Toon posts:

[help needed] IP Detection

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet voor me werk uitzoeken of IP detection handig is omdat we onze website in meerdere talen hebben.

Nu is mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van IP detection??

Alvast bedankt

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:43

samo

yo/wassup

Misschien is het handig meer te weten over de website enz... Welke talen/taalgebieden ondersteun je? Moeten gebruikers altijd/vaak/zelden/nooit inloggen? Komen gebruikers terug? Er zijn namelijk veel andere mogelijke oplossingen, maar geen van alle is waterdicht.
Bijvoorbeeld voor meertalige gebieden (zoals Belgie), biedt het ip adres nog geen informatie. Of bedrijfsnetwerken...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 13:49
Nadelen: je weet het nooit 100% zeker, en het kan ook zijn dat een Amerikaan in Nederland zit te surfen en zo een nederlandse pagina krijgt, en een engelse wil.

Dus het moet 'switchable' blijven..

|>

Verwijderd

Topicstarter
samo-arne schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:36:
Misschien is het handig meer te weten over de website enz... Welke talen/taalgebieden ondersteun je? Moeten gebruikers altijd/vaak/zelden/nooit inloggen? Komen gebruikers terug? Er zijn namelijk veel andere mogelijke oplossingen, maar geen van alle is waterdicht.
Bijvoorbeeld voor meertalige gebieden (zoals Belgie), biedt het ip adres nog geen informatie. Of bedrijfsnetwerken...
In eerste instantie voor 5 talen en dat moet uitgegbreid worden.
Er zullen een beperkt aantal bezoeker inloggen.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat gebruikers terug komen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, als dit voor een bedrijf is en je hebt maar 1 domeinnaam dan is een kosten/batenplaatje denk ik wel van toepassing.
Kijk wat IP-detection kost, en wat het oplevert (een stukje klantvriendelijkheid), en kijk wat het kost als klanten zelf aan moeten geven in welke taal ze iets willen hebben op een extra frontpagina. Ik denk dat de keus zo gemaakt is ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:43:
Mja, als dit voor een bedrijf is en je hebt maar 1 domeinnaam dan is een kosten/batenplaatje denk ik wel van toepassing.
Kijk wat IP-detection kost, en wat het oplevert (een stukje klantvriendelijkheid), en kijk wat het kost als klanten zelf aan moeten geven in welke taal ze iets willen hebben op een extra frontpagina. Ik denk dat de keus zo gemaakt is ;)
Zijn er kosten dan(??)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Kosten van het schrijven en implementeren. Dat kost je baas immers geld als jij dat moet gaan doen.

Maar ik vraag me inderdaad af of het kiezen van een taal niet gewoon veel makkelijker en dus goedkoper te ontwikkelen is :)

Permanent wintericon!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het is ook jammer dat de taal die je in de browser installeert genegeerd wordt omdat gebruikers niet weten hoe deze in te stellen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

leuk_he schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:58:
Het is ook jammer dat de taal die je in de browser installeert genegeerd wordt omdat gebruikers niet weten hoe deze in te stellen.
Misschien kun je de taal aan de gebruikersaccount koppelen?

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Je kunt ook de taalinstelling van de browser opvragen en de taal daarop aanpassen. Dan heb je geen IP detection meer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Willems schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:07:
Je kunt ook de taalinstelling van de browser opvragen en de taal daarop aanpassen. Dan heb je geen IP detection meer nodig.
Ik gebruik zelf EN maar wil dan toch de website in NL lezen....

• The Eagle

The Eagle

Tsja, om eerlijk te zijn: detectie op IP icm domeinnaam gaat sowieso al niet werken. Ik ken een aantal sites die echt wel een NL domein hebben, maar vrolijk op een server in DLD staan te draaien. Zo ook een .be domein dat op een server in A'dam draait...met domeinen kom je dus iig niet zover.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

The_Eagle schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:26:
Tsja, om eerlijk te zijn: detectie op IP icm domeinnaam gaat sowieso al niet werken. Ik ken een aantal sites die echt wel een NL domein hebben, maar vrolijk op een server in DLD staan te draaien. Zo ook een .be domein dat op een server in A'dam draait...met domeinen kom je dus iig niet zover.
Het werkt denk ik andersom. De site draait ergens (boeit niet) en de gebruiker logt in met een ip. Er wordt gedecteerd waar het ip van de gebruiker vandaan komt en aan de hand daarvan wordt de juiste(default) taal gekozen. Dit in combinatie al dan niet met de browser setting voor taal.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Het registreren van je domein naam bij verschillende TLD's zodat je bedrijf.nl bedrijf.com bedrijf.de bedrijf.fr et hebt.

