Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spanningsbeveiliger van nut op niet geaard stopcontact?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:48

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Titel dekt de vraag ei'k al. ;)

Ik ben van plan een Belkin SurgeMaster Gold aan te schaffen maar ik heb daar waar de PC staat geen geaard stopcontact.
Heeft zo'n ding dan nog wel nut?

Specs

Verwijderd

Het lijkt me dat spanningspieken niet op je randaarde voorkomen :Y) ja dus :) hij maakt de stroom "schoon"- en ik denk niet dattie daar randaarde voor nodig heeft... (correct me if I'm wrong)

Verwijderd

De spanningsbeveiliger reageert op snelle spannings- of stroomveranderingen (resp C parallel of L in serie). Dit heeft niets te maken met een randaarde.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Volgens mij vlakt zo een ding inderdaad de spanning af, en slaat een interne zekering door bij bijvoorbeeld blikseminslag. De randaarde is dan nodig om de overtollige spanning af te voeren.
• Oplichtende LED’s geven aan dat uw apparatuur geaard en beveiligd is

[ Voor 39% gewijzigd door frickY op 22-06-2005 09:59 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:14
frickY schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:57:
Volgens mij vlakt zo een ding inderdaad de spanning af, en slaat een interne zekering door bij bijvoorbeeld blikseminslag. De randaarde is dan nodig om de overtollige spanning af te voeren.

[...]
randaarde is idd niet nodig, maar er zijn geen zekeringen snel genoeg om een bliksem inslag te verkomen (dat ik weet). Maar als je wel een inslag zou hebben heb je toch garantie op je pc, so who cares =)

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Dat is dus niet allemaal waar jongens. Dat hij de boel schoon maakt à la (dus met een condensatortje ed) maar het beveiligen tegen hoge spanningspieken MOET met randaarde.

Overbeveiliging werkt op een paar manieren, waarvan de belangrijkste potentiaalvereffening en wegvloeiing naar de aarde zijn. Wat het dus feitelijk doet is de fase, neutraal en aarde doorverbinden met bv. een soort gasontladingsbuis.
Een gasontladingsbuis heeft bij een paar volt een bijna oneindige weerstand, maar hij gaat bij een hoger voltage geleiden. Daardoor zal het spanningsverschil tussen de fase/neutraal opgeheven worden, en waar geen spanningsverschil is zal geen schade zijn (hopelijk tenminste)

Het is trouwens ook van belang dat je een beveiliger hebt met een controle lampje (want ze werken maar één keer)

Verwijderd

Mij staat wel iets bij dat er altijd iets van een verzekering is. Dat als je pc+randapparatuur aangesloten op die spanningbeveiliger. Dat je dan alleen geld uitgekeerd krijgt als hij geaard is. Dus het heeft wel indirecte gevolgen ;)

mzzl

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-11 21:52

Hu9o

Schokkend

Als je stopkontact geen aarde heeft, kan je altijd nog een draad aan de verwarming knopen vanuit die overspanningsbeveiliger.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hu9o schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:16:
Als je stopkontact geen aarde heeft, kan je altijd nog een draad aan de verwarming knopen vanuit die overspanningsbeveiliger.
Als je een antiek huis hebt wel, maar er worden steeds vaker kunstof buizen gebruikt die de aarde in gaan..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• j-a-s-p-e-r
en op een dag staat iemand onder de douche, terwijl het begint te bliksemen.... moet ik nog meer vertellen? Daar hoef je geen 112 meer voor te bellen iig :p

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Dan weet je tenminste zeker dat je CV ketel naar de klote is bij afvloeien van stroom via die weg...
Daar komt bij dat er sensoren in de CV ketel zitten die hier gevoelig voor zijn en tot gevolg kan hebben dat hij niet goed reageerd... deze worden meestal gebruikt om een CV ketel te beveiligen. Denk hierbij aan de beveiliging die controleerd of hij ook inderdaad brand (werkt via een soort bimetaal die een klein stroompje afgeeft zodat een spoel bekrachtigt word die de gasklep open houd.)Het gevaar bestaat dan dus dat een klein lekstroompje deze spoel kan bekrachtigen en dat deze controle dus niet meer werkt en er dus voor zorgt dat je een met gas gevulde bom aan de muur hebt hangen... de gevolgen hiervan zij denk ik iets groter als een pc kapot door overspanning...

daar komt bij dat het ook nog eens verboden is om dit zo te doen...

