Toon posts:

Gezondheidszorg in 2006

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alle Nederlanders dezelfde ziektekostenverzekering, is het idee achter het nieuwe zorgstelsel.
Ook wel de nieuwe basis verzekering genoemd.

Het huidige stelsel van ziekenfonds en particuliere verzekeringen verdwijnt. In plaats daarvan komt er één standaardverzekering.

De wet
De nieuwe Zorgverzekeringswet en de Wet op de Zorgtoeslag zijn op 14 juni door de Eerste Kamer aangenomen. Het nieuwe zorgverzekeringsstelsel gaat er dus komen per 1 januari 2006. Naast de Zorgverzekeringswet zelf moet er nog veel geregeld worden. Zo komt er bijvoorbeeld een toezichthouder voor de zorgmarkt. De verzekeraars moeten hun aanbod en premies vaststellen en de administraties in orde brengen. En niet te vergeten: de consumenten moeten worden geïnformeerd, zodat zij een goede keuze kunnen maken.

Wanneer kan ik kiezen?

De zorgverzekeraar stuurt uiterlijk 15 december 2005 een aanbieding met een pakket dat vergelijkbaar is met datgene waarvoor u nu verzekerd bent. Tot 1 maart 2006 kunt je beslissen of je op dat aanbod wilt ingaan.

Waaruit kan ik kiezen?

Je kunt kiezen voor een bepaalde verzekeraar. Verzekeraars onderscheiden zich van elkaar op verschillende gebieden, zoals prijs, kwaliteit van zorginkoop en service. Ook kunt je vrijwillig voor een eigen risico kiezen.

Iedere verzekeraar heeft ten minste een polis zonder eigen risico, maar mag daarnaast polissen aanbieden met een eigen risico variërend van 100 tot 500 euro. Naast de standaardverzekering kunt je kiezen voor een aanvullende verzekering.

Daarnaast zal iedere verzekeraar verschillende polisvormen gaan aanbieden:

Naturapolis
Als je kiest voor een naturapolis, dan kunt je voor zorgverlening terecht bij behandelaars die vooraf door de zorgverzekeraar zijn gecontracteerd. De kosten van de behandeling worden rechtstreeks met de verzekeraar afgerekend. Wilt je alsnog naar een andere behandelaar, dan krijgt je de rekening waarschijnlijk slechts gedeeltelijk vergoed. Het is dus goed te kijken of het ziekenhuis of de zorgverlener van jouw keuze gecontracteerd is.

Restitutiepolis
Bij een restitutiepolis kunt je naar de zorgaanbieder van jouw eigen keuze. De rekening van de behandeling dient u in bij de zorgverzekeraar, die de kosten vergoedt. De verzekeraar mag niet zelf een limiet aan de vergoeding stellen, maar hoeft niet meer te vergoeden dan die van een redelijke prijs op de Nederlandse markt.

Naast de natura- en restitutiepolissen zullen de zorgverzekeraars ook mengvormen hiervan aanbieden.
Hoeveel gaat die nieuwe zorgverzekering mij kosten?

Iedereen boven de 18 jaar gaat een nominale premie van waarschijnlijk tussen de 1000 en 1100 euro per jaar betalen. Daarnaast wordt een bijdrage geheven die afhankelijk is van het inkomen. Het gaat om inkomen uit tegenwoordige arbeid (box 1). Deze bijdrage wordt vergoed door de werkgever of uitkeringsinstantie. Over dit bedrag bent u wel belasting verschuldigd. Verzekerden boven de 65 jaar, gepensioneerden jonger dan 65 jaar en zelfstandigen betalen de inkomensafhankelijke bijdrage echter doorgaans zelf.

Ook nu betaalt een ziekenfondsverzekerde zowel een nominale premie als een procentuele premie (in 2005 1,45%) die afhankelijk is van het inkomen. Op die manier betaalt u als ziekenfondsverzekerde 600 tot 800 euro zelf. Daarnaast betaalt uw werkgever of uitkeringsinstantie ook een gedeelte en dat is eveneens een percentage van het inkomen (6,75% in 2005). Particulier verzekerden betalen in de oude situatie naast de premie de wettelijke bijdragen mooz en wtz. Deze wettelijke bijdragen komen in het nieuwe stelsel te vervallen.

