Linux performance

Pagina: 1
Acties:

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27
Ik heb via marktplaats een 2e hand libretto 70 op de kop weten te tikken. Deze is uitgerust met 32mb geheugen (het maximum) en zelf heb ik er een 6gb harde schijf ingezet.

Aangezien het geheel op een pentium 120mmx draait probeer ik 'm zo efficient mogelijk te laten lopen.
nu zijn er echter een aantal dingen waarvan ik denk dat het sneller moet kunnen.

Ik heb gemerkt dat de geluidskaart een hele grote impact heeft op de algemene performance. Ik kan op het systeem prima video afspelen (mpeg1) maar zodra ik geluid daarbij inschakel begint het geheel enorm te stotteren. Ik heb zowel de alsa drivers als oss drivers geprobeerd. Zou dit kunnen komen omdat er intern een isa geluidskaart zit of heeft te maken met instellingen?

Verder welke kernel is het meest geschikt voor deze machine, m'n wireless kaartje wil graag werkend houden. Ik heb zowel de 2.4 als 2.6 serie geprobeerd waarbij ik zo veel mogelijk uitzet bij het compileren van de kernel. Toch is 2.4 sneller terwijl ik had verwacht dat door de vele optimalisaties 2.6 juist sneller zou moeten zijn.

Als browser heb ik dillo geïnstalleerd, nu begrijp ik dat ik moet roeien met de riemen die ik heb maar zou toch graag een browser met support voor iets meer sites willen hebben.

de volgende processen zijn alle die na een boot draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
USER       PID %CPU %MEM   VSZ  RSS TTY      STAT START   TIME COMMAND
root         1  0.0  0.3   568  112 ?        S    21:08   0:00 init [5]  
root         2  0.0  0.0     0    0 ?        SWN  21:08   0:00 [ksoftirqd/0]
root         3  0.0  0.0     0    0 ?        SW<  21:08   0:00 [events/0]
root         4  0.0  0.0     0    0 ?        SW<  21:08   0:00 [khelper]
root         9  0.0  0.0     0    0 ?        SW<  21:08   0:00 [kthread]
root        13  0.0  0.0     0    0 ?        SW<  21:08   0:00 [kblockd/0]
root        52  0.0  0.0     0    0 ?        SW   21:08   0:00 [pdflush]
root        53  0.1  0.0     0    0 ?        SW   21:08   0:04 [pdflush]
root        36  0.0  0.0     0    0 ?        SW   21:08   0:00 [kapmd]
root        55  0.0  0.0     0    0 ?        SW<  21:08   0:00 [aio/0]
root        54  0.1  0.0     0    0 ?        SW   21:08   0:02 [kswapd0]
root       382  0.0  0.0     0    0 ?        SW   21:08   0:00 [kseriod]
root       413  0.0  0.0     0    0 ?        SW   21:08   0:00 [pccardd]
root       415  0.0  0.0     0    0 ?        SW   21:08   0:00 [pccardd]
root       574  0.0  1.6  1592  492 ?        S    21:08   0:00 /sbin/cardmgr
root       770  0.0  1.9  1516  596 ?        S    21:09   0:00 /usr/sbin/syslogd -m 0
root       774  0.0  1.6  1452  496 ?        S    21:09   0:01 /usr/sbin/klogd
root       919  0.0  1.2  1432  392 tty1     S    21:09   0:00 /sbin/mingetty tty1
tim        929  0.0  3.4  2260 1064 ?        S    21:09   0:00 /bin/sh /usr/X11R6/bin/startx
tim        952  0.0  1.5  2320  488 ?        S    21:09   0:00 xinit /home/tim/.xinitrc --
root       953  1.0 27.2 11772 8352 ?        S    21:09   0:27 X :0
tim        966  0.1  8.4  5520 2584 ?        S    21:09   0:03 /usr/X11R6/bin/fluxbox
tim        969  0.0  4.7  3056 1464 ?        S    21:12   0:02 aterm -bg black -fg white
tim        970  0.0  4.1  2392 1276 pts/0    S    21:12   0:00 sh
tim      16115  0.0  2.4  2772  748 pts/0    R    21:54   0:00 ps auxw

