Probleem bij de aanschaf van een nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33
Ha die tweakers! :>

Ik zoek een nieuwe videokaart, welke raden jullie mij aan? _/-\o_

Oke, had enough fun now, even wat uitleggen.

Al enige tijd zoek ik een nieuwe videokaart, omdat ik mijn oude Radeon 9800 PRO niet echt lekker meer vind gamen. Spellen zoals Battefield 2 moet ik gewoon op medium draaien wil ik een beetje kunnen spelen. Niet echt leuk natuurlijk, want daar betaal ik geen 50 euro voor.

Nu zit ik wel met een probleem, ik heb _geen_ geld voor allerlei fancy upgrades met betrekking tot mijn mobo, CPU, HDD enzovoorts. Het enige wat ik kan doen is 2x 512 MB ram er bij pluggen. Dan heb ik in totaal 2x 256 en 2x 512 MB.

Daarnaast zoek ik dus (zoals je al zou vermoeden) een nieuwe videaokaart. Het probleem zit hem echter in bepaalde dingen:

- ik ben gebonden aan AGP
- ik heb een Intel P4 3.0 Ghz HT cpu
- ik heb een 15" TFT scherm, met een native resolutie van 1024*768

Het probleem van de nieuwe videokaarten is dat ze beter presteren op hogere resoluties, iets waar ik dus weinig aan heb. Ook vragen ze vaak een snelle CPU om hun kracht volledig tot hun recht te laten komen. Oftewel, als ik een X800 AGP koop, dan heb ik daar (voor zover ik weet) weinig aan lijkt me?

Ik heb al wat gezocht naar andere videokaarten, en dan kom ik al snel kaarten tegen in de 6600 serie, maar dan vraag ik me af of het de upgrade wel waar dis (vaan 9800 PRO 128 MB naar dat type kaarten). Ook staat er vaak niet bij welke CPU je moet hebben om hem lekker te kunnen benutten.

Waar ben ik dus bang voor? Kort en simpel gezegd, ik wil best upgraden, maar dan moet het niet weggegooid geld zijn. Iedereen weet dat een X800 voor mijn systeem overkill is, hoe graag ik het ook zou willen. Daarnaast ben ik bang dat ik van het geld dat ik uitgeef, weinig terug zie in de performance.

Ik kom er dus niet echt meer uit, ook niet na het lezen van een aantal reviews op Tomshardware (die vaak een roundup doet van allerlei videokaarten. Daar zie ik mooie FPS scores, maar nooit iets in verhouding met lage resoluties, en een wat langzamer systeem.

Wie-o-wie kan mij advies geven, hetzij uit eigen ervaring, hetzij via wat linkjes die ik nog niet gevonden heb. Alle info is welkom!

Mochten er vragen komen over het budget, ik heb zo'n 250 euro wel tot mijn beschikking, voor puur en alleen de videokaart (komt dus nog ram en nieuwe voeding bij).

• Nik
Heel klein schopje :/

Heb een TR gemaakt dat hij eigenlijk wel dicht kon, maar na het lezen van andere topics, en nog meer opgezocht te hebben, kom ik er toch nog niet uit. Er staat namelijk écht nergens bij wat voor CPU je minimaal moet hebben om maximaal van een kaart te genieten. Ik wil namelijk niet dat mijn CPU een bottleneck gaat vormen voor een dure kaart :/

Om de keuze wat makkelijker te maken heb ik gezien:

ATi Radeon 9800 XT 128 of 256 MB

Opzich een hele leuke kaart, net ietsje sneller dan mijn huidige Radeon 9800 PRO, alleen vraag ik me af of het verschil wel goed te merken is. Toen dertijd nog wel, maar nu zijn er al snellere kaarten mogelijk. Het verschil lijkt me te verwaarlozen?

