Toon posts:

mount point behouden na reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een glftpd ftp server opgezet (draait op Suse 9.1 pro systeem). Het probleem is echter dat clients alleen kunnen verbinden naar directories in /glftp/site. Nu zou ik graag willen dat clients ook toegang krijgen tot /mnt/server/fileserver. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een mount point gemaakt in /glftpd/site:

mount --bind /mnt/server/fileserver /glftp/site/fileserver

Dit werkt perfect todat ik mijn computer herstart. Het mount point verdwijnt na een reboot.

Ik neem aan dat ik /etc/fstab moet wijzigen om de dir fileserver permanent gemount te maken, ondanks dat het hier om een directory gaat en dus niet om een device (floppydrive etc). Ik heb geprobeerd om de volgende zin in fstab te zetten, maar dit levert geen resultaat:

/mnt/server/fileserver /srv/ftp/glftpd/site/fileserver auto rw,auto,nouser,sync,noexec 0 0

Wat doe ik fout?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je geeft het type niet op, ik gok zomaar dat "auto" niet zo goed werkt bij een mount --bind :)
Sowieso zijn de andere opties die je geeft ook niet zo zinvol voor zo een mount volgens mij :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat hier gebeurt snap ik niet, want voor zover ik weet kun je alleen blockdevices mounten, in FreeBSD kan ik het iig niet nadoen, maar de kortste klap is dat mount-regeltje in een van de opstart-scripts neerzetten.

Uit manpage:
Since Linux 2.4.0 it is possible to remount part of the file hierarchy somewhere else. The call is

mount --bind olddir newdir
After this call the same contents is accessible in two places.
Is idd alleen mogelijk met Linux, maar dit lijkt mij niet wat in een fstab past.
Dus dan blijft bovengeschreven suggestie over.
Werkt een simpele symlink trouwens niet? Dat is nog het meest eenvoudig.

[ Voor 52% gewijzigd door SvMp op 22-06-2005 00:04 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
svdmeer schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 23:58:
Werkt een simpele symlink trouwens niet? Dat is nog het meest eenvoudig.
glftpd doet een chroot(), waarna een symlink naar targets buiten die chroot niet meer werken (een van de redenen om bijvoorbeeld pure-ftpd met virtual chroot support te gebruiken).

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:21
Ik heb een 64-bits debian met een 32-bits chroot en heb binds in de fstab staan. Een voorbeeld:

code:
1
/home    /var/chroot/sid-ia32/home    none      bind    0    0

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Topicstarter
ucchan schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 00:14:
Ik heb een 64-bits debian met een 32-bits chroot en heb binds in de fstab staan. Een voorbeeld:

code:
1
/home    /var/chroot/sid-ia32/home    none      bind    0    0
Dank u voor de hulp. Dit werkt perfect _/-\o_. Nu vraag ik me alleen af of dit nog 'veilig' is. Glftpd beperkt de toegang standaard tot /glftpd/site. Nu maak ik dus als het ware een uitweg naar buiten door die dir te mounten. Levert dit een risico?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 00:35 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

svdmeer schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 23:58:
Wat hier gebeurt snap ik niet, want voor zover ik weet kun je alleen blockdevices mounten,
Overigens mount ik al jaren gewone files. ISO, ext2/3, FAT, maakt niet uit. Met lufs kun je ftp- en ssh-sessies mounten, enzovoort. Keus genoeg.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 00:33:
[...]

Dank u voor de hulp. Dit werkt perfect _/-\o_. Nu vraag ik me alleen af of dit nog 'veilig' is. Glftpd beperkt de toegang standaard tot /glftpd/site. Nu maak ik dus als het ware een uitweg naar buiten door die dir te mounten. Levert dit een risico?
Als je helemaal zeker wilt zijn dan zou je de standaard dir /glftpd/site kunnen opzoeken in de source, veranderen en (opnieuw) compilen. Dit zal niet heel moeilijk zijn. Misschien biedt zelfs het ./configure script de mogelijkheid wel om een andere dir te kiezen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

even greppen en dan in vi:

:1,$ s//glftpd/site/mnt/server/fileserver/g

let op : dit vervangt alles in het hele bestand!

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BoudewijnLinux schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 02:39:
even greppen en dan in vi:

:1,$ s//glftpd/site/mnt/server/fileserver/g

let op : dit vervangt alles in het hele bestand!
Neuh. Dat gaat geen moer uitvoeren zonder de regexp goed te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hehe ja quotes

sorry zat ff niet op te letten.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Sowieso, waarom zou je "1," als range gebruiken?
Als je toch alles wilt dan lijkt % me eerder een logische keuze ;)

Btw, een hardlink zou toch ook moeten werken?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1