[XP] Bestanden delen over WiFi

Pagina: 1
Acties:

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, ik heb het volgende rare probleem. Ik zal eerst even mijn netwerk situatie uitleggen:

XS4All Lite abbonement
Speedtouch 510i fungeert als router met DHCP
daarachter hangt een netgear 100mbit switch
diverse PC's waaronder een web / ftp / print server

nu heb ik recentelijk een X Micro 54Mbit WAP aangeschaft en wil ik vanaf mijn laptop de printer benaderen die via een draadje verbonden is. Alleen daar zit het probleem. Ik kan wel intern connecten met mijn printserver via remote desktop, alleen zodra ik de gedeelde printer probeer op te sporen kan Windows XP niets vinden.

Mijn AP geeft namelijk ip's uit in de range 192.168.62.x uit en daarin schuilt volgens mij het probleem. De computers zitten allemaal in dezelfde werkgroep, alleen ik kan de printer niet vinden. Want de printer moet ook geinstalleerd worden op een desktop die via wireless wordt aangestuurd. Ik heb gekeken of mijn WAP ook alleen in switch mode kan werken, want in principe heb ik geen router functie nodig, want dat doet mijn Speedtouch modem al voor me.

Wie kan mij helpen met het oplossen van mijn probleem. Ik kan zelf wel netwerken enzo aanleggen, maar van WAP enzo heb ik weinig kaas gegeten. En heb ook al gezocht op internet of er iemand anders was met het zelfde probleem, maar geen hits.

[ Voor 3% gewijzigd door Red op 20-06-2005 20:49 ]

Verwijderd

Nou van WAP zul je weinig last hebben, dat zit op je mobiele telefoon ;) Kan je wel bestanden benaderen op je printserver of andere pc's? Waarom zou je last hebben van die 192.168.62.x range?

edit: Ah, ik denk dat ik hem snap. Je staat waarschijnlijk dubbel te routen, waardoor jouw uitgaande verzoek niet wordt doorgegeven. Zorg dat je accesspoint gaat bridgen in plaats van routen, dat doet je speedtouch namelijk al :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 07:25 ]

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik heb intussen ook al geprobeerd mijn accesspoint te laten draaien op 10.0.0.159 en dan de DHCP van mijn AP ook aan te zetten zodat al mijn wireless connected apparatuur een ip meekrijgt in dezelfde range, werkt ook niet.

Mijn AP zou moeten bridgen, maar kan het nergens vinden in de setup...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad, ik heb ff de manual doorgebladerd, en het is mij ook niet duidelijk hoe je hem zou kunnen laten bridgen. Enige wat je zou kunnen proberen:
DHCP uitzetten
NAT uitzetten (Advanced -> filtering ) In de engelse manual is dat pagina 48

Je zou ook nog kunnen proberen om je Speedtouch te laten bridgen, en dan eerst je WLAN router eraan, en daarachter je switch (als ie zelf al niet genoeg poorten heeft). Dan kan je er op die manier voor zorgen dat alles aan hetzelfde apparaat hangt. Desnoods de speedtouch niet in bridge mode, maar dan heb je weer twee rotuers tussen al je pc's en internet, dan werkt je LAN wel goed, maar heb je kans dat je bepaalde problemen krijgt met internet. Portforwards zijn dan ff wat lastiger te fixen.

[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 21-06-2005 09:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr