[Games/RTS] Turtles en generals. Wat ben jij?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 13:44
Hallo,

Als ik naar RTS games kijk, en mensen die het spelen, vallen er eigenlijkt twee soorten mensen te onderscheiden: de turtle en de general.

De general
De general is de RTS gamer zoals veel mensen vinden dat het 'moet'. Deze spelers bouwen zo snel mogelijk hun basis op, produceren een leger, en vallen aan. Het is misschien wat kort door de bocht, maar deze spellers zijn graag offensief bezig.

De turtle
Deze speler wil een gigantische economie opbouwen, alles moet goed werken, en je moet 3 schermen scrollen om door z'n rijk heen te komen. Hij bouwt dikke muren, soms meerdere lagen, en zet er siege wapens of artillery op, afhankelijk van de setting van het spel. Deze speller bouwt ook een leger op, maar doet dat geleidelijker en houdt ze vaak achter de muren. Hij zal toeslaan kort achter een mislukte siege voor de vijand, of wanneer het spel hem te lang begint de duren. Waar deze speler op 'kicked' is het draaiend houden van zijn economie, en de siege afweren die onherroepelijk op hem gedaan zal worden.

Nu is de vraag natuurlijk, wat zijn jullie? Zoals misschien al gemerkt, ben ik een turtle, al vind ik het ook wel leuk af en toe als general te spelen.

Maar nu had ik eigenlijk nog een andere vraag, en dat is: zijn er nog games waarbij je goed kan turtlen? Zeker tegen CPU is het vaak zo dat de AI maar kleine groepjes tegelijk op je afstuurd, en er nooit een echte siege van komt. Als je de computer vervolgens moeilijker instelt, begint 'ie al vanaf het begin met aanvallen en lukt het me vaak niet rijk up & running te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 08:35

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik denk dat je om goed te turtelen wel heel geoefend moet zijn. De general spelers bouwen alleen het noodzakelijke en storen meteen je opbouw. Omdat jij eerst alles op regel wilt hebben heb je dan al vaak verloren, omdat je bijvoorbeeld ipv Barracks nog een Tiberium Refinery maakt.

Ikzelf speel niet zo veel strategy games, maar ik zou mezelf onder de generals scharen. Snel de tegenstander dwarszitten om zo een beslissend voordeel te krijgen. Helaas blijven wel de grote veldslagen bijna altijd achterwege, maar Turtelen zit er voor mij gewoon (nog) niet in.

Tegen CPU's gedraag ik me overigens wel eerder als turtle. Een grote basis geeft wel een aardige kick en het overrompelen van de CPU ook wel. Online denk ik echter niet dat je het redt als Turtle zijnde.

[ Voor 16% gewijzigd door Smoonshine op 21-06-2005 20:01 ]

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zeker een turtle :D

Dat werkt uiteindelijk ook het best. Je krijgt op den duur veeeeel meer geld binnen als de tegenstander (general), en kunt dan veel sneller een groot leger opbouwen en aanvallen. Als jouw aanval dan mislukt is val je gewoon nog is aan, en nog is. Zo raakt je tegenstander "uitgeput", en is het een eindje om em af te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 09:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 21:31:

Dat werkt uiteindelijk ook het best. Je krijgt op den duur veeeeel meer geld binnen als de tegenstander (general), en kunt dan veel sneller een groot leger opbouwen en aanvallen. Als jouw aanval dan mislukt is val je gewoon nog is aan, en nog is. Zo raakt je tegenstander "uitgeput", en is het een eindje om em af te maken ;)
Mja, ik ben ook echt een Turtle, maar in BFME werkt dat niet echt zo meestal ;( Als je tegenstander met siege-weapons naar je basis komt kakken zijn ze zo door je schijnbaar onbreekbare basis heen. Vind BFME eigenlijk ook wel een slecht voorbeeld, maar die RTS speel ik nu eenmaal het meeste de laatste tijd :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Maar bij welke RTS games kun je dan goed turtelen? Spellen als Warcraft en C&C Generals vallen af, omdat die direct op offensieve acties zijn gericht. Dan zijn er nog andere, wat economisch diepere games zoals de Age of Empires serie om maar een slecht voorbeeld te nemen, maar daarbij valt de computer vaak óf te vroeg aan (op Hard), of maar in kleine groepjes (Easy/Normal) waardoor je nooit op een leuke belegering uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 16:24

