CV Ketel + IT-stuff in zelfde ruimte

Pagina: 1
Acties:

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Joe!

Voor een organisatie waar ik vrijwilligerswerk bij doe, zou ik graag het netwerk hervormen. Alle switches ed staan op onbereikbare plaatsen, niet handig als er problemen zijn. Ik heb beschikking over een zooi patchpanels, en zou die graag samen met een switch centraal opstellen, liefst ietswat onbereikbaar voor gewone gebruikers, maar wel handig en veilig.
Daarvoor zou ik een afgeschermde rack voorzien (deurtje, slotje,...).

Mijn bedoeling is om dat ding gevuld met switches en een koppel servertjes in het verwarmingslokaal te zetten. Daar staan nu enkel 2 CV ketels, er is nog voldoende ruimte en het is enorm centraal gelegen, wat handig is voor kabels te verleggen.
De temperatuur in dat hok is zeker niet overdreven, maar we zouden aan de rack rechtstreeks afvoer (en ev. aanvoer) naar buiten voorzien, zodat alles lekker koel blijft in de kast.
De rack wordt uiteraard ook geaard, en alles wordt op een afgezonderde stroomkring aangesloten.

Ik zie veel voordelen in zo'n setup, bvb de brandveiligheid. Heel het CV-lokaal is uiteraard afgeschermd, dus wat dat betreft mag het gebouw (dat voor de rest oud is, en snel in vlammen op zou kunnen gaan) in de hens gaan, de servers zouden er nog goed uitkomen. Offsite backup is voorzien, maar daar gaat het nu even niet om :)

Is dit schadelijk voor IT-apparatuur zoals switches en telefooncentrales?
Heeft er iemand hier ervaringen mbt storingen?
Thanks allemaal!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb zelf al 3 jaar een simpele p3 server draaien, die bak ligt bovenop de CV ketel. Reden om het daar te plaatsen was voor mij ook de centrale ligging.

De temperatuur is een paar graadjes hoger dan dat ik de server ergens anders zou neerzetten, maar deze lichte stijging heeft tot nu toe geen problemen op geleverd. De server staat al vrolijk te snorren bij mij thuis, dus ik zie geen reden waarom het niet zo kunnen. Zeker als je nog voor extra ventilatie zorgt moet het goed gaan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het ligt er denk ik ook een beetje aan wat voor CV's het zijn. Mijn ouders hadden tot voor kort nog een CV-ketel van 25 jaar oud en een afzonderlijke boiler staan - daar wilde je echt je computerapparatuur niet bij zetten. Wel ideaal om je was indoor te drogen overigens :Y)
Ongeveer een half jaar terug hebben ze een HR ketel gekocht, en sindsdien is het er gewoon prima uit te houden. Het is dat het er zo'n stofnest is (ook iets om rekening mee te houden) anders zou ik er zo een PC neer durven te zetten :)
Hou er btw ook rekening mee dat oude ketels eventueel vervangen zullen moeten worden (oud pand ;) ), dus dan zit je weer met een hoop werk ivm afscherming van je apparatuur enzo :)

Kortom: check even de gemiddelde temperatuur in die ruimte, en de leeftijd van de ketels

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
waar je wel op moet letten is eventuele waterschade. Het zou je maar net gebeuren dat zo'n waterleiding knapt, of de CV begint te lekken of wat dan ook. Dus zorg er in ieder geval voor dat het rack minimaal 5 cm van de grond af staat. Zet dat rack bijvoorbeeld op van die stoeptegels, of een zooitje bakstenen.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

Nakebod

Nope.

-krekel- schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:57:
waar je wel op moet letten is eventuele waterschade. Het zou je maar net gebeuren dat zo'n waterleiding knapt, of de CV begint te lekken of wat dan ook. Dus zorg er in ieder geval voor dat het rack minimaal 5 cm van de grond af staat. Zet dat rack bijvoorbeeld op van die stoeptegels, of een zooitje bakstenen.
Of begin wat hoger in het rack :Y) Of indien kleinere racks, 10u hoog bijv, die aan de muur gemonteerd zijn.
Maar feitelijk zie ik niet zo een probleem om daar wat netwerk apparaten + servers in een rack neer te hangen. als het maar niet te warm kan worden. Misschien dus met airco?
Echter zal de brandweer waarschijnlijk iets anders zeggen qua brandveiligheid, en staat vast wel ergens in een officiele ISO norm, dat deze combo niet mag :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Hmm... wel, dan zal de brandweer maar uit dat kamertje moeten blijven ;)
Waar ik me eerder zorgen over maakte was magnetische straling. Bij die (niet overdreven oude) installatie zitten uiteraard een paar pompen -> pompen hebben motoren -> zware motoren en gevoelige apparatuur geven meestal problemen. Nu vermoed ik niet dat dit veel invloed gaat hebben, al zeker niet als die rack geaard is (kooi van faraday), maar ik vond het toch veilig om daar eens over te informeren.

De rack aan de muur hangen zou mogelijk zijn, maar ik denk niet dat het praktisch is als je aan de achterkant van je toestellen eea moet gaan veranderen. Directe waterschade is moeilijk, er lopen geen buizen boven. Natuurlijk, als er iets aan de andere kant met druk zou openspatten heb je sowiso problemen. De onderste plekken openlaten is natuurlijk altijd veilig, en het is niet dat we zoveel dingen hebben dat we een rack proppensvol gaan krijgen.

Het stof in de ruimte valt goed mee, maar met die directe luchtafvoer naar buiten heb ik ineens een permanente stofzuiger :). De temperatuur is dus al zeker geen probleem.
Misschien informeer in wel eens anoniem met de lokale Belgische brandweer hier.
Pagina: 1