Aktief subwoofer bouwen, hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 12:42
Ik ga mijn kamer veranderen en ga direct een mooi surround systeempje maken.
Nu twijfel ik nog over de subwoofer.
Dit is de kast die ik ga bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://studweb.hogent.be/~041109tv/Kamer/Subwoofers.JPG
Momenteel 80L maar door de middenste plaat te verplaatsen kan dit nog aangepast worden.

Het zijn dubbele platen van 22mm om de kast zo zwaar mogelijk te maken zodat ze minder zal trillen. Mijn bureau gaat er namelijk op steunen.

In het kleine gedeelte komt de versterker. Een XXLpower sub amp zoals hier al enkele malen gepasseerd is en al een inkoopactie van geweest is.

Barry had mij een Raveland AXX1212 aangeraden, maar ik dacht dat de 15" versie er van beter zou zijn. Hij raadde mij dus aan om het hier te vragen voor de zekerheid.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste Tom,

Ik denk dat de AXX1212 het voor jouw doel beter gaat doen gezien het beschikbare budget. Voor 5 sats moet je ook redelijk wat geld neertellen! Je zou eventueel Frisse(?) kunnen informeren, die heeft namelijk ook de 12 inch versie (volgens mij gesloten met de XXL en een basscorrectie).

Succes! :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is het handig om je budget te vertellen en waar je het allemaal voor gaat gebruiken. Op zich is de Raveland voor het budget niet verkeerd.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023

hovingtim

Wicked

misschien moet je even kijken op www.zelfbouwaudio.nl en http://www.licht-geluid.nl daar heb je een heleboel kennis en waarschijnlijk weinig last van nutteloze post

Save Water Drink Beer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

nutteloze post :?

• Soundstorm
Moest die 12" beter zijn vind ik dat leuker natuurlijk, komt mij goedkoper uit.

Het zal meestal voor games zijn, maar toch ook voor een filmpje af en toe. Misschien wat meer dan nu, want vroeger stond de pc niet op mijn kamer.

Budget ligt liefst onder 100€ met een max van 120€.

• hovingtim

hovingtim

Wicked

En daarvoor wil je ook nog de actieve unit bij in hebben. Inclusief hout en afwerking wordt wel klein subje dan. Of jij moet hele goedkope actieve unit hebben of nog 1 thuis hebben liggen

Save Water Drink Beer

• Barry|IA
hovingtim schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 14:43:
En daarvoor wil je ook nog de actieve unit bij in hebben. Inclusief hout en afwerking wordt wel klein subje dan. Of jij moet hele goedkope actieve unit hebben of nog 1 thuis hebben liggen
Nee, amp staat los van de speaker. En waarom wordt iets ''klein'' als je niet veel geld uitgeeft? :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Alles beneden de 200watt rms is naar mijn mening "klein" maar klein kan ook zeer goed klinken daar niet van. Maar okee voor 120 euro kan je wel iets aardigs bouwen. Kies in iedergeval geen Free-air woofer dan moet je namelijk een hele grote kist knutselen

Save Water Drink Beer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hovingtim: zie ff de FAQ over Watts...

Verwijderd

hovingtim schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:09:
Alles beneden de 200watt rms is naar mijn mening "klein" maar klein kan ook zeer goed klinken daar niet van. Maar okee voor 120 euro kan je wel iets aardigs bouwen. Kies in iedergeval geen Free-air woofer dan moet je namelijk een hele grote kist knutselen
offtopic:
manman.. mijn sub speelt ook op een amp van 200watt, en ik kan als ik de amp voor de helft open zet het pleeraampje beneden mee laten trillen.. en ik zit op zolder..
en nee, ik heb geen woofer van 98db 1w/m.
hoeveel watt denk jij dat je verbruikt bij een gemiddeld feestje? of in de auto bij flink hard draaien? :X

@ soundstrorm; ik denk wel dat de 12inch versie voldoet.
volgens mij gaat een AXX niet diep in een gesloten kist, in br echter wel.
maar dat zal ik zo es ff voor je bekijken ;) kan je zelf trouwens ook, als je winisd download. :)

• Soundstorm
Die 100€ (max 120€) gaat alleen over de driver, kast en amp worden niet meegerekend.

Ik ga toch een gesloten kast maken, is veel gemakkelijker. Moest ik er niet tevreden over zijn kan ik er nog steeds een bassreflex van maken...

Ik zal de 12" dan kopen, tenzij er nog mensen zijn die mij echt aanraden de 15" te nemen.

Heb winisd al geprobeerd, maar de raveland zit er niet tussen, en ik vind niet genoeg info...

