik kan via een projectje op een basisschool een reeds 2e hands laserprinter overkopen voor een schijntje.
Aangezien ik al geruime tijd enige interesse heb in laserprinters en me er al een tijdje eentje zou willen aanschaffen heb ik bekeken of de bovengenoemde laserprinter nog goed werkt.

Het gaat om de Brother HL-1230 welke volgens de nederlandse Brother site al enige tijd uit de handel is, maar waar volgens diverse webshops nog wel vooral toner voor te verkrijgen is en (met moeite te vinden) ook nog wel drumkits.

Nu heb ik zelf niet al te veel ervaring met laserprinters (op het er mee printen na dan :P) en vroeg me af waar de grijze pagina's op de foto's hier onder op duiden:
Afbeeldingslocatie: http://img292.echo.cx/img292/8903/img02582ik.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img292.echo.cx/img292/7250/img02590pw.th.jpg

Overigens geeft de printer wel de melding dat de toner bijna op is en geeft de testpagina van de printer zelf een levensduur van 38,6% aan. Het drum lampje brand niet.
De paginteller van zowel de printer zelf als de drum staat volgens de printer op 9810. De printer blijkt op 21 februari 2003 te zijn gekocht (lag nog een factuur in de printer 8)7). Uit deze gegevens vermoed ik dat zowel toner als drumkit nog niet eerder vervangen zijn.

Kort samengevat zijn mijn vragen:
• Waar duiden die grijze pagina's exact op? Heeft iemand hier zelf ervaring mee?
• Is het de moeite waard om de toner en/of drumkit te vervangen (respetievelijk plm. €63,74 en plm. €166,27 (compatible drumkit model plm. €80,= tot €90,=))? Of kan ik toch beter een nieuwe laserprinter aanschaffen?

Ten slotte:
Ik heb het een en ander over de Brother HL-1230 in dit topic kunnen vinden:
ThaHandy in "welke laser printer zal ik kopen?"
Hierin kan ik terug vinden dat toner wel 2 jaar kan meegaan en een drumkit in principe langer (gezien het feit dat die vele malen meer pagina's kan verwerken dan de toner).

Edit:
Na het nogmaals bekijken van een testafdruk blijkt de tekst "Dit is een test Bla bla bla bla" ook op het midden van het papiertje in het wit te staan. Dus een beetje lichter in het grote grijze vlak.

[ Voor 8% gewijzigd door Joen op 22-06-2005 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:32

Surkow

$µr|{0w

JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:58:

• Waar duiden die grijze pagina's exact op? Heeft iemand hier zelf ervaring mee?
• Is het de moeite waard om de toner en/of drumkit te vervangen (respetievelijk plm. €63,74 en plm. €166,27 (compatible drumkit model plm. €80,= tot €90,=))? Of kan ik toch beter een nieuwe laserprinter aanschaffen?
Bij ons op school geeft de laserprinter altijd grijze strepen op de pagina's als de toner leeg is (1x per week meestal ;) ). Bij mijn eigen laserprinter heb ik er nog nooit last van gehad (Brother HL-1430). Het kan ook aan de drum liggen. Mijn printer kost in de pricewatch € 139,05 (pricewatch: Brother HL-1430). Lijkt me iets goedkoper. Een monochrome laserprinter kost bijna niets maar de toner en drum / drumkit zijn meestal veel duurder dan een nieuwe printer.

[ Voor 92% gewijzigd door Surkow op 22-06-2005 11:10 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Ja, dat is nu voor mij nu net de vraag. Ligt het aan de toner, de drum of allebei? Die dingen zijn bij elkaar duurder dan een volledige goedkoopste nieuwe laserprinter van Brother, maar daarna kan het wel weer tot 2 jaar meegaan als ik het zo las in dat topic wat ik in mijn startpost aanhaalde.
Dus ik ben nieuwsgierig of het de moeite waard is om in deze printer nog de tijd en geld te meoten steken of dat het verstandiger is om eventueel een nieuwe laserprinter aan te schaffen ipv deze 2e hands over te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Joen op 22-06-2005 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:07:
Ja, dat is nu voor mij nu net de vraag. Ligt het aan de toner, de drum of allebei? Die dingen zijn bij elkaar duurder dan een volledige goedkoopste nieuwe laserprinter van Brother, maar daarna kan het wel weer tot 2 jaar meegaan als ik het zo las in dat topic wat ik in mijn startpost aanhaalde.
Dus ik ben nieuwsgierig of het de moeite waard is om in deze printer nog de tijd en geld te meoten steken of dat het verstandiger is om eventueel een nieuwe laserprinter aan te schaffen ipv deze 2e hands over te kopen.
Een advies is om nooit een 2de hands printer te kopen. Je bent namelijk dan veel duurder uit. En als je een nieuwe printer koopt gaat deze ook veel langer mee.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146674

