Standaard koelblok AMD Athlon XP 1666 niet voldoende

Pagina: 1
Acties:

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Hier ( DeMuts in "Welke voeding voor Ati 9700?" ) ik eigelijk begonnen met mijn vraag maar mijn topic werd ineens gesloten, dus ga ik hier maar verder

Ik heb mijn oude Ati Radeon 9700 non pro in de pc van mijn vriendin gebouwd, sindsdien heeft ze last van vastlopers als er meerdere programmas of zware spellen draaien (CS Source), voorheen dus nooit. Het koelblok van de processor wordt dus erg warm, bijna te warm om met je vingers aan te raken. Er zit een standaard koelblok in. Ligt dit nu dus echt aan het koelblok dat ineens niet meer voldoende kan koelen?
CPU is nooit overgeklokt trouwens

Er zat voorheen geen airflow in de kast. Nu heb ik aan de voorkant een 80 mm fan gebouwd en op de Ati kaart een fan die in je pci slot steekt.

Oh ja ik heb de originele koeler van de Ati kaart een tijdje terug al vervangen voor een heat pipe koeler van zallman.

PC specs: AMD Athlon XP 1666
geheugen: 256 mb
Voeding: 250W (getest met 400W maakte geen verschil)

[ Voor 10% gewijzigd door DeMuts op 20-06-2005 21:49 ]

Verwijderd

draait je fan nog wel op hoge snelheid, die coeler hoort op 3200 RPM te draaien die je hebt...
je hebt psies de zelfde als mij :P

als ie minder draait dan zou ik er een nieuwe fan op zetten en anders wat koelvloeistof kopen en dan tussen processor en koelblok doen...

(hoe warm word ie nu? 60 graden is normaal voor athlon xp...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• DeMuts
de fan draait volgens Aida32 op 4200 toeren moet dus wel voldoende zijn. Moet wel zeggen dat er veel stof tussen zat, maar dat mag mijns inziens niet de boosdoener zijn, hij wordt echt heel erg heet, tot hij vastloopt

Koelvloeistof werkt dit lang dan?

[ Voor 8% gewijzigd door DeMuts op 20-06-2005 21:55 ]

Verwijderd

Ik denk dat Elowen koelpasta bedoelt...
Maar normaal gezien zou hier geen probleem mee mogen zijn mits de sink heel warm wordt. Ik zou toch eens de fan en de sink volledig stofvrij maken en dan zien wat het geeft. Is er verder overigens niet een toevallige situatie in je kast waardoor de warme luch nu net niet goed afgevoerd wordt?

• DeMuts
Ok ff een update:

Ik heb dus een Zalmann 7000B koeler gekocht en zelf ingebouwd (heb ik al eens vaker gedaan)
Zodra ik nu de pc opstart draait alles 5 of 10 seconden en schakelt zich dan weer uit. Gisteren naar 4 keer proberen heeft hij het gedaan en vanmorgen ook nog, maar nu dus niet meer.
Heb al getest of het aan de harde schijf ligt, door alle IDE kabels los te maken maar dan doet ie hetzelfde.

moet wel 1 ding melden dat ik per ongeluk bij het inbouwen de AMD CPU uit mijn handen heb laten vallen op de laminaat vloer, maar hij zag er onbeschadigt uit. Hier zal het toch niet aan liggen hoop ik???

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DeMuts schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:09:

moet wel 1 ding melden dat ik per ongeluk bij het inbouwen de AMD CPU uit mijn handen heb laten vallen op de laminaat vloer, maar hij zag er onbeschadigt uit. Hier zal het toch niet aan liggen hoop ik???
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, processors kunnen wel tegen een stootje. Het kan echter wel gebeuren natuurlijk.

Verwijderd

Het kan ook zijn dat je met RPM te "laag" hebt ingestelt. Dit kan normaal geen probleem vormen met een Zalman koeling (heb er zelf ook één @ laagste RPM :P ), de oorzaak ligt mss/wrs in bios. Soms zit hier een functie dat de pc uitschakelt als de RPM te laag zit. Deze grens dus verhogen en met één of ander tooltje natuurlijk wel nakijken of je temps binnen de perken blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 18:39 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:51

Thandor

SilverStreak

Is de 'die' nog heel. Als daar teveel van afbrokkeld is de processor niet meer in staat om te werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• DeMuts
Thandor schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:38:
Is de 'die' nog heel. Als daar teveel van afbrokkeld is de processor niet meer in staat om te werken.
Ja hij zag er nog heel uit en zoals ik al zei, de pc heeft het nog gedaan

• DeMuts
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:37:
Het kan ook zijn dat je met RPM te "laag" hebt ingestelt. Dit kan normaal geen probleem vormen met een Zalman koeling (heb er zelf ook één @ laagste RPM :P ), de oorzaak ligt mss/wrs in bios. Soms zit hier een functie dat de pc uitschakelt als de RPM te laag zit. Deze grens dus verhogen en met één of ander tooltje natuurlijk wel nakijken of je temps binnen de perken blijven.
Dan moet ik wel eerst de pc aan de praat krijgen anders kan ik nix veranderen.

