Toon posts:

System panel connector, wat is + en - ?

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, dit is weer eens een gevalletje: sjees hoe simpel en toch weet ik het niet! |:(
Ik ben hier bezig met een pctje te maken en nu moet ik natuurlijk de benodigde stekkertjes uit het front panel (speaker/hdd led/atx power/reset/etc) verbinden met het moederbord! ik heb het frontpaneeltje er even afgehaald zodat ik kan zien welke draadjes naar welke knop/led leiden. (er zit geen handleiding bij de kast).
Ook de handleiding van het mobo is duidelijk dus ik weet waar welke stekkertjes horen! so far so good.
Maar nu.. nu bestaan al die stekkertjes uit een + en een - , behalve de atx power switch/reset welke een pwr/reset en een ground hebben. Echter bij gebrek aan handleiding bij de kast heb ik dus geen idee welk draadje de + en welke de - is!
Zit hier een standaard logica in? het ziet er nu zo uit(de draadjes van de kast dus):
ATX power: blauw en wit draadje
Reset: blauw en wit draadje
HDD-led: rood en wit draadje
Power-led: groen en wit draadje
Speaker: zwart en rood draadje

Nu hebben de connectors ook kleurtjes (bijv reset heeft 2 blauwe pinnen), maar die komen dus niet overeen met de draadjes, dus daar heb ik ook niets aan.
Misschien is het een domme vraag (ik denk van wel, want met de search kan ik er ook niets over vinden), maar liever een domme vraag dan een rokende kast!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mwa, een rokende kast zal wel meevallen hoor. Heb vaak zat van dat soort connectors verkeerd om aangesloten bij gebrek aan duidelijke handleiding en het ergste wat er gebeurde was dat er of een lampje het niet doet, of je knop niet reageert.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
LEDjes verkeerd om aansluiten is niet erg, de D in LED staat immers voor diode. ;) Ik zou de kleurtjes als + doen en wit als -. :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
hmm dus het advies is om het gewoon maar te gaan gokken, omdat er in feite niets mis kan gaan?
Hmm.. okay.. Als iemand alsnog een advies heeft hoe ik het in 1x goed kan doen.. graag :)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-12 12:04

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 19:27:
hmm dus het advies is om het gewoon maar te gaan gokken, omdat er in feite niets mis kan gaan?
Hmm.. okay.. Als iemand alsnog een advies heeft hoe ik het in 1x goed kan doen.. graag :)
Ik ben toch wel een beetje benieuwd hoe al de duizenden andere mensen dit doen, de helft heeft vast eerst 1 of meerdere pc's opgeblazen voordat ze het goed hadden ;)

Ergo, sluit die dingen aan en als het niet goed zit dan moet je hem ff omdraaien. 2 seconden werk....

[ Voor 11% gewijzigd door makje op 20-06-2005 19:32 . Reden: clou toegevoegd ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 19:31:
[...]

Ik ben toch wel een beetje benieuwd hoe al de duizenden andere mensen dit doen, de helft heeft vast eerst 1 of meerdere pc's opgeblazen voordat ze het goed hadden ;)

Ergo, sluit die dingen aan en als het niet goed zit dan moet je hem ff omdraaien. 2 seconden werk....
haha.. naja.. kon toch dat er een systeem in zat? als je je knopje van je voedingsvoltage omzet dan gaat je computer dat ook niet leuk vinden.. neem aan dat de meeste mensen dat ook niet zelf ontdekt hebben ;)

Ga ik ze wel aansluiten met gokken..als m'n proc binnen is :) en als ik rook zie gaan hier koppen rollen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 19:36 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aan/uit knoppen zijn gewoon domme draadjes (aub niet beginnen over ouderwetse kasten ;) ). Een pc kan je ook starten door met een schroevendraaier even tegen de 2 relevante pinnetjes te tikken (lees: zo test elke TD'er een mobo :+ )

{signature}

Verwijderd

Pas maar op met die schroevendraaier, voor je het weet tik je iets teveel aan.
power en reset maakt niet uit, die kunnen op beide manieren.
De ledjes doen het maar op 1 manier maar een led is een diode dus verkeerd om laat hij geen stroom door dus doet ie simpelweg niet. Kan niks fout mee gaan.

Gewoon proberen dus.

Verwijderd

Zouden ze die pijltjes dan voor niets op die connectortjes gezet hebben?

>:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 20:44:
Zouden ze die pijltjes dan voor niets op die connectortjes gezet hebben?

>:)
leek me ook niet.. maar dat zegt me nog niets: staat het pijltje voor de + of de - ? :p

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 11:32
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 20:46:
[...]

leek me ook niet.. maar dat zegt me nog niets: staat het pijltje voor de + of de - ? :p
Wie kan hier mij ff snel antwoord op geven? O-)

[ Voor 13% gewijzigd door vacuumcleaner op 11-11-2005 14:43 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:26

Phreak

KTM SuperDuke

Volgens mij staat er op de stekkertjes de tekst wat voor stekkertje het is.
Het is mij ooit verteld dat de tekst naar binnen moet wijzen. 8)7

Dus als je de pinnetjes op je mobo hebt zitten zoals dit:

::::::::::::::::::::::::::::

Dan moet op de bovenste regel te tekst naar beneden wijzen en op de onderste regel moet de tekst naar boven wijzen. Volgens mij is alleen de reset switch net andersom. iig bij mij pc. Laatst nog ff alles eruit gebouwt en er weer terug in :Y)

Blyatifull

Verwijderd

Topicstarter
twas inmiddels al opgelost hoor ;) (in 1 x goed gegokt :p) maar toch bedankt voor de tip
Pagina: 1