Ziet iemand nog wat, wat ik zou kunnen verbeteren?

edit:

oh ja het geheel draait op vectorlinux 4.3

Freelance Drupal Developer

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wil je per sé GUI draaien? Ik weet dat dillo licht is maar niet of het nu GUI of text-based is :)

Lynx al geprobeerd (of links)? Text-based, neemt ongetwijfeld weinig ruimte in...

2.4 kernel was volgens mij toch beter voor oudere hardware... Met PIII enz. ben je beter af met 2.6 dacht ik - maar ik ben geen kenner :)

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 20-06-2005 22:04 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
http://www.muhri.net/skipstone/

Dit is een snellere lichtere browser op basis van gecko (mozilla)

Opleiding Brandveiligheid

• Emielio
Borromini schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:03:
Wil je per sé GUI draaien? Ik weet dat dillo licht is maar niet of het nu GUI of text-based is :)

Lynx al geprobeerd (of links)? Text-based, neemt ongetwijfeld weinig ruimte in...

2.4 kernel was volgens mij toch beter voor oudere hardware... Met PIII enz. ben je beter af met 2.6 dacht ik - maar ik ben geen kenner :)
dillo is gui en met dillo kun je meer sites bekeiken als links en lynx

• TimDJ
sowieso vind ik een gui toch wel handig. Ik gebruik 'm ook als mp3 speler wat ie nog net trekt. Bovendien is het ook leuk om nog attachments te kunnen bekijken uit m'n mail :)

Uiteindelijk wil ik dit kleine apparaatje meenemen op een reis van een half jaar en m'n foto's erop kwijt kunnen en bekijken.

Zou het trouwens voor snelheid nog veel uitmaken of ik 'm op minder kleuren zet 16bit oid. naar mijn idee niet omdat ie dan alle plaatjes moet ditheren/omzetten

[ Voor 25% gewijzigd door TimDJ op 20-06-2005 22:11 ]

Verwijderd

Emielio schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:05:
[...]

dillo is gui en met dillo kun je meer sites bekeiken als links en lynx
Dillo ondersteunt geen frames of javascript, links (2 iig) doet dit wel :)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Mischien een wat oudere versie van X gebruiken (die ook minder resource intensief is?)

If you choose to criticise you choose your enemies

• Emielio
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:16:
[...]

Dillo ondersteunt geen frames of javascript, links (2 iig) doet dit wel :)
Okeey excuus ik wist dat niet

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
-Kernel hercompilen, zoveel mogelijk modules eruit halen, en alles in kernel steken (scheelt HEEL veel boot-time bij zoiets)
-X recompilen met de optimisations voor je cpu

Zelfde voor de meest intensieve programma's op die laptop.

Dit alles kun je compilen vanaf een andere, snellere machine, scheelt je op die manier nog wat tijd ook.

Verder nog al het onnodige verwijderen uit je runlevels.

Dat is het zowat.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gentoo gebruiken en aggresief CFLAGS en veel - USE flags pakken lijkt me ook wel slim?

of zelf in LFS wat brouwen ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• TimDJ
Ik gebruik op dit moment Xfree 4.3.0 prebuild. Kernel heb ik ook al zoveel mogelijk uitgehaald. Het hercompilen van X is inderdaad wel een goed idee. Enig idee welke versie ik het beste kan gebruiken?

Verwijderd

FAD schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:13:
Ik gebruik op dit moment Xfree 4.3.0 prebuild. Kernel heb ik ook al zoveel mogelijk uitgehaald. Het hercompilen van X is inderdaad wel een goed idee. Enig idee welke versie ik het beste kan gebruiken?
Leuk dat je zelf gaat doen, lijkt me zeer leerzaam.