Wat betekent dit nou eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander?
Dat we honderden euro's per jaar extra moeten gaan betalen, de premies zullen gemiddeld 70 tot 80 euro 'per maand' kunnen gaan stijgen.
Verzekereraars krijgen ook meer inzichten in behandelmethoden en ziekteverleden, wat voor de verzekeraars mischien gunstig is. Maar voor een Nederlander met meer 'probleempjes' kan dit nog wel eens een gevaar opleveren met veel te hoge premies (Denk aan chronish zieken of gehandicapten en ouderen)
Volgens de wet mag dit niet, maar zelfs nu gebeurd dit regelmatig dat mensen worden geweigerd bij hun verzekeraar of inmens hoge premies moeten betalen omdat ze b.v. chronish ziek zijn.

Kabinet Balkenende heeft afgelopen jaar al flink lopen snijden in ons basispakket, en we moet al veel meer betalen. Nu worden we weer ahum 'genaait'
1000 tot 1100 euro per jaar, terwijl we nu 600 tot 800 euro betalen. (Basispakketten)
Dus heb je slechte tanden en een tand+ verzekering nodig, en een slechte rug waardoor je vaak naar een fysotherapuit moet. Sta er niet van te kijken dat je zo 125 Euro in de maand moet betalen voor je ziektekosten.
waar moeten we dit van betalen? een Nederlander met 1300 schoon houdt al geen zak over.

De huisartsen en Politie NPB hebben al hiertegen gestaakt omdat hun de enige zijn die de nieuwe wetten kennen, en de nadelen voor patienten/verzekerden en hunzelf inzien.

Zoals gewoonlijk laat de Nederlandse politiek ons weer in het ongewisse. En wordt ons op het laatste moment weer de strot heen gedrukt zonder dat we eigenlijk precies weten wat de nieuwe zorgwet precies inhoud.

En waarom hebben de verzekeraars nog niets van zich laten horen?
Ze zijn te druk met de exta winst berekenen over 2006 :X

Al met al denk ik dat wij Nederlanders ook hier weer zwaar op achteruit gaan, en dat het nog moeilijker word om rond te komen.
Persoonlijk denk ik dat dit kabinet weer eens kort door de bocht vliegt, en totaal niet weet waaraan ze beginnen.
Een kabinet dat een stempeltje wil achterlaten in de geschiedenis van Nederland om niet worden vergeten in de toekomst... Betuwelijn?
Zullen we er de voordelen uit halen als consument, zoals Hoogervorst stelt? ik denk het niet.

Barst maar los met de discussie >:)

Links en bronnen
www.postbus51.nl
http://www.consumentenbond.nl/
http://www.zorgaanzet.nl/ZorgAanZet/
http://www.gezondheidsple...dossier_id=42&dthema_id=1

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 21-06-2005 23:37 . Reden: Verbasteringen van namen zijn op GoT ongewenst ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik zelf heb er ook nog niet zo kijk op..
Maar ik ben helemaal met je eens dat dit kabinet gewoon zijn stempel wil zetten, en veel dingen op de schop gooit. En het publiek inlichten? wat is dat? "ignorance is bliss" denken ze..
Het komt er wel steeds meer op neer, dat de gezondheidszorg nog verder geprivatiseerd zal gaan worden. Ik hou van marktwerking, maar niet van privatiseren van infrastructurele dingen (waar ik ook gezondheidszorg onder versta). Bijwerking is ook nog eens dat verzekeringsmaatschappijen meer gaan beslissen dan de arts over de te volgen behandeling (puur uit kosten overweging)... dat is eigenlijk al van de gekke. Bovenstaande klaagzang is wel een beetje off-topic.... maar ik moest even mijn onvrede spuien.

Verwijderd

Ik vond dat je beste een leuk informatief stukje had totdat je opeens begon over de gevolgen voor de burger zelf. Afgezien van het op incompetente wijze gebruiken van de Nederlandse taal liet het ook inhoudelijk nogal wat te wensen over. Kun jij, als criticaster op dit kabinet, mij misschien eens uitleggen waarom het kabinet elke keer de burger zou proberen te 'naaien'? Het word keer op keer gesuggereerd al ware dit kabinet erop uit om dit land en zijn inwoners collectief de verdoemenis in te storten.

