Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 2 systemen op 1 pomp.

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-11 11:49
Hey tweakers,

Voor mijn komende mod wil ik een kast bouwen voor 2 PC's, een server en een game PC.

Nu wil ik alles waterkoelen, maar omdat alles in dezelfde kast komt wil ik maar 1 pomp en
reservoir toepassen, wel 2 radiatoren.

Maar nu blijft het probleem:
Ik heb nu mijn P4 watergekoeld d.m.v. een relais als er spanning komt op de voeding dan
schakeld hij de pomp aan en met afsluiten gaat hij uit.

Nu wil ik het in de komende situatie zo hebben dat ongeacht welke PC als eerste aan
gaat, de pomp gaat draaien.
Mocht de andere PC tussentijds aan gaan en ik wil de server uitzetten dan moet de pomp
gewoon aanblijven.

Met andere woorden, 2x PSU zolang er spanning staat op 1 van de 2 PSU's moet de pomp
blijven draaien de pomp mag pas uitgaan als de spanning op beide PSU's weg is.

Is dit makkelijk te realiseren en zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

2 relais gebruiken?

nu ben ik niet zo een elec kenner.

Maar als je aan beide voedingen een relais knoopt, die beiden opspringen vanaf er 12v of 5v op de kabels staat. en die naar de pomp laat gaan...

als er voeding uitgaat, heb je nog steeds 1 relais die een complete verbinding maakt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
|------|             |------|
|_____ |             |______|
   |                    |
   |                    |
  1111                1111   
   |                    |
   |                    |
  |-------------|
  |_____________|

Waarbij de 2 boveste blokken de 2 voedingen zijn
de 1111 de relais

en het onderste de pomp is.

Begrijp je wat ik wil zeggen?

[discaimer]zoals ik al zei, ik ben geen electronica krak, dus ik weet absoluut niet zeker dat dit gaat werken :) [/]

De Nederbelg !

Verwijderd

1 relais en 2 dioden

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new%201/2comp1pomp.PNG

• JWR
Dank jullie wel!

Maar Exter, hoe zwaar moeten die diodes zijn? Daar zitten toch ook waardes aan vast?
Als ik een relais gebruik voor op 12v en dan de 230 schakel.
Hoe zwaar moeten die diodes dan zijn?

Alvast bedankt.

Verwijderd

JWR schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:24:
[...]

Dank jullie wel!

Maar Exter, hoe zwaar moeten die diodes zijn? Daar zitten toch ook waardes aan vast?
Als ik een relais gebruik voor op 12v en dan de 230 schakel.
Hoe zwaar moeten die diodes dan zijn?

Alvast bedankt.
die diodes zorgen er voor dat de stroom maar in 1 richting gaat. En die diodes hebben niets met die 230 te maken

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Diodes ertussen en dan de draadjes na de diodes aan elkaar knutselen, zo krijgt de pomp altijd spanning en vleit er geen spanning van systeem 1 naar systeem 2 of vice versa.

Nou wat exter zei dus :+

@exter, da's wel een übergeil proggie waarmee je dat in elkaar gevrot hebt, mag ik vragen waarmee je dat gemaakt hebt?

Wat ik me afvraag is hoe efficient die koeling is, water kiest altijd de weg van de minste weerstand en geen WC-systeem is hetzelfde...cpu krijgt dus meer juice dan de ander...]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een server moet 24/7 draaien toch? Dus als je server aan is dan schakel je automatisch de pomp aan, en vervolgens zet je de PC achter de schakelaar van de server. Dus als je server uit is kan je je pc niet starten, maar je servers staat over het algemeen niet uit omdat het een server is :+ .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• JWR
LauPro schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:52:
Een server moet 24/7 draaien toch? Dus als je server aan is dan schakel je automatisch de pomp aan, en vervolgens zet je de PC achter de schakelaar van de server. Dus als je server uit is kan je je pc niet starten, maar je servers staat over het algemeen niet uit omdat het een server is :+ .
Nee natuurlijk staat een server altijd aan.