Maar waarom zou je het wiel je opnieuw vinden ?

Er zijn genoeg Linux distributies die op oude computers kunnen draaien.

http://www.linuxlinks.com...Distributions/index.shtml

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 01:14 ]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

BoudewijnLinux schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:04:
gentoo gebruiken en aggresief CFLAGS en veel - USE flags pakken lijkt me ook wel slim?

of zelf in LFS wat brouwen ;)
Ehh.

Nee.

Ik gebruik dagelijks Gentoo en zie dit regelmatig gebeuren... In het begin zitten ze achterlijke CFLAGS te gebruiken die geen bal aan de performance helpen maar wel willekeurige apps laten crashen (-ffast-math en -ffuzzy-math), wat dan zo'n reacties uitlokt: funroll-loops.org (en terecht ook).

Als jij mij kan aantonen dat het tarren en untarren van een bepaalde directory met een tar met CFLAGS="-Os -pipe -march=foo -fomit-frame-pointer" nog maar een seconde minder snel gaat dan CFLAGS="-O3 -ffast-math --omg-optimized -O5 -march=k8 -mcpu=k8 --idontunderstandthisflag -funroll-all-loops -fpeel-loops -funswitchloops -falign-functions=333121234", mag je zo'n beweringen maken, zo niet...

(Ik kan je uit ervaring zo goed als garanderen dat die eerste een stuk sneller zal gaan, plus recht heeft op support...)

• TimDJ
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 01:11:
[...]
Maar waarom zou je het wiel je opnieuw vinden ?

Er zijn genoeg Linux distributies die op oude computers kunnen draaien.

http://www.linuxlinks.com...Distributions/index.shtml
Daar heb ik er dus 1 uitgepakt, vectorlinux 4.3. Waarom het wiel opnieuw uitvinden... ik wil m'n oude laptop zo snel mogelijk zien te krijgen.
Tenzij jij een distributie weet die aanzienlijk beter preseteerd dan vectorlinux maar wel een volwaardige distributie is zoals vectorlinux, ik hoor het graag :)

• Emielio
FAD schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 08:29:
[...]

Daar heb ik er dus 1 uitgepakt, vectorlinux 4.3. Waarom het wiel opnieuw uitvinden... ik wil m'n oude laptop zo snel mogelijk zien te krijgen.
Tenzij jij een distributie weet die aanzienlijk beter preseteerd dan vectorlinux maar wel een volwaardige distributie is zoals vectorlinux, ik hoor het graag :)
Ik denk inderdaad dat Vector wel het meest geschikt is.

Maar als ik jou was zou ik geen xfce gebruiken, dit is heel zwaar voor de oude machine. (wel grappig detail is dat je met jou machine het verschil in performence kunt merken tussen bepaalde skins in xfce)

Ik zou iets als flux ofzo nemen, effe een beetje tweaken dat het net zo functioneel is als xfce en je hebt een veel snellere desktop.

Ik vind linux op oude hardware altijd zo interesand :P

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:18
Misschien is dit een optie..
http://www.fixup.net/tips/l70200.htm
(Wist niet precies wat een liberetto 70 was, dus dan googlen we even, ja ik weet dit hoort niet echt in dit forum thuis, maar het is een optie)

• TimDJ
ge-flopt schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:45:
Misschien is dit een optie..
http://www.fixup.net/tips/l70200.htm
(Wist niet precies wat een liberetto 70 was, dus dan googlen we even, ja ik weet dit hoort niet echt in dit forum thuis, maar het is een optie)
Daar was ik inderdaad laatst naar aan het kijken, had alles klaarstaan maak dat ding open en toen zakte de moed me in de schoenen, de dingen zijn wel heel erg klein en dat kan ik niet solderen.
Maar ik ga er nog wel achteraan op 166Mhz draait dat ding ook beter idd :)
thnx

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Je kunt ook nog wat stoeien met de latency van de pci bus, zoals beschreven in het volgende artikel:
http://www-128.ibm.com/de.../linux/library/l-hw2.html

Je geluidskaart is dan wel isa, maar misschien kun je de isa bridge wel een hogere latency geven. Dit zou de throughput moeten verbeteren.

https://timelord.nl

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-02 06:36

M-ThijZ

Riding on Rails

racoontje schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 08:03:
[...]