Verwijderd

Ligt er aan wat voor een bass je wilt hebben ;)
12" woofers geven over het algemeen de wat meer hardere en korte bass, maar als je een 15" hoort, dan hoor je een meer langere bass die wat veder reikt maar niet te hard.
Dat gezegt, moet het natuurlijk wel een beetje kwalitijd zijn, maar zoals in ieder audio topic het is je eigen gehoor dat je smaak bepaalt :)
Daarom, mijn smaak, de 15", ik hou van de langere lage dreun die je hoort en voelen is ook niet onaardig >:)
De ultieme ervaring? De 12" in de box bouwen en die de 15 laten "aanduwen" _/-\o_

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 22:35:
Ligt er aan wat voor een bass je wilt hebben ;)
12" woofers geven over het algemeen de wat meer hardere en korte bass, maar als je een 15" hoort, dan hoor je een meer langere bass die wat veder reikt maar niet te hard.
Dat gezegt, moet het natuurlijk wel een beetje kwalitijd zijn, maar zoals in ieder audio topic het is je eigen gehoor dat je smaak bepaalt :)
Daarom, mijn smaak, de 15", ik hou van de langere lage dreun die je hoort en voelen is ook niet onaardig >:)
De ultieme ervaring? De 12" in de box bouwen en die de 15 laten "aanduwen" _/-\o_
Die informatie is helaas niet helemaal correct (wel leuk dat je de TS wilt helpen aan een goede sub!).

Dat 12 inch woofers een hardere kortere bass geven, is geen vaste regel. Ik ken 8 inch woofers, die de AXX1212 compleet zoek speelt. Een 15 inch kun je niet zomaar gebruiken als passieve radiator. De conus is standaard óf te licht, óf te zwaar. Hij is immers niet voor die funtcie gebouwd. Maar je idee klopt wel aardig, daar heb je speciale PR drivers voor. De PR kun je vergelijken met een BR, maar dan zonder poortruis en andere resonanties (mits je onder de Xmax blijft!).

Verwijderd

Zie hier de response van een AXX1212 in een 80liter closed kast
Afbeeldingslocatie: http://img96.echo.cx/img96/3867/axx80l0dc.th.jpg

oordeel zelf.. maar een -11 punt van 30 hz is nou niet echt heel diep vind ik. in room zal het misschien wel meevallen, maar ik zou gewoon voor br gaan als ik jou was ;)

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Ckers wel BR bouwen hier heb je niets aan joh dat ding gedraagt zich nu gewoon als een woofer dat extra hard kan. Een -3db punt van 80hz is egt nie gezond de gewone normale speakers komen nog lager. Zorg liever dat je Fs rond de 40 zit ofzo of het liefst zo laag mogelijk en neem dan een iets grotere kast of een iets langere bassgang maar hiero op deze manier heb je niets aan (gezien plaatje winisd vorige poster)

Save Water Drink Beer

• hovingtim

hovingtim

Wicked

[quote]Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:43:
[...]

offtopic:
manman.. mijn sub speelt ook op een amp van 200watt, en ik kan als ik de amp voor de helft open zet het pleeraampje beneden mee laten trillen.. en ik zit op zolder..
hoeveel watt denk jij dat je verbruikt bij een gemiddeld feestje? of in de auto bij flink hard draaien? :X

Ik heb op feestjes gedraait met PA speakers met 88db/w en dan dr 800 tot max 1800 watt rms in steek is dat nog egt goed te doen maar 200watt rms op de fs van een sub vink nog aardig weinig opzich. En natuurlijk zie je alles mee trillen (uitgaandend van je roomgain enzo) maar die vibraties komen toch wel door alles heen. Het moet naar mijn mening alleen ook nog mooi blijven op grotere afstanden en dan heb je naar mijn mening egt meer vermogen nodig.

(off of subject: Fields Of Rock draaide met max 105db en bij de buitenste ring tot aan de eerste huizen was het nog 74,8db kijk dat zou ik nou ook wel willen bereiken (huizen stonden +/- 450 tot 700 meter verderop)

Save Water Drink Beer

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 23:03:
maar ik zou gewoon voor br gaan als ik jou was ;)
Met een flinke aktieve correctie zal die sub best wel laag komen. Maar houdt wel rekening met de Xmax van 9(?) mm. Ik heb nog ergens een ontwerpje liggen voor de Shiva met LT. Maar zelfs deze ''monster'' sub krijg je op 30 Hz niet harder dan 103 dB, zonder over zijn Xmax te gaan (overigens had ik wel extreem veel correctie toegepast, bij de Shiva) Maar de AXX heeft minimaal dezelfde correctie nodig als de Shiva om strak tot de 30 Hz te spelen.

