[CPU] AMD Athlon XP 2800+ Temperaturen niet te houden.

Pagina: 1
Acties:

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-03 10:05
Beste Tweakers,

Ik heb dit vreemde probleem al een half jaar. Eigenlijk sinds dat ik mijn PC kocht. Ik had eerst een stock Heatsink die bij m'n CPU zat. De temps zaten dan met wat warmer weer al zo op de 60C. Geheel ontevreden kocht ik een waterkoeling. Het setje van thermaltake leek mij goed en dus kocht ik dat. Maar nu het weer warmer word zijn de temperaturen weer niet te houden. m'n CPu blijft nog telkens 48 tot 50 graden. Terwijl een vriend van mij een overgeklokte AMD 3200+ heeft met luchtkoeling en die is nog geen 45 graden?!

Kan het zijn dat er iets stuk is in m'n CPU of iets dergelijks?! Of zijn dit normale temperaturen en kan ik het gewoon zo laten?

Systeem Info.
AMD Atlhon XP 2800+ @ 2085 ( 166Mhz FSB )
1024 DDR Ram Pc3200
MSI KT600 LSR
Thermaltake Bigwater.

Temperaturen Uitgelezen uit Everest.
Sensortype Winbond W83697HF (ISA 290h)

Temperaturen
Moederbord 40 °C (104 °F)
CPU 48 °C (118 °F)
Maxtor 6Y080L0 36 °C (97 °F)

Spanningswaarde
CPU Core 1.66 V
+3.3 V 3.36 V
+5 V 5.03 V
+12 V 11.61 V
-12 V -11.46 V
-5 V -4.90 V
+5 V Standby 5.04 V
VBAT Batterij 3.63 V

Greetings,
Heaget.

P.s. Als je meer systeem informatie nodig hebt vraag het dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Heaget op 21-06-2005 17:22 ]

Verwijderd

Ik denk dat je kast te warm is. Met waterkoeling moet je toch wel onder de 40C blijven op die snelheid. Staat mischien je Vcore hoger dan stock?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 10:25
Vertrouw nooit blind op je sensoren. Zet die CPU er eens bij je vriend in met dezelfde instellingen en kijk welke temp je dan haalt.

tvw

• Heaget
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:26:
Ik denk dat je kast te warm is. Met waterkoeling moet je toch wel onder de 40C blijven op die snelheid. Staat mischien je Vcore hoger dan stock?
Nee, niet dat ik weet. Ik heb het tenminste nooit veranderd. Ik kijk net voor een DUAL radiator.

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=2106

Ten eerste is dat wat? En ten tweede, kunnen mijn bestaande slangen erop? Ik heb nogal weinig verstand van waterkoeling, ik heb het net.

[ Voor 29% gewijzigd door Heaget op 21-06-2005 17:32 ]

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

Niet vreemd, dat thermaltake setje is helemaal geen supersetje, prima hoor om mee over te clocken maar het zijn geen Uber setjes. De iets duurdere setjes houden de procs veel koeler, die temp is volgens mij heel normaal.

Ik heb nooit geen thermaltake setje gekocht, oke niet duur maar voor 20% van de prijs heb ik een luchtkoeler die het beter doet, misschien iets meer lawaai maar daar kan ik wel mee leven.

[ Voor 31% gewijzigd door Steffy op 21-06-2005 18:06 ]

• Heaget
Steffy schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:04:
Niet vreemd, dat thermaltake setje is helemaal geen supersetje, prima hoor om mee over te clocken maar het zijn geen Uber setjes. De iets duurdere setjes houden de procs veel koeler, die temp is volgens mij heel normaal.

Ik heb nooit geen thermaltake setje gekocht, oke niet duur maar voor 20% van de prijs heb ik een luchtkoeler die het beter doet, misschien iets meer lawaai maar daar kan ik wel mee leven.
Ja het is inderdaad geen super set. Maar zou hij beter worden als ik die dual rad koop?! En passen die slangen dan? Of zijn hier ook overloop stukjes voor?

Verwijderd

heb je zelf al een keer gevoelt met je vingers?

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Je moet je kast nog even goed ventileren en btw heb je weleens bios geupdate? Want na updaten van nieuwste bios wilt het ook vaak andere cijfers geven.

Lucky Goldstar

• Heaget
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:17:
heb je zelf al een keer gevoelt met je vingers?
? Waaraan gevoeld? Aan het koelblok? Ja, maar die is amper warm.

@ DJkim

Kast is goed geventileerd. En nee nog nooit een bios update gedaan.
Maar zou hij beter worden als ik die dual rad koop?! En passen die slangen dan? Of zijn hier ook overloop stukjes voor?
?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoals Steffy ook al aangeeft is de TT Bigwater gewoon geen goede set, tis allemaal gewoon een beetje goedkoop spul, het werkt wel maar je krijgt er zoals je achter bent gekomen helemaal geen super temps mee

Een dualrad zal de temps zeker beter maken, maar dan blijft er weinig van je waterflow over, de Bigwater heeft namelijk maar een 120l/u pomp en dit is eigenlijk maar net voldoende voor de CPU

Wil je betere temps ga dan voor Swiftech/Alpahcool/Asetek blokken en een goede Eheim pomp en dat i.c.m een dualrad, dan krijg je pas echt lekkere temps.