[ Voor 5% gewijzigd door Plopeye op 22-06-2005 10:30 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Borry
  • Laatst online: 06-11 22:16

Borry

prutsen is mijn leven

j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:10:
Dat is dus niet allemaal waar jongens. Dat hij de boel schoon maakt à la (dus met een condensatortje ed) maar het beveiligen tegen hoge spanningspieken MOET met randaarde.

Overbeveiliging werkt op een paar manieren, waarvan de belangrijkste potentiaalvereffening en wegvloeiing naar de aarde zijn. Wat het dus feitelijk doet is de fase, neutraal en aarde doorverbinden met bv. een soort gasontladingsbuis.
Een gasontladingsbuis heeft bij een paar volt een bijna oneindige weerstand, maar hij gaat bij een hoger voltage geleiden. Daardoor zal het spanningsverschil tussen de fase/neutraal opgeheven worden, en waar geen spanningsverschil is zal geen schade zijn (hopelijk tenminste)

Het is trouwens ook van belang dat je een beveiliger hebt met een controle lampje (want ze werken maar één keer)
Hij heeft helemaal gelijk wat de werking aan betreft.
Ik heb mijn hele huis tegen overspanning beveiligd, een grofbeveiliging in de meterkast en bij elke wandkontactdoos een fijnbeveiliging.Je moet wel overal randaarde hebben.
In de volksmond heet dat bliksembeveiliging maar het doet meer dan dat, het haalt ook alle vreemde rimpels, pieken en andere shit van het net af.
Op de grofbeveiliging zitten verklikkers, die zijn normaal groen, als ze rood zijn moet je ze vervangen.
Op de fijnbeveiliging zit bij mij geen lampje maar een zoemer en ik kan ze resetten.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• j-a-s-p-e-r
Borry schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:32:
[...]

Hij heeft helemaal gelijk wat de werking aan betreft.
Ik heb mijn hele huis tegen overspanning beveiligd, een grofbeveiliging in de meterkast en bij elke wandkontactdoos een fijnbeveiliging.Je moet wel overal randaarde hebben.
In de volksmond heet dat bliksembeveiliging maar het doet meer dan dat, het haalt ook alle vreemde rimpels, pieken en andere shit van het net af.
Op de grofbeveiliging zitten verklikkers, die zijn normaal groen, als ze rood zijn moet je ze vervangen.
Op de fijnbeveiliging zit bij mij geen lampje maar een zoemer en ik kan ze resetten.
Mag ik jou vragen waar jij die grotere beveiligingen vandaan hebt gehaald? Daar ben ik nog naar opzoek namelijk :)

• Borry
  • Laatst online: 06-11 22:16

Borry

prutsen is mijn leven

j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:34:
[...]

Mag ik jou vragen waar jij die grotere beveiligingen vandaan hebt gehaald? Daar ben ik nog naar opzoek namelijk :)
Ik heb ze besteld bij de Techniche Unie (groothandel) en is van het merk "Kleinhuis"

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rob.weustink/tweakfiles/spanning.JPG

[ Voor 36% gewijzigd door Borry op 22-06-2005 10:54 ]

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Plopeye
Ik heb laatst de vertegenwordiger van belkin gesproken en de beveiliging zou ook moeten werken zonder RA. Het werkt als volgt:

er zitten een soort van weerstanden in dit aparaat die binnen 1 milliseconde gigantisch heet worden bij spanning hoger dan 240 volt. deze zorgen ervoor dat een thermische beveiliging eruitknalt en het hele spul is afgesloten.