Ehh.

Nee.

Ik gebruik dagelijks Gentoo en zie dit regelmatig gebeuren... In het begin zitten ze achterlijke CFLAGS te gebruiken die geen bal aan de performance helpen maar wel willekeurige apps laten crashen (-ffast-math en -ffuzzy-math), wat dan zo'n reacties uitlokt: funroll-loops.org (en terecht ook).

Als jij mij kan aantonen dat het tarren en untarren van een bepaalde directory met een tar met CFLAGS="-Os -pipe -march=foo -fomit-frame-pointer" nog maar een seconde minder snel gaat dan CFLAGS="-O3 -ffast-math --omg-optimized -O5 -march=k8 -mcpu=k8 --idontunderstandthisflag -funroll-all-loops -fpeel-loops -funswitchloops -falign-functions=333121234", mag je zo'n beweringen maken, zo niet...

(Ik kan je uit ervaring zo goed als garanderen dat die eerste een stuk sneller zal gaan, plus recht heeft op support...)
Ik begrijp je reactie, maar ik heb ervaringen gehoord van anderen die zeggen dat er wel degelijk optimalisaties merkbaar zijn bij pc's onder 1Ghz. (dit is geen aanval op je post, ik heb geen harde bewijzen).
Het compilen zou alleen te lang duren, met crosscompilen vanaf een andere pc is het dan wel mogelijk om er toch wat te optimaliseren. (Wat met het gebruik van vector linux misschien weer te verwaarlozen is.)

• TimDJ
mpol schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:58:
Je kunt ook nog wat stoeien met de latency van de pci bus, zoals beschreven in het volgende artikel:
http://www-128.ibm.com/de.../linux/library/l-hw2.html

Je geluidskaart is dan wel isa, maar misschien kun je de isa bridge wel een hogere latency geven. Dit zou de throughput moeten verbeteren.
geniaal adres voor de toekomst, helaas heeft mijn libretto geen pci-bus :(

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Zou je nog performance kunnen halen uit het gebruik van Busybox? Dit wordt wel neergezet als goed alternatief voor systemen met lage performance
BusyBox has been written with size-optimization and limited resources in mind. It is also extremely modular so you can easily include or exclude commands (or features) at compile time. This makes it easy to customize your embedded systems. To create a working system, just add some device nodes in /dev, a few configuration files in /etc, and a Linux kernel.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• TimDJ
Voor de geïntereseerden, ik heb nu op mijn laptop xfree86 3.3.6 geïnstalleerd.
geheel gecompiled in een nacht op m'n arme beestje en ik heb het gevoel dat alles veel sneller gaat. Dit zal dan denk door de combinatie zelf compileren en oudere versie pakken komen.

Als browser heb ik nu opera erop staan. Dit draait op zich nog wel aardig. In ieder geval een stuk beter dan firefox. Dat was voor mij nu een optie omdat de banners eindelijk verdwenen zijn. Die had ik niet in m'n 640x480 beeld willen hebben.

