[Laszlo] Centraal Laszlo Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Afbeeldingslocatie: http://www.laszlosystems.com/img/g_head_logo.gif

Ik weet dat er op dit forum nogal veel mensen met Flash bezig zijn, wat me verbaast is dat er zo weinig mensen Laszlo gebruiken.

Nu zul je je misschien afvragen, wat is Laszlo dan?

Simpel gezegt komt het eropn eer dat je je hele Flashmovie gewoon kan coden, net zoals je nu bijvoorbeeld een applicatie zou maken in PHP/ASP/JSP of welke taal dan ook, zo kan je ook je flash coden.

Er zijn nog wat andere voordelen, zo kan je SOAP en XML-RPC calls via de Laszlo servlet laten lopen.

Een ander groot voordeel is dat je met 1 simpele tag complete elements in je applicatie kan zetten, of dit nu een datagrid, een accordeon slider of een Tree is, het gaat allemaal even makkelijk.

Om de leercurve laag te houden, heeft men destijds besloten om Javascript (ECMA-script) als taal in te zetten.

Maar wat heeft dit dan voor voordelen ten opzichte van het bouwen van een gewone Flash?

Het grote voordeel is dat je code gewoon in een textdocument staat, en dit dus makkelijker te onderhouden is.
Bovendien is code makkelijker herbruikbaar omdat je via classes kan werken. Een ander groot voordeel is dat je al binnen enkele dagen behoorlijk geavanceerde applicaties kan maken, zonder dat je ook maar iets van Flash af hoeft te weten.

Een andere belangrijke feature in de Laszlo 3.0 is het zogenaamde serverless deployen.
Hierbij is het mogelijk 1 malig een SWF te compilen, zodat je die op elke server kan neerzetten, zonder dat hier Laszlo op geinstalleerd dient te zijn.

Ok maar wat kost het?

Nou niets, het is Opensource en gratis te downloaden.

Mooi, maar kan ik ook wat voorbeeldjes zien wat het kan?

Zeker, kijk maar eens op:

http://www.laszlosystems.com/partners/support/demos/

Waar download ik het:

http://www.laszlosystems.com/developers/download/

Wat heb ik nodig om het te kunnen draaien?

De standaard installatie levert ook een tomcat server mee (wordt niet als service installeert) waarna je gelijk aan de gang kan, je kan ook de kleinere distributie downloaden als war-file.

In de standaard installatie worden de samples en documentatie ook nog eens meegeleverd.

Ik hoop dat er meer mensen zullen zijn die Laszlo gaan gebruiken, ik vind het zelf een erg sterk product.
Mochten er vragen zijn, stel ze dan hier, dan kunnen we misschien elkaar helpen.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:13
Maar wat heeft dit dan voor voordelen ten opzichte van het bouwen van een gewone Flash?

Het grote voordeel is dat je code gewoon in een textdocument staat, en dit dus makkelijker te onderhouden is.
Bovendien is code makkelijker herbruikbaar omdat je via classes kan werken. Een ander groot voordeel is dat je al binnen enkele dagen behoorlijk geavanceerde applicaties kan maken, zonder dat je ook maar iets van Flash af hoeft te weten.
Actionscript voldoet aan de ecma standaard, dus dat grote voordeel zie ik niet

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Ziet er inderdaad erg leuk uit. Ik ben ook dagelijks bezig (voor m'n werk) met PHP/MySQL/Flash en uiteraard HTML, en hier kan je erg leuke dingen mee doen!
Ik zal hier eens naar kijken van het weekend.

• raptorix
sanderb schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:58:
[...]

Actionscript voldoet aan de ecma standaard, dus dat grote voordeel zie ik niet
Dat is waar, ik bedoelde het ook meer als voordeel van Laszlo, niet als voordeel van Laszlo ten opzichte van Flex.

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Van de voorbeelden uitgaande kun je er inderdaad leuke dingen meedoen. Ik wil niet zo ver gaan als de mensen in de video dat het het gebruikersgemak alleen bevorderd. Vaak zijn de simpelogende sites het gemakkelijkste te gebruiken en zijn teveel animaties en opties binnen handbereik niet geschikt voor iedereen.

Bij de shopdemo wordt de totaalprijs van de winkelwagen dynamisch geüpdate, wat ik me afvraag gebeurd dit nou client of serverside (ben persoonlijk geen voorstander van clientside opslag van bijv. shoppingcarts). Ik kan er misschien helemaal naast zitten, maar levert zo'n flashsite niet "enorm" veel traffic op t.o.v. een htmlpagina. Mocht ik domme vragen stellen dan heb ik een argument, ik heb in het verleden één keer iets getekend met flash :P

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:13

alienfruit

the alien you never expected

Nou als je ColdFusion vaak gebruikt is Flex ook wel weer een voordeel hoor, en zijn taaltje. :)
Moet toch eens uitzoeken hoeverre Flash te gebruiken is voor de blinden en slecht zienden onder ons, lijkt mij nou niet zou heel gemakkelijk... of kunnen programma's oals Jaws met Flash overweg?

