[Testcase] Protour Eindhoven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Naar aanleiding van het commentaar in [Showcase] ELE rally 2005 twee weken geleden ben ik afgelopen weekend eens wat gaan pannen tijdens de Protour die werd gereden rondom Eindhoven

Het pannen valt nog niet zo mee maar en helaas had ik niet zo heel veel kansen.. bij een stuk of 20 ploegen ben je zo klaar natuurlijk.

Hieronder een paar naar mijn idee redelijk geslaagde foto's, vraag me niet wie het zijn, daar heb ik geen idee van :)

alles geschoten met 300D met Tamron 28-70 2.8 @ f16 1/80

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.flipper2000.com/copper/albums/Protour/normal_protour1kl.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://www.flipper2000.com/copper/albums/Protour/normal_protour2kl.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.flipper2000.com/copper/albums/Protour/normal_protour3kl.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.flipper2000.com/copper/albums/Protour/normal_protour4kl.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://www.flipper2000.com/copper/albums/Protour/normal_protour5kl.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://www.flipper2000.com/copper/albums/Protour/normal_protour6kl.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://www.flipper2000.com/copper/albums/Protour/normal_protour7kl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Nice man, mooi gepanned ook :)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wel veel van hetzelfde als je het mij vraagt. Als je er nou een case van wilt maken dan zou ik zeker zorgen voor meerdere invals hoeken, detail en overzichtshots.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper2k
  • Niet online
twixx schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:39:
Wel veel van hetzelfde als je het mij vraagt. Als je er nou een case van wilt maken dan zou ik zeker zorgen voor meerdere invals hoeken, detail en overzichtshots.
Daar heb je helemaal gelijk in, dit was dan ook een oefening voor het pannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 15:58
Maar als je naar het pannen kijkt dan vind ik dat het goed gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 15:09
op 1 na allemaal goed gelukt wat het pannen betreft
nummer #4 vind ik namenlijk niet scherp genoeg.

Een nadelig iets met het pannen van wielrenners is dat ze met hun benen bewegen :) Daardoor zijn alle onderbenen van de rijders onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 19:56
Aardige fotos, maar ik vind je standpunten zo enorm het zelfde. Dat zorgt ervoor dat 't snel saai wordt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 09:13

DeFeCt

je wéét toch

Ik denk dat het hier vooral om het pannen gaat en dat vind ik goed gelukt.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper2k
  • Niet online
DeFeCt schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:50:
Ik denk dat het hier vooral om het pannen gaat en dat vind ik goed gelukt.
Het gaat inderdaad om het pannen.. vandaar de testcase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

ik zit al een tijdje te kijken naar van dit soort foto's waar gebruik wordt gemaakt van pannen, ook bij air race topic enz vond ik dat al, kan je de focusafstand niet korter maken dat je ook een hele mooie blur hebt in de achtergrond, want zo met die strepen in de achtergrond vind ik toch minder mooi dan een mooie blur...

geen idee of dat mogelijk zou zijn maar toch

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper2k
  • Niet online
Om een blur effect te verkrijgen zul je een "lange" sluitertijd moeten gebruiken, 1/80 of langer, omdat er zo veel licht is zul je je diafragma omhoog moeten brengen om de foto niet te overbelichten waardoor de achtergrond weer scherper wordt maar dit wordt weer gedeeltelijk opgeheven door het blur effect.. volg je me nog? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
flipper2k, volgens mij vergeet je dat je de gevoeligheid van film/sensor ook kunt varieren...

maar eerlijk gezegt vind ik het knap dat je een antwoord op de vraag van timovdz kunt bedenken, ik snap namelijk niet wat hij bedoelt.

timovdz vind je pannen gewoon lelijk, of wat bedoel je eigenlijk?

flipper2k, er zijn wel wat 25iso filmpjes, is toch een factor 4... ik interpreteerde timovdzs opmerking idd ook zo dat hij pannen lelijk vind... laat het effect nu natuurlijk juist de bedoeling zijn. timovdz kijk maar eens of je bij een gepande foto echt niet meer indruk van beweging hebt als bij een standaard-foto.

[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 22-06-2005 13:13 . Reden: opvolgend bericht flipper2k ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper2k
  • Niet online
de gevoeligheid kun je inderdaad ook in varieren maar als je al op iso 100 zit dan kun je niet veel lager, hoger gaan heeft geen nut omdat je dan nog minder licht nodig hebt voor dezelfde sluitertijd waardoor je foto dus weer overbelicht wordt of je krijgt weer kortere sluitertijden waardoor je dus weer geen blur effect krijgt.