Wmm

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 21:31:

Dat is niet waar. Als jij turtelt heb jij in het begin alleen maar het gebied rondom je startpositie binnen. Een general (noem het liever een rusher) gaat geen nutteloze static defence bouwen en kan gelijk heel de map innemen. Voor een rusher geldt gewoon de regel dat hij altijd wel om static defence heen kan of anders een andere ingang neemt. Lukt dat onverhoop toch nog niet dan gaat hij gewoon snel techen naar betere wapens terwijl jij als turtler nog bezig bent met het bouwen van je eerste units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 21:19

Karel V

Een simpele ziel

Ik ken maar een spel waarbij turtelen asoluut de moeite waard is:
Cossacks add-on.
De legers die je af moet slaan zijn duizenden soldaten, de maps zijn zo groot dat voor dat je eenheid aan de andere kant van de map is de vijand al weer nieuwee en betere eenheden kan inzetten dan die jij gestuurt hebt. En de veldslagen zijn gigantisch omdat de vijand eerst wacht tot ze groot genoeg is om te aanvallen. oh jah ik speelde op very hard tegen 3 enemies die een bondgenootschap hadden.
Bij elke andere rts die ik heb is rushen veel efficienter.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

in de oude C&C's zat ik altijd te turtlen. enorme basis opbouwen, en dan in een grote vernietigende aanval de basis van de tegenstander platwalsen.
tegenwoordig speel ik niet zo vaak RTS games meer, maar heb pas C&C RedAlert2 + Yuri's Revenge weer even geinstalleerd. tis nu een beetje mixed rush/turtle. wel een basis met base defense, maar de basis blijft wel klein (bouw niet wat je niet gebruikt filosofie). en dan steeds handjesvol tanks e.d. naar de vijand sturen om steeds een stukje van zijn basis af te knabbelen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05

TGEN

Hmmmx_

In C&C en Red Alert was ik vooral een sneaky 'general', maar in de grotere RTSen als Total Annihilation 'turtle' ik liever. Gelukkig kan dat daar ook: mits je genoeg construction units hebt heb je in no-time een Big Bertha/Dominator en/of atoombomlanceerunit, waarmee je van een puur defensieve basis meteen omslaat in een enorme aanvalsmacht. Verder hangt mijn tactiek in RTSen vooral af van de geboden units: als er lucht- en marinevoertuigen geboden worden zal ik sneller als turtle spelen, maar is het een puur landgebaseerde game, dan gebruik ik de general tactiek.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

Cyphax

Moderator LNX
Ik ben een die-hard turtle. Dat betekent in de meeste spellen, dat als ik in het begin even genoeg verdedig om initiele aanvalletjes af te slaan en de kans krijg om een sterke basis/economie op te bouwen, ik op zeker gewonnen heb (van een computertegenstander, ik speel eigenlijk nooit online).
Ik speel graag Stronghold Crusader en daarin kun je prachtige kastelen bouwen, vandaar dat ik zoveel mogelijk een gigantische economie opzet, en m'n kastelen zijn zo groot als kan.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 12:49

Brons

Fail!

Ik ben ook een turtle. Ik wil eerst een goed leger hebben voor ik uit mijn veilige schulp kom.

Alleen bij spellen als starcraft verlies je dan, de 'general' heeft dan al wat expansions. Als jij dan aan komt kakken met je gigantische basis heb je geen resources meer. Dus het hangt ook van het spel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 15:53

aapelite

Do the kirby!

Een beetje van alles. Ik maak een klein beetje statische defence op knelpunten, al is het alleen om de vijand ff te vertragen. Verder maak ik veelal losse units die bruikbaar zijn in defence maar ook in een aanval. Als ik een aanval kans zie neem ik die om de ander toch dwars te zitten. Als ik zie dat de beste man genoeg counter heeft waardoor het weinig nut heeft houdt ik ze en tech ik gewoon snel door.
Ik zal dan niet snel uit mn base komen (zie generals waar soms hordes nuke lords mt ecm of rockvee`s je staan op te wachten) en eerst zorgen dat ik vliegtuigen of andere units heb, bv stealth, om sneaky wat uit te halen.

