Bluetooth transmitter/receiver voor hobby doeleinden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61214

Topicstarter
Weet iemand waar goede info te krijgen is over bluetooth zenders en ontvangers voor hobby projectjes?

Ik heb het één en ander gevonden, zo ook via tweakers:

http://www.d-d-s.nl/adeunis-arf32.html

en via google:
http://www.oefai.at/~alexsee/BlueCar/

Ik ben echter op zoek naar nuttige informatie over geschikte hardware modules en over hoe je zelf bluetooth enabled hardware kunt bouwen. Dus een BT zender die data naar een BT ontvanger zendt (niet perse via een mobiele telefoon of pc, maar een eigengemaakte BT zender).

Kent iemand meer voorbeelden van (betaalbare) modules die voor eigen projectjes gebruikt kunnen worden?

Verder moet er waarschijnlijk een microcontroller gebruikt worden om de juiste data uit te kunnen wisselen. Zelf heb ik nooit Bluetooth gebruikt maar ik lees veel dat je eerst de apparaten met elkaar moet pairen. Is het mogelijk de zender en ontvanger automatisch met elkaar te verbinden bij het zelf maken van hardware? Zodat bijvoorbeeld bij 1 druk op een knop de data die je wilt versturen ook verstuurd wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 61214 op 22-06-2005 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 14:19
Bluetooth en een microcontroller is niet eenvoudig. Ik meen dat er enige tijd geleden iets in elektuur gestaan heeft over een bluetooth module.
Is een rfPic niet een betere oplossing voor jou? Ik weet niet precies wat je wilt maken, maar de rfPic is een microcontroller met een 433mhz zendontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben me vooral aan het oriënteren op verschillende draadloze technologieën, ik ga dus ook zeker wat meer informatie inwinnen over rfPic.

Ik vroeg met name om Bluetooth modules of ervaring door eigen projectjes omdat ik er weinig informatie over kon vinden. De reden dat er weinig info beschikbaar is zal dus waarschijnlijk ook mede in het feit liggen dat het geen eenvoudig onderwerp is. Ik zou het het interessant vinden om iets met deze relatief nieuwe technologie te doen. Ook is Bluetooth handig t.o.v. bijvoorbeeld infrarood omdat je een zender en ontvanger niet hoeft te richten.

Wat ik me nu wel afvraag is waarom het dan zo'n lastig onderwerp is? Er zijn toch vast wel meer mensen die eigen bluetooth projectjes gerealiseerd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147224

Er bestaan Bluetooth Seriële dongles. Dit zijn apparaatjes die een serïele kabel vervangen door een bluetooth seriële poort. En zijn dus ook aan te sluiten op een usart van een microcontroller.
Ook zijn deze ic's los te verkrijgen en rechtsstreeks op een pic aan te sluiten.

Ik heb dit reeds voor enkele projecten gebruikt met succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Elektuur heeft er relatief recent (afgelopen jaar) een artikel aan gewijd. www.elektuur.nl kun je dat makkelijk opzoeken. En dan is het HOP! naar de bibliotheek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga even proberen te achterhalen of dat artikel beschrijft wat ik bedoel. Bedankt voor de reacties zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

www.robotwinkel.nl
en
www.parallax.com

hebben bluetooth modules dacht ik.
Ze zijn natuurlijk wat duurder dan IC's maar je hebt geintegreerde antenne en weetikveelwatnog..
Heb het zelf nog niet uitgebreid bekeken, wsl zullen aparte IC's zowieso goedkoper komen, weet niet of je er ergens samples van kan krijgen.Iemand soms een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Anoniem: 147224 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 19:04:
Er bestaan Bluetooth Seriële dongles. Dit zijn apparaatjes die een serïele kabel vervangen door een bluetooth seriële poort. En zijn dus ook aan te sluiten op een usart van een microcontroller.
Ook zijn deze ic's los te verkrijgen en rechtsstreeks op een pic aan te sluiten.

