Ik weet dat er op dit forum nogal veel mensen met Flash bezig zijn, wat me verbaast is dat er zo weinig mensen Laszlo gebruiken.
Nu zul je je misschien afvragen, wat is Laszlo dan?
Simpel gezegt komt het eropn eer dat je je hele Flashmovie gewoon kan coden, net zoals je nu bijvoorbeeld een applicatie zou maken in PHP/ASP/JSP of welke taal dan ook, zo kan je ook je flash coden.
Er zijn nog wat andere voordelen, zo kan je SOAP en XML-RPC calls via de Laszlo servlet laten lopen.
Een ander groot voordeel is dat je met 1 simpele tag complete elements in je applicatie kan zetten, of dit nu een datagrid, een accordeon slider of een Tree is, het gaat allemaal even makkelijk.
Om de leercurve laag te houden, heeft men destijds besloten om Javascript (ECMA-script) als taal in te zetten.
Maar wat heeft dit dan voor voordelen ten opzichte van het bouwen van een gewone Flash?
Het grote voordeel is dat je code gewoon in een textdocument staat, en dit dus makkelijker te onderhouden is.
Bovendien is code makkelijker herbruikbaar omdat je via classes kan werken. Een ander groot voordeel is dat je al binnen enkele dagen behoorlijk geavanceerde applicaties kan maken, zonder dat je ook maar iets van Flash af hoeft te weten.
Een andere belangrijke feature in de Laszlo 3.0 is het zogenaamde serverless deployen.
Hierbij is het mogelijk 1 malig een SWF te compilen, zodat je die op elke server kan neerzetten, zonder dat hier Laszlo op geinstalleerd dient te zijn.
Ok maar wat kost het?
Nou niets, het is Opensource en gratis te downloaden.
Mooi, maar kan ik ook wat voorbeeldjes zien wat het kan?
Zeker, kijk maar eens op:
http://www.laszlosystems.com/partners/support/demos/
Waar download ik het:
http://www.laszlosystems.com/developers/download/
Wat heb ik nodig om het te kunnen draaien?
De standaard installatie levert ook een tomcat server mee (wordt niet als service installeert) waarna je gelijk aan de gang kan, je kan ook de kleinere distributie downloaden als war-file.
In de standaard installatie worden de samples en documentatie ook nog eens meegeleverd.
Ik hoop dat er meer mensen zullen zijn die Laszlo gaan gebruiken, ik vind het zelf een erg sterk product.
Mochten er vragen zijn, stel ze dan hier, dan kunnen we misschien elkaar helpen.