Toon posts:

[css]Tekst link underline?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een tekst link maken die dezelfde kleur moet hebben als de rest van de tekst maar als je met je muis er over gaat dat de underline die normaal bij elke tekstlink komt een andere kleur wordt.

Bijv: Ik heb een zwarte tekst en wil dat er een rood lijntje onder het woord Ik komt.

iemand een idee hoe je dit moet doen? ik kom er niet echt meer uit.

Bij voorbaat dank

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 08:36

TwoR

Gekleurde stippen

ik zou zeggen begin met het leren van CSS

Op de volgende website is erg veel informatie over CSS te vinden.
http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp

[ Voor 30% gewijzigd door TwoR op 21-06-2005 15:33 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:43

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dat lukt je niet zo goed met een normale 'underline' (text-decoration: underline;) ...
maar wel als je de underline vervangt door een border-bottom..

code:
1
2
3
4
5
6
7
A, A:link {
   color: red; 
}
A:hover {
   text-decration: none;
   border-bottom: 1px solid blue;
}

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

TwoR schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:33:
ik zou zeggen begin met het leren van CSS

Op de volgende website is erg veel informatie over CSS te vinden.
http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp
Naast die link had je meteen een voorbeeld kunnen geven ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

BtM909 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:35:
[...]

Naast die link had je meteen een voorbeeld kunnen geven ;)
Had inderdaad gekunt :)
Maar ik ben van mening dat je best even wat verder mag kijken dan je neus lang is en ga dus niet alles voorkauwen

[ Voor 23% gewijzigd door TwoR op 21-06-2005 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:34:
dat lukt je niet zo goed met een normale 'underline' (text-decoration: underline;) ...
maar wel als je de underline vervangt door een border-bottom..

code:
1
2
3
4
5
6
7
A, A:link {
   color: red; 
}
A:hover {
   text-decration: none;
   border-bottom: 1px solid blue;
}
jup deze zocht ik...

dankje

slotje mag er op

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:36:
[...]

Maar ik ben van mening dat je best even wat verder mag kijken dan je neus lang is en ga dus niet alles voorkauwen
de rede waarom ik dit topic heb geopend is omdat ik niks kon vinden. en op die pagina staat niks

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:54
Nadeel van border-bottom is weer dat de afstand tot de tekst wat groter is, maar met margin/padding is dit wel te corrigeren.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:27
Modbreak:Flamen hoef niet :/

[ Voor 90% gewijzigd door André op 21-06-2005 15:52 ]

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:42:
[...]
de rede waarom ik dit topic heb geopend is omdat ik niks kon vinden. en op die pagina staat niks
Op die website staat superveel informatie over CSS!! Als je zegt dat je daar niks kan vinden heb je niet gezocht.

@ Hieronder
Inderdaad dit soort dingen weet je niet meteen maar de manier waarop de TS het topic opende getuigde nou ook weer niet van veel inspanning.

[ Voor 20% gewijzigd door TwoR op 21-06-2005 15:49 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

TwoR schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:36:
[...]

Klopt, alleen het voorbeeld van TS staat er nl. niet tussen :)

Nou ja, ik doel alleen op het feit dat je nu verwacht dat TS even snel de CSS specs doorneemt en vervolgens met logica (kan alleen als je de materie (deels) beheerst) de oplossing van RM-rf verzint :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

of gewoon eens de search gebruiken: http://gathering.tweakers...underline&where=Dit+forum :|

Verwijderd

Topicstarter
de rede daarvan is dat mijn kennis meestal net zo groot is als die van jullie of meer en deel van de bezoekers op deze pagina. lijkt me toch ook wel dat de bedoeling van een community het delen van kennis is. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door André op 21-06-2005 15:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:48:
[...]
de rede daarvan is dat mijn kennis meestal net zo groot is als die van jullie of meer en deel van de bezoekers op deze pagina.
Laten we daar verder maar niet op ingaan.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

de rede daarvan is dat mijn kennis meestal net zo groot is als die van jullie of meer en deel van de bezoekers op deze pagina. lijkt me toch ook wel dat de bedoeling van een community het delen van kennis is. ;)
Maar dat maakt GoT nog steeds geen helpdesk. Een simpele rood lijntje onder je tekst laten verschijnen had je ook evengoed kunnen opzoeken, van alle miljoenen gemaakte htmlpagina's zal er vast wel 1 zijn waar zoiets wordt uitgelegd.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

André

Analytics dude

Mensen, ik begrijp dat dit heel erg basic is en simpel te vinden. Maar ga dan niet de user afbranden of heel negatief tegen hem doen. Meld het via een TR en echter de schermen pikken wij dit wel op.

Dus in het kort: geef een normaal antwoord of antwoord niet.

Zie ook: Policy mbt replies in 'slechte' topics

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:40:
[...]

jup deze zocht ik...

dankje

slotje mag er op
En kon je dit echt zelf niet vinden, dit behoort tot je basiskennis als je met websites bezig wil. En waarom moet er een slotje op dan, het topic zakt wel weg ;)
[...]

Dat is ook zo, maar de inmiddels gedeelde kennis kun je in de search terugvinden. Mocht daar geen fatsoenlijk antwoord staan kun je een topic openen.

