Toon posts:

[XP] Administrator Account verdwenen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Al een jaar heb ik een perfect lopend windows xp pro systeem. hierop was enkel een Administrator account ingesteld . Echter gister wilde ik een tweede account erbij hebben voor eventuele gasten. Het was de bedoeling dat op dat tweede account enkel geinternet kon worden en evt nog een beetje msnnen en tekstverwerking. Naar wat onderwerpen op het got forum hierover gelezen te hebben bleek dat een standaard gastaccount daar niet geschikt voor was, dus ik wilde een ander account aanmaken met beperkte rechten. Windows kwam toen echter met de melding dat er eerst een beheerdersaccount aangemaakt moets worden. Ik vond dit vreemd, want ik dacht die wel te hebben. Desalniettemin heb ik nog een beheerdersaccount gemaakt en daarnaast dan dat gast account met beperkte rechten. Het gastaccount heb ik vervolgens helemaal netjes ingesteld via gpedit.msc. Alles netjes uitgekleed. Toen de computer opnieuw opgestart, en tot mijn grote schrik was mijn administrator account verdwenen. Via het 'extra' beheerdersaccountje heb ik geprobeerd om mijn administrator account te achterhalen, maar dit was zonder succes. Hij stond er gewoon niet bij. Bovendien zijn mijn documenten van het administrator account ook niet bereikbaar. XP geeft aan dat de toegang geweigerd wordt. Vervolgens nog een systeemherstel geprobeerd, maar zonder resultaat.... Ik wil mijn administrator account zéér graag terug.. :'( :'( Heeft iemand een leuk ideetje voor mij?? Alvast bedankt..

mvg Arno van den Berg

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
"Hij stond er gewoon niet bij" waarbij :? Maak je gebruik van het 'nieuwe' inlogscherm dat bij XP wordt geleverd :? (welkomstvenster)

Anders moet je eens 2x op ctrl+alt+del drukken en dan eens proberen in te loggen met je Administrator account.

C:\>_

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Ga naar de opties waar je de gebruikersaccounts kunt instellen en ga naar de optie hoe de gebruikers zich moeten aanmelden. Daar vink je dan alles uit. Je krijgt dan de mogelijkheid om zelf een naam in te typen en kun je ook via Administrator aanmelden. Als dat niet lukt dan denk ik... dat je een klein probleem hebt... :? 8)7 |:(

//Creegfire

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:18

GVR

Vinnie schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 01:51:
"Hij stond er gewoon niet bij" waarbij :? Maak je gebruik van het 'nieuwe' inlogscherm dat bij XP wordt geleverd :? (welkomstvenster)

Anders moet je eens 2x op ctrl+alt+del drukken en dan eens proberen in te loggen met je Administrator account.
Mijn idee :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Arno,

Welke Windows versie hebben we het hier over?
Daarnaast heb je het erover dat je niet meer aan je bestanden kan - als je even in de Windows Operating Systems faq kijkt zie je hoe je hier omheen kan werken :)

Verder heb je het over gpedit.msc waarmee je je gast account hebt dichtgezet - met gpedit.msc een policy bewerken betekent dat het voor iedereen geld dus je kan het beste dit even terugdraaien :)

Verwijderd

windows xp pro (staat in zijn post),

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Zoals je merkt was het wat lastog om bijv. je OS te zien staan in de lap tekst. Ik zet het OS even in de topictitel, zodat in een oogpslag duidelijk is waar het over gaat. Zie ook het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif WOS Policy

Trouwens: je tekst is hoe dan ook zo wat lastig te lezen. Als je nu om de paar zinnen een tweetal enters zet en zo alinea's maakt, wordt het een stuk beter leesbaar voor iedereen. Pas anders je topicstart er even op aan :)

Verder inderdaad via 2*ctrl-alt-del inloggen en dan de accountnaam intypen ipv. aanklikken. Maar dan zit je zoals gezegd trouwens nog steeds met het probleem dat het policy (afhankelijk van wat je precies draait / of je in een domein hangt) ook voor de administrator accounts.

Hier heeft ook bijv. [rml][ XP] foutje: door policy me buitengesloten[/rml] wat tips voor het weer weghalen en 2000/XP lokale policies voor meerdere gebruikers heeft tips over hoe je de administrator kunt buiten sluiten van je policy als je geen domein hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Even kort waar dit over gaat:
  • Je hebt XP Pro in werkgroepstand.
  • Je maakt een 2e administrator account aan (een gebruiker met die rechten), zoals in de wizard die je bij het de 1e keer starten van XP (na installatie) tegenkomt.
  • Je gebruikt het Welcome aanmeldingsscherm, niet het Ctrl+Alt+Del scherm.
  • Dan is de oorspronkelijke administrator account in dat scherm niet meer zichtbaar na het maken van die 2e administratoraccount.
Dit is een feature. Het enige wat je kunt doen is een normaal aanmeldingsscherm aanzetten of domweg niet vergeten welke andere account ook beheerdersrechten heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt dus idd een minder groot probleem dan ik dacht. Want idd als ik via CtrAltDel inlog als administator gaat dat goed... Ik was mij er niet van bewust dat XP hier op deze manier mee omging. Is het overigens helemaal niet mogelijk dat dat administator account in het 'Welcome'-scherm wordt weergegeven??

Misschien is het het beste als ik op dat nieuwe account al mijn instellingen ed wegzet en dat ik dat administrator account laat voor wat het is..!? Maar het jammere dan is weer dat je alleen globaal op die twee accounts beperkende rechten kan zetten. En niet apart.. !?

Verwijderd

Hier is een visual basic script dat er voor zorgt dat je admin account altijd zichtbaar is in het welkomst scherm. Je kunt met wat zoekwerk waarschijnlijk ook wel zelf een register aanpassing maken waardoor je hetzelfde bereikt.
Pagina: 1