• raptorix
DerKleinePunkt schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:05:
Van de voorbeelden uitgaande kun je er inderdaad leuke dingen meedoen. Ik wil niet zo ver gaan als de mensen in de video dat het het gebruikersgemak alleen bevorderd. Vaak zijn de simpelogende sites het gemakkelijkste te gebruiken en zijn teveel animaties en opties binnen handbereik niet geschikt voor iedereen.

Bij de shopdemo wordt de totaalprijs van de winkelwagen dynamisch geüpdate, wat ik me afvraag gebeurd dit nou client of serverside (ben persoonlijk geen voorstander van clientside opslag van bijv. shoppingcarts). Ik kan er misschien helemaal naast zitten, maar levert zo'n flashsite niet "enorm" veel traffic op t.o.v. een htmlpagina. Mocht ik domme vragen stellen dan heb ik een argument, ik heb in het verleden één keer iets getekend met flash :P
Het is een combinatie, de prijs wordt clientside berekent, maar de afrekening zal ongetwijfeld serverside plaatsvinden, en wat traffic betreft, dat is juist lager, omdat de pagina niet steeds herladen wordt, wordt alleen het hoognodige ingeladen. Daarnaast biedt flash de mogelijkheid om te werken met vectoren en het aanspreken van flash specifieke elementen, kortom wat traffic betreft is dit alleen maar voordelig. Overigens richt een product als Laszlo zich nou juist niet op "bling bling" maar op het functioneel aanbieden van informatie.

• raptorix
alienfruit schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:49:
Nou als je ColdFusion vaak gebruikt is Flex ook wel weer een voordeel hoor, en zijn taaltje. :)
Moet toch eens uitzoeken hoeverre Flash te gebruiken is voor de blinden en slecht zienden onder ons, lijkt mij nou niet zou heel gemakkelijk... of kunnen programma's oals Jaws met Flash overweg?
Flex is ook een mooi product, ik heb zojuist een een vrij uitgebreide pilot gebouwt voor een product vergelijker, helaas heeft de klant ivm de licentiekosten van Flex besloten het te laten bouwen door een andere partij in tradiotioneel Flash.

Wat betreft slechtzienden is flash juist vaak een goede oplossing aangezien Flash standaard zoom mogelijkheden ondersteunt. En tjah als je een site echt voor een brede doelgroep wilt maken dan is het altijd aan te raden om ook een plain versie te bouwen.

Je moet ook goed begrijpen dat een product als Flex zich niet echt op websites richt, maar echt een Enterprice product is, bedoelt voor frontends op administratieve systemen en niet perse voor websites, ik denk dat het daarvoor ook te prijzig is ( reken maar op 20k voor dual processor license).

Macromedia heeft zelfs een deal met SAP gemaakt om Flex standaard aan te bieden als frontend op 1 van hun CRM producten.

Zie ook : http://www.sap.com/company/press/press.epx?PressID=4519
Overigens heb ik op mijn weblog een uitgebreide vergelijking tussen flex en laszlo gemaakt:

http://www.ria-info.com/2...o-en-flex-vergeleken.html

[ Voor 7% gewijzigd door raptorix op 22-06-2005 01:15 ]

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10 08:59

D4Skunk

Kind of Blue

Ik had tot voor enkele weken nog nooit over laszlo gehoord, tot ik naar een seminarie over flex geweest was :p
Laszlo leek me toen wel interessant omdat mijn focus atm niet echt bij webdev ligt.
Echt concrete ervaring heb ik niet maar ik heb wel al eens vlug-vlug een windowtje gemaakt dat de rss-feed van mijn site leesde, en dat was heel eenvoudig wanneer je bij basic layout bleef. Ik heb dit trouwens gedaan online !!!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

raptorix schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 01:08:
[...]
Overigens richt een product als Laszlo zich nou juist niet op "bling bling" maar op het functioneel aanbieden van informatie.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, de interpretatie van "bling bling" kan verschillen. Persoonlijk vind ik de Windows XP standaard look en schaduw effecten al teveel "bling bling" (om maar even een voorbeeld te noemen). Ik ben meer iemand van de eenvoudige, maar functionele "saaie" look (maar ik dwaal af)

Heb ook nog een niet flash kenner vraag, maar ben je compleet vrij om een button (of eender wel andere element) een eigen look geven en dient dit ook een flash bestand / item te zijn (< dit laatste lijkt me meer dan logisch maar ik vraag toch maar even). Binnen html is het bijv. niet direct mogelijk een checkbox aan te passen.