Uiteraard kun je ook altijd nog voor een BR ontwerp gaan. Met een beetje hulp is dat zeer zeker te doen voor jou. Het is eigenlijk een keuze die je moet maken, namelijk:

- Of BR (voor de benodigde diepgang, wel een beetje moeilijk te realiseren voor een beginner);
- Of LT (voor de benodigde diepgang, moeilijker te realiseren dan BR en minder SPL)

Lijkt mij een makkelijke keuze :)

• Barry|IA
[quote]hovingtim schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:13:
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:43:
[...]

offtopic:

Ik heb op feestjes gedraait met PA speakers met 88db/w en dan dr 800 tot max 1800 watt rms in steek is dat nog egt goed te doen maar 200watt rms op de fs van een sub vink nog aardig weinig opzich. En natuurlijk zie je alles mee trillen (uitgaandend van je roomgain enzo) maar die vibraties komen toch wel door alles heen. Het moet naar mijn mening alleen ook nog mooi blijven op grotere afstanden en dan heb je naar mijn mening egt meer vermogen nodig.

(off of subject: Fields Of Rock draaide met max 105db en bij de buitenste ring tot aan de eerste huizen was het nog 74,8db kijk dat zou ik nou ook wel willen bereiken (huizen stonden +/- 450 tot 700 meter verderop)
Ik bedoel het niet persoonlijk, maar jij hebt geen idee hoe hard een Shiva gaat met 200 Watt toegediend! Een Shiva is gemaakt voor laagweergave, PA speakers daarintegen (gaan vaak totaal niet laag). Dus je vergelijking is een beetje krom.

Btw, 105 dB is niet superhard :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

105db is flink hard, zal je nog meevallen

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

88 dB PA speakers :? Is dan niet veel PA aan geweest. Het meeste echte spul begint bij minimaal 90 dB, liever nog tegen de 100 aan. Dat scheelt dan al snel meer dan een factor 10 in het vermogen dat je nodig hebt.

800 of 1800 W redt je PA speaker echt niet hoor. zeker niet in het laag, waar je het nodig hebt. Ook al kan je voice coil dat hebben, voor die tijd heb je al lang Xmech berijkt.

En bovendien, je zegt vanaf 300 W begint het leuk te worden, maar het verschil in dB tussen 200W en 300 W is nog geen 2 dB. Als je dat hoort ben je knap.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 23-06-2005 09:52 ]

Verwijderd

[quote]hovingtim schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:13:
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:43:
[...]

offtopic:

We hebben het niet over PA spul..
PA en een subje voor een thuisbios zijn niet echt te vergelijken.
En over die watt's;... ik geef het op..hehe, lees idd de faq maar es.
Barry|IA schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:18:
[...]

Met een flinke aktieve correctie zal die sub best wel laag komen. Maar houdt wel rekening met de Xmax van 9(?) mm. Ik heb nog ergens een ontwerpje liggen voor de Shiva met LT. Maar zelfs deze ''monster'' sub krijg je op 30 Hz niet harder dan 103 dB, zonder over zijn Xmax te gaan (overigens had ik wel extreem veel correctie toegepast, bij de Shiva) Maar de AXX heeft minimaal dezelfde correctie nodig als de Shiva om strak tot de 30 Hz te spelen.

Uiteraard kun je ook altijd nog voor een BR ontwerp gaan. Met een beetje hulp is dat zeer zeker te doen voor jou. Het is eigenlijk een keuze die je moet maken, namelijk:

- Of BR (voor de benodigde diepgang, wel een beetje moeilijk te realiseren voor een beginner);
- Of LT (voor de benodigde diepgang, moeilijker te realiseren dan BR en minder SPL)

Lijkt mij een makkelijke keuze :)
BR is toch niet zo moeilijk? gewoon een stukkie buis in de juiste lengte zagen, gaatje maken, buis erin en klaar :Y) :P
Maar een AXX1212 in een br kast van 80 liter geeft wel een hoge delay zie ik net |:(

edit:
de axx1515 doet het in een 80liter br kast een stuk beter kwa group delay.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 10:15 ]

• Soundstorm
Ik zou wel een BR maken moest dat beter zijn, maar dan zou ik alleen moeten weten wat de lengte is.
En hoe doe je die correcties? Zijn dit dingen zoals weerstanden plaatsen en zo? Of instellingen op de versterker?