Je installeert dan een driver die een virtuele seriële poort aanmaakt? En wat kost zo'n ding?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 147224 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 19:04:

Kun je deze adapters automatisch met elkaar laten verbinden? (uitgaande van een situatie zonder pc, laptop, pda oid)

En, misschien een stomme vraag..maar hoe verstuur je dan bepaalde data via de ene adapter naar de andere? Een een serïele kabel is toch puur om te koppelen? Als je dit draadloos maakt, is het toch nog steeds enkel een koppeling? Of is er ook data transfer mogelijk...bijvoorbeeld verkregen uit een microcontroller verbonden aan de BT zender

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 61214 op 22-06-2005 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 118825 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 23:01:
www.robotwinkel.nl
en
www.parallax.com

hebben bluetooth modules dacht ik.
Ze zijn natuurlijk wat duurder dan IC's maar je hebt geintegreerde antenne en weetikveelwatnog..
Heb het zelf nog niet uitgebreid bekeken, wsl zullen aparte IC's zowieso goedkoper komen, weet niet of je er ergens samples van kan krijgen.Iemand soms een idee?
Thnx, dat zijn volgens mij idd de modules die ik zou kunnen gebruiken.

Hoe komt die connectie dan nu tot stand wanneer je twee van deze modules in een zender en ontvanger zou willen plaatsen? Zijn het dan bijvoorbeeld altijd twee bij elkaar behorende modules? Kun je het programmeren...er staat weinig informatie bij op die sites.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 61214 op 22-06-2005 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 14:02
Je moet even op eBay kijken. Er is/was een of ander bedrijf met een enorme overstock aan ericson modules, die je voor erg weinig ($4 per stuk of zoiets) kon kopen. Het waren wel point-to-point modules en klasse 2 geloof ik, maar de prijs maakt natuurlijk weer veel goed :). Waarschijnlijk hebben ze ze nog wel, ging om duizenden modules.

http://cgi.ebay.com/ws/eB...4663&item=7525360464&rd=1
http://www.rocktechnology.com/Sale/BlueTooth.htm

aha, ze hebben er al 15.000 verkocht, nog maar 35.000 te gaan :).

[ Voor 24% gewijzigd door mcdroos op 23-06-2005 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ik heb er ook eens naar gekeken maar die modules zijn toch nog wel redelijk prijzig. Als je twee losstaande eigengemaakte apparaten wilt koppelen heeft bluetooth niet veel voordeel boven een veel goedkoper 433 zender/ontvanger denk ik.

De meeste bluetooth modules (als chip dus) hebben wel een RS232 interface maar zijn dus wel duur en op niet zo veel plekken verkrijgbaar (in Nederland). Een Bluetooth Modem Adapter van sitecom zou ook wel werken denk ik, kost ~45 euro maar ik heb em nog nooit ergens gezien (wie gebruikt er nou ook nog een serieel modem...), in de pricewatch staan wel een aantal winkels die em hebben, maar ik vermoed dat deze niet echt meer in de handel is.

Wat ik ook nog bekeken heb is of je een bluetooth headset (25/30 euro) zou kunnen misbruiken. Dit kan op zich wel maar is erg onpraktisch en omdat deze dingen alleen het audio profiel hebben moet alles over audio gecodeerd worden zodat het niet compatible is met bijvoorbeeld een (normale) bluetooth telefoon. Met een PC zou je wel kunnen communiceren (~2 kbit/s zonder foutcorrectie) maar het is dan wel een gore oplossing en niet te vergelijken met een echte module.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Dit dan misschien wat ?
http://pc-mobile.net/bta.htm

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

In de handleiding van de Parallax bluetooth module staat hoe je verbinding kan maken met verschillende devices (Ipaq, pc met bluetooth dongle, twee parallax modules enz)
Je moet de module via de UART instellen, en van zodra de verbinding tot stand is gebracht kan je communiceren alsof je van UART naar UART stuurt, zonder verdere commando's dus.

(Btw thx voor de link naar de modules op Ebay, zeker het bekijken waard!! _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34209

even schopje voor dit topic om te kijken of er nog meer mensen op zoek zijn naar heeel goedkope bluetooth naar serieel adapters
Pagina: 1