Ten eerste acht ik de kans vrij klein dat de premies wederom met gigantische stappen zullen stijgen. Doen ze dit toch, dan zal het wel nodig zijn om de zorg Uberhaupt betaalbaar te maken [b]zonder ons land opnieuw in de schulden te steken. Het kabinet is er heus niet op uit om de zakken van de zorgverzekeraars te vullen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, het is een lastige kwestie. Ik kan nu nog niet helemaal goed inschatten wat de gevolgen van het invoeren van deze zogenaamde basisverzekering zullen zijn.

Feit is wel dat gezondheidszorg steeds duurder wordt. Vroeger was je oud en ging je dood, nu is dat lang te rekken met allerlei dure behandelingen en dergelijke.

Je hoort veel mensen dingen zeggen in de trant van : "Op gezondheidszorg bezuinig je niet", "Gezondheidszorg is geen markt" en dergelijke, maar dat lijkt me toch echt onjuist. Stel dat je het leven van iedere bejaarde met 1 jaar kan verlengen voor een half miljoen euro. Moet dat dan gebeuren? Ja? Dan moet iedereen dus in zijn leven een half miljoen euro opbrengen om dat te kunnen bekostigen.

Bijna iedereen vindt dat er meer geïnvesteerd moet worden in zorg, maar als dan de rekening gepresenteerd wordt (hogere premies), dan is het ineens weer niet goed?

Bijna iedereen is het er mee eens dat chronisch zieken de kosten voor hun behandelingen niet helemaal zelf zouden moeten betalen, maar niemand vindt het fijn als de premies weer eens stijgen, uiteraard mede doordat ook de chronisch zieken ervan betaalt moeten worden.

Aan de andere kant, "gezondheid is het grootste goed". En daar zouden we niet eens krap tien procent van ons inkomen voor over hebben?

Ik betwijfel of het uberhaupt "Op te lossen" is of iets dergelijks. Er zal altijd getouwtrek blijven over hoeveel gezondheidszorg kosten vergoed moeten worden, hoeveel een zieke zelf moet betalen, hoeveel een behandeling mag kosten enzovoorts.

In Reeuwijk hing op het medisch centrum een gekscherend protestbriefje op de deur : "Nieuwe heup tegen bodemprijzen! Nazorg zelf regelen in eigen regio!". Het stond er op alsof het helemaal belachelijk is, maar is dat zo? Is het niet gewoon efficiënter om midden in Utrecht het Nationale Heupcentrum in te richten, en daar als in een fabriek aan de lopende band mensen van heupen te voorzien? En nazorg regelen in de eigen regio, dat is toch niet zo gek?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Bij deze verkapte kaasschaafmethode van deze nieuwe ziektekosten regeling blijft de vraag: hoeveel kost het om een mens gezond te houden? Is gezondheid uberhaupt in geld uit te drukken? Ik denk eigenlijk van niet.
Bepaalde standaard behandelingen zijn relatief snel gedaan en kunnen daarmee makkelijk worden uitgedrukt in geld (waaronder heup vervangen...). En gelukkig kunnen er steeds meer van dit soort behandelingen worden gestandariseerd, en daarmee goedkoper worden gemaakt.
Maar als je het hebt over zorg voor ouderen (65+:een steeds groter wordende groep in NL) .. of juist prematuur geboren baby's, daar kan veel tijd en geld in om gaan. Maar is het dat de tijd en geld niet waard?
Eamelink.... die half miljoen om je opa dan wel oma in leven te houden voor een jaar...of simpelweg te verzorgen (door een proffesionele ander zodat jij gewoon kan blijven werken) .. vind jij dus het geld niet waard (ipv dat de zorg instelling zegt na een half jaar.. "hier heb je opa/oma weer terug voor jou om te verzorgen, want ons geld is op.")?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

henkleerssen schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 08:42:
Maar als je het hebt over zorg voor ouderen (65+:een steeds groter wordende groep in NL) .. of juist prematuur geboren baby's, daar kan veel tijd en geld in om gaan. Maar is het dat de tijd en geld niet waard?
Dat is inderdaad de grote vraag... Moet de maatschappij een miljoen steken in een véél te vroeg geboren baby om allerlei operaties uit te voeren, wetende dat die baby daarna nog steeds niet echt een normaal leven zal kunnen leiden? Als de ouders gezond zijn, kunnen ze dan niet beter een nieuwe poging wagen?

