lier schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:20:
[...]
De professional zorgt zelf voor z'n potje. Bedenk eens wat het kost om op zoek te gaan naar een pakket dat en "grastis" is en alles doet wat jij wil.
En je hebt het over een groot project. Wat kost nou een beetje licentie (en wat is de invloed op het totale budget) ?
Als je denkt dat het zo makkelijk gaat, ik zal je even een leuk praktijkvoorbeeld doen. Mijn opperhoofd is helemaal in-to opensource software, en dat moeten we dus gebruiken. Ik maak nu rapporten uit een MySQL database met een grafische tool Ireport en een rapportgenerator JasperReports dat via IText PDFs maakt, ik werk samen met een PHP/JAVA omgeving waarvan uit de rapporten gemaakt/aangeroepen worden.
Ik ondervind veel problemen met iReport en JasperReports en sommige problemen kosten vele uren om op te lossen, ik maak dan gebruik van goegel, en de fora van die opensourcepakketten. ik kost bruto 40 euro per uur, ik schat dat ik 10 tot 20 procent van mijn tijd bezig ben problemen met software op te lossen door workarounds toe te passen , das dus gemiddeld 15 procent.
ik werk 40 uur per week * 40 euro = 1600 euro per week bruto, waarvan 15 procent zoekwerk is = 240 euro per week, ik werk hier nu al 10 weken = 2400 euro, bedenk maar eens wat voor pakket je daarvoor aanschaft waarbij je goede documentatie en minder zoekwerk hebt (laten we het dan delen door 2 omdat je ook bij zulke pakketten nog zoekwerk hebt, dus 1200 euro aanschafkosten), dit plaatje spiegel ik mijn leidinggevende voor en hij houdt het nog steeds op zijn opensource implementatie, hij zijn zin, ik verdien er meer door want alles duurt langer....
Kortom het ligt meestal niet zo makkelijk als het lijkt.....