"If it works, don't fix it"
Verwijderd
Zie ondertitel
[ Voor 14% gewijzigd door HeepH op 21-06-2005 10:08 ]
maar in de voeding vertrekken de verschillende draden toch gewoon van dezelfde oorsprong?
idd stekkertje of draden...HeefStan schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:04:
ik denk dat hij bang is dat het stekkertje doorbrand, het aantal ampere's van een lijn staat gewoon bij je voeding-specificaties....
[ Voor 53% gewijzigd door deleenheir op 21-06-2005 10:05 ]
Verwijderd
Ik denk dat zo'n kabel zelfs 1000watt aankan. Dus maak je daar maar geen zorgen over.
De stekekrdoos waar de kabel in zit heeft meer te verduren vaak.
edit:
Hier heb ik een aantal kabels waar het op de stekker (wandcontactdoos kant) en daar staat zelfs 16A 250V, soms staat het op de kabel zelf. Aan de Computer kant staat 10A 250V, dus de stekkers kunnen 10A aan en de kabel moet ook wel in die buurt komen.
edit:
Hmmz je bedoelt dus de stekkers _in_ je computer, dat staat inderdaad op je voeding.
Als je zorgt dat de verschillene apparaten op verschillende kabels zitten, dan moet het geen probleem zijn (mits je voeding het aankan).
Wees volgende keer duidelijker welke voedingskabel je bedoelt
[ Voor 64% gewijzigd door nhimf op 21-06-2005 10:18 ]
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
edit:
om vergissingen tegen te gaan: ik spreek wel over de kabels die uit je voeding komen... rood - zwart - zwart - geel
[ Voor 34% gewijzigd door deleenheir op 21-06-2005 10:17 ]
Maar dat is aan de primaire zijde. we hebben het hier over 5/12volt, waarbij een overgangsweerstand van 1ohm al een flinke spanningsdip geeft. In tegenstelling tot de primaire zijde, waar het geen ramp is of je nou 220 of 230 volt hebtnhimf schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:12:
Een standaard kabel kan wel een paar Ampére hebben, dus zo'n 500 watt moet geen probleem zijn.
Ik denk dat zo'n kabel zelfs 1000watt aankan. Dus maak je daar maar geen zorgen over.
De stekekrdoos waar de kabel in zit heeft meer te verduren vaak.
edit:
Hier heb ik een aantal kabels waar het op de stekker (wandcontactdoos kant) en daar staat zelfs 16A 250V, soms staat het op de kabel zelf. Aan de Computer kant staat 10A 250V, dus de stekkers kunnen 10A aan en de kabel moet ook wel in die buurt komen.
Verwijderd
Vuistregel: 10 A per mm2. (op korte afstanden)
De kabeltjes die jij bedoelt lijken mij zo op 't oog 0,7 mm2 te zijn, dus daar kun je een ampère of 7 doorheen jassen.
Verwijderd
Logisch dat het er niet op staat hoe hoger de spanning hoe meer ampere je er door kan jagen. Op 300 volt is dat veel meer ampere dan op 12 volt. Die draadjes van je voding dus rood/geel/zwart/enz. zijn niet ontworpen voor pc voedingendeleenheir schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:15:
bedankt... Zo'n dingen zouden ze wel eens mee op de kabel zelf mogen printen... Er staat enkel op dat ie 300V aankan maar I wordt niet vermeld
edit:
om vergissingen tegen te gaan: ik spreek wel over de kabels die uit je voeding komen... rood - zwart - zwart - geel
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Op 220 volt heb je daar inderdaad gelijk, maar op 12V is het een heel ander verhaal.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:37:
Da's afhankelijk van de doorsnede.
Vuistregel: 10 A per mm2. (op korte afstanden)
De kabeltjes die jij bedoelt lijken mij zo op 't oog 0,7 mm2 te zijn, dus daar kun je een ampère of 7 doorheen jassen.
Wanneer je evenredig doorrekend, kan er op 12V zo'n 126A doorheen. Oftewel 1500 Watt.
Dit lijkt me iets overdreven, maar een paar apparaatjes moet echt geen enkel probleem zijn.
Mag ik vragen waar je het haalt dat je op 12V meer stroom door een kabel mag sturen dan op 220V?Plague schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:45:
[...]
Op 220 volt heb je daar inderdaad gelijk, maar op 12V is het een heel ander verhaal.
Wanneer je evenredig doorrekend, kan er op 12V zo'n 126A doorheen. Oftewel 1500 Watt.
Dit lijkt me iets overdreven, maar een paar apparaatjes moet echt geen enkel probleem zijn.
De hoeveelheid warmte die gedissipeerd wordt in de ohmse weerstand van de draad is R*I² , de spanning die je aanlegt heeft daar niks mee te maken.
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Het lijkt alsof jij er meer kaas van gegeten hebt, maar het lijkt me toch dat het uiteindelijk gaat om de hoeveelheid watt's welke je er doorheen stuurt, welke bepaald hoe heet een kabel wordt.The Bad Seed schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:56:
[...]
