Domeincontroller -> Netwerkcontrole

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik heb hier een netwerk zoals in andere topics reeds beschreven:

ETH0
-Externe netwerk 172 range

over ETH0 loopt een ppp1 deze verzorgd de gateway. De DNS daarentegen moet via ETH0 opgehaald worden.

EHT1 regelt mijn interne netwerk. Aan eth0 hangt dus een netwerk wat ik graag vanuit eth1 zou kunnen willen zien. Via samba is dit niet te regelen omdat er geen juiste wins proxy's zijn. Dit komt omdat iedereen zijn pc op stand paranoia heeft staan zonder te weten wat ze doen.

Nu zijn er wel pc's waar ik op kan maar ik kan deze dus niet zien. Via samba is niks te regelen voor zover ik weet. Nou las ik ergens dat het via een domeincontroller waarschijnlijk wel ging.

Ik had nog nooit hiervan gehoord en ben gelijk gaan zoeken. Maar kan niets over mijn preciese probleem iets vinden.

Het gaat draaien op een slack bak. Maar als ik er niks aan heb ga ik het niet gebruiken. Samba moet wle een domeincontroller kunnen vormen. Vroeger was er voor dit probleem fwsb ofzoiets iig een soort patch, maar deze word allang niet meer ondersteund.

Dus als iemand me de werking van een domeincontroller kan uitleggen voor de functie waarvoor hij zou moeten werken en natuurlijk of dat het uberhaupt kan. Misschien sites of tutorials howto's ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken omdat ik niet weet welke doelen een domeincontroller dient.

• dannyvanderaa
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Even zoeken binnen GOT doet wonderen.
Samba domein search

Google doet ook wonderen.
Google search

• BSeB
Nee, ik bedoelde het niet zo, ik bedoelde alleen te vragen of daarmee het probleem op te lossen is. Daar heb ik geen idee van!

Verwijderd

wat wil je dan? er staat een heel verhaal maar het is mij niet duidelijk wat je wilt bereiken...
als het om resolving gaat, dan heb je aan ddns genoeg...

• BSeB
Er draaid een Bind dns caching server. Wil ik nog ombouwen naar dns server. Maar goed wat ik wil is vanaf een client de computers bereiden die achter eth0 hangen. De clients van mij hangen dus achter eth1.

• dannyvanderaa
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Waar moet ik aan denken home directories??
Policies?

Wat wil je doen met de clients?

• BSeB
Ik bedoel het op onderstaande manier:

Server - 2 interfaces eth1 en eth0

eth1 -> 192.168.0.x -> intern netwerk

eth0 -> dubbele functie -> ppp0 en 172.x.x.x

172.x.x.x is externe netwerk
ppp0 is internet

Hopelijk zo duidelijker, had ook een plaatje maar weet niet waar ik die moet parkeren.

Het interne netwerk wil verbinding maken met het externe netwerk, op het interne netwerk draaid samba, zodat ik de server shares kan benaderen. Nu wil ik ook graag de shares van het externe netwerk bereiken.

Vroeger ging dit dmv dns forwarding een "patch" op samba. Deze is oud en werkt niet op de nieuwere samba versies. Nu las ik ergens dat het mogelijk was met een domeincontroller. Ik vraag me nu alleen af of het kan en zo ja, waar ik dan naar moet zoeken.

Ik kan idd zelf de documentatie vinden bij samba, maar het is zo veel, vind daar maar een speld in een hooiberg. Zeker als ik niet weet wat de speld is.
Pagina: 1