Over dat soort dingen moet gediscussieerd worden. Wat vindt met acceptabel, en wat kost het. Er is nu géén integrale discussie, er zijn twee losse discussies. De ene gaat over de premies, waarbij bijna iedereen het erover eens zijn dat die tameljk hoog zijn, de tweede is over het serviceniveau in de zorg, waarbij bijna iedereen vindt dat dure behandelingen allemaal vergoed moeten worden en dergelijke, huisartsenbezoek goedkoop moet zijn, enzovoorts. Dit moet meer één discussie worden, waar mensen kunnen kiezen : Óf het huisartsenbezoek is goedkoop, en je premie is 15 euro per maand hoger, óf het huisartsenbezoek is duur. Kies maar. Óf we proberen bejaarden extra lang in leven te houden met behandelingen, zeg even dat dat 50 000 euro kost, (als dat per persoon in 50 jaar opgebracht moet worden, duwt dat de ziektekostenpremie met 83 euro per maand omhoog), óf we accepteren dat het leven ophoudt als je oud bent.
Eamelink.... die half miljoen om je opa dan wel oma in leven te houden voor een jaar...of simpelweg te verzorgen (door een proffesionele ander zodat jij gewoon kan blijven werken) ..
Nouja, gewoon verzorgen is natuurlijk een stuk goedkoper dan allerlei actieve medische behandelingen uitvoeren :)
vind jij dus het geld niet waard
Laat ik het zo zeggen; als ik 83 ben wil ik de maatschappij niet laten opdraaien voor de kosten om mij mijn 84e verjaardag te laten halen, als die buitensporig hoog zouden zijn. Mocht ik voldoende kapitaalkrachtig zijn en het zelf kunnen betalen, dan kan het natuurlijk wel. Dat is overigens niet bijzonder ofzo, er zijn vrij veel mensen die aangeven dat ze na bijvoorbeeld een zware hartaanval niet behandeld willen worden als ze oud zijn :).

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zie ook dit topic:
De nieuwe basisverzekering

Verwijderd

misschien moet je in je TS ook nog ff ingaan op de zorgtoeslag en de acceptatieplicht. daar draait eigenlijk de hele nieuwe wet om, en maakt je verhaaltje ook een stuk positiever :)

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

boner

misantropisch altruïst

wat ik in dit stuk mis zijn de kosten aan de andere kant. Daarmee bedoel ik: wat kost het aan de verzekeraar aan de ziekenhuizen, drogisterijen en artsen. Dat maakt het plaatje iets completer.

Als je nu aan een gezond iemand vraagt wat hij van de zorg vindt is het antwoord steevast: te duur.
Als je aan een ziek iemand vraagt wat hij van de zorg cind is bijna steevast het antwoord: te schraal.

maw we willen allemaal als een koning worden verpleegd, maar hebben daar geen vorstelijke premie voor over.

Verwijderd

Het is inderdaad een bekende (Nederlandse) reactie om zowel te zeuren over de kosten als over de kwaliteit.
Helaas kosten 1e rangs kaartjes vaak meer dan een dubbeltje...

Maar wat betreft de nieuwe zorgverzekering.
Voor zover ik het begrepen heb gaan we een basispremie betalen van zo'n €1100,- per jaar.
Huidige ziekenfonds premie is zo'n €800,- per jaar plus 1,45 % van het bruto loon

Het verschil in basispremie is dus € 300,-
Maar vanaf een bruto jaarloon van (300/1,45) x 100 = 20.689 ben je dus voordeliger uit.

Voor de mensen die minder dan 20.689 per jaar verdienen wordt nog gesproken over een fiscaal voordeel. Daar zijn inderdaad nog geen bedragen van bekend, maar zelfs zonder die regeling denk ik dat het al met al dus redelijk meevalt.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
In het algemeen:
Het komt er dus wel op neer, dat de smerige rijke stinkers van dit land veel minder hoeven te betalen en ik met mijn hongerloontje weer veel meer.

