Toon posts:

Wireless netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Speedtouch 580(i) gekocht met hierbij mijn laptop een Speedtouch 110G PCMCIA kaart en voor 2 desktops beide een Speedtouch 121G USB.

Met de PCMCIA ben ik redelijk tevreden, gewoon behoorlijk goed bereik. Met die 2 USB's ben ik alleen helemaal niet tevreden, bereik komt vaak rond de 1 a 2 Mb, verlies ook nog wel eens pings.

Ik ben nu van plan om voor de 2 desktops een PCI Wirelesskaart te kopen, zie ik toch wat meer zitten dan USB. De vraag is dan alleen welke.

Ik kwam o.a. een Asus WL138-G tegen, maar die werd in reviews afgeschoten, geen goed idee dus. Ook van Sweex hoor ik niet zoveel goeds.

Welke ik op zich wel zie zitten is de Linksys WMP54G. Ik kom hier op GoT wel wat negatieve dingen tegen over problemen met oudere hardware, maar ik wordt er niet veel wijzer van de performance. Ik heb overigens een MSI K7T Pro2a, op zich ook een ouder moederbord, maar moet denk ik wel goed genoeg zijn.
Wat zijn de ervaringen wat bereik betreft met deze linksys? Of zijn er andere Wireless PCI-kaarten aan te bevelen icm een Speetouch 580(i)?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-05 10:31
Het moederbord heeft natuurlijk niks te maken met een WiFi-PCI-kaartje.

Die LinkSys heb ik goede ervaringen mee icm. met die SpeedTouch. Sowieso heb ik met LinkSys goede ervaringen.

Als alternatief kan ik je de SMC kaartjes aanbevelen, ook goede ervaringen mee.

[edit]
Ik raad je overigens aan bij een goede shop de spullen te kopen. Bevalt het je niet, kun je altijd nog ruilen voor een ander merk.

[ Voor 42% gewijzigd door havana op 20-06-2005 23:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
De MSI K7T Pro2a ondersteunt slechts fast-speed USB, USB 1.1 dus, met een maximale snelheid van 12mbit/sec. DIt is sowieso een beperkende factor voor de snelheid, de maximale snelheid van 54mbit/sec haal je dus zeker niet, tenzij je een USB2 adapter koopt.

Verwijderd

Topicstarter
havana schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:59:
Het moederbord heeft natuurlijk niks te maken met een WiFi-kaartje.

Die LinkSys heb ik goede ervaringen mee icm. met die SpeedTouch. Sowieso heb ik met LinkSys goede ervaringen.

[edit]
Ik raad je overigens aan bij een goede shop de spullen te kopen. Bevalt het je niet, kun je altijd nog ruilen voor een ander merk.
Wat is je bereik gemiddeld met je LinkSys?

Verwijderd

Topicstarter
Stamgastje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:00:
De MSI K7T Pro2a ondersteunt slechts fast-speed USB, USB 1.1 dus, met een maximale snelheid van 12mbit/sec. DIt is sowieso een beperkende factor voor de snelheid, de maximale snelheid van 54mbit/sec haal je dus zeker niet, tenzij je een USB2 adapter koopt.
Klopt, dat was sowieso al een beperkende factor met de USB van Speedtouch, alleen daarom al wil ik overstappen naar de PCI-variant. Maar ook via USB is 1 a 2Mb wel erg langzaam.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-05 10:31
Tot achterin de tuin (metertje of 30) haalden ze gewoon nog 54 Mbit. Zonder muren ertussen, dat wel.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:02:
Klopt, dat was sowieso al een beperkende factor met de USB van Speedtouch, alleen daarom al wil ik overstappen naar de PCI-variant. Maar ook via USB is 1 a 2Mb wel erg langzaam.
12mbit/sec heeft een theoretisch maximum van 1,5MB/sec. Dus 1 a 2 MB/sec is zo langzaam niet, maar 't is zelfs het maximum wat je kunt halen over USB1.1! Kortom, ik denk dat het probleem eerder bij de langzame USB verbinding ligt, goede kans dat de kaartjes daardoor automatisch naar een lage snelheid switchen.

Blijft natuurlijk dat je je probleem op twee manieren kunt oplossen: door het aanschaffen van een USB2 adapter of door het aanschaffen van een Wireless LAN PCI adapter.

[ Voor 21% gewijzigd door Stamgastje op 20-06-2005 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stamgastje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:08:
[...]

12mbit/sec heeft een theoretisch maximum van 1,5MB/sec. Dus 1 a 2 MB/sec is zo langzaam niet, maar 't is zelfs het maximum wat je kunt halen over USB1.1! Kortom, ik denk dat het probleem eerder bij de langzame USB verbinding ligt, goede kans dat de kaartjes daardoor automatisch naar een lage snelheid switchen.
Sorry maar ik gaf aan dat de snelheid die ik haal 1 a 2 Mb is, hiermee bedoel ik Mbps en niet MB/sec. Dus je theorie gaat niet op. Hij zou dus ongeveer 8x sneller moeten kunnen met USB1.1. Maar zelfs dat haalt 'ie niet. Daarom wil ik dus een PCI, maar dan een betere dan deze.

De vraag is dus welke PCI. Die van Linksys of een andere?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 14:45
je zou ook eens baar de senao kaartjes kunnen kijken , die zenden bijv. met het max legale sterkte uit

LinkedIn
BlackIntel

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stamgastje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:08:

Blijft natuurlijk dat je je probleem op twee manieren kunt oplossen: door het aanschaffen van een USB2 adapter of door het aanschaffen van een Wireless LAN PCI adapter.
Doe maar snel de helft eraf aan overhead, dat heeft te maken met CSMA/CA. Afkorting voor de werking van WiFi. Wifi snuift aan "de lucht" of er iemand bezig is, indien niemand, dan gaat CSMA/CA nog ff wachten terwijl Ethernet direct begint te verzenden. CSMA/CA wacht, daarna nog eens checken of er iemand bezig is, indien nog eens nee, dan pas verzenden. Zo voorkomt men massale collisions zoals het op hubs kan voorkomen. Het nadeel is dat er maar de helft van de beloofde snelheid gehaald word.

12mbps => 5mbit/s (real)
54mbps => 25mbit/s (real)

Mijn externe harde schijf haalt op USB 1.1 poortjes maar 0,5MByte/s terwijl die rustig 20MB/s op USB 2.0 doet. Dus USB kan ook de beperkende factor zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 21-06-2005 03:52 ]

Pagina: 1