Ook geeft een hogere iso meer ruis, en dat wil je niet.. ik niet iig :)

Nu ik de reactie van timvdz nog eens lees zie ik idd dat ik het niet helemaal goed heb, wat hij bedoeld is dat je met bv een diafragma van 2.8 zou schieten dat de achtergrond dan ook "vaag" zou zijn. het nadeel is dan dus alleen dat je geen snelheid meer ziet in de foto, wat nu juist de bedoeling is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Wat timovdz waarschijnlijk bedoelt, is dat je door met groot diafragma te schieten een kleinere scherptediepte kunt krijgen. Je Depth of Field wordt kleiner op die manier: de renner is in dat geval scherp, maar een meter voor en een meter achter hem begint 't alweer onscherp te worden. Die onscherpte wordt bokeh genoemd.

Ik ben met timovdz eens dat je op die manier wel een 'geblurde' achtergrond hebt en dat je tóch je onderwerp haarscherp kan maken door het gebruik van kortere sluitertijden. Aan de andere kant... het pannen, dus met langere sluitertijd schieten en dan meebewegen met het onderwerp, geeft juist wel een 'snel effect' aan de foto en daar is het hem vaak om te doen; in dit soort gevallen gaat het niet om de onscherpe achtergrond op zich, maar eveneens om de beweging in de plaat. :)

Overigens vind ik de foto's uit de TS behoorlijk goed gelukt! Misschien was een *iets* kortere sluitertijd voldoende geweest om ook de benen van de renners scherp te krijgen, maar toch, leuke foto's. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik ben maar zo brutaal om ook wat foto's van de protour te posten, ik kan in de policy niet vinden of het mag. Ik merk het wel.

Ten eerste petje af voor je panwerk, heel goed ik weet hoe hard die gasten voorbij komen. Ik had als ik jou was wel wat meer tele gebruikt, dan kan je namelijk rustiger bewegen omdat de objecten verder van je af zijn. Die je ook vaak bij de persfotgrafen. Ik heb zelf geschoten met EOS 20d met 70-200 2.8 L

In plaats van pannen, ben ik maar voor de statische foto's gegaan met weinig DOF
Afbeeldingslocatie: http://www.bartvdl.nl/foto/IMG_5352-klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartvdl.nl/foto/IMG_5414-klein.jpg

Nogmaals excuses als iemand hier niet blij mee is, dan haal ik ze wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 19:56
Wat heb je de fietsers er hoog opgezet, ik mis de onderkant van de fiets en de voeten..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Simon schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 14:16:
Wat heb je de fietsers er hoog opgezet, ik mis de onderkant van de fiets en de voeten..
Heb je een goed punt, ik heb ook een hoop andere foto's waar ik wel heel de fiets er op heb, maar ik ben iets meer voor de gezichten gegaan, spreekt me wat meer aan. Bij een foto die geen echte snelheid heeft doet de fiets me ook niet zo veel.

In mijn ogen zijn de "ontbrekende" voeten geen gemis, ik snap best als je daar onder over denkt. Ik vind de uitdrukkingen op de gezichten interresanter, helaas komt dat echt over met die kleine foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bartvdl schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 14:22:
[...]

In mijn ogen zijn de "ontbrekende" voeten geen gemis, ik snap best als je daar onder over denkt. Ik vind de uitdrukkingen op de gezichten interresanter, helaas komt dat echt over met die kleine foto's.
Ik denk wel dat het mooier was geweest om dan nog wat krapper te kaderen, alleen de voeten eraf is toch wat storend vind ik, kun je proberen om van de originelen crops te posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 12:08

T.T.

Sowieso

Bij de eerste had ik wel de wielen erop gezet, bij de tweede maakt het niet uit dat de onderkant er niet opstaat. Die is gewoon goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Leuke foto's flipper2k, heb er zelf ook een hele hoop geschoten die dag. Aangezien ik er een 70-210 op had gezet minder pan-foto's en wat meer foto's recht in het gezicht. Die mis ik wel een beetje bij jou. De panning is technisch wel ok en mooi btw maar ik mis toch een beetje wat meer 'contact' met de renner(s) zelf door wat meer in het gezicht te fotograferen en de inspanning te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

mooie foto's. :9 super dat je de wielrenners zelf er mooi scherp op hebt midden in de actie.
het idee is wel ongeveer bij alle foto's hetzelfde (dezelfde compositie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper2k
  • Niet online
thnx voor de reacties :)

Ik heb er idd nog aan gedacht om mijn 70-200 erop te zetten maar omdat er niet zo veel ploegen voorbij kwamen wilde ik me toch meer richten op het pannen..

@bartvdl
Geen probleem dat je hier foto's post, de eerste had iets krapper gemogen zoals begintmeta ook al zegt, vooral omdat je juist voor de gezichts uitdrukkingen gaat.
De tweede is wel goed gelukt moet ik zeggen :)

Volgende keer zal ik eens gaan proberen om wat meer expressie vast te leggen. Als er een volgende keer komt that is..
Pagina: 1