Meer, meer, meer betalen, dat is het credo van het kabinet Balkenende :(

Die verzekeringen zijn in hun huidige situatie, waarin we 67 euro hier p.p. betalen al haast niet meer op te brengen. :(

[ Voor 2% gewijzigd door Confusion op 28-06-2005 19:32 . Reden: Naamsverbasteringen zijn op GoT ongewenst ]

Mijn YouTube Channel

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Snowwie schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 17:25:
In het algemeen:
Het komt er dus wel op neer, dat de smerige rijke stinkers van dit land veel minder hoeven te betalen en ik met mijn hongerloontje weer veel meer.
Minder dan nu misschien, maar de "smerige rijke stinkers" (Zeg ik dat goed zo? :*) ), betalen uiteindelijk nog steeds wat meer dan jij met je hongerloontje :P
Uiteraard, die man doet zijn uiterste best het land naar de afgrond te helpen, daar heeft hij immers alle belang bij!
Die verzekeringen zijn in hun huidige situatie, waarin we 67 euro hier p.p. betalen al haast niet meer op te brengen. :(
Je kan dan natuurlijk wel van één van de meest moderne gezondheidszorgsystemen en medische zorg gebruik maken. Hoeveel geef je uit aan je internetverbinding? Hoeveel geef je uit aan je huur? Hoeveel geef je uit aan je telefoonlijn?

Men zegt altijd wel : "Gezondheid is het belangrijkste goed, daar moet je niet op bezuinigen", maar dat slaat vaak bar snel om wanneer met het zélf moet betalen :P

[ Voor 2% gewijzigd door Confusion op 28-06-2005 19:32 . Reden: Naamsverbastering in quote gewijzigd ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
[b]eamelink schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 19:15

Je kan dan natuurlijk wel van één van de meest moderne gezondheidszorgsystemen en medische zorg gebruik maken. Hoeveel geef je uit aan je internetverbinding? Hoeveel geef je uit aan je huur? Hoeveel geef je uit aan je telefoonlijn?

Men zegt altijd wel : "Gezondheid is het belangrijkste goed, daar moet je niet op bezuinigen", maar dat slaat vaak bar snel om wanneer met het zélf moet betalen :P
Tuurlijk, het is niet erg om ziektekostenpremie te betalen, zeker weten van niet, maar de absurde stijgingen ervan zijn gewoon niet te verkroppen.

Van 23 GULDEN 6 jaar geleden naar 67 euro nu, en straks 90 tot 100 euro p.p. in 2006.
Belachelijk.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Alles is in geld uit te drukken, ook een mensen leven. Laten met dat feit leren leven.

Het is een wel bekend feit dat Nederlandse regelzucht ons bakken met geld kost. De gemiddelde fysiotherapeut is in een sessie van 20 minuten ongeveer 10 bezig met formulieren invullen. Das dus de helft van de totale behandeltijd. Dat kan minder. De zorg in Belgie en Duitsland is echt niet minderwaardig aan de onze, doch het kan daar aanzienlijk goedkoper.

Begin daar eerst mee, dan de management laag er tussen uit, er is bestuur nodig in een ziekenhuis, zeker, maar niet 1 bestuurder op 1 dokter. Medicijnen goedkoper scheelt ook al een boel.

En dan kun je de zorg inperken als het teveel kost.

Dit lijkt mij een betere oplossing dan zoals het nu gaat, een compromis dat bakken met geld kost om te ontwikkelen en bijna niets op gaat leveren. Iedereen kan inzien dat met de vergrijzing de zorg duurder wordt en dat dus de premies omhoog moeten maar zorg dan in ieder geval dat er een doorzichtig systeem in de plaats voor komt zodat burgers zien waarvoor ze betalen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De kosten van de gezondheidszorg rijzen de pan uit. Daarvoor zie ik twee hoofdredenen:

1) Naarmate de gezondheidszorg vooruitgang boekt in het bestrijden van allerlei tot nu toe nog onbehandelbare ziektes, wordt ze ook steeds duurder. Waar het in Afrika slechts 15€ kost om een extra leven te redden, kost dat in Europa 15.000€. (Cijfers uit mijn duim gezogen om een idee te geven.) We kunnen steeds meer, maar dat kost ook steeds meer.

2) We leven steeds ongezonder. Teveel suiker, teveel vet, te weinig variatie, te weinig lichaamsbeweging, en het resultaat is dat we vaker en ernstiger ziek zijn. En dat kost dus geld. En dan verwachten we maar dat de staat betaalt voor ons eigen slechte lichamelijk onderhoud?