In bv aoe is het niet veel anders, bij voorkeur verdedig ik eerst goed aan het begin, dus daar ben ik wel echt een stuk meer turtle. In de C&C reeks is het meer zoals het uitkomt. Ik hou niet vast aan een vaste strat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
Ik ben echt iemand die lekker gaat bouwen totdat ik een enorme basis heb.
Zo groot dat ik moet scrollen :9
Ik vind de economische RTS'en ook het leukst.
Sijmen schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:48:
Maar bij welke RTS games kun je dan goed turtelen?
Deze vraag had ik eigenlijk ook. Ik hoor bv Cossacks

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anno 1503?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42

Bosmonster

*zucht*

Turtle!

Het bouwen van basis, massaal leger, economie, etc vind ik het leukste aan RTS games :)

Online RTS'en is voor mij dan ook meestal niet weggelegd. Tegen de tijd dat ik het leuk begin te vinden word ik van de kaart geveegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 16:20

Emiel1984

Made in NL

eehm telt Sim city mee :p of is dat meer een simulatiespel ?

Ik denk dat ik tussen zowel 'general' als 'Turtle' kan zijn , licht er net aan hoe ik me voel.. ben ik beetje duff dan bn ik een turtle ben ik actief dan ben ik meer een general (Red Alert : 8) )

[ Voor 17% gewijzigd door Emiel1984 op 22-06-2005 16:03 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Ik ben meer een middenmoot denk ik. Ik vind het heel leuk om een grote economie op te zetten, maar het moet niet te lang duren. Alhoewel massale legers wel het leukst zijn.

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ligt aan het spel, met TA moet je wel snel aanvallen , als je je inbunkerd ben je dood. Met bijv Settlers 4 is een goede economie erg belangrijk en moet je niet te snel aanvallen.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51

Zeror

Ik Henk 'm!

IK ben eigenlijk een beetje van beiden. Ik begin als een General en ga verder als een Turtle.

Als ik ga spelen dan probeer ik zo snel mogelijk een krachtig leger (include back-up leger) te maken. Terwijl dat leger zich aant vormen is bouw ik andere bouwwerken om mn basis aan te sterken. Vaak werkt dat effectief. Cker in het begin als je bezig bent en vijand komt aan donderen met hun leger is kun je leger tussen je fort en de vijand plaatsen. Ik laat dan vaak het leger eerst zijn gang gaan terwijl ik verder bouw. Als ik merk dat het slecht met mn leger gaat dan grijp ik in met een back-up leger. Dan ga ik verder met mn basis flink uit te breiden tot een imperium van bossen, velden en gebouwen met daaromheen een muur/watchtowers. De kern van mn basis krijgt nog een aparte muur als het kan.

Zo heb ik al vele oorlogen gewonnen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Zeror op 22-06-2005 16:16 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Earth 2150 :P Je bouwt eerst een legertje bulldozers. Vervolgens leg je een flinke greppel rond een groot stuk land en bouwen maar :P Uit eindelijk bouw je een hele batterij mobiele nucleare installaties. Ik verstopte ze altijd onder gronds. Groef 1 tunnel naar de andere kant van de map gooide daar die nukes eruit en plat bombaderen. Ik was al gauw 7 uur met een potje bezig tegen vrienden. En wat ze ook uithaalde ze kregen me niet dood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:26:
Earth 2150 :P Je bouwt eerst een legertje bulldozers. Vervolgens leg je een flinke greppel rond een groot stuk land en bouwen maar :P Uit eindelijk bouw je een hele batterij mobiele nucleare installaties. Ik verstopte ze altijd onder gronds. Groef 1 tunnel naar de andere kant van de map gooide daar die nukes eruit en plat bombaderen. Ik was al gauw 7 uur met een potje bezig tegen vrienden. En wat ze ook uithaalde ze kregen me niet dood :D
Earth 2150, een machtig spel, misschien wel de beste Sci-Fi RTS die ik ooit heb gespeeld. Guardian carpets met de Lunar Corporation!

