Tweakers tutorials

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien dat het een idee is om tweakers te voorzien van tutorials over allerlei verschillende onderwerpen die er besproken worden :) Gaat het niveau NOG verder omhoog mee en ik denk dat veel mensen hierop wel staan te springen.

Krijg wel HK access, als jullie dat door zouden gaan voeren he :P

Just as Good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In de faq's staan al een aantal tutorials.
Kijk maar eens in WOS. Daar zijn vele tutorials geschreven mede door mutsje.
Windows Operating Systems - Howto's and Guides

Verder worden er nog steeds tutorials geschreven hier en daar :)

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 21-06-2005 09:01 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iznogood
  • Niet online
outerspace schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:00:
In de faq's staan al een aantal tutorials.
Kijk maar eens in WOS. Daar zijn vele tutorials geschreven mede door mutsje.
Windows Operating Systems - Howto's and Guides

Verder worden er nog steeds tutorials geschreven hier en daar :)
Daar ben ik me van bewust :) maar ik bedoel eigenlijk een apart onderdeel, waar je door verschillende tutorials kunt browsen zoals bijvoorbeeld 3DMax, C++, enz en dan niet gerelateerd aan de FAQ's.

Staan trouwens wel erg interessante tutorials tussen :)

[ Voor 7% gewijzigd door iznogood op 21-06-2005 09:05 ]

Just as Good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

iznogood schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:04:
[...]
Daar ben ik me van bewust :) maar ik bedoel eigenlijk een apart onderdeel, waar je door verschillende tutorials kunt browsen zoals bijvoorbeeld 3DMax, C++, enz en dan niet gerelateerd aan de FAQ's.

Staan trouwens wel erg interessante tutorials tussen :)
Het grote probleem is imo mankracht.
Vind maar eens de mensen die hier een tutorial over wil maken. Er zijn er verder wel genoeg.
GoTwiki - Test als toevoeging aan FAQ's in SA een heel goed voorbeeld om op te noemen. Daar hebben meerdere mensen een klein stukje getypt wat gebruikt kan worden. Ik vind de wiki dus ook een heel handig iets :)

Alleen ik weet niet als er genoeg animo is om wiki's te gaan schrijven in OH, OM, PMG, Devschuur (scripting) e.d.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35

aex351

I am the one

Ik vind het wel een goed idee. en dan de tutorials onderverdelen in php/c++/grafisch/ etc

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

outerspace schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:11:
Het grote probleem is imo mankracht.
Vind maar eens de mensen die hier een tutorial over wil maken.
Mensen die het wel willen doen vind je makkelijk zat, maar iemand die het ook echt kan is lastiger te vinden. Ik ben zelf ooit eens begonnen aan een Nederlandstalige PHP-tutorial, omdat ik zelf geen goeie kon vinden die up to date was. Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat een tutorial schrijven moeilijker is dan het eruit ziet, en heb het daarom maar weer voor gezien gehouden.

Wat kleinere onderwerpjes kunnen aan de andere kant prima behandeld worden in de FAQs van de verschillende subfora. Als iemand daar wat aan toe te voegen heeft, dan hoeft diegene alleen maar even contact op te nemen met een moderator. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Faq's != tutorials :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 27-09 19:36

Zoefff

❤ 

Ik zou zeggen, ga je gang iznogood!

Je kan dit volgens mij het beste per subforum bekijken. Of er behoefte is aan tutorials, wat voor tutorials, en in welke vorm ze geschreven en gepubliceerd worden. Uiteraard is het wel handig om een beetje te communiceren met andere subfora om een uniform geheel te krijgen, waar users niet in verdwalen.

"We" zijn in FG toevallig net begonnen met het maken van tutorials, zie Tutorials en Photoshop fotobewerktutorials - een community teamup :) , zoiets kan je goed per subforum aanpakken natuurlijk :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

waarom percee via de forum? je kan toch gewoon een tutorial sectie maken op de t.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Omdat het momenteel imho nog niet loont om een compleet aparte tutorial sectie te maken. Daar gaat toch weer een flink aantal (betaalde) manuren in zitten, terwijl je helemaal niet weet óf er uberhaupt wel veel animo voor is.

