[A8V Deluxe]BSODs met dual channel geheugen

Pagina: 1
Acties:

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 18:38
Ik heb sinds kort een nieuwe pc samengesteld met de volgende specs:

- Athlon 64 3000+ Venice (939)
- Asus A8V Deluxe
- 2x 512 Mb Dane-elec PC3200 dual channel
- 200 Gb Maxtor S-ATA schijf (Diamond Max 10)
- Tijdelijk oude GeForce 2 MX (nieuwe videokaart is in bestelling)

Het probleem is nu dat het systeem instabiel wordt met dual channel geheugen en weer OK is met een enkel reepje. Beide reepjes apart met memtest86+ getest en geven geen problemen. De test met beide reepjes samen in dual channel geeft ongeveer 8 errors.

Met instabiel bedoel ik: voortdurend BSODs die duiden op geheugenproblemen, zelfs bij het installeren van Windows. Dit gebeurt op willekeurige momenten.

Ik heb onder andere de volgende melding geregeld gekregen:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Misschien is het een instelling in mijn bios waardoor het geheugen in dual channel niet goed loopt, maar ik zou niet weten welke. Heeft iemand een idee?

Bij voorbaat dank!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Speel in je BIOS eens met de RAM timings :)
Check eens of je het RAM voltage een tikkie kunt verhogen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 14:13
Het merk van het geheugen kan ik niet terug vinden in de lijst van de fabrikant; mss is dat het probleem?

Verwijderd

doe eerst eens een memtest op het geheugen, test eens met 1 reepje etc etc zodat je de hardware kant eerst kunt uitsluiten voor je aan instellingen gaat werken.
Die foutmelding kan ook komen door een rotte driver trouwens (en nog wat zaken), kijk maar eens naar google.

• FaLc0n
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:19:
doe eerst eens een memtest op het geheugen, test eens met 1 reepje etc etc zodat je de hardware kant eerst kunt uitsluiten voor je aan instellingen gaat werken.
Die foutmelding kan ook komen door een rotte driver trouwens (en nog wat zaken), kijk maar eens naar google.
Ik heb memtest dus al gedraaid op de reepjes apart en samen in dual channel setting. In dual channel krijg ik dus enkele errors en apart niet.

driverprobleem lijkt me uitgesloten aangezien de problemen al optreden bij de installatie van windows.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-08 16:26

Theimon

Snapte!?

Ecto2002 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 12:39:
Het merk van het geheugen kan ik niet terug vinden in de lijst van de fabrikant; mss is dat het probleem?
Dat kan inderdaad een mogelijkheid zijn voor de TS. Ik moet echter eerlijk toegeven dat ik hier een Dual Channel Setje van Twinmos draai (2x512MB) en ik heb echt geen problemen ondervonden. Hij wordt echter ook niet vermeldt in de lijst van qualified vendors.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-08 22:17
Hmmz, is het niet zo dat de geheugencontroller on-die zit bij de AMD 64 :+

Misschien kun je je geheugen eens op 2T laten lopen..
Kijk eens op de site van bijvoorbeeld corsair voor wat instellingsmogelijkheden (op het ramguy gedeelte)

Succes :Y)

Omdat het kan...

• FaLc0n
Somoghi schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 23:47:
Hmmz, is het niet zo dat de geheugencontroller on-die zit bij de AMD 64 :+

Misschien kun je je geheugen eens op 2T laten lopen..
Kijk eens op de site van bijvoorbeeld corsair voor wat instellingsmogelijkheden (op het ramguy gedeelte)

Succes :Y)
Ik ga eens even kijken, tnx! :)

• FaLc0n
Ik denk dat ik morgen het geheugen maar terug ga sturen...volgens mij is het gewoon niet compatible met de A8V, want met 1 reepje werkt het allemaal perfect.

Volgende keer toch maar kijken naar dat lijstje :(

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08 13:09

DaWaN

'r you wicked ??

FaLc0n schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:25:
Ik denk dat ik morgen het geheugen maar terug ga sturen...volgens mij is het gewoon niet compatible met de A8V, want met 1 reepje werkt het allemaal perfect.

Volgende keer toch maar kijken naar dat lijstje :(
Als ze allebei afzonderlijk werken is het mem niet stuk, probeer eens je timings losser te zetten en evt 2T draaien of het mem in andere banken zetten! Soms wil het namelijk zijn dat je ze in die 2 andere banken moet zetten voor het stabiel is, zou ik dus even proberen :)

[ Voor 12% gewijzigd door DaWaN op 22-06-2005 11:29 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• FaLc0n
DaWaN schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:28:
[...]

Als ze allebei afzonderlijk werken is het mem niet stuk, probeer eens je timings losser te zetten en evt 2T draaien of het mem in andere banken zetten! Soms wil het namelijk zijn dat je ze in die 2 andere banken moet zetten voor het stabiel is, zou ik dus even proberen :)
Voor Dual Channel met 2 modules kan ik maar 2 banken gebruiken bij de A8V, die andere kunnen alleen maar gebruikt worden bij 3 of 4, anders start het systeem niet op.

Ik zal nog even naar de timings kijken en dan memtest nog eens draaien, tnx voor de nfo! Ik denk dat het een compatibaliteitsprobleem is, omdat de modules inderdaad niet kapot zijn.
Pagina: 1