Toon posts:

MSI RS480M2 en nieuwe San Diego CPU?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde net, na lang allerlei combinatie's te hebben opgezocht, reviews gelezen en prijzen vergeleken te hebben, een nieuw systeem bestellen voor mijn vader, maar nu kwam ik op de website van de door mij gekozen leverancier opeens een nieuwe cpu tegen.. De AMD 3000+ S939 San Diego.

Voor ik verder ga, eerst even de rest van het systeem:

MSI RS480M2 moederbord (= Micro ATX, met onboard ATi vga en firewire)
2x 512MB DDR PC3200 TwinMOS geheugen

In eerste instantie wilde ik voor de Venice gaan, aangezien deze minder energie verbruikte en SSE3 begrijpt (wat ik uit de diverse topics hierover heb gehaald). De Winchester viel dus sowieso af. Terwijl ik dus mijn bestelling aan het plaatsen was, kwam ik dus opeens die San Diego tegen (stond er vanochtend vroeg nog niet op..). Enige verschil dat ik zie is dat deze een FSB van 2000 heeft ipv de 1600 van de Venice.

Mijn vraag is nu; kan ik inderdaad beter dan die San Diego kopen en gaat dat dan werken met het door mij gekozen moederbord en geheugen (support dit een FSB van 2000..)? Op de MSI website kom ik bij de BIOS updates namelijk alleen tegen: Update Description Support AMD K8 reversion E stepping CPU. en volgens mij is de E-stepping de Venice.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zowel de Venice als de San Diego hebben als zijnde Socket939 CPU's een HTT bus van 2000MT/s (MHz is een abusievelijk foutieve marketinggerichte benaming, in wezen draait de basisklok op 200MHz, met een "HTT-multiplier" van 5x wordt er 1000MHz ervan gemaakt en aangezien er data in 2 richtingen tegelijk getransporteerd kan worden is de totale transportsnelheid 2000MT/s, zie verder ook PMG FAQ » FSB). Het verschil tussen de cores is dat de San Diego over 1MB L2 cache beschikt in tegenstelling tot de 512KB van de Venice. Zie ook zoeken naar AMD Venice | San Diego op The BalusC Server. Op diezelfde site kun je ook o.a. de steppings checken.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 21-06-2005 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie! Ik had ook al op je website gekeken, maar daar stond de San Diego 3000+ nog niet tussen. Uit jouw woorden begrijp ik dus dat ik beter voor de San Diego kan gaan, aangezien deze een dubbel zo grote cache heeft. Echter, als ik kijk naar bijvoorbeeld de 3500+, dan zie ik dat zowel de Venice als de San Diego een L2 van 512KB heeft en dat pas bij de 3700+ er een verschil optreedt. Als de 3000+ ook een gelijke cache-grote heeft, welke kan ik dan beter kiezen en gaat de San Diego werken op een MSI RS480M2 moederbord, aangezien in de laatste bios-update niet specifiek wordt gesproken over de San Diego-core.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vraag voor de zekerheid wel na hoeveel L2 cache die ene 3000+ volgens de leverancier heeft. Want de 3000+ bestaat niet als San Diego, laat staan als San Diego 512KB. Het bestaat enkel als Venice. Vraag gelijk ook de product ID na. Eindigt die op 4BN, dan is het een San Diego met 512KB L2 cache. 5BN = San Diego met 1MB L2 cache. 4BP = Venice met 512KB L2 cache. De San Diego met 512KB performeert in principe exact gelijk aan de Venice met 512KB op gelijke kloksnelheid.

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 21-06-2005 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ze even mailen. Trouwens, volgens de website van Cool-Prices (http://www.cool-prices.nl/index.php/18,hid--2,sgid--55) gaat het echt om een San Diego.. Misschien toch een typo..

Heb net een mailtje terug gehad; het gaat inderdaad gewoon om een Venice-core. Ga dus m'n bestelling doen :) Dank voor de reactie BalusC en wat mij betreft kan het topic dicht!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 16:42 ]