Als een gebruiker via een land tld, bijvoorbeeld bedrijf.nl, je website bezoekt dan verwijs je hem door naar die (taal)versie van je website (bedrijf.com/nl/index.html of bedrijf.com/default.aspx?lang=nl, afhankelijk van de opzet van de website). Je zet dan de voorkeur voor de taal met een cookie vast.

De gebruiker kan ten alle tijden via een menu optie in het engels (bijvoor: Choose region of Choose language) de taal van de website veranderen (verander ook de waarde in de cookie).

Als de gebruiker op een generieke tld komt zoals bedrijf.com of bedrijf.info of bedrijf.xxx dan presenteer je hem met een overzicht van alle regio's/talen waarin je website beschikbaar is (doorlinken naar desbetreffende land TLD is dan mooie oplossing).

Dit is zeer gebruiksvriendelijke en komt zeer professioneel over. Je maakt zo gebruik van wat de gebruiker jou opgeeft aan informatie ipv naar registratieinformatie van het IP te kijken wat 25% vaak een verkeerd beeld geeft: denk aan .net domeinen etc.. of bedrijven die alle medewerkers op .com regsitratie laten werken.

Je kunt ook kijken naar de language settings van de browser van de gebruiker. Je zou dit kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een suggestie te maken naar de gebruiker als deze een keuze moet maken uit regio/taal.

Ik raad het kijken naar het IP adres ernstig af. Vooral omdat dit zeer onderhoudsgevoelig is en van nature als een hoog foutpercentage heeft.

Verwijderd

Soms is het onhandig om toch meerdere tld's te hebben en wil je het alleen doen met bijvoorbeeld een .com/net/org/info/etc. Hier kan je verschillende manieren kwa input bedenken:
  • Browser taal
  • IP 2 Country (er zijn voldoende Open Source scripts voor te vinden, dus kost niets :) )
  • Provider check (nslookup ip.ad.re.ss -> soms de provider, alle username.demon.nl)
  • Gebruikers input (index met vlaggetjes).
Hier kan je ook een construcite van maken met gewichten, zodat hij redelijk inschat welke taal je hebt. Dan kan je een standaard taal voor die gebruiker samenstellen, die hij natuurlijk altijd kan veranderen.

TypeWeight
Browser Lang8
IP 2 Country5
Provider4

Dan haal je alle instellingen op, sorteer je die bij elkaar, tel je de gesorteerde dingen bij elkaar op en dan zoek je daar weer de hoogste van uit. Dat moet dan de standaard taal worden voor de gebruiker.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Browser = EN
ISP = NL
IP2Country = NL

1x EN: 8 = 8 (browser)
2x NL: 9 = 4 (isp) + 5 (ip2country)

Site taal is NL met 9 punten!
-------------------------------------------

Browser = NL
ISP = EN
IP2Country = EN

1x NL: 8 = 8 (browser)
2x EN: 9 = 4 (isp) + 5 (ip2country)

Site taal is EN met 9 punten!

-------------------------------------------

Browser = NL
ISP = BE
IP2Country = DE

1x NL: 8 = 8 (browser)
1x BE: 4 = 4 (isp)
1x DE: 5 = 5 (ip2country)

Site taal is NL met 8 punten!

Het is een systeem wat ik zelf nog nooit uitgewerkt heb, maar in theorie kan dit goed gaan werken denk ik zelf. Heb het ooit bedacht voor een site waar ik tijdens de bedenkfase al mee gestopt ben ;)
Het gewicht kan je zelf nog aanpassen naar eigen wil, dit is nou tijdens het uitschrijven even gebruikt, maar dat kan je zelf natuurlijk aan passen.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:10:
[...]

Ik gebruik zelf EN maar wil dan toch de website in NL lezen....
IE: extra > internet-opties > knop talen.
Firefox: tools > options > knop languages.

Ik zou zelf deze methode gebruiken, de gebruiker geeft (al dan niet bewust) zelf aan welke taal hij wil hebben :).