Ik wil het alleen zo omdat ik dan de mogelijkheid hebt om de server uit te zetten zonder dat ik de andere PC ook uit moet zetten.

Denk aan het plaatsen van een extra HDD of een nieuwe DVD brander o.i.d. dan is het gewoon heel handig. De oplossing is ook niet prijzig dus als het zo kan, dan ga ik het zo doen.

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:48:
[...]

@exter, da's wel een übergeil proggie waarmee je dat in elkaar gevrot hebt, mag ik vragen waarmee je dat gemaakt hebt?
offtopic:
Is gewoon powerpoint volgens mij hoor ;)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

1 pomp, 1 groot watercircuit door 2 pcs. Dat heeft paar knelpunten:

- de pomp krijgt te maken met hoge weerstand = pompt minder snel rond = systeem wordt minder effectief
- welke pc krijgt koelste water? Of liever allebei? Je moet toch beide koelen, maar dat kan niet met 1 groot doorlopende circuit. Dan is 1 van beide warmer dan andere. Twee radiators lijkt leuk, maar je krijgt toch te maken met opgewarmde water uit ene pc in andere pc. Dan moet er een radiator tussen komen staan om dat te voorkomen. Een tussenkoeling.
- wat zou je doen als pomp niet werkt of defect raakt? Dan moet je alles uitzetten. Gescheiden circuits is safer. Zeker in het bijzonder dat server die 24/7 draait, niet mag falen.
- langer ontluchten, dus langer draaien tijdens bijvullen
- meer controleren op lekkages en andere fouten.

[ Voor 8% gewijzigd door MrDummy op 22-06-2005 12:48 ]

• JWR
MrDummy schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:45:
1 pomp, 1 groot watercircuit door 2 pcs. Dat heeft paar knelpunten:

- de pomp krijgt te maken met hoge weerstand = pompt minder snel rond = systeem wordt minder effectief
De kast is niet groot en zolang je er niet teveel 90 graden bochten in stopt zie ik daar geen problemen. Het gaat om 2x CPU, 2x chipset en een VGA. Dat zal net zoveel weerstand hebben als mensen die een SLI opstelling hebben met CPU en chipset en HDD. De pomp die ik ga gebruiken is een eheim 1048.

- welke pc krijgt koelste water? Of liever allebei? Je moet toch beide koelen, maar dat kan niet met 1 groot doorlopende circuit. Dan is 1 van beide warmer dan andere. Twee radiators lijkt leuk, maar je krijgt toch te maken met opgewarmde water uit ene pc in andere pc. Dan moet er een radiator tussen komen staan om dat te voorkomen. Een tussenkoeling.
Ik ga 2 radiatoren gebruiken dus na elke PC komt er een radiator, misschien dat ik ook nog Y-stukjes ga gebruiken.

- wat zou je doen als pomp niet werkt of defect raakt? Dan moet je alles uitzetten. Gescheiden circuits is safer. Zeker in het bijzonder dat server die 24/7 draait, niet mag falen.
Dat is dezelfde vraag die je kan stellen bij elke WC setup. Ik laat mijn PC rustig 24/7 draaien. Het is maar hoe goed je het aanlegt.

- langer ontluchten, dus langer draaien tijdens bijvullen
Ik heb nog nooit lang hoeven ontluchten, waarschijnlijk door mijn reservoir, ook hier zie ik geen problemen.

- meer controleren op lekkages en andere fouten.
Dat zal niet meer zijn dan dat ik nu doe :) .

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
MrDummy schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:45:
Dat is dezelfde vraag die je kan stellen bij elke WC setup. Ik laat mijn PC rustig 24/7 draaien. Het is maar hoe goed je het aanlegt.
Mja alleen blaas je dan 2 systemen op ipv 1 :+

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:07:
[@exter, da's wel een übergeil proggie waarmee je dat in elkaar gevrot hebt, mag ik vragen waarmee je dat gemaakt hebt?]

offtopic:
Is gewoon powerpoint volgens mij hoor ;)
Gewoon Windows paint...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 13:44 ]

Pagina: 1