[FLASH MX] Letters scherper krijgen

Pagina: 1
Acties:

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 11:02
Over karakters die je gebruikt in textvakken, gooit Flash een soort smoothingseffectje. Dit is op zich leuk, maar het gaat volgens mij een beetje te heftig. Als ik bij het afspelen van mijn SWF de zoom-knop gebruik, worden de letters niet alleen groter (duh), maar ook veel scherper.

Afbeeldingslocatie: http://uploads.ukdirt.com/uploaded/files/letters.jpg
links: normal, rechts: gezoomd

Iemand een idee of (zoja wat) hier aan te doen is?

Tekstvak op 'dynamic' zetten is niet echt een oplossing, dan worden de letters weer te 'hard'.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

He.

De font embedden helpt vaak. Dit vind je in je properties panel -> character.
Ook helpt het vaak om je tekst op de hele pixel te zetten (bij pixelfonts iig)

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Dat is de anti-aliasing, flash kan fonts niet echt embedden, hij zet de letters om naar vectoren en de swf tovert die weer op het scherm. Vandaar dat de fonts wazig worden als ze op 10-12 px staan.
De kunst is om een font uit te zoeken waar dit zo min mogelijk mee gebeurt. Of pixelfonts gebruiken.
Het schijnt dat dit met de nieuwe flash verholpen gaat worden, laten we het hopen.

Raar... Is zo gek nog niet

• yohan
Erg triest eigenlijk, dat daarvoor nog geen oplossing is; terwijl het al versies lang een probleem is.
Bedankt voor de adviezen.

Ik kan in principe dus wel elk (pixel)font gebruiken, omdat Flash de letters vectoriseert? Dat wordt dus zoeken naar een site waar enigszins fatsoenlijke pixelfonts rechtenvrij te downloaden zijn. Voor meer tips/work-arounds hou ik mijn aanbevolen.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Yohan schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:56:
Erg triest eigenlijk, dat daarvoor nog geen oplossing is; terwijl het al versies lang een probleem is.
Bedankt voor de adviezen.
De oplossing ligt eigenlijk in de fonts zelf. Bij de betere zitten er 'hints' in die er voor zorgen dat het lettertype er net wat anders uitziet op andere formaten. Voor grote gevelbelettering zijn sommige dunne lijnen te dun, voor kleine priegeltekst kan het soms te dik worden.
Ik kan in principe dus wel elk (pixel)font gebruiken, omdat Flash de letters vectoriseert?
Een pixelfont ziet er niet als het font uit dat jij nu gebruikt, en het wordt ook niet automatisch goed geplaatst.
Dat wordt dus zoeken naar een site waar enigszins fatsoenlijke pixelfonts rechtenvrij te downloaden zijn. Voor meer tips/work-arounds hou ik mijn aanbevolen.
http://www.flashkit.com/t...on-FLASHVIR-912/index.php

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 21-06-2005 15:31 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Je kan de anti-alising van de fonts gewoon uitzetten in flash, dan renderd hij ze gewoon zoals bijv je browser het zou doen.

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

zirus schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:44:
Je kan de anti-alising van de fonts gewoon uitzetten in flash, dan renderd hij ze gewoon zoals bijv je browser het zou doen.
Helaas, pas vanaf versie 2004...
Anders moet je er dynamische text van maken.

nog meer fonts:
http://www.fontsforflash.com/
edit: in de FAQ op deze site staan ook alle manieren die je nog kan proberen om je text scherper te krijgen!

[ Voor 14% gewijzigd door tie-rep op 21-06-2005 16:45 ]

Verwijderd

overigens is het voor je accessibility ook niet superhandig om hele lappen text in flash te zetten, mijn advies is om flash alleen voor banners, advert achtige dingen, grafische eyecandy en eventueel koppen te gebruiken, maar zeker niet voor broodtekst

stop die tekst maar lekker in je html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 16:49 ]

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 16:49:
overigens is het voor je accessibility ook niet superhandig om hele lappen text in flash te zetten, mijn advies is om flash alleen voor banners, advert achtige dingen, grafische eyecandy en eventueel koppen te gebruiken, maar zeker niet voor broodtekst

kssst, ga snel naar je HTML vriendjes! :P

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 20:51

Op zich kan je prima accessible Flash maken. Boel screenreaders ondersteunen dat helaas nog niet. Grootste probleem voor hele Flash site blijft IMHO de vindbaarheid via bijvoorbeeld Google.

• yohan
tie-rep schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 16:43:
[...]
Helaas, pas vanaf versie 2004...
Anders moet je er dynamische text van maken.

nog meer fonts:
http://www.fontsforflash.com/
edit: in de FAQ op deze site staan ook alle manieren die je nog kan proberen om je text scherper te krijgen!
Ik heb MX 2004, waar is de antialiasing uit te zetten?

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 20:51
Kom op zeg je kan toch wel beetje zelf moeite doen?

Omdat ik in goede bui ben:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/61103/full.gif

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
Ja lekker met arial, times of verdana :P

• yohan
McVirusS schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:41:
Kom op zeg je kan toch wel beetje zelf moeite doen?

Omdat ik in goede bui ben:
[afbeelding]
Sorry, ik heb thuis MX 2004 en op het werk MX Standaard. Blijkt dus dat de antialiasing inderdaad niet is in te stellen in MX. Thanks allen :)

Verwijderd

McVirusS schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 16:59:
[...]

Op zich kan je prima accessible Flash maken. Boel screenreaders ondersteunen dat helaas nog niet. Grootste probleem voor hele Flash site blijft IMHO de vindbaarheid via bijvoorbeeld Google.
nja, dat noem ik dus niet accessible. en ik heb liever een leesbare verdana dan vage pixelfontjes in flash die ik net met moeite kan ontcijferen. Maar goed, dit is eigenlijk een beetje offtopic om over door te gaan, was als tip bedoeld: zorg dat je er iig over na heb gedacht
Pagina: 1