Probeer nu eerst alles nog maar eens goed aan te schroeven, kijken etc.

• DeMuts
ok heb hem nu ff aan de gang en in het bios gekeken.
De CPU fan speed is 2518 RPM
System Fan Speed 0 RPM (maar die hoeft toch niet aanwezig te zijn?)

Dit ziet er voor zover goed uit

Misschien een idee om de voltlijnen te bekijken, hoop jullie daar meer van af weten?

EDIT: Bij deze de voltlijnen

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/demuts/voltlijnen2.JPG

Ok Thandor, en wat houd dit nu in? Moet er een nieuwe voeding inkomen?
Ik kan mijn andere voeding van 400 W erop uittesten misschien dat hij dan beter loopt

[ Voor 54% gewijzigd door DeMuts op 22-06-2005 19:31 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, de +5V is aan de lage kant vind ik.
Waarschijnlijk zijn deze waardes gemeten toen de PC idle was. Als 'ie stressed is heb je een grote kans dat de +5V nog verder inzakt.

Overigens bestaat er ook een edit (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) knop. Deze vind je rechts boven elke post die je gemaakt hebt. Het is nl. makkelijker als je alles in 1 post zet i.p.v. 3 losse posts onderelkaar te zetten :). Het komt er dus ok op neer dat je niet moet posten na je eigen post. (Dubbelposten)

• DeMuts
Bump, niemand die me verder kan helpen?

[ Voor 184% gewijzigd door DeMuts op 24-06-2005 20:27 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je kunt wel testen met een 400W voeding maar dat zegt niets. Wat voor merk & type voeding is het :?
Een goede 300W voeding is veel beter dan een slechte 420W voeding ;).

En als ik het goed begrijp is de koeling met de Zalman CNPS7000B-AlCu geen probleem meer ?.
Het probleem is nu dat de PC niet goed opstart ?

• DeMuts
Thandor schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 18:18:
Je kunt wel testen met een 400W voeding maar dat zegt niets. Wat voor merk & type voeding is het :?
Een goede 300W voeding is veel beter dan een slechte 420W voeding ;).

En als ik het goed begrijp is de koeling met de Zalman CNPS7000B-AlCu geen probleem meer ?.
Het probleem is nu dat de PC niet goed opstart ?
inderdaad koeling probleem is over, nu start de pc niet meer in 1 keer op, vandaag hoefde ik maar 1 keer uit en aan te zetten toen liep ie door

De voeding waar ik mee wil testen is de: Huntkey LW6400H 400W
Dit was toch wel een A merk voeding dacht ik zo
Eventueel wil ik deze voeding in die andere pc bouwen en een nieuwe Huntkey LW-6500H V2.0 500W

[ Voor 5% gewijzigd door DeMuts op 24-06-2005 20:28 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Misschien is het te overwegen 1 of meerdere case fans bij te plaatsen met deze hitte?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• DeMuts
Rey Nemaattori schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 00:54:
Misschien is het te overwegen 1 of meerdere case fans bij te plaatsen met deze hitte?
Is een optie, mijn kast staat nu open, dat scheelt ook een hoop.
Moet zeggen dat hij vandaag zonder moeite inees opstarte, dus dat valt niet tegen.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:17
DeMuts schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 20:27:
[...]
De voeding waar ik mee wil testen is de: Huntkey LW6400H 400W
Dit was toch wel een A merk voeding dacht ik zo
Eventueel wil ik deze voeding in die andere pc bouwen en een nieuwe Huntkey LW-6500H V2.0 500W
Huntkey een A merk? Een 400W A merk voeding voor €30 lijkt mij wel heel goedkoop.

• DeMuts
kwiebus schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 10:51:
[...]

Huntkey een A merk? Een 400W A merk voeding voor €30 lijkt mij wel heel goedkoop.
Check het forum maar, daar staat Huntkey toch echt bij de A merken, raar maar waar ;)

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:33

Steffy

Ayreonaut

Die Huntkey voedingen hebben maar 1 jaar Garantie, alle andere A merken geven bv 3 jaar, vandaar het grote prijs verschil denk ik.

• DeMuts
Steffy schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 16:15:
Die Huntkey voedingen hebben maar 1 jaar Garantie, alle andere A merken geven bv 3 jaar, vandaar het grote prijs verschil denk ik.
ja maar garantie voor 1 jaar dat zegt toch niks over de kwaliteit van een voeding?
Pagina: 1