De kast kan kleiner ook hé, max 80L, gewoon dat middelste plaatje verplaatsen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

In de professionele audio worden vaak BR subs gebruikt met een gevoeligheid van zo'n 97dBspl en een x-max van iets van 10-15mm (one way), waarbij je moet bedenken dat de gevoeligheid verdubbelt met verdubbeling van het aantal subs. Amp vermogen meestal zo'n 1kW per driver, maar excursie is tuurlijk vaak beperkend (behalve met goedkope shit waarbij geen excursie beveiliging wordt gebruikt en ruim voorbij de x-max gespeeld wordt). En de meeste BR subs zijn gemaakt voor 30 a 40Hz en hoger.
En uitspraken doen over 12" zus en 15" zo is vrij onzinnig. Het enige echte verschil is dat een groter conus oppervlakte in principe gewoon meer output geeft.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Om nog even te reageren op de topicstart: Ik zou plaats van een dubbele wand van 22 mm MDF, eerder iets nemen of de resonanties te dempen en om het zwaarder te maken, dus bijvoorbeled loodbitumen in de kast plakken, of een kamer opvullen met vogelenzand. Hiermee demp je ook echt de resonanties, en ja, daar wordt ie ook zwaar van hoor. Ook zou ik in plaats van de wanden dikker te maken meer bracing gebruiken, dat maakt uiteindelijk een steviger geheel.

Veel succes!

Verwijderd

Seers schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:55:
Ook zou ik in plaats van de wanden dikker te maken meer bracing gebruiken, dat maakt uiteindelijk een steviger geheel.
Als je dikkere wanden gebruikt, én goede bracing heb je een nog steviger resultaat ;)
De kast is toch zodanig groot voor een AXX dat ie wel wat inhoud kan missen :)

• Soundstorm
@ triple_A: Kan je mij eens de specs geven die je in jou winisd hebt gebruikt?

Ik zal wel wat bracing doen, met alle overschotten die ik zal hebben zal ik wel iets moois kunnen maken.

Ik zou hem toch liefst tot 30Hz laten gaan. Dus zal ik een BR nodig hebben zeker.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:09:
[...]

Als je dikkere wanden gebruikt, én goede bracing heb je een nog steviger resultaat ;)
De kast is toch zodanig groot voor een AXX dat ie wel wat inhoud kan missen :)
Als je nu toch voor een mooi resultaat wilt gaat qua stevigheid + demping + gewicht, vind ik de manier van Erik van Voorst erg mooi, die je vast wel kent, Triple_A :P

Met andere woorden: Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/subnterna.jpg
Wanden opgevult met zand, zo krijg je een zwaar + dempend + stevig resultaat. Het ding weegt 275 kilo :')

Dit zijn allemaal ideeën, maar die zou ik liever doen dan een 2 keer zo dikke wand, want dat hout is efficiënter te gebruiken. :)

• Soundstorm
Worden de boven en onderkant ook gevuld met zand?

Ik begin natuurlijk al te denken aan zoiets, vooral omdat ik geen 22mm mdf kan vinden :'( tenzij ik heel veel betaal om te zagen (2€ per minuut met CNC en het duurde al 4min voor 2 grote planken...)

Verwijderd

Soundstorm schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 11:09:
@ triple_A: Kan je mij eens de specs geven die je in jou winisd hebt gebruikt?
Via www.mivoc.com ben ik uitgekomen op deze pagina :)
Seers schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 13:53:
[...]

Als je nu toch voor een mooi resultaat wilt gaat qua stevigheid + demping + gewicht, vind ik de manier van Erik van Voorst erg mooi, die je vast wel kent, Triple_A :P

Met andere woorden: [afbeelding]
Wanden opgevult met zand, zo krijg je een zwaar + dempend + stevig resultaat. Het ding weegt 275 kilo :')

Dit zijn allemaal ideeën, maar die zou ik liever doen dan een 2 keer zo dikke wand, want dat hout is efficiënter te gebruiken. :)
Holy sh...
275kilo >:)

• Soundstorm
Wat is de max delay dat er mag zijn eigenlijk?
Ik denk dat als ik de kast maar 40L groot maak het al veel beter is.
Mag de grafiek ook boven de 0dB lijn komen?

• JT

JT

VETAK y0

Group delay x frequentie moet lager dan 400 zijn, maar des te lager je komt des te minder last je ervan hebt en des te lager de frequentie onder de 0db lijn ligt des te minder last heb je ervan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Dat is een formule die Wekkel een keer gedacht geeft geloof ik maar hij is denk ik niet helemaal "correct", in het sublaag kun je aardig wat groupdelay "verdragen".

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Ja, daarom dus ook die dingen erachter.

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Beetje onzinnig om zulke dikke wanden te gebruiken en zoveel bracing als je een systeem hebt dat afhankelijk is van de resonanties in de BR poort voor zijn output. Als het je echt te doen is om een zo resonantie vrije weergave te hebben, dan zijn daar effectievere manieren voor.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De "formule" zou je dus nog moeten aanvullen met een SPL getalletje ;)

En idd, bracing heeft veel meer effect dan dikke wanden.

Pagina: 1