* Sijmen graaft z'n Earth cd'tje op (Lost Souls!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Laatst online: 06:54
Civilization (1 t/m 3) is dan wel een tbs i.p.v een rts, maar daar kun je ofwel de turtle uithangen ofwel de generaal.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond tiberian sun wel aangenaam voor turtlers. Vooral op maps waar alleen resources bij de bases zijn. En de wapens waren ook super in verdedigen. De GDI had zo'n lasermuur. NOD kon zijn basis onzichtbaar maken. Daar kwam het vaak aan op air units spam. Mijn GDI basis was echt ondoordringbaar.

Jammer dat in de meeste RTS games het vooal op de general aankomt. Ik vind dat het balanced moet zijn en dat elke speelstijl evenveel kans moet hebben. Als je maar weet wat je doet. Volgens mij had tiberian sun die balance perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 17:51:
Ik vond tiberian sun wel aangenaam voor turtlers. Vooral op maps waar alleen resources bij de bases zijn. En de wapens waren ook super in verdedigen. De GDI had zo'n lasermuur. NOD kon zijn basis onzichtbaar maken. Daar kwam het vaak aan op air units spam. Mijn GDI basis was echt ondoordringbaar.

Jammer dat in de meeste RTS games het vooal op de general aankomt. Ik vind dat het balanced moet zijn en dat elke speelstijl evenveel kans moet hebben. Als je maar weet wat je doet. Volgens mij had tiberian sun die balance perfect.
NOD had een lasermuur, GDI een Firestorm muur. ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36

scorpie

Supra Addict

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 17:51:

Mijn pa vindt het nog steeds een leuk spel en speelt het serieus nog iedere dag.
Ik ben nog steeds van mening dat RTS's tegenwoordig meer op de graphics zijn gericht dan op de gameplay en dan met name de balans tussen de verschillende partijen.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Scorperito schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:00:
[...]

Mijn pa vindt het nog steeds een leuk spel en speelt het serieus nog iedere dag.
Ik ben nog steeds van mening dat RTS's tegenwoordig meer op de graphics zijn gericht dan op de gameplay en dan met name de balans tussen de verschillende partijen.
Dan moet ik dat toch met een deel voor hem eens zijn, al zijn er nog wel een aantal RTS games die prettige graphics hebben en toch goed spelen, bijvoorbeeld Warcraft 3 en Earth 2150. Maar over C&C Generals bijvoorbeeld was ik behoorlijk teleurgesteld toen ik hem eindelijk kon spelen een paar maanden terug, ben blij dat ik hem niet gekocht heb. Toch is het 1 van de RTS games moet goede graphics.

Daarnaast snap ik die hele hype rond graphics ook niet helemaal. Ik denk dat zeker RTS games, die vaak toch wat meer op de casual gamers gericht zijn, dus ook wat oudere mensen (>30, om maar wat te noemen). Daarom vind ik dat RTS games de systeemeisen een beetje in de gaten moeten houden. Blizzard heeft dit bijvoorbeeld met Warcraft 3 goed gedaan - het was goed speelbaar niet state-of-the-art computers, maar met een computer van nu ziet het er toch nog heel gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 13:31
Het valt mij op dat bijna iedereen hier een turtle is. Ik moet zeggen dat dat ook mijn voorkeur is.

Ik speel niet zoveel meer, maar als ik speel is het meestal Warcraft 3 of Settlers 5.
Zeker de settlers serie vond ik altijd leuk omdat er zoveel economie bij kwam kijken. Waar ik nogal tegenaan loop is dat je steeds zit met een maximum aan aantal units. Je kan in settlers heel moeilijk en een grote economie en een enorm leger bouwen. Zijn er spellen waar dit niet zo begrensd is?

Was ik maar een punt dan was ik het einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik turtle graag als het mogelijk is, in C&C had ik vroeger ookwel eens direct vanaf mijn spawnpoint gerusht naar de vijand. Dan direct de beginbase verslaan en 1 bouwsel overlaten. Dan rush je eigen base in de vijand hun base bouwen en hardvesten (je moet wel Tiberium plantages onderhouden, overhardvesting was een probleem) maar tot onzinnig veel geld en missie beëindigen door dat laatste bouwsel op te blazen.

Tiberian Sun is een goede turtle RTS, een Nod-base met voldoende luchtafweer, artillery, sensors, beton, hardvesters,... Vooral zoveel units in je leger hebben zodat je het niet meer volledig kan selecteren door bufferoverflows!

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 22-06-2005 19:23 ]

Pagina: 1