Mag ik vragen waar je het haalt dat je op 12V meer stroom door een kabel mag sturen dan op 220V?
De hoeveelheid warmte die gedissipeerd wordt in de ohmse weerstand van de draad is R*I² , de spanning die je aanlegt heeft daar niks mee te maken.
Ik kan het fout hebben, maar bovenstaande lijkt mij aannemelijk
U = I * R (voltage)
P = I * I * R = R * I² (vermogen met afgeleide van voltage)
Met andere woorden, ook het voltage heeft invloed op het vermogen (WATT).
[disclaimer]misschien is mijn electronica kennis niet meer wat het geweest is ;)[/disclaimer]
Het vermogen dat in de draad wordt omgezet is inderdaad I²R. Dat vermogen zorgt voor een temperatuurstijging waardoor de draad warm wordt, en eventueel smelt. Dat is de reden waarom hoogspanningskabels hoogspanningskabels zijn: door de hoge spanning hoeft er minder stroom te lopen om eenzelfde hoeveelheid energie te transporteren. De uitspraak
klopt dus nietmaar het lijkt me toch dat het uiteindelijk gaat om de hoeveelheid watt's welke je er doorheen stuurt, welke bepaald hoe heet een kabel wordt.
Wat je bij veel voedingen ziet is dat wanneer hij veel vermogen kan leveren op de 12V-lijn, die in tweeën is gesplitst. Zie bijvoorbeeld hier. Ik vermoed dat je hierdoor nooit rekening hoeft te houden met bedrading die zo warm wordt dat het smelt.
Een stukje koperdraad heeft een zekere weerstand, evenredig met de lengte ervan, en omgekeerd evenredig met de dwarsoppervlakte. Een langere kabel heeft dus een grotere weerstand, een dikkere kabel een kleinere.
Aan de ene kant van je kabel (de 2 aders dus) hang je een spanningsbron, aan de andere kant een belasting (harddisk, cdspeler, stofzuiger,...). Hierdoor ontstaat een stroomkring, er kan dus stroom gaan lopen. Hoe groot die stroom is hangt af van de belasting, de spanningsbron en de draadweerstand.
De bron levert dan een zekere spanning, en een zekere stroom. De stroom*spanning is het vermogen dat de bron levert (in Watt). Een deel van dat vermogen, namelijk de draadweerstand * stroomsterkte² wordt opgestookt in de kabel, de rest raakt in de belasting (en is hier niet meer van belang).
Het vermogen dat verstookt wordt in de draad is waar je naar moet kijken, dit is hetgeen de kabel doet opwarmen, je wil immers niet dat de draad door de warmte zo heet wordt dat de isolatie afsmelt.
Dan moet je wel de formules juist gebruiken als je de opwarming van de draad wil bepalen_BRAINLESS schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:15:
P = U * I (vermogen)
U = I * R (voltage)
P = I * I * R = R * I² (vermogen met afgeleide van voltage)
Met andere woorden, ook het voltage heeft invloed op het vermogen (WATT).
[disclaimer]misschien is mijn electronica kennis niet meer wat het geweest is ;)[/disclaimer]
U=R*I klopt, maar de U hier is niet de spanning die je aanlegt, maar de spanningsval over de bedrading.
[ Voor 23% gewijzigd door The Bad Seed op 21-06-2005 14:33 ]
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Volgens mij staat er gewoon op alle onderdelen wat ze gebruiken, dus je kunt gemakkelijk uitrekenen of je ze allemaal aan een en dezelfde kabel kunt hangen.
Ik heb een 650watt voeding, dat betekent dat er bijna 3A doorheen moet kunnen wil ie die load überhaupt kunnen halen...aannemende met een beetje overhead zal d'r wel 5-6A door kunnen, mogelijk zelfs meer: Kabel van een heaters & airco's zijn nauwelijks dikker, toch gaat er soms een dikke 1500watt overheen => 6,6A.......deleenheir schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:15:
bedankt... Zo'n dingen zouden ze wel eens mee op de kabel zelf mogen printen... Er staat enkel op dat ie 300V aankan maar I wordt niet vermeld
edit:
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Ah, klopt! Bedankt!The Bad Seed schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:29:
Dan moet je wel de formules juist gebruiken als je de opwarming van de draad wil bepalen
U=R*I klopt, maar de U hier is niet de spanning die je aanlegt, maar de spanningsval over de bedrading.
Maar hoe dan ook, volgens mij is iedereen het er wel redelijk over eens dat 2 harde schijf, 2 optical schijven en een fan best moeten kunnen
Nee niet echt....AcouSE schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:15:
Volgens mij staat er gewoon op alle onderdelen wat ze gebruiken, dus je kunt gemakkelijk uitrekenen of je ze allemaal aan een en dezelfde kabel kunt hangen.
maar een HD is ongeveer 7 watt, denk een dvd ook ziets, en een fan bijna niks. 25 Watt. dus als de halft darvan op 12 v gaat en de helft op 5v dan gaat er 1 A door de 12 V lijn en 3 A door de 5 volt lijn ( alles flink afgerond). Niks om je zorgen over te maken lijkt mij dus.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.