Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]Omvormer 230V - 12V

Pagina: 1
Acties:
  • 1.966 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hallo Mede tweakers..

Wij kampen nu met het probleem dat de omvormer in de caravan stuk is.
Na een kennis van mij erbij te hebben gehad. Bleek er 230V in te gaan. Maar 0V uit te komen..
Nu was zijn mening: "Een nieuwe omvormer". Enfin gezocht naar omvormer een beetje rond gebeld.
Bleek 200 euro te kosten. Aangezien wij dit wel veel geld vonden. Wij hebben nu geen '12V licht' in de caravan. het betreft het licht in de badkamer/wc. En we kunnnen niet doortrekken.

Als je kijkt dat wij de caravan 3 weken per jaar gebruiken. Is dit niet de goedkoopste oplossing.
Wij hebben een Hobby Excellent Easy..

Een paar 'krabbeltjes' van een kladblaadje.
230V AC/DC 50HZ. 1,2A
12V AC/DC 120W 10.0A

Dit is de informatie die mijn vader heeft gekregen. Nu lijken mij de beide 'typen' een beetje stug. Bij de 1e lijkt me 1,2A heel weinig. Een bij de 2e 120W te weinig.

Nu zoeken wij dus een goedkoop alternatief.. Ik heb al zitten dwalen met het idee om een oude voeding te gaan gebruiken en door middel van een beetje soldeerwerk de 12V uit de voeding te tappen.

Als er meer ideeën zijn hoor ik het graag.

Revive the guild!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19

_Ernst_

Mark It Zero!

Een atx voeding gebruiken is idd een goede optie. Een goedkope voeding kan makkelijk 10 ampere @ 12 volt leveren, als je dat doormiddel van een trafo + gelijkrichting wil doen ben je al snel een stuk duurder uit.
Let er wel op dat je de 5 volt lijn van een atx voeding wel belast, daarvoor kun je hier: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] kijken (staat ook hoe je hem inschakelt zonder moederbord) :)

Last.fm

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een 12V spanning uit een AT voeding halen kan heel goed. Uit een oude 200 Watter haal je al zo'n 8A. Maak er een leuke behuizing omheen met een een paar connectoren en aan/uit schakelaar en je bent klaar.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Dit d8 ik ook.
Ik heb zelf nooit problemen gehad met een voeding aanzetten zonder mobo.. Stekker erin. Knopje om.
En die fan begint te draaien.. Alleen vind ik het jammer van de 5V. Ik vraag me af waarom je die moet gebruiken..

Revive the guild!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43
120W op 12V is niet weinig. dat is namelijk percies 10A.
P = U x I
P = 12 x10
P = 120W

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

Jelte,89 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:14:
Dit d8 ik ook.
Ik heb zelf nooit problemen gehad met een voeding aanzetten zonder mobo.. Stekker erin. Knopje om.
En die fan begint te draaien.. Alleen vind ik het jammer van de 5V. Ik vraag me af waarom je die moet gebruiken..
Er staat zeker dat je die 5 volt lijnen ook bij de 12 volt moet aansluiten ?..

Als dit zo is ..(kan dit niet helemaal uit je verhaal halen).. dan is de rede;

10 A is erg veel dus wanneer je stroom over meer draadjes verspreid dan voorkom je dat de isolatie smelt ;). PC voeding is namelijk niet gemaakt voor 10 A op een enkele lijn.

succes met je projectje

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Mischien kun je even bij conrad kijken, trafo's zijn daar niet zo duur...

Benodigdheden:
  • 120 VA trafo
  • Bruggelijkricher
  • Zekeringhouder
  • Wat connectoren

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 10:20 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier kloppen een paar dingen volgens mij niet. Hoe kan je nu een omvormer nodig hebben voor 12v?? De auto levert standaard 12v en je kan wisselspanning niet opslaan. Ik denk dat je 230v nodig hebt en dat je dus 12v om moet vormen naar 230v.

