[Cisco] Redundant VTP server

Pagina: 1
Acties:

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik ben bezig een Layer 3 op te zetten met Cisco.

Het netwerk zal bestaan uit

2 Cisco 3570 Layer 3 switches elke onderling een trunk krijgen van totaal 6Gbit voor het gemak noemen we deze C1 en C2
8 Cisco 2950

1 3Com 3812 deze is nog de vraag, maar moet er waarschijnlijk wel in.

Nu is het de bedoeling dat de 3570 Layer 3 routing gaan doen, en het verkeer wat hij niet kan routen naar een PIX515E stuurt.

Die 2 3570 switches moet onder OSPF gaan draaien voor de routing tables.

Nu was eigenlijk de planning VTP te gebruiken voor het opzetten de VLAN's en 1 centrale management plek. Maar VTP info wordt door een layer 2 switch niet opgeslagen in het NVRAM.

Nu zou dus de situatie kunnen dat C1 uitvalt en dat er geen VTP server meer beschikbaar is (wat niet inhoud dat het netwerk uitvalt C2 neemt alles over en de Failover kits van de PIX515E komt online alleen VTP server doet hij dus niet), als dan nog een VTP client uitvalt en komt online zal deze niet kunnen functioneren doordat hij geen VTP info krijgen. Omdat C2 geen VTP server is.

Mijn vraag wat is hier het beste:

- op beide 3570 VTP server activeren, maar dit kan problemen misschien gaan vormen
- gezien dat het aantal niet erg hoog is op elke switch de vlans hard configureren
- als die 3com er ook in komt alles hard configureren

bvd

[ Voor 3% gewijzigd door Movinghead op 22-06-2005 08:20 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Movinghead schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 08:09:

Mijn vraag wat is hier het beste:

- op beide 3570 VTP server activeren, maar dit kan problemen misschien gaan vormen
je kan best op beide switches VTP server configureren. Dit geeft enkel aan of op de betreffende switch de config mag aangepast worden of niet, zolang ze maar in het zelfde domain zitten.
- gezien dat het aantal niet erg hoog is op elke switch de vlans hard configureren
VTP is zo makkelijk te configureren dat je stom zou zijn om het niet te doen! vooral als je al 10 switches moet beheren.
- als die 3com er ook in komt alles hard configureren
ik heb geen flauw idee of de 3com vtp ondersteund (volgens mij is het een propiatary protocol van cisco?) en hoe je hiermee om zou kunnen gaan.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Dirk-Jan schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:52:
[...]

je kan best op beide switches VTP server configureren. Dit geeft enkel aan of op de betreffende switch de config mag aangepast worden of niet, zolang ze maar in het zelfde domain zitten.

[...]

VTP is zo makkelijk te configureren dat je stom zou zijn om het niet te doen! vooral als je al 10 switches moet beheren.

[...]

ik heb geen flauw idee of de 3com vtp ondersteund (volgens mij is het een propiatary protocol van cisco?) en hoe je hiermee om zou kunnen gaan.
Hi Dirk Jan

Ik zal dat bij 3Com eens uitzoeken, was inmiddels er ook achter over de VTP,

offtopic
tot februari in Heerlen

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Movinghead schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:55:
[...]

Hi Dirk Jan

Ik zal dat bij 3Com eens uitzoeken, was inmiddels er ook achter over de VTP,

offtopic
tot februari in Heerlen
dat gaat je niet lukken. met een beetje geluk studeer ik maandag af :)

EDIT: Meteen ff mijn profiel editten...

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 22-06-2005 14:01 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zoals eerder al aangegeven op beide cisco's een vtp-server aanmaken, je hoeft het er maar op 1 bij te houden.
Als je op elke switch apart vlan's gaat aanmaken, hou je het dan wel in het zelfde domein?? Als je dat doet, ben je nog uitgebreider bezig als hierboven. Zet je ze niet in hetzelfde vtp-domein, dan heb je voor elk vlan een aparte link naar de andere switch nodig. voor het gebruiken van trunks heb je namelijk alles in hetzelfde vtp-domein nodig. Bepaald geen praktische oplossing.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:59
teigetjuh schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 08:56:
Zoals eerder al aangegeven op beide cisco's een vtp-server aanmaken, je hoeft het er maar op 1 bij te houden.
Als je op elke switch apart vlan's gaat aanmaken, hou je het dan wel in het zelfde domein?? Als je dat doet, ben je nog uitgebreider bezig als hierboven. Zet je ze niet in hetzelfde vtp-domein, dan heb je voor elk vlan een aparte link naar de andere switch nodig. voor het gebruiken van trunks heb je namelijk alles in hetzelfde vtp-domein nodig. Bepaald geen praktische oplossing.
Dat in niet geheel correct. Je heb geen vtp nodig om te kunnen trunken tussen switches. VTP zorgt alleen maar voor de distributie van vlan informatie meer niet.

Enige voorwaarde voor trunken is dat (wil het gaan werken) je op beide switches dezelfde vlans moet hebben voor de vlans die je over de trunk wilt sturen,

dit kan zelfs een ander vtp domein zijn, of handmatig toegevoegd vlans.

Zoals al is aangegeven kan je de andere switch ook gewoon vtp server maken.j
Je zou ook kunnen overwegen om Hot Standby routing te configureren richting je gebruikers zodat als een 3750 uitvalt ze door kunnen werken (zij het met een kleine vertraging).

[ Voor 13% gewijzigd door snakeye op 25-06-2005 12:37 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Pagina: 1