Hier in Frankrijk is men op het moment ook duk bezig het sociale stelsel op de schop te nemen. Maar hier zijn nog andere excessen aan te pakken. De Fransen zijn de grootste medicijnenslikkers van Europa, en merkbewust als ze zijn, wil men alleen de "echte merken" en niet de "namaakmedicijnen" hoewel daar de zelfde actieve stof in zit. Als ik met een keelpijn, waarvoor in Nederland mijn huisarts zou zeggen "stel je niet zo aan en haal wat Strepsils", hier naar mijn Franse huisarts zou gaan, dan zou hij een heel A4 volpennen, en ik zou met een boodschappentas vol 100% vergoede medicijnen van A-merken bij de apotheek weggaan.

Maar ondertussen betaal ik hier 60€ per maand om mijn hele gezin (6 personen) voor 100% te verzekeren! Bril nodig? Geen probleem, 100% vergoed tot 377,40€ voor 1 bril per persoon per jaar. Tandartsbehandelingen? 100% vergoed. Homeopathie, acupunctuur, osteopathie? 100% vergoed. Baby geboren? Hoppa, je krijgt 949€ "forfait naissance" ongeacht je uitgaven.

60€ per maand is niet helemaal waar trouwens. Dat is wat ik uit mijn netto loon betaal voor een zogenaamde "tiers payant", een aanvullende verzekering. Mijn baas betaalt ook 60€ daarvoor. En dan nog ik-weet-niet-eens-hoeveel uit mijn bruto-loon en uit de lasten van de baas voor de "Sécurité Sociale", de verplichte staatsvezekering. Die staatsverzekering vergoed ongeveer dezelfde zaken als het ziekenfonds in Nederland, maar slechts tot 66%. Voor de overige 33% en voor extra zaken eromheen heb je dus die optionele "tiers payant" verzekering ("betaalde éénderde", van die 33% dus).

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 29-06-2005 13:42 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Morangie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Snowwie schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 17:25:

En kennelijk is het voor hongerlijders te lastig om zich juist te informeren. In het nieuwe zorgstelsel kan een deel van de premie via de belastingaangifte aan het einde van het jaar worden teruggevraagd. En voor wie geldt dat: juist, voor diegenen met dat hongerloontje.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Morangie schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:18:
En kennelijk is het voor hongerlijders te lastig om zich juist te informeren. In het nieuwe zorgstelsel kan een deel van de premie via de belastingaangifte aan het einde van het jaar worden teruggevraagd. En voor wie geldt dat: juist, voor diegenen met dat hongerloontje.
Maar dan is het nog steeds wel zo dat je het hele jaar lang elke maand 60€ extra moet betalen. Dat je dat dan aan het eind van het jaar weer terugkrijgt, dat maakt niets uit voor het feit dat je die 60€ per maand gewoon niet kunt missen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

boner

misantropisch altruïst

Maar dan is het nog steeds wel zo dat je het hele jaar lang elke maand 60€ extra moet betalen. Dat je dat dan aan het eind van het jaar weer terugkrijgt, dat maakt niets uit voor het feit dat je die 60€ per maand gewoon niet kunt missen...
vooraftrek? ooit van gehoord?

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Snowwie schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:41:
[...]

Tuurlijk, het is niet erg om ziektekostenpremie te betalen, zeker weten van niet, maar de absurde stijgingen ervan zijn gewoon niet te verkroppen.

Van 23 GULDEN 6 jaar geleden naar 67 euro nu, en straks 90 tot 100 euro p.p. in 2006.
Belachelijk.
Inderdaad, in, zeg, 10 jaar tijd een verachtvoudiging van de kosten....
Is de zorg dan zoveel belachelijk duurder geworden?
Dat het duurder wordt ok, maar in 10 jaar tijd 8x kan ik me niet voorstellen. Als het zo doorgaat kan je je net zo goed particulier gaan verzekeren..

Er zijn zat zaken waar ze met gemak flink op kunnen bezuinigen. Ze kunnen bijvoorbeeld de regelzucht en bureauratie verminderen. De belachelijke hoeveelheden managers en directeuren in de zorg kunnen best minder. De medicijnen kunnen best goedkoper.