wat betreft lasers moet je als het goedkope thuismodellen zijn gewoon 2 toners opprinten, en daarna gooi je het toestel gewoon weg, of het nu nog werkt of niet... je zult het maar tegenkomen dat je juist nieuwe toner hebt en de drum het begeeft... te veel geld in het water, en af en toe es een nieuwe printer is best leuk :*)

ik pas dit principe zelfs ietwat aangepast toe op mijn inktjets... cardridge die er bij geleverd is opprinten en weggooien. Die onnozele printerkes kosten amper 60€, en voor de prijs van nieuwe inkt heb je nieuwe printer... de wegwerpprinter is geboren!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Anoniem: 146674 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:13:
wat betreft lasers moet je als het goedkope thuismodellen zijn gewoon 2 toners opprinten, en daarna gooi je het toestel gewoon weg, of het nu nog werkt of niet... je zult het maar tegenkomen dat je juist nieuwe toner hebt en de drum het begeeft... te veel geld in het water, en af en toe es een nieuwe printer is best leuk :*)

ik pas dit principe zelfs ietwat aangepast toe op mijn inktjets... cardridge die er bij geleverd is opprinten en weggooien. Die onnozele printerkes kosten amper 60€, en voor de prijs van nieuwe inkt heb je nieuwe printer... de wegwerpprinter is geboren!!!
Je hebt helemaal gelijk! Dit is precies de manier hoe ik het doe. Als mijn drumkit van m'n printer op is ben ik eerder geneigd om een nieuwe printer te kopen. Als ik namelijk opzoek wat de prijzen zijn van een nieuwe toner + drum dan lijkt het alsof ze die printers gratis weggeven met verlies.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Jullie hebben wel een punt ja en dat is ook iets wat je met tamelijk veel andere huishoudelijke apparatuur ook ziet: vervanging van onderdelen is haast net zo duur of zelfs duurder dan de aanschaf van een geheel nieuw soortgelijk apparaat.
Echter mijn HP Deskjet 840C heb ik nog steeds en ook wel een aantal malen de inktcartridge vervangen. Dat doe ik omdat ik het een mooie printer vind en qua ruimte erg goed past op de plek waar hij nu staat. Ook werkt hij nog goed dus die doe ik nog niet weg.

Maar als ik zo naar de kosten van een laser printer kijk, is het allicht verstandiger om de methode van felisio toe te passen op goedkope laserprinters voor thuis.

Overigens, hoe lang zou je gemiddeld kunnen printen met 2 toners uitgaande van een standaard situatie met standaard instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:20:
Overigens, hoe lang zou je gemiddeld kunnen printen met 2 toners uitgaande van een standaard situatie met standaard instellingen?
Hoeveel pagina's per dag print je? Een goedkope toner kan 3000 pagina's, een dure 5000.

[ Voor 10% gewijzigd door Surkow op 22-06-2005 11:28 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83585

De Brotherprinters die hier bij ons staan doen dat ook. De toner is dan bijna op en de printer probeert meer (= zwarter) te printen, vandaar dat grijze.
Overigens is de toner en drumkit hetzelfde als bij de HL14-serie en van de FAX-8360P, waarvan de laatste nog gewoon leverbaar is volgens brother.nl.

Een hoge capaciteitstoner kost trouwens maar ongeveer 90 euro, waarmee je 6000 pagina's kunt printen. Bij de goedkope Brothers zoals de HL20-serie kun je geen hoog-capaciteits toners krijgen, maar ze kosten wel evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Anoniem: 83585 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:28:
Overigens is de toner en drumkit hetzelfde als bij de HL14-serie en van de FAX-8360P, waarvan de laatste nog gewoon leverbaar is volgens brother.nl.
Drumkit is toner + drum.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Surkow schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:29:
[...]

Drumkit is toner + drum.
De toner en de drum is bij deze series los van elkaar verkrijgbaar. De verbruiksverhouding ligt op ongeveer 1 toner op 5 drums is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Surkow schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:29:
[...]