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

PilatuS schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:26:
Zoals Steffy ook al aangeeft is de TT Bigwater gewoon geen goede set, tis allemaal gewoon een beetje goedkoop spul, het werkt wel maar je krijgt er zoals je achter bent gekomen helemaal geen super temps mee

Een dualrad zal de temps zeker beter maken, maar dan blijft er weinig van je waterflow over, de Bigwater heeft namelijk maar een 120l/u pomp en dit is eigenlijk maar net voldoende voor de CPU

Wil je betere temps ga dan voor Swiftech/Alpahcool/Asetek blokken en een goede Eheim pomp en dat i.c.m een dualrad, dan krijg je pas echt lekkere temps.
Geen goed setje is wel wat overdrevend denk ik, het is wel goedkoop maar het is voor die prijs wel goed spul, maar ja temps lopen nu eenmaal op met dit weer, het is allemaal net niet krachtig genoeg, kwaliteit zal verders wel goed zijn maar de prestatie zijn gewoon minder dan de echte merken op dit gebied, die leveren gewoon wat zwaarder spul. Voor dit weer is het denk ik net iets aan de krappe kant. Maar goed bij temps van 70 a 80 graden zou ik me pas druk maken, mijn oude Athlon Xp 2500+ @ 2,4Ghz deed ook 60 graden in de zomer maanden en nooit problemen gehad hoor :) Wel luchtkoeling trouwens ;)

• Heaget
Ik weet dat het geen super set is, maar toen ik het kocht las ik toch veelal positieve reviews etc. Ik had ook al gekeken naar ander spul maar dat werd al gauw te prijzig voor mij. Jammer is dat een 2de rad de waterflow gaat ophouden. Het zal deze zomer dan wel wat minder gamen etc. worden. Ik was trouwens nog vergeten te zeggen dat er een 120MM fan in m'n zijpaneel zit, maar m'n kast staat momenteel open i.v.m. casemodding.

Anyway bedankt voor de reacties. Ik laat m'n waterkoeling voorlopig wel zo en mocht ik me nogeens bedenken dan horen jullie het.

P.s. Nog 1 vraagje, ik heb een 6800GT ( ja die Gainward ) gaat die veel warmte afstralen of valt het wel mee? En vreet die stroom of valt dat wel mee? Ik heb namelijk een beetje goedkope Q-Tec voeding en er hangt al aardig wat aan. DemoniC EVL die hier ook op het forum zit die zij dat het wel meeviel.

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Videokaart neemt altijd veel, hoeveel weet ik niet maar ze nemen wel redelijk wat, zeker die brute kaarten die op dit moment bijna overkill zijn.

En over een Q-tec moet je het hier niet hebben, voor €25 kun je volgens mij al een 500 watt Q-tec kopen terwijl een normale 300 watt wel €60 kan kosten :P Dus kijk naar de prijs en trek je conclusies. Q-Tec is gewoon slecht, erg slecht, herrie makers en instabiel, en ja ik heb er zelf ook 1, een 300 watt die er morgen eindelijk uit gaat, ik haal een 450 Watt Huntkey, kosten je €50 ofzo en zijn volgens mij wel redelijk :)

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-03 19:43
...
Maar nu het weer warmer word zijn de temperaturen weer niet te houden. m'n CPu blijft nog telkens 48 tot 50 graden.
...
...
Het zal deze zomer dan wel wat minder gamen etc. worden.
...
Je gaat minder gamen omdat je cpu 50 graden wordt? In een van men bakken wordt de cpu (2500+ @ 210*10) stressed 64 graden, maar hij is perfect stabiel, dus who cares over die 64graden?
50graden voor athlon XP is imho nog heel goed doenbaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door mouse256 op 21-06-2005 20:18 ]

Verwijderd

Steffy schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:06:
Videokaart neemt altijd veel, hoeveel weet ik niet maar ze nemen wel redelijk wat, zeker die brute kaarten die op dit moment bijna overkill zijn.

En over een Q-tec moet je het hier niet hebben, voor €25 kun je volgens mij al een 500 watt Q-tec kopen terwijl een normale 300 watt wel €60 kan kosten :P Dus kijk naar de prijs en trek je conclusies. Q-Tec is gewoon slecht, erg slecht, herrie makers en instabiel, en ja ik heb er zelf ook 1, een 300 watt die er morgen eindelijk uit gaat, ik haal een 450 Watt Huntkey, kosten je €50 ofzo en zijn volgens mij wel redelijk :)
huntkey is een van de beste voedingen, en goedkoop, heb er zelf ook een :).

als het koelblokl amper warm word dan is het raar dat de cpu zo warm word, of de warnte word niet goed overgedragen of de temperatuur word verkeerd uitgelezen

• Heaget
Koelblok word amper warm ja, en hij zit er zeker weten goed op ( hmm miscchien toch beter andere pasta kunnen gebruiken )

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
mijn xp2400 wordt met dit weer ook idle 55'C maar dan is het hier nu ook 34'C kamertemp.
ik pak nog een biertje......

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Over die vriend zijn 3200+; grote kans dat dit een AMD64 is. Deze CPU's zijn standaard al een stuk koeler (ik heb hier ook een 3200+ @40C met dit weer). De 'oude' Athlon XP's worden gewoonweg redelijk warm, maar zolang het spul stabiel blijft is er imho weinig tot niks aan de hand :).

• Heaget
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:34:
Over die vriend zijn 3200+; grote kans dat dit een AMD64 is. Deze CPU's zijn standaard al een stuk koeler (ik heb hier ook een 3200+ @40C met dit weer). De 'oude' Athlon XP's worden gewoonweg redelijk warm, maar zolang het spul stabiel blijft is er imho weinig tot niks aan de hand :).
Ja dat is inderdaad een 64Bit.

@ Wooly.

Ja inderdaad deze PC staat op zolder en het is er erg heet. Zal na de zomer wel weer beter worden. En wat betreft dat biertje.... Ik neem er ook 1 :9
Pagina: 1