Bij deze gebeurtenis belkin bellen en je krijgt een nieuwe en eventuele schade word door hun vergoed...

• kippy
1 ml Sec is lang op meer dan 10k (bliksem), dan is je apperatuur als lang kapot.....

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Misschien domme opmerking maar als je erg veel volts door een zekeringetje heen stuurt springt dan de vonk niet gewoon door de zekering heen naar de andere kant of zit daar een of andere truc in?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• kippy
lemming_nl schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:40:
Misschien domme opmerking maar als je erg veel volts door een zekeringetje heen stuurt springt dan de vonk niet gewoon door de zekering heen naar de andere kant of zit daar een of andere truc in?
aj dat probleem heb je ook, bliksem gaat door lucht (paar honderd meter) dus dan maakt die 2 cm ook niet echt veel uit.

• JER00N
  • Niet online
lemming_nl schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:40:
Electriciteit kiest altijd de weg van de minste weerstand, en dat is dus door de zekering. Dus ik denk niet dat ie zomaar door de lucht 'er overheen' springt.

• Flapp
  • Laatst online: 20-05-2024
daar hebben ze het niet over , hier bedoelen ze dat als de zekering kapot is dat hij door de lucht heen springt in de zekering , maar het is in de lucht niet de lucht die geleid , maar het water in de lucht , en ik denk dat er in zekeringen lucht met zo weinig water zit , dat zelfs bliksem daar niet doorheen gaat.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• j-a-s-p-e-r
dat is niet het water, dat ligt iets ingewikkelder. Net zoals bij de bliksem wordt de lucht geioniseerd waardoor er een geleidend pad ontstaat. Daar hoeft geen water aan te pas te komen.

Maargoed, eigelijk is de enige juiste manier (de beste) om met potentiaal vereffening te werken. Dat is stukken beter dan welke zekering dat ook (want die moeten eerst nog een aardige stroom hebben voordat de boel smelt)

Trouwens, niet alleen het lichtnet is gevaarlijk, maar vooral de CAI aansluiting (door een bliksem inslag bij m'n buren zijn hier ALLE apparaten die op het coax netwerk zaten geroosterd)

offtopic:
@Borry: Mooi spul man! Jij hebt zowel van die DIN kastjes als kleine stekkerdozen ofzo? Ik heb namelijk gehoord dat de effecten van inductie door de leidingen ook vrij vervelend zijn.
Ook maar ff een catalogus + prijslijst van kleinhuis aangevraag, nu nog een importeur vinden die ook aan particulieren levert.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 15:20
frickY schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:57:

[...]
Ik heb ook twee van de dingen, eerst waren ze beide zonder randaarde. Het vreemde was echter dat als ik ze niet op randaarde aansloot, er een behoorlijke spanning op de randaarde kwam te staan. Kon dan vonken trekken tussen de randaarde en de verwarming, en een spanningzoeker lichtte ook behoorlijk op. Toen ik vervolgens een coax-kabel ging aansluiten erop (TV) heb ik een uur lang last gehad van hand :-(
Nu zit er één op randaarde en geen problemen meer :-)

Dat lampje erop gaat trouwens altijd branden, ook al is ie niet geaard. Laatste lijkt me in geval van bliksem-inslag wel absoluut noodzakelijk.

Weet iemand trouwens hoe goed zo'n Belkin Gold-series werkt als het gaat om het EMI/RFI? (heb ze zelf voornamelijk gekocht als beveiliging tegen lichte onder-/overspanning en EMI/RFI-filter)

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit er ook aan te denken om 2 van die dingen te kopen. 1 voor mijn PC apparatuur, en 1 voor mijn TV en audioapparatuur.

Het probleem is alleen dat ik hier geen enkele WCD met randaarde heb (ook geen groengele draad achter de WCD), behalve in de schuur maar die is niet bepaald binnen handbereik.
Een draad aan de verwarming knopen vind ik wat primitief en daar zou ik ook niet op willen vertrouwen.
Iemand nog wat ideeen over hoe ik hier randaarde kan krijgen?

