iBook G4 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
De titel zegt het eigenlijk al, m'n iBook G4 1 GHz wil niet meer booten. Als ik op de powerknop druk, hoor ik nog wel het geluid wat je hoort als je een Mac aanzet, maar daarna blijft het scherm zwart.

Wat ik ook indruk bij het booten, ik zie gewoon niks op m'n scherm.

Ik heb even een monitor aan m'n iBook gehangen via de VGA-kabel en het beeld op die monitor wordt dan wit. Ik zie niet eens het Apple logo, het blijft alleen wit.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen of wordt het terug naar de Apple Store?

[ Voor 7% gewijzigd door Dingen op 21-06-2005 14:43 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
Heel vervelend.
Het kan vanalles zijn, probeer in ieder geval even het parameter RAM te resetten.
zie: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq6

Mocht dat niet helpen, dan is de kans groot dat er hardware matig iets mis is en moet je toch even met apple support bellen.

• Dingen
Helaas, ook het indrukken van shift+ctrl+alt+power mag niet baten... hij doet nog altijd niks ;(

Ik hoor wel dat de computer aanstaat, maar het beeld blijft zwart.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 11:47

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Als je je Mac OS X CD-rom erinstopt, wat zie je dan? kun je dan ook naar dat analyze-tooltje?

edit: Moet je misschien niet even op F2 drukken? :P Brightness verhogen dus ? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door R4NCOR op 21-06-2005 16:15 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

start eens op met 'Install Disk 1' in de drive en met Option (alt) ingedrukt. Wat zie je dan? Als het goed is kun je dan namelijk kiezen uit o.a. Apple Hardware test. Zie zou je eens kunnen doorlopen. Als je echter nog steeds niks ziet zou ik proberen het pRAM te resetten zoals arjenhiemstra al zei. Als dat ook niet werkt zou ik toch eens contact met Apple zoeken

Launching containers into space

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met problemen rond de logic boards van een aantal type iBooks. Op deze pagina kun je hier meer informatie over vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Daedalus op 21-06-2005 17:55 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Dingen
Whieee schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:09:
start eens op met 'Install Disk 1' in de drive en met Option (alt) ingedrukt. Wat zie je dan? Als het goed is kun je dan namelijk kiezen uit o.a. Apple Hardware test. Zie zou je eens kunnen doorlopen. Als je echter nog steeds niks ziet zou ik proberen het pRAM te resetten zoals arjenhiemstra al zei. Als dat ook niet werkt zou ik toch eens contact met Apple zoeken
Helaas, het scherm blijft op zwart. Ik vond nog een CD'tje waarop "Apple Hardware Test" staat en die deed ook niks, het scherm blijft zwart.

Dat probleem met die Logic boards kende ik wel, ik heb namelijk een iBook G3 gehad en die had dat probleem. Omdat ze het niet konden oplossen bij Apple heb ik toen een iBook G4 gekregen en die heeft het altijd prima gedaan... tot nu :/

*zucht*

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
stomme vraag: battery op en wellicht kapot?

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Als de batterij kapot is zou ie uberhaupt geen opstartgeluid meer maken volgens mij

• Dingen
paella schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:37:
stomme vraag: battery op en wellicht kapot?
Neuh, 4 groene lampjes. Bovendien zit 'ie aan de adapter.

Oh en het F2-probleem (scherm te donker) is het ook niet: dan had 'ie wel beeld gegeven toen ik 'em aan een monitor hing.

Verwijderd

Heb je die spannings hack geinstalleerd? dat je op een 2e monitor kan werken in een andere res als de hoofd monitor?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Wat is je serienummer? Lijkt namelijk zeer veel op de videobug. Al eens geprobeerd om op te starten terwijl je op het gedeelte naast de touchpad drukt, niet al te hard, maar wel zo hard dat de videochip weer alle connecties heeft met het logicboard. ;)

Want de enige onderdelen van een iBook die dit probleem kunnen veroorzaken zijn de softwarematige kant (pram,pmu,os) en/of de hardwarematige kant (logicboard,inverter,lvds kabel, reed/vent cover switch). In dit geval geeft hij extern ook geen beeld, dus dan is het het logicboard zelf.

Als je nog garantie hebt is het makkelijk, breng hem langs een serviceprovider en je bent hem ongeveer 5 werkdagen kwijt. Zo niet dan komen daar nog eens kosten bij van ongeveer 300,-.

In alle gevallen, succes verder! :)

kleurbleur.nl

• Dingen
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 21:22:
Heb je die spannings hack geinstalleerd? dat je op een 2e monitor kan werken in een andere res als de hoofd monitor?
Nope, ik heb uberhaupt nooit wat "getweaked" aan m'n iBook. Ik vind 'em wel goed zoals 'ie out-of-the-box is eigenlijk :+ Als 'ie werkt dan...

• Dingen
Sage schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 23:33:
Wat is je serienummer? Lijkt namelijk zeer veel op de videobug. Al eens geprobeerd om op te starten terwijl je op het gedeelte naast de touchpad drukt, niet al te hard, maar wel zo hard dat de videochip weer alle connecties heeft met het logicboard. ;)
Dat herken ik van m'n ouwe iBook G3. Die had exact dat probleem en inderdaad, als je een beetje links naast de touchpad drukte deed 'ie het soms weer. Of viel 'ie juist uit ;)

Nu met m'n iBook G4 doet het helaas helemaal niets.
Want de enige onderdelen van een iBook die dit probleem kunnen veroorzaken zijn de softwarematige kant (pram,pmu,os) en/of de hardwarematige kant (logicboard,inverter,lvds kabel, reed/vent cover switch). In dit geval geeft hij extern ook geen beeld, dus dan is het het logicboard zelf.
Nou ja, hij geeft extern dus wel beeld, alleen is het wit en blijft het wit. Het ziet eruit als 'ie aan het opstarten is, maar dan zonder het Apple logo en het teken dat 'ie aan het laden is. Hij doet ook verder niets, want ik heb 'em de hele middag aan m'n monitor gehangen en hij komt geen stap verder dan dat.
Als je nog garantie hebt is het makkelijk, breng hem langs een serviceprovider en je bent hem ongeveer 5 werkdagen kwijt. Zo niet dan komen daar nog eens kosten bij van ongeveer 300,-.
Ja, ik denk dat ik nog wel garantie heb. Ik ga er wel van uit in elk geval. Morgen maar langs de winkel, kheb de bon al opgezocht... jammer hoor, maar helaas, niks aan te doen.

Ik vraag wel gelijk een vervangend leen-model. Dat heb ik destijds met m'n iBook G3 ook gekregen en dat is een stuk beter dan zonder laptop zitten.
Pagina: 1