Hitachi Deskstar 160 gb, printplaat overzetten.

Pagina: 1
Acties:

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 16:59

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Topicstarter
Hello,

Allereerst mijn probleem, na de verschrikkelijk warme dag vandaag kom ik thuis van het zwembad en merk dat het best wel heet is op mijn kamer, ik kijk naar de temp reader op pc en die geeft netjes 40 graden aan, en voor de harddisks nog iets meer ik had voor de zekerheid al een tafelventilator op de hoogste stand naast me pc gezet maar kennelijk heeft dat niet geholpen. Toen ik probeerde in te loggen in windows (yeah sue me :+) klapte het harde schijf activiteit lampje helemaal vast muis nog wel te bewegen en dergelijk maar verder gebeurde er nix meer. Ik denk foute boel ff resetten toen ik resette krijg ik ineens de melding primary master not found, nog grotere problemen dus. Daarna een aantal dingen geprobeerd zoals het runnen van de hitachi deskstar tool om harde schijven te controleren op fouten maar deze vond em niet op de ide poort net als andere soortgelijke tools. Daarna schijf eruit af laten koelen en later weer proberen geen kick dus :(, andere idekabel ook geen kick (andere schijf wordt nog wel op dezelfde kabel herkend), nou dan proberen we het nog even op slave en dat ging dus ook niet goed. Al met al kan ik samenvatten dat de harde schijf wel opspint maar dat hij door bios/andere tools niet wordt herkend en aangezien ik niet weet hoe ik onder ubuntu een cd moet fikken wordt dat ook geen succes met knoppix (mijn versie is kwijt).

Nu heb ik een tijdje in een computerzaak gewerkt waar we wel vaker van dit soort problemen zijn tegengekomen, rare geluiden of niet herkend worden door bios en nu heb ik aan een collega gevraagd of het mogelijk is om de printplaat over te zetten (zo'n beetje alle mogelijke andere manieren gehad), de printplaat ziet er verder nog goed uit geen beschadigingen niets, nu is mijn vraag aan jullie nog enige andere suggesties om data van de schijf af te halen het is de bootschijf (aparte partitie voor windows + mp3partitie) of dat ik gewoon als laatste hoop het printplaatje moet gaan overzetten hopende dat die gewoon wordt herkend en de harde schijf klonen via ghost. (Er zit nog gewoon garantie op de schijf en naar mijn weten vervalt die alleen als je de plastic lipjes doorbreekt waar de schroeven onder zitten die de toegang tot de platters verhinderen).

Voor de mensen die geen zin hebben het hele verhaal door te lezen of de concentratie naar 2 zinnen kwijt zijn:

Harde schijf waarschijnlijk kapot > Getest aan de hand van ubuntu, hitachi deskstar tool, aan andere ide poort gehangen en geprobeerd te benaderen maar lukte niet.

Andere suggesties om de schijf te benaderen opspinnen doet ie wel maar de rest doet ie niet ik zie wel activiteit maar herkend wordt ie niet, geeft ook de normale tik (initialiseren) bij het opstarten en ook geen smart meldingen gehad.

Ik zit eigenlijk een beetje vast qua andere opties misschien dat jullie nog iets weten ik vermoed dat het in de printplaat zit maar die omwisselen zie ik echt als laatste redding dus als jullie nog iets weten lul maar raak B).

ps. En dan met je domme kop erachter komen dat je ghost image van je schijf van je pc is gehaald omdat je dat vrijdag weer wou doen en nu een grote download binnen moest halen en ruimte tekort had :( ik voel me blond 8)7

alternativ

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21

DaRoot

Some say...