[ Voor 8% gewijzigd door DerKleinePunkt op 22-06-2005 19:34 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 14:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dit lijkt me een hele handige techniek voor de dingen die met DHTML net niet goed genoeg kunnen. Op het moment kan ik het nergens voor gebruiken, maar toch handig om te weten dat het bestaat. Met XmlHttp heeft het ook maanden geduurd voordat ik het ergens nodig had, en dan is het toch fijn dat je weet dat het bestaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• raptorix
DerKleinePunkt schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 19:31:
[...]
Heb ook nog een niet flash kenner vraag, maar ben je compleet vrij om een button (of eender wel andere element) een eigen look geven en dient dit ook een flash bestand / item te zijn (< dit laatste lijkt me meer dan logisch maar ik vraag toch maar even). Binnen html is het bijv. niet direct mogelijk een checkbox aan te passen.
Ja dit is mogelijk, alle elementen binnen Laszlo zitten in een soort Library van waaruit de boel gecompileerd worden, soms zijn dit SWF componenten, soms PNG's.

Een nadeel bij Laszlo ten opzichte van Flex is dat de applicatie lastiger te stylen is.

Verwijderd

raptorix schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:17:
[...]

Dat is waar, ik bedoelde het ook meer als voordeel van Laszlo, niet als voordeel van Laszlo ten opzichte van Flex.
Laszlo gebruikt geen ActionScript, laat staan ActionScript 2.0. Ze hebben een eigen 'javascript' achtige taal als ik me niet vergis. Wat betreft hun classes, persoonlijk ben ik geen voorstander van het mixen van tags en scripts alleen om een class te kunnen definieren.

Beiden lijken overigens bewust gekozen om zo minder Flash Player afhankelijk te zijn en makkelijker te porten naar een ander platform. Wanneer je daar veel om geeft (bijvoorbeeld port naar java client of .NET client) is het een voordeel, aan de andere kant is het weer een abstractielaag op de standaard taal en dus wellicht minder krachtig/eenvoudig.

Verwijderd

Belangrijk is om hierbij 2 zaken los van elkaar te koppelen; de technologie die zaken mogelijk maakt (Laszlo), in dienst van een Interaction Designer (die uiteindelijk verantwoordelijk blijft voor het interactiemodel en dus wel/gen animaties). Een verkeerd interaction design hoeft niet altijd het gevolg te zijn van een bepaalde technologie keuze.
Bij de shopdemo wordt de totaalprijs van de winkelwagen dynamisch geüpdate, wat ik me afvraag gebeurd dit nou client of serverside (ben persoonlijk geen voorstander van clientside opslag van bijv. shoppingcarts).
De keuze is aan de ontwikkelaar van een RIA, per situatie is weer een andere oplossing vereist. Zolang beiden maar mogelijk is.
DerKleinePunkt schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:05:Ik kan er misschien helemaal naast zitten, maar levert zo'n flashsite niet "enorm" veel traffic op t.o.v. een htmlpagina. Mocht ik domme vragen stellen dan heb ik een argument, ik heb in het verleden één keer iets getekend met flash :P
Mits goed uitgevoerd en mits appels met appels vergeleken worden kan zo'n Rich Client zelfs een positieve impact hebben op de traffic en de server load; juist doordat je meer op de client gaat doen hoef je minder vaak terug naar de server. Uiteraard zijn er weer uitzonderingen op de regel, je kan interactiemodellen gebruiken die juist vaker een call op de server doen om bepaalde data op te halen om zo een betere User Experience te krijgen.

Verwijderd

alienfruit schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:49:
Flash is accessible voor oa Jaws, je moet er als ontwikkelaar echter wel speciale dingen voor doen. Het is prettig wanneer het framework dit reeds voor je doet. Van Laszlo weet ik dit eerlijkgezegd niet, voor Flex zie http://www.macromedia.com...atures/flex/overview.html

Verwijderd

raptorix schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 01:12:
[...]

helaas heeft de klant ivm de licentiekosten van Flex besloten het te laten bouwen door een andere partij in tradiotioneel Flash.
Volgende keer Waldo even bellen om te kijken of daar wat aan te doen is ;)

• raptorix
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:03:
[...]

Laszlo gebruikt geen ActionScript, laat staan ActionScript 2.0. Ze hebben een eigen 'javascript' achtige taal als ik me niet vergis. Wat betreft hun classes, persoonlijk ben ik geen voorstander van het mixen van tags en scripts alleen om een class te kunnen definieren.
Hey waldo leuk dat je reageert, ik kom regelmatig op je blog en je hebt een keer een flex presentatie bij ons gehouden ;)

Wat betreft het mixen van tags en scripts binnen een class, dat is niet per definitie noodzakelijk binnen laszlo, het is ook mogelijk om scriptmatig binnen een Class elementen aan te maken.
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:15:
[...]

Volgende keer Waldo even bellen om te kijken of daar wat aan te doen is ;)
Hoeveel nullen gaan er dan af ;)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

mja, leuk dat het er is; maar wanneer gebruik je het nou?
of liever wanneer heb je dit nou nodig.