230V AC/DC 50HZ. 1,2A
12V AC/DC 120W 10.0A

Ok dat klopt niet echt. Waarom staat er AC/DC, het zal toch echt een van de 2 moeten zijn. Weet je zeker dat je gloeilampen geen 230v nodig hebben en dat er dus 12v in moet?

Aan de andere kant: 230x1.2 = 276, 12x10 = 120 en aangezien je er nooit meer stroom uit kan halen dan dat erin zit, zal er dus wel 230 in moeten. Blijf het alleen vreemd vinden. 230v uit een caravan, waar haal je dat vandaan?

Je kan trouwens ook proberen de oude te repareren. Als het gewoon een transformator is zal er wel iets los geraakt zijn. Die dingen zijn niet kapot te krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door lemming_nl op 21-06-2005 10:46 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

lemming_nl schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:35:
..heelverhaal..
Je kan trouwens ook proberen de oude te repareren. Als het gewoon een transformator is zal er wel iets los geraakt zijn. Die dingen zijn niet kapot te krijgen.
Maybe is de trafo vochtig geworden.. dan is /kan er meer kapot zijn. Hier kom je natuurlijk alleen achter als je de trafo even openschroeft. Want zoals je al zei hij is kapot dus meer schade kan je waarschijnlijk niet aanrichten. O-) ..(Pas wel op voor eventuele condensatoren)...

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

lemming_nl schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:35:
Aan de andere kant: 230x1.2 = 276, 12x10 = 120 en aangezien je er nooit meer stroom uit kan halen dan dat erin zit, zal er dus wel 230 in moeten. Blijf het alleen vreemd vinden. 230v uit een caravan, waar haal je dat vandaan?
Wat dacht je van de stroomaansluiting op een camping? Of thuis, zodat je de 12v accu van de caravan op kan laden. En om van wissel naar gelijk spanning te gaan heb je brugcellen/diodes....

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:19:
Mischien kun je even bij conrad kijken, trafo's zijn daar niet zo duur...

Benodigdheden:
  • 120 VA trafo
  • Bruggelijkricher
  • Zekeringhouder
  • Wat connectoren
Dat voldoet alleen in het geval dat er geen nette afgevlakte gelijkspanning nodig is. Is dat wel nodig zul je met een (zware) spanningsstabilisator moeten werken. Trafo word dan ook zwaarder vanwege de afvlakking door de elco. Denk dat je dan toch minstens aan een 160 VA 12 volt trafo moet denken.

Last.fm

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Niet iedereen begrijpt het hier volgens mij..
We staan op een camping het klopt idd dat de auto accu 12V levert maar aangezien je de auto niet voor de caravan laat staan op een camping.

Nu kan ik een voeding pakken. maar aan de 5V hebben we nix aan in de caravan.

De omvormer 'registreert' ook wat voor voltage erin komt. Dus het enige wat we nodig hebben is een spanningsbron wat ons 12V kan geven. Voor in de badkamer/wc. Nu kan iedereen wel gaan bleren naar een adapter maar dit is geen oplossing. Ook omdat je een behoorlijk wattage/ampere moet leveren...

Voor iedereen die de topic start niet heeft gelezen... Er komt 230 in en 0 uit.
Nu hoop dat de halogeen lampjes plus het doorspoel mechanisme niet precies 12V nodig heeft.. Kan iemand mij verzekeren dat het ook goed gaat met 10 tot 14 volt. ?

Revive the guild!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Jelte,89 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:15:
Niet iedereen begrijpt het hier volgens mij..
We staan op een camping het klopt idd dat de auto accu 12V levert maar aangezien je de auto niet voor de caravan laat staan op een camping.

Nu kan ik een voeding pakken. maar aan de 5V hebben we nix aan in de caravan.
Überhaubt wel op de link geklikt die ik gaf in mijn eerste post? Daarin staat uitgelegt waarom ie belast moet worden, en hoe je dat doet. Dat doe je door een simpel weerstandje in de voeding te solderen, dus dat moet toch geen probleem zijn.
De omvormer 'registreert' ook wat voor voltage erin komt. Dus het enige wat we nodig hebben is een spanningsbron wat ons 12V kan geven. Voor in de badkamer/wc. Nu kan iedereen wel gaan bleren naar een adapter maar dit is geen oplossing. Ook omdat je een behoorlijk wattage/ampere moet leveren...