Ik vind dit weer een kwestie van "Niet lullen, maar gewoon doen". Natuurlijk is het leuk dat de TS het idee oppert om (met anderen) tutorials te gaan maken, maar ik denk dat het nuttiger is om gewoon meteen de bal af te trappen en tutorials te maken over onderwerpen waar je veel verstand over hebt in plaats van een lange discussie te voeren over het hoe en wat.

Je kan altijd later een aparte sectie maken of iets dergelijks, als je al een flinke hoop tutorials hebt. Nu praat je imho over lucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

weer die negativiteit he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Het listen van alle aanwezige tutorials en inhoudelijke FAQ's kan natuurlijk wel een stimulans (en bovendien wel leuk & handig) zijn, en kost niks / niet zo veel. Gewoon een sticky op een leuke plek, of een "echte" FAQ. :) .

[ Voor 13% gewijzigd door JHS op 21-06-2005 15:38 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Welke negativiteit, en hoezo "weer" :?

Ik spreek puur vanuit de ervaring die ik hier de afgelopen 4 jaar heb opgedaan. Ik zeg ook nergens dat ik het geen goed idee vind (in tegendeel), maar alleen dat ik vind dat je in dit geval beter actie kunt ondernemen dan er over te discussieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waar kan je eigenlijk interessante FAQ posten best "dumpen" voor goedkeuring? Nu staat het gewoon ergens in een topic:
bv Wat je moet weten over multimeters?
rapture in "Welke multimeter kopen?"

@ -NMe-
Ik heb ondervonden dat goede posten schrijven tijd kost en vooral betere cursussen voor bepaalde vakken op de hoge school schrijven nog moeilijker is. Ik heb eens een cursus elektriciteit (tekst + graphics) geschreven tegen 3 pagina's per 4 uren. Naast de technici heb je nog mensen nodig die alle spellings- en grammatica-fouten eruit haalt.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 21-06-2005 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Niet negatief, maar realistisch. :) Ik zie trouwens niemand zeggen dat het niet kan, ik zie alleen mensen die opperen dat er eerst eens tutorials moeten zijn, voordat er überhaupt een tutorial sectie zou kunnen komen. :)
Zoefff schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:43:
Welke negativiteit, en hoezo "weer" :?
offtopic:
Heeft denk ik te maken met een ander recent LA-topic: Suggestie Script request sectie
rapture schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:49:
Waar kan je eigenlijk interessante FAQ posten best "dumpen" voor goedkeuring? Nu staat het gewoon ergens in een topic:
bv Wat je moet weten over multimeters?
rapture in "Welke multimeter kopen?"
elevator heeft een FAQ-generator script geschreven, misschien dat je even contact met hem op kan nemen. Als je een FAQ klaar hebt, dan is het volgens mij gangbaar dat je een topic opent in Schop een Modje, waar de scherpe kantjes er nog vanaf gehaald kunnen worden alvorens het feitelijk gepost wordt. :)
@ -NMe-
Ik heb ondervonden dat goede posten schrijven tijd kost en vooral betere cursussen voor bepaalde vakken op de hoge school schrijven nog moeilijker is. Ik heb eens een cursus elektriciteit (tekst + graphics) geschreven tegen 3 pagina's per 4 uren. Naast de technici heb je nog mensen nodig die alle spellings- en grammatica-fouten eruit haalt.
Dat was inderdaad ook zo'n beetje de snelheid waarmee ik werkte aan die tutorial. Wanneer je insteek is dat zo'n document toegankelijk moet zijn, en toch enig niveau moet hebben, dan is dat een vrij lastige beperking. :)

offtopic:
Iemand om spel- en grammaticafouten uit mijn teksten te halen heb ik niet nodig; de Nederlandse taal ben ik redelijk goed machtig. Het kan echter natuurlijk nooit kwaad om iemand er nog even doorheen te laten lezen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iznogood
  • Niet online
Zoefff schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:08:
Ik zou zeggen, ga je gang iznogood!
Ik ben meer iemand die ze liever leest :) Ik denk dat ik van alle gebieden wel redelijk wat weer, maar om mezelf nou een meester te noemen op een specifiek onderwerp :P Daarom heb ik mede dit idee gepost :)