Is de shop die ze laten zien op hun site nu beter dan die van Amazon (plain HTML). Ik vind van niet. Maar ik ben dan ook een aanhanger van de vorm-volgt-functie school en die verteld dat je gaere animaties, videobestanden en flikkerende schel brandende lampjes pas nodig hebt als je sites maakt voor pubers.
De rest van de wereld wil gewoon een heldere snelle interface die niet te zwaar is en die doet wat ie moet doen. Dit is weer zo'n product waarmee iedereen en zijn hond een flits-bang-kledder-flash site kan maken (en dat waarschijnlijk ook gaat doen) terwijl helemaal niemand daar op zit te wachten

Neemt niet weg dat als je dit nodig hebt (want je bouwt de tmf website) ik zonder ook maar enige kennis van dit product behalve wat hier gegeven is, durf te stellen dat als je halverwege bent je erachter komt dat bepaalde functionaliteit er nog niet in zit. En dan? dan moet je waarschijnlijk als nog in actionscript duiken oid.

Maar ik ga er zeker even mee spelen, misschien heb ik het namelijk mis en is dit de killer app waar iedereen op zit te wachten :p

Stoer; Marduq

• raptorix
XangadiX schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:07:
mja, leuk dat het er is; maar wanneer gebruik je het nou?
of liever wanneer heb je dit nou nodig.

Is de shop die ze laten zien op hun site nu beter dan die van Amazon (plain HTML). Ik vind van niet. Maar ik ben dan ook een aanhanger van de vorm-volgt-functie school en die verteld dat je gaere animaties, videobestanden en flikkerende schel brandende lampjes pas nodig hebt als je sites maakt voor pubers.
De rest van de wereld wil gewoon een heldere snelle interface die niet te zwaar is en die doet wat ie moet doen. Dit is weer zo'n product waarmee iedereen en zijn hond een flits-bang-kledder-flash site kan maken (en dat waarschijnlijk ook gaat doen) terwijl helemaal niemand daar op zit te wachten

Neemt niet weg dat als je dit nodig hebt (want je bouwt de tmf website) ik zonder ook maar enige kennis van dit product behalve wat hier gegeven is, durf te stellen dat als je halverwege bent je erachter komt dat bepaalde functionaliteit er nog niet in zit. En dan? dan moet je waarschijnlijk als nog in actionscript duiken oid.

Maar ik ga er zeker even mee spelen, misschien heb ik het namelijk mis en is dit de killer app waar iedereen op zit te wachten :p
De bedoeling van Rich Internet Applications is het bevorderen van userinteractie, niet het "bling-bling'en" van een site. Om die Amazonshop te nemen, alles bevind zich in 1 scherm, waardoor je tegelijkertijd je zoekactie en winkelmand open kan hebben. Daarnaast hoeft niet bij elke zoekactie het totale scherm refresht te worden, maar wordt alleen de Data binnengehaalt. Kortom dat zijn al gelijk voordelen die je hebt.

Het is grappig dat je over TMF achtige sites hebt, want de meeste RIA's worden juist voor serieuze zaken gebruikt, het is niet voor niets dat een bedrijf als SAP besloten heeft om Flex in haar producten te integreren, zie ook: http://www.sap.com/company/press/press.epx?PressID=4519

Nog een vraagje aan Waldo, zijn er nu in nederland al publieke sites die flex gebruiken?

• XangadiX

XangadiX

De bedoeling van Rich Internet Applications is het bevorderen van userinteractie, niet het "bling-bling'en" van een site. Om die Amazonshop te nemen, alles bevind zich in 1 scherm, waardoor je tegelijkertijd je zoekactie en winkelmand open kan hebben. Daarnaast hoeft niet bij elke zoekactie het totale scherm refresht te worden, maar wordt alleen de Data binnengehaalt. Kortom dat zijn al gelijk voordelen die je hebt.
dat zal allemaal best, maar het zijn vooral de technische jongens die staan te juichen over dit soort dingen. Waarom zou ik alles in 1 window willen? dat slaat nergens op, er zijn fantastische interactiemodellen te verzinnen waarbij je met scrollbar werkt bijvoorbeeld. en een kassa hoeft niet meer te zijn dan een nummertje rechtsboven in de hoek.

Ik ben met je eens dat RIAs interessant kunnen zijn, maar dat SAP ook een budgetje heeft losgemaakt hiervoor wil niet zeggen dat het wereldschokkend is; nogmaals, er zijn nog maar weinig zinvolle toepassingen bedacht en bij mijn weten wordt er nog nergens meer geld verdient door dit soort interfaces te gebruiken... dus...

Stoer; Marduq

• raptorix
XangadiX schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 19:00:
[...]

dat zal allemaal best, maar het zijn vooral de technische jongens die staan te juichen over dit soort dingen. Waarom zou ik alles in 1 window willen? dat slaat nergens op, er zijn fantastische interactiemodellen te verzinnen waarbij je met scrollbar werkt bijvoorbeeld. en een kassa hoeft niet meer te zijn dan een nummertje rechtsboven in de hoek.

