[Linux]Guide voor complete Linux-N00b?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Geachte mede-GoTters..

Ik. Een echte Windows kenner. wil eens Linux proberen. aangezien ik erg weinig game. en in dat geval gewoon een Dualboot kan maken.

maar ik had wat vraagjes:

1. Weet iemand ergens waar mij stap voor stap de verschillen worden uitgelegd. Tegenover Windows XP? Waarin dus wordt uitgelegd hoe dingen te installeren etc? (liefst NL, ENG mag ook)
2. Is het mogelijk alle bekende video-formaten af te spelen? (inclusief DVD(-R))
3. Ik had gehoord dat Linux veel efficienter/sneller is t.o.v WinXP. klopt dit?
4. Zitten er ook nadelen aan Linux t.o.v WinXP? en voordelen?
5. Is (Xs4all) Adsl een beetje makkelijk te configureren op Linux?
6. Wat is een goede Distro om mee te beginnen?
Zou iemand mij hier mischien opheldering over kunnen geven?

ps: ik heb gezocht met Google. maar ik kan niks vinden. mischien de verkeerde keywords gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door Imperium op 21-06-2005 21:06 ]

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:34
1. Download bv. Mandrake linux (Mandriva heet dat nu geloof ik), dit is een redelijk makkelijk te installeren distributie. Probeer gewoon zou ik zeggen, en vind je dingen eng of weet je niet wat je aan het doen bent, dan heb je altijd de uit knop nog. Maar vooral: probeer! Als je alles goed leest dan is de kans erg klein dat je iets verkl**t. Maar prutsen is the key to vooruitgang. Eventueel kun je een boek basiscursus linux kopen/lenen, Academic service heeft zo'n boek. Erg verouderd, maar de basics staan er in, en het is nu vast wel overal te krijgen voor weinig geld.
2. Yep. mplayer kan heeeeel veel dingen afspelen.
3. Linux is veel flexibeler. Je kunt in textmode werken, of in grafische mode. In grafische mode heb je een groot aantal keuzes aan window managers. icewm is heel licht, KDE & Gnome zijn zwaarder. Meestal geldt: zwaarder = makkelijker.
4. Voordeel is dus dat het een stuk flexibeler is. Via wine kun je de meeste windows programma's wel draaien als je dat wilt. Ander voordeel: bijna alles is gratis, bv. cinerella schijnt een erg gaaf pakket te zijn. Nadeel: drivers voor iets-minder-standaard hardware (webcams bv.) zijn vaak moeilijk te krijgen en configureren.
Nog een nadeel: waarschijnlijk ken je nu ongeveer de structuur (of niet-structuur: gooi-alles-lekker-in-C:\windows\) van windows. In Linux heb je bijvoorbeeld /etc voor configuratiebestanden /lib voor libraries, /dev voor devices, die je dan weer ergens anders moet 'mounten'.
5. De meeste modems zijn van het soort aansluiten & werken, als het multipc modems zijn iig.
6. Mandriva ofzo, zoals ik zei. Of Fedora Core, of SuSE.

[ Voor 25% gewijzigd door zeekoe op 21-06-2005 21:22 . Reden: beetje dingen toegevoegd ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
thx ik ga het proberen! :)

ps: is het nodig om mn hdd te formatteren? nee toch? ik wil mn huidige XP niet kwijt..

[ Voor 64% gewijzigd door Imperium op 21-06-2005 21:31 ]

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:34
Nee man! Dat is niet nodig. Je hebt wel een extra partitie nodig voor je linux installatie. Als je je harddisk al hebt opgesplitst is dat handig. Zo niet, dan kun je misschien een tweedehands schijfje van 5 a 10 GB kopen, of je schijf achteraf splitsen. Hiervoor kun je een programma als Partition Magic (kost geld) of FIPS (gratis) gebruiken. Beide programma's (PM 7.0 en FIPS 2.0, beide op een FAT32 partitie) heb ik gebruikt. Na afloop was mijn windows partitie nog intact, ook al heb ik ontzettend zitten schuiven en deleten. Maar... in het verleden behaalde resultaten blabla. Oftewel: het zou goed moeten gaan, maar je weet nooit. Ze raden je ook aan een backup te maken van tevoren.

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

Als je net begint zou ik aan raden toch een distrobox te kopen, Dat betekend dat je meteen een set boeken met veel uitleg erbij hebt.
En vaak nog een maandje support ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1 t/m een boel : Ja, ja ja ja ja ja ja.....

En neem de FAQ in Non-Windows Operating Systems eens door? Daar vind je echt al een heleboel info ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.