Drumkit is toner + drum.
Dat verklaart dus de hoge prijs er van. :P Ik dacht dat je dan nog apart de toner moest aanschaffen. 8)7

Overigens zie ik dat de Brother HL-1430 bijna het zelfde er uit ziet als de Brother HL-1230. :)

Ik print op zich niet veel, maar wat ik print is wel in 9 van de 10 gevallen zwart-wit. Houd het op zo'n 5 tot 10 pagina's per week zo ongeveer.

Edit:
Naar aanleiding van de post hier boven:
Het zou dus de moeite waard kunnen zijn om nog 2 tot 3 toners te verslijten in deze Brother HL-1230?
Maar omdat de printer 2e hands is raden jullie wel aan een nieuwe laserprinter in de winkel te kopen?

[ Voor 22% gewijzigd door Joen op 22-06-2005 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Anoniem: 83585 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:32:
[...]

De toner en de drum is bij deze series los van elkaar verkrijgbaar. De verbruiksverhouding ligt op ongeveer 1 toner op 5 drums is mijn ervaring.
Hoeveel pagina's kunnen die toners dan mee? Volgens mij kan een drum iets van 10.000 pagina's mee.
JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:34:
[...]

Dat verklaart dus de hoge prijs er van. :P Ik dacht dat je dan nog apart de toner moest aanschaffen. 8)7

Overigens zie ik dat de Brother HL-1430 bijna het zelfde er uit ziet als de Brother HL-1230. :)

Ik print op zich niet veel, maar wat ik print is wel in 9 van de 10 gevallen zwart-wit. Houd het op zo'n 5 tot 10 pagina's per week zo ongeveer.
Ze zien er inderdaad hetzelfde uit omdat het opvolgers van elkaar zijn. De opvolger van de HL-1430 is de HL-2030. Zie http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=602163
Die kost echter maar 118 euro bij informatique.

@onder
Dit geld bij 5% bedrukking. Maar als je bij gewoon gebruik kijkt kan het veel meer of minder zijn.

Edit:
Het zou dus de moeite waard kunnen zijn om nog 2 tot 3 toners te verslijten in deze Brother HL-1230?
Maar omdat de printer 2e hands is raden jullie wel aan een nieuwe laserprinter in de winkel te kopen?
Ja

[ Voor 71% gewijzigd door Surkow op 22-06-2005 11:45 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Surkow schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:36:
[...]

Hoeveel pagina's kunnen die toners dan mee? Volgens mij kan een drum iets van 10.000 pagina's mee.
Uit dat andere topic:
Anoniem: 33013 schreef op maandag 25 februari 2002 @ 09:44:
[...]

Toner TN 6300 - 3.000 pagina's
Toner TN 6600 - 6.000 pagina's
Drum DR 6000 - 20.000 pagina's
(idd tegen gemiddeld 5% bedrukking)
Edit:
Prijzen op de Brother site:
TN-6300 Toner (3.000 pagina’s A4 bij 5% dekking) 63,74
TN-6600 Toner hoge capaciteit (6.000 pagina’s A4 bij 5% dekking) 89,22
DR-6000 Drum unit 166,27

De DR-6000 lijkt overigens puur een unit te zijn en geen kit. Dus €166,27 + €63,74 maakt €230,01. Allang boven de prijs van een nieuwe goedkope laserprinter. B)

[ Voor 30% gewijzigd door Joen op 22-06-2005 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:39:

DR-6000 Drum unit 166,27

De DR-6000 lijkt overigens puur een unit te zijn en geen kit. Dus €166,27 + €63,74 maakt €230,01. Allang boven de prijs van een nieuwe goedkope laserprinter. B)
De HL-2030 (zie [url]http://shop.informatique....shop.xgi?M=I&A=602163[/url] ) is maar 118 euro bij informatique. Je bent dan dus zeker goedkoper uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Surkow op 22-06-2005 11:50 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:39:
[...]

Uit dat andere topic:

[...]

Edit:
DR-6000 Drum unit 166,27

Maar de drum kan voorlopig nog wel even mee en met een toner voor 90 euro kun je nog heel wat weken elke week 5 tot 10 pagina's printen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Anoniem: 83585 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:49:
[...]

Maar de drum kan voorlopig nog wel even mee en met een toner voor 90 euro kun je nog heel wat weken elke week 5 tot 10 pagina's printen toch?
Als je een printer koopt dan zou je tocht wel willen dat ie wat langer mee gaat. :P

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Surkow schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:53:
[...]