Voor iedereen die de topic start niet heeft gelezen... Er komt 230 in en 0 uit.
Nu hoop dat de halogeen lampjes plus het doorspoel mechanisme niet precies 12V nodig heeft.. Kan iemand mij verzekeren dat het ook goed gaat met 10 tot 14 volt. ?
Voor dat doorspoelding zal de spanning niet kritisch zijn dus dat zal wel werken. Halogeenlampjes kan misschien een probleem vormen op 14 volt, de levensduur kan hard achteruit gaan aangezien ie dan op een hoger vermogen brandt.

Last.fm

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Daar ga ik eerlijk gezegd niet van uit...Maar een voeding is niet altijd stabiel...

Revive the guild!

Verwijderd

Haloggen doet niet moeilijk op 14 volt, weet ik zeker.
En als Jelte,89 nou een oude AT voeding zou nemen kan hij wel werken met enkel de 12 volt lijn. Koopt hij een nieuwe (ATX) voeding idd ff een weerstandje solderen :) Je gaat dan toch de rest van je kabels wegsolderen lijkt me...

En stabiliteit, met een cheap ass voeding niet nee, neem je een A-merk dan is je 12volt lijn wel stabiel genoeg voor je denkik :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 13:39 ]

Verwijderd

Is er niet ergens een aanbieding van een acculader?
Die leveren soms lekker veel Ampère voor weinig geld. Bijv. 5 ampère voor een tientje. Dan koop je er twee. ;)

Spanning is 13,8 Volt. Een onbelaste volle accu heeft 13,8 Volt. Ik neem aan dat accu-gevoede apparaten dat aankunnen. Eventueel zet je wat zware diodes in serie met het apparaat.

Voor lampjes en motortjes e.d. is die spanning stabiel genoeg.
Eventueel zet je er een (lowdrop) regulator achter als het apparaat een gestabiliseerde spanning vereist.
Bijv. een LT 1084-12 van circa 14 euro die 12 Volt levert bij max 5 Ampère. De 1,8 Volt spanningsval is net groot genoeg denk ik. .

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
Is het wel zo simpel om een adapter te pakken? Doet de oude omvormer niet meer dan 12 volt maken? Vaak zit er een laadcircuit in voor de boordaccu en wat andere controleschakelingen. Heb je enig idee waar je mee bezig bent?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

THEF_Pino schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:48:
Is het wel zo simpel om een adapter te pakken? Doet de oude omvormer niet meer dan 12 volt maken? Vaak zit er een laadcircuit in voor de boordaccu en wat andere controleschakelingen. Heb je enig idee waar je mee bezig bent?
Daar gaan wij toch wel vanuit O-) .. je gaat toch niet zomaar ergens aan knutselen, als je niet weet waar je mee bezig bent lijkt mij ...Anders zou ik het je dan ook wel gaan afraden het probleem zelf op te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel1984 op 21-06-2005 15:16 ]

[LTS][MTS][HTS]

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Even kijken hoe het dus met de boordaccu zit :). Indien aanwezig, kijken of er een los laadcircuit voor zit (meestal wel het geval als de accu standaard aanwezig is aangezien alles waarschijnlijk ook via de auto gevoed kan worden onderweg).

Dat idee van de acculader was helemaal niet zo verkeerd... Ze zijn zonder al te veel moeite te krijgen op 10 ampere. Kijk maar in de lokale aldi of halfords of whatever-krant. Die lampjes en het pompje van het toilet/wasbak kunnen over het algemeen wel werken met spanningen vanaf een volt of 11 tot een volt of 15. Sommige pompjes hebben echter graag 12 volt minimaal (was bij onze caravan het geval).