Verwijderd

Rafe schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:48:
Ik zou zelf deze methode gebruiken, de gebruiker geeft (al dan niet bewust) zelf aan welke taal hij wil hebben :).
Klopt, dat is dus ook de reden dat ik er voor kies om een hoger gewicht in te stellen voor mijn systeem wat ik boven beschreven heb. Echter als je toevallig een engelstalige browser gebruikt en via een nederlandse isp / iplocatie zit dan krijg je toch de site in het nederlands. Dat vind ik "persoonlijk" een nette oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Rafe schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:48:
[...]

IE: extra > internet-opties > knop talen.
Firefox: tools > options > knop languages.

Maar hoe 'save' zou dit zijn?? Hoe groot is de kans dat de landinstelling goed staan ??

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De kans dat de landinstelling goed staat is behoorlijk hoog. Bij windows staat deze (afaik) bv standaard op de taal van het OS zelf. IN nederland is dit gemiddeld genomen nederlands. Een bijkomend voordeel is dat accept language niet 1 taal is, maar een rijtje met talen. Wanneer de 1e keus niet aanwezig is kan altijd nog voor de 2e keus gekozen worden.

Verder is het wenselijk gedrag. Als ik in timboektoe zit met mijn computertje en hier instel dat ik alles in het nederlands wil zien, wil ik het ook in het nederlands zien. Zelfs wanneer ik via mijn timboektaanse ISP inbel.

Daarnaast is het simpel te implementeren, niet afhankelijk van een database of andere opslag methode voor ip lijsten en zijn er 1001 voorgeimplementeerde oplossingen beschikbaar (waarvan velen al geintegreerd in frameworks). Implementatie kosten zijn dus nihil, zeker ivm de daadwerelijke vertaling van de sites.

@KingOfDos:
Ik begrijp het onderscheid IP locatie en ISP locatie niet helemaal. Als je ISP bij land X hoort zal het IP met hoge waarschijnlijkheid ook wel bij dat land horen. Als ik vanuit verwegistan inbel op Planet Internet zal PI mij geen verwegistaans IP gaan geven oid.

[ Voor 34% gewijzigd door Janoz op 22-06-2005 11:13 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• The Eagle

The Eagle

Janoz schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:10:
De kans dat de landinstelling goed staat is behoorlijk hoog. Bij windows staat deze (afaik) bv standaard op de taal van het OS zelf. IN nederland is dit gemiddeld genomen nederlands. Een bijkomend voordeel is dat accept language niet 1 taal is, maar een rijtje met talen. Wanneer de 1e keus niet aanwezig is kan altijd nog voor de 2e keus gekozen worden.

Verder is het wenselijk gedrag. Als ik in timboektoe zit met mijn computertje en hier instel dat ik alles in het nederlands wil zien, wil ik het ook in het nederlands zien. Zelfs wanneer ik via mijn timboektaanse ISP inbel.

Daarnaast is het simpel te implementeren, niet afhankelijk van een database of andere opslag methode voor ip lijsten en zijn er 1001 voorgeimplementeerde oplossingen beschikbaar (waarvan velen al geintegreerd in frameworks). Implementatie kosten zijn dus nihil, zeker ivm de daadwerelijke vertaling van de sites.

@KingOfDos:
Ik begrijp het onderscheid IP locatie en ISP locatie niet helemaal. Als je ISP bij land X hoort zal het IP met hoge waarschijnlijkheid ook wel bij dat land horen. Als ik vanuit verwegistan inbel op Planet Internet zal PI mij geen verwegistaans IP gaan geven oid.
Toch zou ik er wel een beetje mee uitkijken. Ik weet niet wat precies de doelgroep is van je bedrijf, maar als dit voornamelijk multinationals zijn is het heel goed mogelijk dat de werkstations daar standaard op een engelse taalinstelling draaien, ook al staan ze in NL te zoemen. Wel iets om even rekening mee te houden :Y)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Janoz schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:10:
@KingOfDos:
ip2country tabbelen bevatten gewoon een aantal fouten. Dat vang je hier enigzins mee af. (lijkt me)

• Koffie
  • Laatst online: 22:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hier is voldoende over te vinden IMHO, en je topic is ook niet echt om over naar huis te schrijven/mailen.
Jouw baas geeft je een opdracht, en jij opent een topic op GoT zonder verder zelf iets te onderzoeken :?
Ik stel voor dat je eerst zelf eens het e.e.a. uitzoekt.

Volgende keer graag niet die schreeuwerige 'help' tag in je titel zetten, en last but not least in het juiste forum posten ( Internet & Telefonie in dit geval).

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.