Ik ben met je eens dat RIAs interessant kunnen zijn, maar dat SAP ook een budgetje heeft losgemaakt hiervoor wil niet zeggen dat het wereldschokkend is; nogmaals, er zijn nog maar weinig zinvolle toepassingen bedacht en bij mijn weten wordt er nog nergens meer geld verdient door dit soort interfaces te gebruiken... dus...

toekomstmuziek nog
Waarom je alles in 1 window wilt? Zodat je niet als je op shoppingbag klikt, je zoekresultaten kwijt bent, danwel allerlei trucen moet uithalen om je zoekactie op te slaan.

Daarnaast zijn RIA's zeker geen toekomstmuziek, sterker nog ze worden al zeer veel toegepast, kijk maar naar google, die passen in vrijwel al hun nieuwe sites AJAX technologie toe.

Verwijderd

Mijn ervaring is dat het ontwikkelen van RIAs met behulp van Laszlo of Flex is dat het veel sneller gaat dan het ontwikkelen van traditonele web applicaties. Je hoeft geen rekening te houden met de verschillende browsers, er is maar een platform: flash.

Veel RIA's zijn te veel gericht op het uiterlijk waardoor de werking van de RIA onduidelijk wordt, maar goed gebruik van de mogelijkheden van de beide technologien bied een betere gebruikerservaring dan 'gewone' webapplicaties.

Ik werk nu twee maanden aan een bestaande web applicatie te porten naar Flex en het werk schiet veel sneller op dan ik verwacht had doordat Flex al redelijk compleet is. Voor de (xml) communicatie van/naar de database gebruik ik PHP. Het voordeel daarvan is dat er een veel lagere serverload is.

Mijn conclusie is daarom: RIA's zijn geen omhoog gevallen webapplicaties maar hebben meer te bieden.

Verwijderd

raptorix schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:26:
[...]Nog een vraagje aan Waldo, zijn er nu in nederland al publieke sites die flex gebruiken?
Nog niet veel in Nederland. Het meeste gebruik van Flex is momenteel achter de firewall, of nog in ontwikkeling. Alleen ANWB/Pharos Reizen is momenteel publiek en over niet al te lange tijd gaat de corporate website van Akzo Nobel over op Flex applicaties (ik ben heel erg benieuwd hier naar, ik heb een paar dingen gezien en die zagen er erg goed uit!).
Het zijn niet alleen de technische jongens, enorm veel business mensen staan te popelen om op deze manier hun online bedrijsprocessen te verbeteren, meer online conversie te doen etc. Ik zie dat RIA zowel door technici als business mensen gepushed wordt!

En wat dacht je van de interaction designers, voor hen gaat een wereld open. Dat wil niet zeggen dat alles per cee in 1 window moet, maar soms kan het handig zijn. Laat ik het anders stellen; waarom een scrollbar gebruiken als het ook zonder kan door een beter interactie model en efficienter ruimte gebruik ;-)
[...]bij mijn weten wordt er nog nergens meer geld verdient door dit soort interfaces te gebruiken... dus...
Ik zou zeggen, kijk eens naar de Macromedia case studies en whitepapers. Harde cijfers dat door alleen een betere interface online meer boekingen worden gedaan, dat developers sneller kunnen werken, dat werknemers beter beslissingen kunnen maken etc. Er wordt wel degelijk geld mee verdient door de gebruikers.

Ik begrijp je sceptische houding overigens wel; alleen de techniek is niet voldoende garantie om successvol te zijn en je moet een duidelijke case hebben waar je naar toe wilt werken.

Trilobyte, leuke informatie om te lezen en iets waar ik zeker meer van zou willen weten!

Groeten,
Waldo

Verwijderd

Ik heb toch liever Flex (ondanks de hoge kosten), waarom?

1) AS 2.0 (ik kan mijn huidge classes bijna 1 op 1 erin te zetten)
2) de standaard componenten zijn gewoon geiler (dus niet gestyled)
3) makkelijk met ColdFusion (niet dat ik dat gebruik, maar toch de gedachte is sweet)

• raptorix
Flex is inderdaad fijner om mee te werken, maar de licentiekosten zijn toch wel wat hoog, daarnaast is het erg jammer dat flex geen native ondersteuning voor xpath queries heeft.

Tjah en het stylen van Laszlo is inderdaad een probleem, misschien dat men in de toekomst nog een soort van Skinning studio bouwt (vergelijkbaar met bijvoorbeeld tools waarmee je winamp/phone skins kan maken)

Verwijderd

raptorix schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:49:
Een andere belangrijke feature in de Laszlo 3.0 is het zogenaamde serverless deployen.
Hierbij is het mogelijk 1 malig een SWF te compilen, zodat je die op elke server kan neerzetten, zonder dat hier Laszlo op geinstalleerd dient te zijn.
Nou ik kan deze functie nergens vinden hoor, en op het forum staan genoeg posts van mensen die het graag willen hebben. Het wordt wel verwacht voor wat ik kon vinden.