Men zegt wel eens dat een nachtje in de vriezer wil helpen...
of een flinke tik er tegenaan? Helpt ook wel eens, spreek uit ervaring..
En achter een andere pc? Zou niet de eerste keer zijn dat het dan wel werkt...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Topicstarter
Nachtje in vriezer dat is toch tegen platters die het hebben begeven, voor zover ik weet is dat niet het geval doelende op bijna vastlopende pc bij het opstarten (duurt erg lang voordat ie herkend wordt) en aangezien ik hier weinig pc's heb staan een heuse pentium 1 met win98 heb ik geen valse hoop dat die em wel gaat herkennen. Eventueel zou ik dat morgen kunnen gaan proberen.

alternativ

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Je mag hem morgen ook aan mij meegeven ;)
Kan'k gelijk alle pr0n ff bekijken >:)

[ Voor 9% gewijzigd door DaRoot op 20-06-2005 21:33 ]

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Topicstarter
Ik zeg dataschijf en mp3 me pr0n staat op de andere :)

alternativ

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Hahaha, ok dan... maar wil best ff voor je die schijf nakijken... En btw, als die P1 het booten van CD ondersteund, en je hebt genoeg RAM, zou ik toch eens proberen of je met een linux Live Cd een beetje verder komt. Linux kijkt namelijk niet naar de bios voor de HDD gegevens, maar zoekt dat gewoon zelf uit..

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Alternativ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:45:
Ik zeg dataschijf en mp3 me pr0n staat op de andere :)
Waarom wil je er dan nog zo veel moeite voor doen? (als er garantie op zit en geen belangrijke data op staat)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Topicstarter
Omdat ik nog wel email erop heb staan die nog enigzins belangrijk is en een backup van oude schoolspullen is natuurlijk altijd handig. Ik prop em wel ff in die andere pc om toch nog maar ff te proberen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Alternativ op 20-06-2005 21:55 ]

alternativ

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-03 15:20
vandaag precies dezelfde problemen met een hitachi deskstar 80 gb,

hij sloeg gewoon vast en later dus ook primary master fails in de bios. Heb em koud laten worden netzo als jij en er gebeurde niks. Toen maar eens een goede tik tegenaan gegeven en hij werkt nu weer . Al vanaf 15:00 staat ie nu non-stop aan met redelijke HD belasting. Downloaden, mp3, filmpjes, nog wat dingen kopieeren.

dus ik zou er eens een tik tegen aan geven. (meestal werkt het wel, toen ik een jaar of 11/12 was gaf ik ook altijd flinke schopen tegen de computer en meestal deed ie het dan wel weer :P)

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Topicstarter
1300A schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:02:
vandaag precies dezelfde problemen met een hitachi deskstar 80 gb,

hij sloeg gewoon vast en later dus ook primary master fails in de bios. Heb em koud laten worden netzo als jij en er gebeurde niks. Toen maar eens een goede tik tegenaan gegeven en hij werkt nu weer . Al vanaf 15:00 staat ie nu non-stop aan met redelijke HD belasting. Downloaden, mp3, filmpjes, nog wat dingen kopieeren.

dus ik zou er eens een tik tegen aan geven. (meestal werkt het wel, toen ik een jaar of 11/12 was gaf ik ook altijd flinke schopen tegen de computer en meestal deed ie het dan wel weer :P)
Dat zie ik ECHT als laatste mogelijkheid, voor hetzelfde geld verneuk ik meer dan dat ik goed maak morgen kan ik langs bij de zaak om ff een andere printplaat over te zetten en kijken of ik het nog terug kan krijgen.

alternativ

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Alternativ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:05:
[...]

Dat zie ik ECHT als laatste mogelijkheid, voor hetzelfde geld verneuk ik meer dan dat ik goed maak morgen kan ik langs bij de zaak om ff een andere printplaat over te zetten en kijken of ik het nog terug kan krijgen.
Valt hard mee hoor, harde schijf kan wel wat hebben...
Als je ertegenaan tikt, tik dan tegen de zijkant. Ik gebruik meestal het heft van een schroevedraaier daarvoor.
Ben in elk geval blij dat mijn IBM's van 40 en 60GB het nog wel goed doen. Heb ook nog een 20GB, die beweert een "excessive shock" te hebben ondervonden. Best knap na 3 maand stilliggen.
Doe mij nu maar een Seagate..

Pagina: 1