Ik denk overigens wel dat het makkelijker is om kleine tutorials te plaatsen over verschillende onderdelen. Om een voorbeeld te noemen :

C++ - API's
C++ - Pointers

Photoshop - Layers
Photoshop - Layer Masks

PHP - Bestandsbewerkingen
PHP - MySQL

Iedereen kan dan voor zichzelf bepalen wat ze willen weten..

Wat ik in dit topic al gelezen had en ook een goed idee vond was om het eerder op T.net te plaatsen als op gathering.tweakers. De samenwerking van T.net en gathering.tweakers moet dan wel goed zijn, de tutorials komen het grootste deel wel van the gathering mensen af verwacht ik.

Edit: Ik denk dat de huidige opzet ook niet werkt doordat het maken van de tutorials een beetje los bij het forum hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door iznogood op 21-06-2005 20:32 ]

Just as Good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Goed idee zeg!
Een beetje als www.phpfreakz.nl voor PHP is.
Alleen wordt het wel heel breed als er geen afdelingen worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iznogood
  • Niet online
Bram77 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:36:
Goed idee zeg!
Je moet dan natuurlijk wel subniveaus hebben :

Tutorials - Programming - C++ - Pointers
Tutorials - Programming - VB.NET - API's
Tutorials - Design - Photoshop - Layers
enz
Naast de technici heb je nog mensen nodig die alle spellings- en grammatica-fouten eruit haalt.
Dit probleem is op te lossen door reacties door de lezers te laten plaatsen. De fouten kunnen er gaandeweg wel uitgehaald worden.

[ Voor 24% gewijzigd door iznogood op 21-06-2005 20:46 ]

Just as Good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:49

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

iznogood schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:44:
Dit probleem is op te lossen door reacties door de lezers te laten plaatsen. De fouten kunnen er gaandeweg wel uitgehaald worden.
Ja, maar vooralsnog zie ik eerst nog het probleem dat er voldoende tutorials gemaakt moeten worden :) Als dit redelijk begint te lopen, lijkt me een duidelijke structuur noodzakelijk.Nu is een opname in een lokale faq imho voldoende, aangezien het toch redelijk sporadisch gebeurd :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iznogood
  • Niet online
gorgi_19 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:31:
[...]

Ja, maar vooralsnog zie ik eerst nog het probleem dat er voldoende tutorials gemaakt moeten worden :) Als dit redelijk begint te lopen, lijkt me een duidelijke structuur noodzakelijk.Nu is een opname in een lokale faq imho voldoende, aangezien het toch redelijk sporadisch gebeurd :)
In de huidige faq's staan al genoeg tutorials om een goede structuur aan te gaan brengen. Ik vermoed dat er veel behoefte is aan Nederlandse tutorials op het tech gebied.

Just as Good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

Basszje

Reisvaap!]

iznogood schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:29:
[...]
Ik ben meer iemand die ze liever leest :) Ik denk dat ik van alle gebieden wel redelijk wat weer, maar om mezelf nou een meester te noemen op een specifiek onderwerp :P Daarom heb ik mede dit idee gepost :)
Volgens mij geef je zelf een prachtige reden aan waarom deze dingen nog niet bestaan hier :P . Maar het is idd wel zo dat als iemand daar zin in heeft : leef je uit! . Deze passen mooi in het forum waar ze thuishoren. Voor een aparte sectie / index is er alleen nut als een kritische hoeveelheid hebt die een aparte afdeling rechtvaardigen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

niemand gaat tutorials willen maken als ze in de forum belanden, lijkt me ook een beetje logisch he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

aex351 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 14:25:
niemand gaat tutorials willen maken als ze in de forum belanden, lijkt me ook een beetje logisch he.
Wat bedoel je daar nu weer mee :? En ik bedoel dan taaltechnisch dat ik het niet begrijp....