Mocht ik het mis hebben ;) dan zou ik iets waar staat hoe ik het moet doen op prijs stellen

Verwijderd

@Waldo

Wanneer mogen we nu eens hosting licenties verwachten voor Flex?

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:00:
[...]

Nou ik kan deze functie nergens vinden hoor, en op het forum staan genoeg posts van mensen die het graag willen hebben. Het wordt wel verwacht voor wat ik kon vinden.

Mocht ik het mis hebben ;) dan zou ik iets waar staat hoe ik het moet doen op prijs stellen
Het is inderdaad lastig te vinden, maar na een tijdje zoeken gisteren heb ik er toch wat over gevonden:

http://openlaszlo.org/tips/2005/solo
http://www.openlaszlo.org/tips/2005/solo-2

• XangadiX

XangadiX

En wat dacht je van de interaction designers, voor hen gaat een wereld open. Dat wil niet zeggen dat alles per cee in 1 window moet, maar soms kan het handig zijn. Laat ik het anders stellen; waarom een scrollbar gebruiken als het ook zonder kan door een beter interactie model en efficienter ruimte gebruik ;-)
dat is wel grappig, want ik ben namelijk interactie designer ;)
maar mijn skepsis wordt gevoed door het feit dat dit soort systemen al jaren op de markt zijn, en zonder veel problemen zelf gemaakt kunnen worden. Goed, je bespaard wat tijd door een dergelijk pakket te gebruiken, maar vaak verdoe je dezelfde tijd met het leren van het proggel en om de beperkingen heen werken.

de toekomstmuziek zou zijn als er een standaard of een aantal standaarden komen die de metacreatiemogelijkheden van zo'n app liefst open source openzet. En dat doen de heren bij Madobedia nog niet. Laszlo doet dat gelukkig wel, althans poogt daartoe maar is, als ik het zo bekijk nog niet volledig volwassen (kan er naast zitten hoor, maar dat is mijn indruk van het pakket)

Voor het stroomlijnen van bedrijfsprocessen en de B2B markt geef ik toe dat dergelijke (gesloten) applicaties heel goed kunnen werken omdat je dan niet alleen controle hebt over het systeem, maar ook over de computer en browser waarmee gewerkt wordt. De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat het dan eigenlijk helemaal niet web-based hoeft te zijn.

Wat ik wel proef is dat RIA's eindelijk volwassen beginnen te worden en dat vind ik wel een goede ontwikkeling; maar net als met webstreaming, CMS en XML parsing voor RIA zijn het vaak eerst modewoorden die marketeers en technici interessant vinden en daarna pas zinvolle toepassingen verzonnen worden.

Om een voorbeeld van streaming media en eigenlijk ook een RIA systeem te noemen op het web. Heavy.com streamt al jaren (letterlijk) filmpjes en kan welbeschouwd ook wel als een rich application gezien worden. Maar dit doen ze al sinds 99 of iets dergelijks. Dat er nu een naampje op geplakt is en er een aantal systemen zijn die de ontwikkeling stroomlijnen betekend niet dat er ook daadwerkelijk iets nieuws gebeurd.

over een jaartje ofzo krijgen we hier het centrale 'narrowcasting' topic ;)

Stoer; Marduq

• Daspeed
Kzit overigens zelf met een 'probleem' : ik heb een stuk code uit een xmlrpc voorbeeld geript om een beetje mee te gaan klooien

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<canvas debug="true" height="400">

<debug x="10" y="40" width="450" height="350" />

<xmlrpc name="meerkat"
            service="http://127.0.0.1/xml.php?blaat=hoi">

<method event="onload">
            Debug.write('meerkat XML-RPC service loaded');
            Debug.write('proxy:');
            Debug.inspect(this.proxy);
        </method>

<method event="ondata" args="data">
            Debug.write('got data:', data);
        </method>

<method event="onerror" args="error">
            Debug.write('onerror:', error);
        </method>

<remotecall name="gc" funcname="meerkat.getCategories" />

</xmlrpc>

<button text="getCategories" x="10" y="10">
        <method event="onclick">
            Debug.write('getting categories...');
            meerkat.gc.invoke()
        </method>
    </button>

</canvas>

Alleen kan ik vanuit php nergens aan meegestuurde informatie komen. Zo is 'blaat' niet bekend in de $_GET en de xml-aanroep kan ik ook nergens aankomen (in m'n packetsniffer zie ik zo'n xml-request wel verstuurd worden). Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar kan iemand mij op weg helpen?

• raptorix
Als je hem wel in je sniffer voorbij ziet komen, lijkt het me dat er in de PHP iets fout gaat.....

• Daspeed
Tja, maar wat? zowel op mn lokale server (IIS / PHP5) als mn webhost (Apache / PHP 4.x) lukt het me niet om ook maar iets van meegestuurde info te ontvangen.

