[Duron 800 + K7T PRO] PC sist en kraakt

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een AMD Duron 800 met MSI K7T Pro moederbord die ik niet meer aan de praat krijg.

Bij het aanzetten komt er een sissend geluid vanaf en begint de pc-speaker te kraken/grommen.
Ik krijg geen enkel beeld, maar heb wel het idee dat het systeem steeds gereset wordt omdat de cdrom drive steeds opnieuw benaderd wordt en het gekraak dan ook weer plaatsvindt.
Ook als ik hem kaal probeer te booten blijft hij kraken en sissen.
Ik heb de condensators gecontroleerd op eventuele lekken maar die lijken verder in orde.

Hij heeft dit ooit al eens eerder gedaan, maar dit was na een tijdje testen vanzelf verdwenen en daarna heeft hij ruim 4 maanden vrolijk 24/7 als servertje staan draaien, totdat hij het gisteravond opeens begaf toen ik hem met RealVNC had overgenomen.

Een warmte probleem lijkt me uitgesloten, aangezien ik er een grote AthlonXP koeler op heb gezet. Hij werdt niet heter dan 30 graden.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Specs:
AMD Duron 800
MSI K7T Pro
Asus PureGeforce
WD 40GB hdd
Voeding die bij dat systeem hoort (kant-en-klaar NEC systeem).

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Doe eens een BIOS reset.

Lees even deze, misschien heb je er wat aan:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En weet je zeker dat de elco's nog goed zijn? ;)

[ Voor 86% gewijzigd door PD2JK op 21-06-2005 09:05 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• mjszwo
  • Niet online
Prutz0r schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 08:16:
Doe eens een BIOS reset.

Lees even deze, misschien heb je er wat aan:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En weet je zeker dat de elco's nog goed zijn? ;)
BIOS reset heb ik al meerdere keren gedaan, maar dat haalt niets uit. Die troubleshooter had ik ook al doorgenomen maar daar staat niets over mijn probleem in.

Ik heb een MP3 gemaakt van het geluid dat het systeem maakt.
Daar hoor je het systeem 2x opstarten, en dat rare gekraak/gesis komt dus uit de PC-speaker. Volgens mij wil het moederbord iets vertellen doormiddel van piepjes, maar lukt het hem niet.

Condensatoren zien er verder prima uit. Volgens mij zijn deze ook al eens vervangen.

Edit:
Ik zie nu dat de condensatoren tussen de PCI sloten er niet zo fris uitzien. Ze staan niet heel erg bol en lekken ook niet, maar ze zien er toch niet helemaal goed uit:
http://home.wanadoo.nl/d-jay/k7tpro.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door mjszwo op 21-06-2005 09:22 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je zou het moederbord eens buiten de kast kunnen proberen met alleen de belangrijke onderdelen waarvan je zeker weet dat die goed zijn. Als je dan nog steeds geen beeld krijgt is het moederbord echt dood. Je zou nog ergens een andere BIOS chip vandaan kunnen toveren, maar als er zo'n geluid uit de PC-speaker komt, lijkt het bord echt dood.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• mjszwo
  • Niet online
Prutz0r schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:22:
Je zou het moederbord eens buiten de kast kunnen proberen met alleen de belangrijke onderdelen waarvan je zeker weet dat die goed zijn. Als je dan nog steeds geen beeld krijgt is het moederbord echt dood. Je zou nog ergens een andere BIOS chip vandaan kunnen toveren, maar als er zo'n geluid uit de PC-speaker komt, lijkt het bord echt dood.
Ik denk dat ik maar een ander ga kopen want met dit hete weer heb ik ook weinig zin om het helemaal uit te gaan zoeken. En die bordjes heb je tegenwoordig al voor 15 euro.

• mjszwo
  • Niet online
Vreemd, net heeft hij het weer zo'n anderhalf uur zonder problemen gedaan, en nu zit ik weer met dat gekraak en een niet opstartend systeem 8)7

• mjszwo
  • Niet online
Ik heb inmiddels een nieuw moederbord besteld die ik morgen waarschijnlijk binnen krijg.

Maar vraag me af of iemand alvast kan bevestigen dat het aan het moederbord ligt, of iets anders (zoals de CPU). Heb namelijk geen 2e Socket-A cpu liggen om te testen.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 21:38

jotheman

Was like that when I got here!

Hehehe... 1 oogopslag en ik gok dat ik al weet wat het probleem is. Het is een K7T moederbord zie ik; controleer je condensatoren (die uitstekende, meestal groene of blauwe, dingen op je moederbord) eens of daar troep uitkomt. Zo ja, dan gaat je computer langzaamaan dood. Allerlei vreemd fouten en dingen kunnen voorkomen, ik heb al vanàlles meegemaakt door die rotdingen.
De serie K7 moederborden van MSI heeft heel vaak deze problemen, dus je bent niet de enigste. Tot een tijd terug kon men de moederborden terugsturen en kreeg men een vervanger, tegenwoordig helaas niet meer. Wat je kunt doen is zelf (proberen) de condensatoren te vervangen met de soldeerbout...
Succes ermee, welke keuze je ook neemt :)

edit:

En als ik had gelezen had ik kunnen zien dat je dat allang had gedaan... Damn ik moet leren lezen... Maar ik heb dus ook bij een van de K7T moederborden die ik heb gehad bijna 'tzelfde probleem gehad als jij, en dat lag wel aan de condensatoren :?

[ Voor 16% gewijzigd door jotheman op 24-06-2005 17:40 ]

I see dead pixels...

Pagina: 1