ASUS ATi Radeon X800 LE AGP / Asus AX800XL/2DTV

Leuke kaart, 256 MB DDR-SDRAM, alleen wat duur, 349 euro by Alternate (kan goedkoper natuurlijk). Zou het dat waard zijn die upgrade? N|etjes 16 Pixel Pipelines, die ik hoef niet te unlocken lijkt me :) Zeker een voordeel, want unlocken en clocken zat ik niet doen (misschien eens voor een benchmark, maar niet om te gamen). Dan natuurlijk nog de vraag, red ik dat met mijn CPU?

nVidia GeForce 6600 series

Ik hoor veel goede dingen over deze kaarten, lekker snel, maar wel budget. Alleen zit ik dan weer met het feit, is het niet net als de 9600 vs 9800 series, de 9600 was leuk, maar nu blijkt hij veelal traag. Ik wil dus geen hoop geld uitgeven om erachter te komen dat het straks niet lekker werkt. Ook valt het op dat deze kaart zo'n beetje dezelfde prijs heeft als een wat duurdere R9800 PRO, zo'n 200 euro. Duurder is niet altijd beter, maar ik heb gewoon erg mijn twijffels bij deze kaart.

nVidia GeForce 6800 series

Tja, daar gaan we dan, je hoort er veel positiefs over, ookal ben ik zelf wat minder nVidia fan, ondanks de goede producten. De flop met de FX series ben ik niet vergeten! Maargoed, even kijken, er zijn veel verschillen tussen de onderlinge kaarten, met ook uiteenlopende prijzen. Zo zie ik de MSI NX6800-TD voor 275 euro. Een leuk bedrag, wat ik er best aan uit wil geven. Maar weer, trekt de CPU het, en is de performance veel beter dan een R9800 PRO? Het lijkt me (zo op het eerste oog) wel. Ook de AOpen GeForce 6800GT-DV vidn ik interessant. Deze kaart heeft een leuk budget (269 euro) en 256 MB geheugen. Opzich niet van belang, maar ik wil wel een beetje denken aan de toekomst. 256MB gaat al gewoon worden, aangezien 128 MB voor sommige spellen al minimaal is.

Ik moet eerlijk bekennen, door de bomen zie ik het bos niet meer. Vroeger kocht je een Voodoo 2 en was je klaar :P Nu zie je X800 X850 6600 6800 enz enz. Opzich niet erg, maar om het nog leuker te maken gaan die slimmerikken ook nog een GT XT PRO XL GE PE enz enz versie uibrengen, die ook nog eens allemaal ander geheugen hebben (DDR-SDRAM GDDR3) met ook weer verschillende clocksnelheden (met nanosecondes ook nog).

Opzich niet erg, maar ik wil geen miskoop doen. Niemand natuurlijk, maargoed. Wie kan er eens een goede suggestie doen voor een goede kaart voor mijn systeem (dus geen achteruitgang, maar ook geen overkill). Kaarten die _niet_ in mijn lijste staan zijn natuurlijk altijd welkom, dan ga ik meteen even een review lezen, en de prijs opzoeken.

Zoals jullie zien, ik doe veel moeite, maar ik kom er echt niet uit. Sorry...

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik kan je alleen een klein duwtje geven, geheugen uitbreiding is erg handig, de tegenwoordige spellen lusten wel wat, die p4 3.0 red het allemaal wel.
Het enige waar ik niet zeker van ben is die monitor, ik heb zelf een 17inch en daar merk je het verschil nog wel tussen een 6800 GE(das normaal net ff minder als een GT) en een 5900 ultra, maar daar is de resolutie 1280*1024. Mocht je dus ooit nog een 17inch nemen dan zou ik zeker aanraden om een van de snellere kaarten te nemen, maar niet de budget versies van een 6800 nvidea of 800 van Ati. Die functioneren toch beduidend minder zonder overclocken.

Persoonlijk hou ik meer van nvidea, en als je dicht bij den haag woont moet je ff dat andere topic doorlezen, daar stond die GE voor 199 euro(tijdelijke aanbieding), en daar kan je vrij makkelijk een snellere kaart van maken, misschien zelfs de ultra.

