Toon posts:

[XP (draadloos en kabel)] Pc's zien/vinden elkaar niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem dat volgens mij niet zo moeilijk op is te lossen maar toch:

Ik heb een speedtouch 580 daaraan zitten 2 pc's
1 draadloos en 1 met draad :)

Het probleem is dat deze 2 pc's elkaar niet kunnen vinden op wat voor manier dan ook.
Het internet werkt wel op beide pc's gelukkig.

Ik kan niet pingen naar het interne adres.
Nu is alleen het rare dat als ik op http://www.whatismyip.com/ naar mijn ip kijk, dat het op beide pc's hetzelfde ip is. Dat IP-adres kan ik ook niet pingen. Als dat het externe ip adres van mn router is, dan zou ik die toch ook moeten kunnen pingen...

Wat ik geprobeerd heb:
- Googlen (teveel info waar je niet wijzer van word)
- GoT-search gebruiken (veel info waar je wel wijzer van word maar niet dat wat je nou net zoekt)
- Sites doorgekeken die ik in de FAQ vond

Moet ik nu poortmapping instellen? Ik dacht dat dat namelijk alleen met het feit te maken had dat een externe pc ergens op het internet niet met een interne pc hier verbinding kan maken.

Het zal wel een router-probleem zijn, of iets wat ik over het hoofd zie. Dit kan de router iig:
Multi-PC router with PPPoA, NAT, DHCP LAN server.

Wie is hier het technisch vernuft?

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Omdat je niet precies aangeeft hoeveel je afweet van netwerken/PC's etc., en wat je precies tegen het lijf bent gelopen, beginnen we bij het begin:
Probeer het volgende eens op beide machines: Open een command-venster, en tik het commando 'ipconfig /all' eens in (ervan uitgaande dat het 2k/xp gebaseerde machines zijn, anders wordt het commando 'winipcfg'

Het resultaat is dat de netwerkgegevens van die PC worden weergegeven.
Het IP-adres wat erin staat, is het adres waarop die PC te herkennen zijn, in het interne netwerk. Het adres via whatismyip is inderdaad het externe adres, en dat adres is gekoppeld aan je router. Daar heb je intern weinig aan, dat is bv handig bij het spelen van spellen via internet, of het opzetten van een (web)server thuis, maar voor nu niet van belang voor het oplossen van dit probleem.
Je probleem mbt het connecten naar andere PC's staat in de volgende link beschreven: FAQ - Network Troubleshooting: NetBIOS

Mocht je dus een connectie willen maken naar PC1, dan moet je op PC2 het IP-adres opgeven van PC1 (lijkt me duidelijk, uiteraard). Je begint eerst met een 'ping <ipadres_van_andere_pc>' op beide machines, en werkt van daaruit verder.
Zo kun je bv een share opzetten, zodat je data of bv printers kan bereiken op PC1 vanuit PC2.
Voor dat soort gein kun je in de FAQ, en specifiek dan de volgende link, kijken: FAQ - Network Troubleshooting: Filesharing

Succes.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Bean op 21-06-2005 21:46 . Reden: oei...foutje... ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hierbij is dus van belang dat NetBIOS is ingeschakeld en eventuele firewalls correct zijn ingesteld.
Verder weet ik niet precies in hoeverre die speedtouch de mogelijkheden bezit om draadloos en bedraad van elkaar gescheiden te houden? Dat zie je de laatste tijd steeds meer, en is zeker handig voor de veiligheid, maar moet natuurlijk wel even correct worden ingesteld.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
netbios erop staan, je hoeft me "cmd" enz niet uit te leggen.
er mag in termen worden gesproken amen

netbios maakt geen verschil.

ik heb trouwens ook ipv6 geinstalleerd staan.

Ik kan inmiddels wel van de wireless pc naar de "aandekabel-pc" pingen maar niet andersom

Er staan ook 2 tunnel-adapters geinstalleerd op de pc aan de kabel dat zal het wel zijn dan.

ze heten:
- Tunnel-adapter Automatic Tunneling Pseudo-Interface
- Tunnel-adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Volgens mij heb ik helemaal geen tunnels nodig, dus iemand enig idee hoe ik die dingen eruit krijg?

edit:
na ff zoeken kwam ik er al achter dat ze beide van ipv6 zijn, maar ipv6 heb ik inmiddels eruit gegooid

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 22:30 ]

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:01:
Ik kan inmiddels wel van de wireless pc naar de "aandekabel-pc" pingen maar niet andersom
Geen idee of je ondertussen verder bent gekomen, maar wellicht zit er een firewall dwars op één of beide PC's?

Verwijderd

Topicstarter
er zit helemaal geen firewall op de pc's naast die van XP en die staat bij beide uit.

Maar ik ben dus nog geen steek verder eigenlijk, ik snap nou eigenlijk niet waarom de 1 wel naar de ander kan pingen en andersom dus niet. Het is net alsof er een soort van interne poortmap in mn router zit die ervoor zorgt dat de wireless-pc wel de draad-pc kan zien en andersom niet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Portmaps is onzin, die hebben niks met je lan te maken. Het is wel heel vreemd dat je wel van de ene naar de andere kan pingen, maar niet andersom. Weet je echt zeker dat er geen firewall geinstalleerd staat? Ook niet een of ander totaalpakket waarvan jij denkt dat het alleen een virusscanner is ofzo?

Wat bedoel je trouwens met: "netbios maakt geen verschil"
Netbios maakt inderdaad geen verschil voor pingen, maar moet wel aanstaan (NetBios over TCP/IP inschakelen) als je bestanden wilt delen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
ja dat snap ik, maar eerst maar eens kunnen pingen voordat ik bestanden ga delen. En in de geavanceerde eigenschappen van je tcp/ip staat netbios over tcp/ip altijd op standaard, dus dan hoeft dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
update:

inmiddels op de pc met kabel opnieuw XP prof. geinstalleerd, maar dat mag ook niet baten.

Ik denk toch dat het ergens in mn router zit. Ik hoorde ook iets over VLAN, en dat waarschijnlijk mn draadloos en kabel netwerk gescheiden worden gehouden door mn router, maar ik weet niet hoe ik dat eruit krijg.

Ik kan nu ook niet meer van wireless naar de andere pingen, dus helemaal niet pingen naar elkaar. Maar nog wel steeds op beide internet.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

tja ik weet niet hoever ze van elkaar staan maarre hang er anders is een kabel tussen. Ik bedoel dan de wireless even met een utp aansluiten en kijken of het dan wel werkt. Dan kun je verder zoeken want zo schiet je ook nix op.
Pagina: 1