Toon posts:

Cygwin, X en VPN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

In ons bedrijf maken we gebruik van een database systeem dat op Solaris draait. De interface met het systeem verloopt via X-Windows waarvoor we op de client PC's Cygwin gebruiken, dit werkt overigens perfect.

Nu is het idee dat dit ook moet werken als ik thuis aan het werken ben. Je zou simpel een X-verbinding over het internet kunnen leggen maar dat is niet zo veilig, nog los van het feit dat mijn provider dat soort verkeer gewoon blokkeert. Daarnaast is het ook nog zo dat de Solaris server niet rechtstreeks aan het internet hangt i.v.m. veiligheid.

Met behulp van VPN software ben ik vanaf thuis in staat op het lokale bedrijfsnetwerk in te loggen en onder meer gewoon een ftp verbinding met de Solaris server op te zetten. Echter, een X-verbinding met Cygwin naar de Solaris server lukt niet. Het lijkt er op dat Cygwin het lokale IP adres gebruikt (in de 192.168.1.x range) en niet het "virtuele" IP adres dat door de VPN software wordt gegeven (in de 192.168.0.x range).

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Ik heb al geprobeerd om X te starten met de from optie:
X -from VIRTUELE_IPADRES
maar dan breekt ie meteen zijn nek.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 18:22

Flydude

Mighty pirate

Kan je, vanuit Cygwin (dus nadat je de VPN hebt opgezet) een ssh-sessie starten met die Solaris server? Dan zou je het X-verkeer door ssh kunnen tunnelen. Dat werkt bij mij (zonder VPN, aangezien ik direct bij mijn ssh-server kan) prima.

I am rubber, you are glue

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:00:
Kan je, vanuit Cygwin (dus nadat je de VPN hebt opgezet) een ssh-sessie starten met die Solaris server? Dan zou je het X-verkeer door ssh kunnen tunnelen. Dat werkt bij mij (zonder VPN, aangezien ik direct bij mijn ssh-server kan) prima.
Ik wel een ssh sessie starten mbv PuTTY maar dan krijg ik: Error: Can't open display: 192.168.0.242:0.0
waarbij dat IP adres mijn virtuele IP is.

Ik zou Cygwin nog eens kunnen proberen maar dan moet ik ssh erbij opzetten, aangezien ik nu gekozen heb voor een behoorlijke "lite" installatie.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 18:22

Flydude

Mighty pirate

Sja... Putty ondersteunt bij mijn weten geen X-verkeer (of weet niet hoe daar mee om te gaan, maar dat kan je eventueel uitzoeken met google).

Ik maak gebruik van een CD-tje dat XLiveCD heet. Daarop staat een cygwin-installatie met een X-server en een ssh-client. Inloggen met ssh en dan kan ik gewoon x applicaties starten.

Wellicht kan je daar even naar kijken?

I am rubber, you are glue

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 06:05:
[...]

Ik wel een ssh sessie starten mbv PuTTY maar dan krijg ik: Error: Can't open display: 192.168.0.242:0.0
waarbij dat IP adres mijn virtuele IP is.

Ik zou Cygwin nog eens kunnen proberen maar dan moet ik ssh erbij opzetten, aangezien ik nu gekozen heb voor een behoorlijke "lite" installatie.
die foutmelding geeft mij het sterke vermoeden dat je je X verkeer niet door ssh aan het tunnelen bent. Bij het opzetten van een ssh verbinding met putty kun je bij tunnels aangeven dat ie X11 moet tunnelen, putty zet dan automatisch de omgeving bij de server ook goed ($DISPLAY=localhost:10 oid). Voor de X programmaas is het alsof de Xserver zich lokaal bevindt, maar ssh vangt dat verkeer af, en stuurt het naar de echte Xserver, die op jouw desktop machine draait.

It sounds like it could be either bad hardware or software