Weet iemand nog een zeer lightweight text editor onder X. mag zeer simpel zijn, bijna notepad gelijke maar dan het liefst wel met mogelijkheid tot vetgedrukte letters.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

pentium 120 mhz zou ik X lekker weg laten. en met links2 -g (frame buffer) werken.
en voor het gemak van ctrl -alt- F1 tot F12 consoles maken.

ik heb bij me ouders een 266 mhz desktop staan met fluxbox dit draait net.
en firefox draait op mijn server een 233 mhz met meer geheugen.

ik heb een 3de 200mhz pc daar staat gimp op :p

maak er een servertje van zet hem ergens waar je geen last van hebt en ga shit downloaden.
heb je dat teminste geoptimaliseert :)

>.< >.< >.< >.<

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FAD schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:08:
sowieso vind ik een gui toch wel handig. Ik gebruik 'm ook als mp3 speler wat ie nog net trekt. Bovendien is het ook leuk om nog attachments te kunnen bekijken uit m'n mail :)

Uiteindelijk wil ik dit kleine apparaatje meenemen op een reis van een half jaar en m'n foto's erop kwijt kunnen en bekijken.

Zou het trouwens voor snelheid nog veel uitmaken of ik 'm op minder kleuren zet 16bit oid. naar mijn idee niet omdat ie dan alle plaatjes moet ditheren/omzetten
Als mp3-speler is gewoon de cli ook wel handig: doe es $ mpg123 --help ;).

Editor: misschien is gvim wat. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het is een x-versie van het alom geroemde vim :).

Let the flamewars start >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 24-10-2005 00:52 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

M-ThijZ schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:08:
Ik begrijp je reactie, maar ik heb ervaringen gehoord van anderen die zeggen dat er wel degelijk optimalisaties merkbaar zijn bij pc's onder 1Ghz. (dit is geen aanval op je post, ik heb geen harde bewijzen).
Wat is je punt dan? :?. Dit is puur placebo-effect.

Een lichte desktop + X (waarbij versie echt nauwelijks uitmaakt), evt. (als je van knutselen houdt) kleine kernel zal veel meer verschil maken dan Gentoo vs. Debian of whatever.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik moet hier aan toevoegen het is maar een 120Mhz met 32Mb ram

mijn eerste linux pc was een 486 100mhz 64MB ram
heb ik nooit X op gezet fftjes maar direct weer af gegooit
en het duurde een lange tijd om mp3s on gestotted aftespelen (vraag me niet meer hoe)

draait iemand van jullie X op een cpu onder de 200 mhz zonder alteveel ergernissen?

gebruik lekker de console met framebuffer
grafische browser (links2 -g)
media player (xine-fb)

andere optie

kan je niet beter (free)dos gaan draaien
dos is de lichtste kernel die je kan hebben zeer zuinig in geheugen en process gebruik
dos draait maar 1 proces tegelijk dus niet die 40 processes die je bij linux hebt

daarbij heeft dos nu een soort van classic status. lekker nostalgisch met norton commander en al die dos spelletjes.

om je te overtuigen nog een paar linkjes
http://www.freedos.org/
http://www.multimediaware.com/qv/
http://sshdos.sourceforge.net/
en editors installeer je toch windows 3.11 :p

[ Voor 12% gewijzigd door daft_dutch op 24-10-2005 04:33 ]

>.< >.< >.< >.<

• TimDJ
nouja mijn target met dit systeem is toch om zoveel mogelijk te benutten. Ik ga binnenkort een half jaar reizen en dan neem ik deze kleine libretto mee. Zo wil ik m'n memory sticks inlezen van digitale camera, foto's uitzoeken e.d. Mocht ik dan een wifi spot ergens tegenkomen dan kan ik er dus mee internetten en mailen.

Wat betreft de suggesties om x eruit te gooien. Lijkt me niet echt nodig, ik start hem uiteraard alkleen wanneer nodig en bovendien loopt m'n huidige xfree 3.3.6 best wel soepeltjes met fluxbox.
ik moet natuurlijk ook nog kunnen pimpen met dit kleine ding en dan heb X dus wel nodig :P

Btw dosemu draait er ook zonder problemen op. Lekker stunts en dangerous dave spelen op dat ding :).
Editor: misschien is gvim wat. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het is een x-versie van het alom geroemde vim .
Die g klinkt behoorlijk alsof ik daar in ieder geval gnome libraries voor nodig hebt... dan valt deze dus af.
Dus wat ik nog zoek een lichte X texteditor met basisopties vetgedrukte letters e.d.