Ik heb er aan gedacht zelf een veiligheidsdraad te trekken, alleen krijg ik dat volgens mij nooit door die warboel van PVC buizen heen.

[ Voor 13% gewijzigd door mjszwo op 22-06-2005 13:42 ]

• j-a-s-p-e-r
Of vanaf een goed aardpunt een draad trekken óf een aardpunt laten maken (dus een lange pen in de grond (bv meterkast)) en vanaf daar het hele systeem aarden.
Kortom, kutwerk, maar het wel de moeite waard.

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:48

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Maandag komen ze voor +/- 65 euro'tjes een geaard stopcontact fixen, thx for the replies.

Had btw dezelfde vraag naar Belkin gemailed en daar heb ik helaas geen antwoord op gekregen... :/

Specs

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Werkt die Belkin Gold nou wel of niet op een niet geaard stopcontact :?
Want ik zit nog steeds te denken om er 1 te kopen, maar belkin reageert absoluut niet op mailtjes |:(

Is het verder zo dat de Belkin de spanning afvlakt of niet? daar gaat het mij voormelijk om.

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Afvlakken doen die dingen iig helemaal niets. Het enigste wat er wel in zo'n geval zit is een piekfilter. Dwz dat hij piekstromen 240+ wegfiltert. Echter moet het wel over de randaarde weggedumpt kunnen worden anders functioneerd zo'n ding dus never nooit niet.

Wanneer je ook een afvlakking wil kun je het best een UPS tussen pc en stopcontact zetten. Maar ook die heeft een randaarde nodig, want wanneer die z'n piekfilter niet kan ontlasten over de randaarde knalt dus gewoon de piekstroom over de accu en de prints van de UPS. Niet gezond voor accu en prints dus ;) Voor de app aan de ups trouwens ook niet :+

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Of vanaf je kast

• Sathlon_nl
  • Laatst online: 26-03-2024
Dat iedereen hier ook maar durft om een zijn pc aan een verwarming vast te knopen.

is een goed werkende pc belangrijker dan je gezondheid??

als je per se een aarde wilt hebben kijk dan in de verdeeldoos in het plafond (waar je lamp hangt) of daar een geelgroene draad is.
Anders leg je zelf een aarde draad aan of laat je het doen.

230 volt wisselspanning is niet fijn en als je een zwakke gezondheid (zwak hart oid) hebt lig je zo tussen 6 plankjes

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

• Plopeye
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 13:05:
dat is niet het water, dat ligt iets ingewikkelder. Net zoals bij de bliksem wordt de lucht geioniseerd waardoor er een geleidend pad ontstaat. Daar hoeft geen water aan te pas te komen.

Maargoed, eigelijk is de enige juiste manier (de beste) om met potentiaal vereffening te werken. Dat is stukken beter dan welke zekering dat ook (want die moeten eerst nog een aardige stroom hebben voordat de boel smelt)

Trouwens, niet alleen het lichtnet is gevaarlijk, maar vooral de CAI aansluiting (door een bliksem inslag bij m'n buren zijn hier ALLE apparaten die op het coax netwerk zaten geroosterd)

offtopic:
@Borry: Mooi spul man! Jij hebt zowel van die DIN kastjes als kleine stekkerdozen ofzo? Ik heb namelijk gehoord dat de effecten van inductie door de leidingen ook vrij vervelend zijn.
Ook maar ff een catalogus + prijslijst van kleinhuis aangevraag, nu nog een importeur vinden die ook aan particulieren levert.
Elke willekeurige installateur die inkoopt bij de TU kan jou dit spul leveren...
En geloof mij de TU levert bij bijna iedere installateur...

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik had een jaar geleden ook zo'n spanningsbeveiliger gekocht, aangesloten op een niet geaard stopcontact. Een paar dagen later, zwaar onweer, blikseminslag, pc helemaal overleden. Het werkt dus blijkbaar niet helemaal zoals het hoort op een niet geaard stopcontact. Ik heb me daarna maar een geel/groen draadje gelegd naar alle stopcontacten op mijn kamer, is even werk, maar dan heb je het wel helmaal in orde, en zo veel kost het niet.

Verwijderd

Girrekes schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:23:
Ik had een jaar geleden ook zo'n spanningsbeveiliger gekocht, aangesloten op een niet geaard stopcontact. Een paar dagen later, zwaar onweer, blikseminslag, pc helemaal overleden. Het werkt dus blijkbaar niet helemaal zoals het hoort op een niet geaard stopcontact. Ik heb me daarna maar een geel/groen draadje gelegd naar alle stopcontacten op mijn kamer, is even werk, maar dan heb je het wel helmaal in orde, en zo veel kost het niet.
Ik heb een huurhuis, kan dat daar ook zomaar? En waar komt dat draad op uit dan?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Een huurhuis hoor je bij oplevering (als je eruit gaat) weer achter te laten in oorspronkelijke staat. Tegenwoordig is het meestal geen probleem als je verbeteringen heb aangebracht. Let er dan wel op dat het echt verbeterd (en je het dus meteen goed doet) anders moet je dokken om het weer in originele staat te krijgen.
Grootste probleem is dat in bestaande huizen de elektrabuizen nog wel eens een onneembare bocht bevatten voor trekdraad+stroomsnoer omdat het toendertijd in 2 keer is getrokken of omdat je nu langs de bestaande bedrading moet. Of dat de leidingen te dun zijn om 3 draden te bevatten. En bij heel oude appartement gebouwen wil d'r nog wel eens een snoertje via de buren lopen...

Edit:
Alle huizen hebben en aardpunt, dat is verplicht voor de 'natte'groepen (het washok, badkamer) en de verwarmingsketel. Als jouw huis dat niet heeft moet de woningbouw volgens mij zorgen voor een aardpunt.

[ Voor 26% gewijzigd door NBK op 09-11-2005 12:41 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Als je een huurhuis hebt zou ik dat zoiezo even overleggen met de huurbaas of vereniging. Kan zijn dat die het voor je doen/laten doen of dat ze het gedeeltelijk vergoeden. Vergoeden ze het niet, en moet je zelf ervoor opdraaien dan zou ik zeker even vragen of je het uberhaupt mag (laten) uitvoeren.

Maar in theorie kun je het goed zelf doen, als je allemaal stopcontacten een aansluitpunten met mogelijkheid tot aarde hebt is het vrij simpel. Gewoon een geel/groene draad trekken vanuit 1 centraal punt in een kamer. Je kunt daarna met 1 of meerdere kabels vanaf elke verdieping naar de centrale meterkast gaan en van daaruit weer kijken hoe je gaat aarden. Meestal heb je een aardlekschakelaar.

Echter zou ik in een meterkast niet zomaar gaan klooien en dat altijd door een electricien laten doen. Het is de vraag of je uberhaupt aan een dergelijk project moet beginnen als je in den beginne al niet weet waar de randaarde op aangesloten dient te worden.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik had toevallig in de centraaldoos, onder je lamp meestal, een geel groene draad lopen. Het makkelijkste is als je alle draden in een keer trekt, dus de bruine (fase) Blauwe (nul) en Geel/groen(aarde) allemaal samen aan de trekveer vastmaken, en proberen door de leiding te duwen. Als je je trekveer niet verder krijgt geduwd, door een bocht of iets dergelijks, moet je vantevoren met een compressor een stevig touwtje ( van bijvoorbeeld een vlieger) met een schroef eraan, erdoorheen blazen. Dat touwtje kun je dan weer aan je trekveer vastmaken, dan kun je er voorzichtig aan trekken, dan gaat het meestal wel. Zo heb ik het gedaan, en vond het zo wel goed gaan. Vergeet wel niet voordat je iets doet, de spanning er overal af te halen!
Pagina: 1