Verwijderd

Hoi allemaal,

Erg coole post dit, heb net de post doorgelezen en mij lijkt dat flex wel erg cool om eens te proberen dus heb ik net ook de overview even bekeken op de macromedia site. Erg leuk spul allemaal.

Ik werk zelf met ASP.Net en hoorde dat dit ook gecombineerd kan worden met flex. Wat me nog niet duidelijk was of dat dit er al in zit of dat men dit in de toekomst wil gaan bieden. Volgens mij het laatste.

Weet iemand of dit al mogelijk is ?

Verwijderd

raptorix schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:58:
erg jammer dat flex geen native ondersteuning voor xpath queries heeft.
Gelukkig zijn er wel veel third party XPath libraries voor ActionScript 2.0: http://blog.pixelconsumption.com/index.php?p=21. XPath staat in ieder geval op onze roadmap.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:02:
Wanneer mogen we nu eens hosting licenties verwachten voor Flex?
We krijgen hiervoor veel aanvragen en men denkt over een geschikte oplossing. Tot op heden heb ik hierover helaas nog niets aan te kondigen.

Verwijderd

Ook Flex applicaties kunnen technisch gezien zonder server gedeployed worden (aangeven dat er geen proxy gebruikt moet worden en bij RemoteObject/WebServices een andere AMF gateway defieren).

Grote verschil is wel dat je toch per server CPU een licentie moet hebben, dus voor een groep mensen is er nog steeds een beer op de weg ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 16:00:
Ik werk zelf met ASP.Net en hoorde dat dit ook gecombineerd kan worden met flex. Wat me nog niet duidelijk was of dat dit er al in zit of dat men dit in de toekomst wil gaan bieden. Volgens mij het laatste.
De compiler/server is momenteel een Java app die moet draaien op een java app server. Door middel van de gateway in de server kan de client applicatie echter wel calls doen op een .NET backend via WebServices. Je kan er ook voor kiezen een serverless deploy te doen (zie hierboven, zolang je licenties maar in orde zijn) en zonder gateway een webservice call doen.

Een native .NET versie van de server staat op de roadmap, maar zoals je ziet is er nu al een hoop mogelijk. Voor Remote Object Invocation is het mogelijk een andere AMF gateway te gebruiken die wel native .NET is. Macromedia heeft er zo eentje (helaas wel ouder dan de gateway in Flex) en er zijn er meerdere die door third party ontwikkelaars zijn gemaakt.

Ik schat dat zo'n 30% van onze huidige klanten draait op een .NET backend. Akzo Nobel gaat volgende maand bijvoorbeeld live op een .NET backend, ANWB/Pharos Reizen draait op een java backend en ook de whine selector van Jumbo (door Owen gemaakt) draait op .NET als ik me niet vergis.

Verwijderd

XangadiX schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:04:
[...]
dat is wel grappig, want ik ben namelijk interactie designer ;)
maar mijn skepsis wordt gevoed door ..
Een beetje gezonde skepsis kan nooit kwaad :)

Liever iemand die met skepsis gaat nadenken over het gebruik van RIA en dan iets echt goeds uit de hoed tovert, dan iemand die denkt de kracht van RIA te kennen en het daarna toch niet helemaal begrepen blijkt te hebben ;)

Verwijderd

Hmmm, zit ik hier een beetje het Laszlo Centraal Topic te kaapen --> tijd voor een Flex Centraal Topic?

• raptorix
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 21:39:
Hmmm, zit ik hier een beetje het Laszlo Centraal Topic te kaapen --> tijd voor een Flex Centraal Topic?
Spam ;)

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 18:13
Mischien moet ik me schamen, maar heb er echt nog nooit van gehoord.. Ik ga het wel zeker proberen (ben je nou Nederlander of niet? :+ ) Thanks voor de "tip" _/-\o_ B)

• XangadiX

XangadiX

zeg waldosmeets, zie jij die 'dubbelpost' waarschuwingen niet? het is namelijk de bedoeling dat je 1 post per keer maakt en niet dat je een hele discussie met jezelf begint. Tenzij je ernstig schizofreen bent natuurlijk, dan moet je bellen met het RIAgg ;)

maar ik denk dat het nuttiger is om dit als centraal RIA topic te houden; het probleem van flex is simpelweg dat het niet opensource en dus niet gratis is. Als je dan toch aan de ria gaat; neem dan een mooie open source

Stoer; Marduq

Verwijderd

probleem van Flex is niet dat het niet opensource is ... het is gewoon te duur. Het schrikt veel mogelijke klanten af. Ja de grote vissen kunnen het wel betalen. De kleine vissen moeten het doen met "net-niet" oplossingen.

$12000 is geen kattepis, vooral te bedenken dat dit exclusief:

- hardware
- tijd/geld kennis opbouwen

• raptorix
12000 is de oude prijs, ik heb begrepen dat je tegenwoordig het dubbele moet betalen, weet het niet zeker want sinds enige tijd heeft men de prijs van de site gehaald.