Waarom zouden mensen andere mensen niet willen helpen. Als mensen goede tutorials schrijven eindigen ze zoals er al enkele nu al zitten goed geconserveerd in stickies en faq`s. Dus je logica is iig imho een beetje ver gezocht.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:49

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hoezo? :? Dat gebeurd nu ook met een aantal tutorials / artikelen?

P&W FAQ - Hoe beveilig ik een website?
P&W FAQ - Hoeveel kan ik vragen voor ...?
P&W FAQ - Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bram77 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:36:
Goed idee zeg!
offtopic:
PHPFreakz... :r Zo'n beetje iedereen die begint met PHP komt daar uit, maar hun beginnerstutorials zijn gigantisch achterhaald. Lees dit maar eens door en je zal zien dat het niet eens meer werkt op 99% van de webservers. :X
Bullshit, het is al vaker gebeurd en het gaat nog veel meer gebeuren. Sowieso, wat wil je dan? Dat er een tutorial sectie komt waar op zijn hoogst 20 tutorials in staan (zowel over netwerken, computerbouw, programmeren, enz.)? Op zich is dit een prima idee hoor, maar je moet zo'n aparte sectie wel kunnen vullen wil je hem überhaupt rendabel kunnen maken.

Als er eenmaal redelijk wat tutorials zijn, die tot die tijd gewoon in de FAQ's van de relevante subfora kunnen, dan kan er gekeken worden of een aparte subsectie op de frontpage rendabel zou zijn, maar dat punt is nog ver weg. En als meer mensen zeggen "ik lees ze liever dan ik ze schrijf", dan komt dat punt zelfs nooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 11:13
Wat wel leuk zou zijn, is een nieuw Forum met als onderwerp Tutorials.
Daarin zouden bijvoorbeeld de howto's kunnen komen, 3D tutorials, 2D tuts, overclock tutorials.
Een beetje centraal, wat het gemakkelijker maakt voor iedereen om dingen op te zoeken :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
-NMe- schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:42:
[...]

[ot]PHPFreakz... :r Zo'n beetje iedereen die begint met PHP komt daar uit, maar hun beginnerstutorials zijn gigantisch achterhaald. Lees dit maar eens door en je zal zien dat het niet eens meer werkt op 99% van de webservers. :X
Een jaartje of 4 geleden haalde ik daar mijn info vandaan (weet dus niet of het nu nog up-to-date is). Ik heb er toch een boel van geleerd. Nu heb ik het niet meer nodig en gebruik ik alleen nog php.net .
Het gaat om het idee he :) Ik bedoel dus te zeggen dat het handig zou zijn om tutorials verzamelt te hebben van aller beginners tot redelijk gevordert. Dus niet alleen voor mensen die er alles al vanaf weten. Het zou heerlijk zijn om een verzamelpunt voor script- en programeertutorials te hebben waar je ook in het nederlands terecht kan (mijn engels is best aardig, maar sommige situaties en problemen zijn toch nog moeilijk om duidelijk uit te drukken in het engels). Zowiezo is het erg lastig om gericht een tutorial te vinden die uitlegt wat jij wil op het niveu wat jij nodig hebt.
De kwaliteit laat ook vaak te wensen over.

Alles bij elkaar een soort Open Source cursis dus....op verschillende gebieden. Ik denk dat er hier op het forum genoeg mensen zijn die het leuk vinden daar aan mee te werken. Er zou alleen wel een soort comissie moeten zijn die tutorials goed of afkeurt en de boel een beetje bijhoud. Anders wordt het een zooitje en leer je op een gegeven moment inderdaad misschien wel syntax die van toepassing is op PHP uit 1981 oid.

[ Voor 19% gewijzigd door Bram77 op 22-06-2005 15:54 ]

Pagina: 1