De zorg is net als het onderwijs, het overgrote deel van het budget gaat naar de vele hopen mensen die totaal overbodig zijn. En als er (terecht) bezuinigd wordt, wordt er natuurlijk niet op nutteloos personeel bezuinigd, maar op nuttig materiaal en nuttige mensen.
Ik vind ook dat de overheid meer met zijn vinger door de zorgpap moet gaan roeren en de mensen die niet nodig zijn eruit gaat gooien.
De zorg is duur en nodig, maar in Nederland is het gewoon te duur en te log.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Morangie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
nhimf schreef op maandag 04 juli 2005 @ 09:54:
[...]

Als het zo doorgaat kan je je net zo goed particulier gaan verzekeren..
Ik kan je vertellen dat ik op het moment 135 euro per maand aan particuliere verzekeringskosten kwijt ben. Daarvoor heb ik alleen een basispakket met een eigen risico van 240 euro per jaar, waarin alleen huisarts, medisch specialist, kraamzorg en geneesmiddelen vergoed worden. Mijn extra verzekering voor de tandarts komt daar nog bovenop. Dus géén fysio, géén chiropractor, géén psychotherapie, géén acupunctuur, géén diëtist. Tot voor kort zat ik in het ziekenfonds, waar ik nog niet eens de helft betaalde, zonder eigen risico en waar al die zaken dus wel vergoed werden. Ik vind het overigens geen probleem om meer voor zorg te betalen dan vroeger, ik verdien nu tenslotte ook meer (ookal kom ik netto nu behoorlijk slechter uit, tja dat krijg je net boven de ziekenfondsgrens).
Maar als jij je nu nog graag particulier wil verzekeren, ga je gang.
Voor mij zal het nieuwe stelsel vrij weinig uitmaken.

Feit blijft dat de totale kosten van de gezondheidszorg steeds meer oplopen. De vergrijzing en verlenging van een mensenleven spelen maar een kleine rol (over het algemeen kost alleen de laatste 2 jaar van een leven veel geld, dat was vroeger zo en nu nog steeds). Wat wel meespeelt is dat geneesmiddelen, technieken en medische apparatuur steeds geavanceerder en dus steeds duurder worden. Dat heet vooruitgang. En dat kost geld. Of willen we met z'n allen weer terug naar 100 jaar geleden, waar het overlevingspercentage van kanker 0% was in plaats van de huidige 50%. Het is hier al vaker opgemerkt: mensen willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, wel de lusten niet de lasten.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Morangie schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:16:
[...]

Ik kan je vertellen dat ik op het moment 135 euro per maand aan particuliere verzekeringskosten kwijt ben. Daarvoor heb ik alleen een basispakket met een eigen risico van 240 euro per jaar, waarin alleen huisarts, medisch specialist, kraamzorg en geneesmiddelen vergoed worden. Mijn extra verzekering voor de tandarts komt daar nog bovenop. Dus géén fysio, géén chiropractor, géén psychotherapie, géén acupunctuur, géén diëtist. Tot voor kort zat ik in het ziekenfonds, waar ik nog niet eens de helft betaalde, zonder eigen risico en waar al die zaken dus wel vergoed werden. Ik vind het overigens geen probleem om meer voor zorg te betalen dan vroeger, ik verdien nu tenslotte ook meer (ookal kom ik netto nu behoorlijk slechter uit, tja dat krijg je net boven de ziekenfondsgrens).
Maar als jij je nu nog graag particulier wil verzekeren, ga je gang.
Voor mij zal het nieuwe stelsel vrij weinig uitmaken.

....
Wat ik dus al zei: "Als het zo doorgaat"
Mijn vader is ook particulier verzekerd en betaald afaik niet 8x meer dan 10 jaar geleden. Dus als het zo doorgaat, wordt het gat tussen ziekenfonds en particulier gedicht en kan je net zo goed particulier verzekeren.
Het idee van ziekenfonds is dat de minder bedeelden minder hoeven te betalen, de verschillen tussen ziekenfonds en particulier waren veel groter dan nu het geval is.
Ik krijg ook het idee dat de overheid van de ziekenfonds af wilt. En dat ze dan de minder bedeelden dan een subsidie gaat geven ipv ziekenfonds.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Pagina: 1