Verwijderd

haha ja dat zou ik ook doen als die prijs was verdubbeld ;)

Verwijderd

Misschien kan Waldo meer infor vertellen over de prijs?

• raptorix
Van yahoo Flexcoders mailinglist:
There has been a lot of speculation about price changes for Flex. Let's set
the record straight. As of April 1, we are adjusting the price of Flex.
There are now three different packages for Flex going forward. For most
people, the starter kit will provide everything you need for your Flex
applications: 4 CPUs and Gold Support for $29,000. That's actually cheaper
than Flex was in the past for 4 CPUs + Gold Support. For the larger Flex
applications out there, we will sell per CPU at $15,000 per CPU. Finally,
for software vendors who want to embed Flex in their applications, we have
special pricing built around your requirements and your market. However, and
this is important, where you see value in Flex, we are interested in working
with you to design the right packaging for your needs. If you are interested
in using Flex on a real project, let us know so we can work with you and
find the right packaging/pricing to fit your needs.

..........

Lucian Beebe
Flex product manager
Macromedia

Verwijderd

Lucian's antwoord is een goede indicator, alhoewel de prijsstelling in Europa een beetje hiervan afwijkt (in de details). Het eerste jaar is een introductieprijs gehanteerd en daarna zijn we overgestapt op de gewone prijs (zoals we ook bij andere producten gedaan hebben in het verleden).

Of je de prijs te hoog vindt of niet hangt voornamelijk af van het project waarvoor je Flex wilt gebruiken, niet zozeer of je nu behoort tot de Top 100 bedrijven in Nederland. Vandaar dat het continue en per project belangrijk is de ROI van RIA in de gaten te houden. De ruim 300 klanten (en heel veel meer licenties die in gebruik zijn) die wij in het eerste jaar hadden hebben deze ROI goed kunnen vinden en het zijn echt niet alleen maar de grote vissen. De verkopen waren in ieder geval ruim boven de meest optimistische voorspelling die het product management bij lancering van Flex in gedachte had.

Ik weet dat er nog steeds een heleboel projecten overblijven waar een dergelijke investering gewoon geen optie is. Macromedia heeft er bewust voor gekozen nog niet in deze markt te springen met Flex; hier blijven wij Flash MX 2004 (en 8Ball) positioneren en vaak is het dan ook technologisch de meest geschikte oplossing.

Dan blijft er nog steeds een markt over: die mensen die wel graag met XML + ActionScript willen werken ipv een IDE, niet alle features nodig hebben en dus ook niet het volledige bedrag willen betalen of het gewoon niet kunnen betalen (Ik vergelijk dit altijd met mensen die heel graag een Ferrari willen hebben en rijden, maar er het geld niet voor hebben). Wij inventariseren momenteel of we hier met de volgende versie van Flex (2.0, codenamed Mistral) in combinatie met Zorn (nieuwe RIA editor als Eclipse plugin) iets aan kunnen doen.

• raptorix
Goede uitleg, alleen vind ik het jammer dat er niet een wat lichtere versie van Flex op de markt is, eventueel met een beperking van aantal concurrent users, en zonder uitgebreide support. Zeg maar een prijs van rond de 5k, want dan wordt het al gelijk een stuk aantrekkelijker.

De oplossingen die je noemt zijn welliswaar geschikt, maar ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat juist 1 van de voordelen van Flex is dat je geen Flash achtergrond hoeft te hebben. Hoewel ik altijd wel met flash bezig ben geweest, vind ik dat hele timeline en objecten gedoe maar een hoop gedoe en zeker vanuit een programmeursachtergrond omslachtig.

Verwijderd

Mee eens. Ik denk persoonlijk eerder aan een oplossing waarbij je bepaalde enterprise features (Flex 2.0 krijgt er heel wat meer dan op het moment beschikbaar is) niet aanschaft en dus ook minder betaalt.

Verwijderd

indeed een light versie van de rond 5K zou wel helpen ja. En dan gewoon bijbetalen als je extra mogelijkheden wil.

Verwijderd

Wij werken dit moment aan een versie die niet van de flex server afhankelijk is, echter moet er voor elke cpu in de server wel een licentie gekocht worden. Het zou mooi zijn als Macromedia die kosten wat zou kunnen verminderen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 19:20:
Wij werken dit moment aan een versie die niet van de flex server afhankelijk is, echter moet er voor elke cpu in de server wel een licentie gekocht worden. Het zou mooi zijn als Macromedia die kosten wat zou kunnen verminderen.
Zoals gezegd; give me a call om te bespreken wat nodig en haalbaar is: wsmeets@macromedia.com

• raptorix
Wou het topic toch weer even een kickje geven, Laslzo is inmiddels doorgegroeit en met name de combinatie red5 streaming server, en Laszlo zijn erg cool, nog andere mensen die hier nog wel eens met OpenLaszlo werken?
Pagina: 1