Nieuwe PC samengesteld, graag feedback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Samen met wat internetkenissen en de CSL FAQ heb ik een systeem bij elkaar gezocht bij een online internetwinkel.

De PC is primair bedoeld voor multitasking en memory-intensieve taken, waaronder het bewerken van grote foto's en het monteren en encoden van videobestanden. Daarnaast wil ik er ook wel een beetje soepel op kunnen gamen (en dat het er ok uitziet), maar dat is niet het hoofddoel.

Ik heb geprobeerd om hardware te kiezen die compatible is met elkaar, maar ik ben vrij nieuw met hardware, compabiliteit en dergelijke, dus ik weet niet of het allemaal klopt. Upgraden ben ik niet van plan, in dit huishouden geldt een doorschuifsysteem van systemen als ze verouderd zijn.

Behuizing Antec SLK 2650BQE (350 Watt - ATX Minitower) - Zwart
Moederbord ASUS K8N (800 MHz nForce3 - ATX - S754)
Processor AMD Athlon 64 3400+ (S754 - Hypertrans) 2,4 BOX
Geheugen PC3200 - 512 MBx2 - DDR - Corsair TWINX C2 PRO
HD Seagate 200 GB ST3200822AS (SATA150 - 8 MB)
Floppy drive FDD Samsung 3,5" 1,44 Mb Floppy diskdrive - Zwart -- kennissen gebruiken ze nog...
Grafische kaart Asus N6600GT/TD - 128 MB DDR3 - TV+DVI
DVD Writer DVD±RW Lite On SOHW-1673S Bulk - Zwart
CD-Rom LG Combo (52x32x52x+16x DVD - intern - bulk) Zwart -- voor on the fly kopieren van CDs
Muis Microsoft IntelliMouse Explorer - Zilver (bulk) -- optisch mèt snoer, verder geen eisen

Dat kost € 941,72 en is ook ongeveer mijn maximum. Monitor, toetsenbord, printer etc heb ik nog/al.

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk op te zoeken, maar met mijn geringe kennis en ervaring zijn de volgende zaken me niet helemaal duidelijk geworden:
  • Is alles compatible met elkaar?
  • Moet er nog extra koeling, voeding of iets anders bij?
  • Zijn er onvoorziene bottlenecks door combinatie van hardware?
  • Past alles in de behuizing?

[ Voor 4% gewijzigd door Blaise op 21-06-2005 17:55 . Reden: upgrademogelijkheid hoeft niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
tsjah wat ik denk je zou misschien beter voor socket 939 kunnen gaan, ivm upgraden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:01
-Zo te zien wel
-En extra casefan doet niemand kwaad, voeding gaat wel
-3500+ heeft een betere prijs-kwaliteit verhouding
-Ja

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Blaise schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:40:
Ik heb geprobeerd om hardware te kiezen die compatible is met elkaar, maar ik ben vrij nieuw met hardware, compabiliteit en dergelijke, dus ik weet niet of het allemaal klopt.

Moederbord ASUS K8N (800 MHz nForce3 - ATX - S754)
Processor AMD Athlon 64 3400+ (S754 - Hypertrans) 2,4 BOX
Geheugen PC3200 - 512 MBx2 - DDR - Corsair TWINX C2 PRO
Grafische kaart Asus N6600GT/TD - 128 MB DDR3 - TV+DVI
CD-Rom LG Combo (52x32x52x+16x DVD - intern - bulk) Zwart -- voor on the fly kopieren van CDs
Ja, dat valt op, je heb voor een socket gekozen, die niet upgradebaar is. Tteveel geld aan een merkstickertje op de ram gesmeten en nog investeren in een AGP-kaart. Waarvoor is die combo drive goed? 1 DVD-speler om al je schijfjes te lezen en 1 DVD-brander om alles de writen, dat kan idd ook on the fly.

ff een prijsberekening/onderdelen keuze maken:

Een mini-tower volstouwen is niet goed voor de koeling, gelukkig is het een midi-tower volgens de pricewatch. Kasten zijn vrij persoonlijke keuze, zolang de voeding voldoende is, dan blijf ik ervan af:
Antec Solution SLK2650BQE (ATX, 350 Watt, Zwart) € 70

Een nForce4 mobo met PCI-Express en upgradebaar met dualcore Athlon64, hiermee kan je tot dubbel zo snel gaan(toepassingen afhankelijk).
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 92

Wegens het upgradepad richting dualcores, doen we een goedkope tijdelijke processor in. Wel Venice-core (zuinig) en boxed (dat spaart de koeler uit):
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, Boxed) € 146

2 latje van 1GB, deze ineens in dual channel. Nu is er teveel geheugenbandbreedte, de dualcore zal dat wel vol krijgen:
1GB PC3200 DDR (TwinMos) 93 * 2 = € 186

Hitachi levert de snelle 7200rpm harddisk (meestal de snelste van deze klasse) en veel giegs per euro:
Hitachi Deskstar 7K250, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 118

Diskettestations, je kan hen het nut van usb-sticks uitleggen. Deze dingen zijn sneller, steviger (groot probleem bij diskettes), betrouwbaarder (groot probleem bij diskettes) en uiteraard meer opslag. Bij vele webshops kan je voor € 5 een diskettestation regelen.

De goede prijs/performance-verhoudingskaart is de GeForce 6600 GT:
Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-E, DVI) € 165

DVD-brander, Nec heeft de eerste DVD-branders onder de € 100 grens op de markt gezet. Dit merk wordt nog altijd herinnert op vlak van (alles-brandende) DVD-branders:
NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart) €41

Een DVD-speler om alles in te kunnen lezen:
Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart) € 20

Muizen zijn meestal persoonlijke keuze, aan de prijs te zien kan je ook voor een Logitech MX310 gaan, deze "moordmuizen" zijn dodelijk accuraat:
Logitech MX310 Optical Mouse (USB) € 24

totaal: vanaf € 876 (exclusief verzendingskosten)

Als je verzendingskosten en winkelsprobleem bijrekent, dan zal het snel richting € 1000 gaan.
Upgraden ben ik niet van plan, in dit huishouden geldt een doorschuifsysteem van systemen als ze verouderd zijn.
De upgrade naar dualcore gaat bijna een performanceverdubbeling geven voor jouw gebruik. Non-multithreaded-programma's kan je gewoon spreiden over de cores. Veel videobewerkingsprogramma's kan je de "jobs" uitstellen en in een wachtlijst bijhouden. Erg interessant om die "jobs" op de ene core uit te voeren terwijl je ongestoord zit te fotosoepen op een andere core.

[ Voor 67% gewijzigd door rapture op 21-06-2005 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:01
Latencies van Corsair zijn toch altijd wel scherp?

Verder: wel handig om te vermelden of je later wilt upgraden

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Upgraden ben ik niet van plan, in dit huishouden geldt een doorschuifsysteem van systemen als ze verouderd zijn. Firstpost even ge-edit.
Waarvoor is die combo drive goed? 1 DVD-speler om al je schijfjes te lezen en 1 DVD-brander om alles de writen, dat kan idd ook on the fly.
Dat is idd wel een goed idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Blaise op 21-06-2005 17:54 ]

Pagina: 1