Hoop je een klein beetje geholpen te hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door Speedy55 op 23-06-2005 15:45 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk eens naar deze aanbieding, misschien wel inressant een ATI Radeon X800 Pro/TD 256MB voor niet zo gek veel: http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=66000&productType=1

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bij een 6600 ga je er op achteruit, een 6600GT iets er op vooruit, een X800LE moet je niet nemen, je zegt zelf de hig-end kaarten voor hogeresoluties is, waarom neem je dan de slechtste Hig-end kaart van ATI? wat je hebt gezegt is niet waar, ze zijn beter in 'normale' resoluties, maar in hoge resoluties zijn ze naar verhouding veel sneller dan je 9800PRO dan in normale resoluties.
opmerking, als je met een 9800PRO niet op medium kan spelen kan een 6600GT het misschien maar net, zo enorm veel beter is hij niet...
een 9800XT is geld verspilling zo veel sneller is hij niet
voor een 6800 geld ongeveer het zelfde als de X800LE

mijn ziens is dit geld verspilling, koop maar wat ram maar zorg wel dat je D-C blijft houden en als je toch een betere 3D kaart koop koop dan minimaal een 6800 (eigelijk al een GT maar GE is bij my-com niet duur) of een X800PRO/XL, zo duur zijn die niet meer, een 6800GE 200 (die is stukje minder dan de 6800GT) een 6800GT voor 280, een Pro voor 250 en een XL voor 290

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 23-06-2005 16:26 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GoldenSample schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:24:
bij een 6600 ga je er op achteruit, een 6600GT iets er op vooruit, een X800LE moet je niet nemen, je zegt zelf de hig-end kaarten voor hogeresoluties is, waarom neem je dan de slechtste Hig-end kaart van ATI? wat je hebt gezegt is niet waar, ze zijn beter in 'normale' resoluties, maar in hoge resoluties zijn ze naar verhouding veel sneller dan je 9800PRO dan in normale resoluties.
opmerking, als je met een 9800PRO niet op medium kan spelen kan een 6600GT het misschien maar net, zo enorm veel beter is hij niet...
een 9800XT is geld verspilling zo veel sneller is hij niet
voor een 6800 geld ongeveer het zelfde als de X800LE

mijn ziens is dit geld verspilling, koop maar wat ram maar zorg wel dat je D-C blijft houden en als je toch een betere 3D kaart koop koop dan minimaal een 6800 (eigelijk al een GT maar GE is bij my-com niet duur) of een X800PRO/XL, zo duur zijn die niet meer, een 6800GE 200 (die is stukje minder dan de 6800GT) een 6800GT voor 280, een Pro voor 250 en een XL voor 290
Ik heb gisteren een paar benchmarks gezien waar de ATI Radeon X800 Pro/TD 256MB helemaal niet selcht uit komt en nu heeft Mycom deze kaart voor €250 wat zo'n €100 minder is dan bij een andere winkel.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Dune_ schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:30:
[...]

Ik heb gisteren een paar benchmarks gezien waar de ATI Radeon X800 Pro/TD 256MB helemaal niet selcht uit komt en nu heeft Mycom deze kaart voor €250 wat zo'n €100 minder is dan bij een andere winkel.
ik zeg niet dat hij er slecht uit kom, ik verbeter TS alleen in de beweering dat HIG-end kaarten voor hogeresoluties gemaakt zijn, volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Nik
Eeehm, dat beweer ik niet :) Het is alleen zo dat het prestatieverschil goed merkbaar is als je hogere resoluties gaat draaien, waar ik dus geen hol aan heb :) Dat in combinatie met het prijsverschil, maakt een kaart voor mij oninteressant. natuurlijk wil ik wel een X850 kopen, maar 1: hij is te duur 2: ik maak er met mijn 1024*768 nooit echt volledig gebruik van.

Ik denk dat ik eens voor die MyCom aanbieding ga kijken voor de X800PRO :) Hopen dat ze zo iets wel op voorraad hebben (zul je altijd zien dat ik buiten de boot val).

Iedereen bedankt voor de wijze woorden en tips :*)
Pagina: 1