[ Voor 43% gewijzigd door André op 21-06-2005 16:04 ]

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
er is ook nog een andere manier om dit op te lossen.
mocht je die border-line-bottom geen mooie oplossing vinden kan je dit toch met underline doen maar moet je een <span> binnen je <a href> zetten, alleen wordt je html er minder mooi van...

dus
<a href="#"><span>link</span></a>

a { color: #f000; }
a span { color: #000; }
a:hover { color: #F00; }

Verwijderd

edwinistrator schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 16:16:
er is ook nog een andere manier om dit op te lossen.
mocht je die border-line-bottom geen mooie oplossing vinden kan je dit toch met underline doen maar moet je een <span> binnen je <a href> zetten, alleen wordt je html er minder mooi van...

dus
<a href="#"><span>link</span></a>

a { color: #f000; }
a span { color: #000; }
a:hover { color: #F00; }
Dat is wel de foutste vieste oplossing, zie: http://developer-test.moz.../Understanding_Underlines

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 16:25 . Reden: vieste oplossing,... hmmm klinkt raar ]

• André

André

Analytics dude

offtopic:
Gebruik dan "meest vieze" ipv "vieste" ;)

• edwinistrator
Savantas schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:42:
Nadeel van border-bottom is weer dat de afstand tot de tekst wat groter is, maar met margin/padding is dit wel te corrigeren.
Hoe doe je dat dan? Want bij mij veranderd er niks als ik padding of margin aanpas? Line-height maakt ook geen verschil.

Vandaar dat ik mijn (vieste/meest vieze/foutste/meest faute) manier meestal toepas.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:54
|:( Woops, je hebt gelijk... Ik heb er ooit een tijd op lopen stoeien en het stond me bij dat ik het opgelost had... Volgens mij had ik het uiteindelijk met behulp van een plaatje (1px groot) en die geplaatst : background: url(lijn.gif) bottom x-repeat;
Ook dirty, maar werkt wel. En als de positie niet goed is kan je die pixelbased instellen... Maar elegant is anders ;)

offtopic:
Overigens is meest .. in negen van de tien gevallen een smerig anglicisme. Meest mooi en Meest lelijk is volgens Van Dale blijkbaar correct NL, maar doe mij maar mooist en lelijkst! :( Of ben ik nu (net als de rest) off-topic? :+

@ Bouke Haarsma: Helemaal gelijk, maar ging mij juist meer over het veelvuldig vervangen van woorden als lelijkst naar meer lelijk... En meer lelijk mag ook van vD. Zelfs in Journaal hebben ze het soms al over meest mooie! En dat zou toch gewoon mooiste moeten zijn! :( Dat je het gebruikt bij woorden die anders alleen lelijker (meer lelijk :P) worden, ok, maar voor de simpele woorden blijft het simpeler/ meer simpel. [doorhalen wat niet van toepassing is] Maar ach, hier op het werk zag ik een vacature voor secretaresse, opgesteld door een Neerlandicus, met als een van de werktaken: reminderen van auteurs... :) Ik dacht ooit geleerd te hebben dat dat herinneren heette in good old Dutch!
Maar goed, harstikke ot! :P

[ Voor 68% gewijzigd door Savantas op 27-07-2005 10:10 . Reden: meer (meest?) ot geblaat ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Savantas schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 16:35:
Overigens is meest .. in negen van de tien gevallen een smerig anglicisme. Meest mooi en Meest lelijk is volgens Van Dale blijkbaar correct NL, maar doe mij maar mooist en lelijkst! :( Of ben ik nu (net als de rest) off-topic? :+
offtopic:
le·lijk
bijvoeglijk naamwoord; lelijker, lelijkst; afleiding(en): lelijkheid
Wat is nu je punt, lelijkst is gewoon een correct woord volgens Van Dale!

Verwijderd

En kon je dit echt zelf niet vinden, dit behoort tot je basiskennis als je met websites bezig wil.
HTML is meer de basiskennis als je met websites bezig wil. CSS komt pas heel veel later ;)

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:54:
[...]

HTML is meer de basiskennis als je met websites bezig wil. CSS komt pas heel veel later ;)
Tegenwoordig is spijtig genoeg kennis van Frontpage, Dreamweaver of Pagemill voldoende :(

... en dan hebben we nog word :X

Iets wat resulteert in brakke pagina's als men geen enkele kennis van HTML heeft

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:54:
[...]

Als je in de 21e eeuw een website wilt bouwen dan is CSS-kennis toch wel degelijk een must-have. Zonder CSS leer je jezelf alleen maar verkeerde en verouderde zaken aan...

Intentionally left blank

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 08:26

Blauw

De Schreeuw

Sterker nog, die 2 zijn tegenwoordig zo met elkaar verweven dat het geen zin heeft html te leren zonder CSS en andersom. Of je moet al vroeg in je cursus duidelijk maken dat er een strikte scheiding is van inhoud & opmaak.

zijn we nu echt al 2 pagina's aan het discussieren over een rood lijntje onder de tekst? :P

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Nog ff doorzagen hoor ;)

Ik vind die 'vieste' methode van edwinistrator veel mooier eigenlijk. Een extra span doet geen afbreuk aan de semantiek van de HTML. We hebben het hier nooit of nauwelijks over de semantiek van CSS, maar die bestaat volgens mij ook wel. Dan gaat het dus om de betekenis van je CSS code naar bijvoorbeeld andere developers toe. In die zin vind ik een border-bottom 'misbruiken' als underline niet echt correct.

• edwinistrator
Genoil schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:46:
Nog ff doorzagen hoor ;)

Ik vind die 'vieste' methode van edwinistrator veel mooier eigenlijk. Een extra span doet geen afbreuk aan de semantiek van de HTML. We hebben het hier nooit of nauwelijks over de semantiek van CSS, maar die bestaat volgens mij ook wel. Dan gaat het dus om de betekenis van je CSS code naar bijvoorbeeld andere developers toe. In die zin vind ik een border-bottom 'misbruiken' als underline niet echt correct.
:7 Nicely Spoken.
Pagina: 1