Als je een printer koopt dan zou je tocht wel willen dat ie wat langer mee gaat. :P
6000 afdrukken voor een toner met 10 pagina's per week?
600 weken = 12 jaar. Hoezo langer?
Als je een nieuwe printer koopt gaat een toner niet langer mee dus als je een HL2030 koopt als de toner leeg is gaat die veel korter mee (toner max 2500 afdrukken).

edit: sorry 12 jaar zelfs

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 83585 op 22-06-2005 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Hmm, ik denk dat ik dan toch maar ooit voor een nieuw in de winkel te kopen laserprinter ga.
Ik vertrouw er namelijk niet geheel op dat een nieuwe toner de problemen oplost, gezien het feit dat de pagina's naast grijs hier en daar ook vaag zijn en lichte teksten vertonen van teksten elders op de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Anoniem: 83585 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:55:
[...]

6000 afdrukken voor een toner met 10 pagina's per week?
600 weken = 12 jaar. Hoezo langer?
Als je een nieuwe printer koopt gaat een toner niet langer mee dus als je een HL2030 koopt als de toner leeg is gaat die veel korter mee (toner max 2500 afdrukken).

edit: sorry 12 jaar zelfs
Ok, ok je hebt helemaal gelijk. Maar als je net als ik niet per week 10 pagina's, maar 10 per dag uitprint is dit wel een groot verschil. Dan gaat ie maar iets van 2 jaar mee. Ook moet je niet vergeten dat er een groot verschil is in de echte toners en die ze meeleveren bij de printer. Een echte toner die niet voor de helft leeg is gaat echt wel meer dan 2500 afdrukken mee.
JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:02:
Hmm, ik denk dat ik dan toch maar ooit voor een nieuw in de winkel te kopen laserprinter ga.
Ik vertrouw er namelijk niet geheel op dat een nieuwe toner de problemen oplost, gezien het feit dat de pagina's naast grijs hier en daar ook vaag zijn en lichte teksten vertonen van teksten elders op de pagina.
Ok zie pricewatch voor goede aankopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Surkow op 22-06-2005 12:15 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Als ik de lijst zo bekijk denk ik dat de Brother HL-2030 wel wat voor mij zou kunnen zijn. Ook de prijzen van de onderdelen daar voor zijn iets goedkoper:
http://www.brother.nl/pro...e=zube&prod_art=HL%2D2030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenM_tbs schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:20:
Echter mijn HP Deskjet 840C heb ik nog steeds en ook wel een aantal malen de inktcartridge vervangen. Dat doe ik omdat ik het een mooie printer vind en qua ruimte erg goed past op de plek waar hij nu staat. Ook werkt hij nog goed dus die doe ik nog niet weg.
Dat noem ik nu es sjance hebbben...
dit is mijn hp lijstje die het allemaal begeven hebben tot ik deze tactiek toepaste...
710c
840c
990c (dat was half-professionele versie of zo, even rap kapot of de rest)

nu heb ik een 5150 en die houd ik nog een 4tal maand tot cardridge leeg is...

ze begaven het bij mij trouwes telkes als ze 2 jaar en klein beetje oud waren... juist buiten garantie dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81352

We hebben hier een 690c gehad die het jaren vol heeft gehouden(print kwaliteit werd minder), nu hebben we een 5652 die aan het einde van de tweede of derde set cartridges is. (volgens mij tweede) Zeer tevreden met hp printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zeg niet dat ik er nie tevreden van ben, ik blijf hp kopen dus moet wel zijn dat ze me aanstaan... vind het alleen toevallig dat ze amper 2 maand na garantie allemaal kapot vielen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Bij mij hebben de HP printers het allemaal behoorlijk langer dan de garantie periode volgehouden. De HP Deskjet 690c begon op den duur te piepen en heb em daarom aan de kant gezet. De HP Deskjet 840c zit ook fors over zijn garantieperiode heen volgens mij en doet het ook nog steeds.

Maar ik wil dit topic graag geen opsomtopic laten worden. Ik zie hier liever nog dat mensen met ervaringen met grijs geprint papier posten of hoe met omgaat met de aanschaf van nieuwe onderdelen of volledige nieuwe apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
*kick*

Ik heb inmiddels vandaag de Brother HL-2030 aangeschaft. Deels op aanraden in dit topic, deels om dat er een leuke aanbieding bij de Lukas Klamer groothandel was: de Brother HL-2030 voor €113,05 met gratis speciale Brother 128MB MP3-speler. :)

Tot nu toe bevalt ie prima, maar ik heb nog niet echt tijd gehad alle opties daadwerkelijk te testen.

Zie JeroenM_tbs in "Brother HL-2030 laserprinter" voor een uitgebreider verslagje van mijn bevindingen tot nu toe.
Pagina: 1