Verwijderd

Die g staat niet voor gnome, maar voor gtk, dus erg veel libs heb je er niet voor nodig.

• TimDJ
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:26:
Die g staat niet voor gnome, maar voor gtk, dus erg veel libs heb je er niet voor nodig.
ah mooi dan ga ik er zeker even naar kijken, thnx!

• TimDJ
FAD schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:25:
Zo wil ik m'n memory sticks inlezen van digitale camera, foto's uitzoeken e.d. Mocht ik dan een wifi spot ergens tegenkomen dan kan ik er dus mee internetten en mailen.
.
Kom ik gelijk op m'n volgende vraag. Ik ben op zoek naar een memory stick of meerder in 1 card reader die in m'n pcmcia slot gaat en daarbij ook nog eens onder linux werkt.

Ik heb net rondgezocht op internet maar ik kom er niet echt wijs uit. Ik heb er 1 gevonden die volgens de fabrikant werkt onder linux. Deze.

Verder is het moeilijk zoeken, sweex heeft een hele goedkope memorystick lezer 5,95 volgens pricewatch maar staat geen linux in het rijtje. Iemand enig idee of deze gaat werken? of iemand een site met overzicht van werkende pcmcia card readers?

Verwijderd

daft_dutch schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 04:29:
ik moet hier aan toevoegen het is maar een 120Mhz met 32Mb ram
[..]
draait iemand van jullie X op een cpu onder de 200 mhz zonder alteveel ergernissen?
Ik heb X een tijdje op een 133 MHz gedraaid, met een van die lichte desktops (blackbox). Werkt "wel aardig", maar er zat toch een merkbare "lag" in bepaalde zaken. Het punt is dat ik die lag maar voor lief nam, omdat ik liever een (basale) UI gebruik dan een pure CLI-omgeving.

Verder ging file management natuurlijk allemaal via de shell via xterm, en zul je voor de helft van je doelen uiteindelijk CLI-apps gebruiken, simpelweg omdat die lekkerder werken; maar webbrowsing ging bv. wel grafisch.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik heb heel erg lang Gnome 1.x gedraaid met Kernel 2.2.x op een Pentium Classic 133mhz met 64 mb ram. Dat draaide best goed en ook mp3's afspelen (met Xmms) en CD's branden ging uitstekend. Mozilla en aanverwanten draaide echter voor geen meter, daarvoor was het systeem te traag.

Gnome 2.x is natuurlijk ook niet echt geschikt voor dit soort systemen, maar met een lichtgewicht Window Manager en een kleine kernel moet het nog steeds acceptabel kunnen draaien lijkt me.

Het stotteren van het geluid zou inderdaad door de ISA kaart kunnen komen, die is maar 8 bits op een lage kloksnelheid.

Dus ik zou zeggen:
- Kernel 2.2.x of evt. kernel. 2.4.x, zelf compileren (geen idee of wireless met 2.2.x kernel gaat werken);
- Lichtgewicht GUI (indien gewenst), bijv. Window Maker o.i.d
- Distributie: maakt niet echt uit.

[ Voor 45% gewijzigd door zordaz op 24-10-2005 16:19 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb ook een hele tijd X op een P133 met 65MB SDRAM gedraaid. Gaat best hoor. Window Maker als DE en gaan maar. Van de 2.4 kernel serie wordt wel geroepen dat ie zo goed presteert op een oude PC. Je kunt natuurlijk ook een 2.6 ernaast zetten en kijken wat het lekkerst draait.
Ik heb pas een P200 met 64MB RAM geinstalleerd en daar ook Window Maker geinstalleerd en dat is vlotjes. Natuurlijk duurt het wat langer om programma's te starten (Firefox, AbiWord duren al lang) maar X is zo geladen.

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1