Vaak hoeft de voeding niet direct zo zwaar te zijn, maar is dat wel nodig als alle verlichting aan is. Ook kan het zo zijn dat hij zwaarder is in geval van een ingebouwde boiler voor warm water (indien op 12v aangesloten).

Kortom.. Voeding hoeft niet echt stabiel te zijn. Accuspanning van een auto varieert immers ook tussen de 12 en de 14 volt. Acculaders zijn vaak dus best wel geschikt (als er geen vaag laadcircuit ingebouwd is wat bij de meeste goedkope laders niet het geval is).

If it ain't broke, fix it till it is...

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Nou ik ben geen n00b maar het verschil tussen een AT en een ATX voeding heb ik nooit geweten..
Ik heb nog een voeding liggen (Intel 486) 125W onbekende hoeveelheid A's

Ik weet wel waar ik mee bezig ben... Stel het gaat mis. Dan ben ik bang dat de voeding doorbrand/doodgaat. Aangezien ik dat niet zo erg vind.....

Groeten Mij

Revive the guild!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Jelte,89 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:14:
Nou ik ben geen n00b maar het verschil tussen een AT en een ATX voeding heb ik nooit geweten..
Ik heb nog een voeding liggen (Intel 486) 125W onbekende hoeveelheid A's

Ik weet wel waar ik mee bezig ben... Stel het gaat mis. Dan ben ik bang dat de voeding doorbrand/doodgaat. Aangezien ik dat niet zo erg vind.....

Groeten Mij
Die gaat het iig nooit trekken, je hebt al minstens 120 watt nodig op de 12 volts lijn, een 125 watt voeding levert dat nooit (er moet ook nog stroom worden gelevert op de 3.3 en 5 volt lijn)

Last.fm

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
_Ernst_ schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:24:
[...]

Die gaat het iig nooit trekken, je hebt al minstens 120 watt nodig op de 12 volts lijn, een 125 watt voeding levert dat nooit (er moet ook nog stroom worden gelevert op de 3.3 en 5 volt lijn)
Nee toch.. Dit zal wel opgeteld zijn vanaf fabriek.. Want op de specs van de omvormer staat ook 230V.
En is zoiets niet te modden. Dat ik de voeding zo verbouw dat hij alleen spanning geeft aan de 12V lijn?

En een 3.3V lijn in een voeding ? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte,89 op 21-06-2005 22:40 ]

Revive the guild!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jelte,89 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:38:
[...]

Nee toch.. Dit zal wel opgeteld zijn vanaf fabriek.. Want op de specs van de omvormer staat ook 230V.
En is zoiets niet te modden. Dat ik de voeding zo verbouw dat hij alleen spanning geeft aan de 12V lijn?

ja een 3.3v lijn. ATX voeding heeft 12, 5, 3.3, -12, -5 (dacht ik).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Jelte,89 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:38:
[...]

Bij AT voedingen weet ik het even niet zeker, maar ik dacht dat sommige ook 3.3 volt hadden (ATX iig wel). Maar dat is nu niet belangrijk, hij heeft iig wel een 5 volt lijn.
Maar ik raad je aan om je toch wat in te lezen op de theorie voor je aan het modden van voedingen begint ;)

Maar waarom neem je niet een cheapass 550 watt qtec voeding ofzo? Ding kost niet veel en levert genoeg prik op 12 volt voor jouw toepassing. Qtec voeding voor pc's zijn redelijk brak, maar voor het voeden van dingen als lampen en pompen voldoet hij perfect :)

Last.fm

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 11:13

Millennium

Bug free !!!

Weet niet hoeveel vermogen de omvormer moet leveren, maar er bestaan wel degelijk goedkopere omvormers (39,95 bij halfords bijvoorbeeld). Maar goed das natuurlijk afhankelijk van het gevraagde vermogen van de verlichting

Rampen bak 2004

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
120W 10A.

Is heel veel voor een omvormer... En er is natuurlijk een heel verschil tussen een AC/DC of trafo..

Revive the guild!

Pagina: 1